Begripsverwarring. moet ze wel ieder voorstel tot verandering in den treurigen toestand afwijzeu. Erkende zij nu nog maar, dat ze niet anders kan, dat het haar onmogelijk is de modernen voor het hoofd te stooten en de Gereformeerden te verbitteren Maar zij tracht nog door vrome redeneeringen de zaak goed te praten. Dat is het verschrikkelijkste. Men leze slechts het slot van het rapport der Gereformeerde broeders >De tegenwoordige kerkorde is in grootere overeenstemming met de aangehaalde artt. 30 tot 32 der Ned. geloofsbelijdenis dan die welke in 1618/19 te Dordrecht is vastgesteld. Wat nu de wenschen van adressanten be treft, tot wier behandeling de commissie verder overging, zij achtte die, voor zoo ver zij de bedoeling begreep, onuitvoerbaar. Eene herstelling der lang voorbijgegane toestanden was onmogelijk, want er be staat ook in dit opzicht eene vooruitgaande ontwikkeliug. Op de afgelegde baan kan men niet terugtreden. Wat tot de geschie denis behoort, kan men niet doen herleven uit dien eigenaardigen vorm, die paste voor een afgesloten tijdvak. En de kerk heeft vóór alle dingen behoefte aan rust en vrede. »Och, werd zij niet langer uoodölöos beroerd en in spanniug gehouden Dus besloot de commissie, die verklaarde een geopend oog en een medelijdend hart te hebben voor de ellende en behoeften der kerk. Maar zij besefte ook zeer diep, dat een der meest betreurenswaardige verschijnselen in haar was, de onvruchtbare strijd over de uitwendige regelen van haar bestaan, waar door de Evangelie-arbeid van menigen,gaar ne getrouwen leeraar, zoo veelvuldig ver dacht,indien niet geheel vruchteloos gemaakt werd Zij zou gaarne de krankheden der kerk in al haren omvang genezen, maar dit staat niet in de macht der menschen. Het is God die regeert, ook over de kerk. Mén moet vertrouwen op Zijne leiding en aan Hem herstelling der kwalen vragen en wachten. Als hare voorslagen sprak dus de commissie uit, dat de Synode de thans bestaande organisatie moest handhaven en niet den weg inslaan, waarop de adressanten haar wijzen en die noodzakelijk zou leiden tot ontbinding der kerk." Wat op al die woorden te zeggen Och er zijn al boeken vol geschreven over het zelfde wat hier de Synodale commissie als iets nieuws verkondigt. Doch dat de Synode den moed heeft te zeggen, dat de »kerkorde" in het Genoot schap meer in overeenstemming is met de Ger. Belijdenis dan de Dordscke kerkenorde, zie dat is toch te erg. IC. Herhaaldelijk wordt door leden der ge meente, die beweren de gereformeerde waarheid lief te hebben en nog onder de Synodale hiërarchie zuchten, beweerd, dat zij alleen doleeren. Niet wij, die niets meer met de Haagsche Synode met al hare besturen- en ontelbare reglementen te doen willen hebben. .Niet wij, die alles prijs hebben gegeven, die van alles zijn beroofd, bovendien duizenden ja duizenden guldens moeten betalen voor de proceskosteu die door Sy nodale besturen in het leven schijnen ge roepen te zijn, om de doleerenden finantieel teu gronde te richten. Op meewarigen toon roept men ons toe »gij zij; verlost, vrij van alle banden, in het bezit van uw eigen kerkgebouw, gij hebt alle redenen om dankbaar te zijn, om te jubelen. Wij daarentegen zijn in druk, wij er kennen openlijk dat wij kerkelijk samenleven met mannea die Gods Woord niet achten, ja zelfs daarmede spotten, dat wij moeten aanzien dat er loochenaars van de dier baarste waarheden als lidmaten moeten worden ingeschreven, om daardoor toege laten te kunnen worden tot den Heiligen discli des Yerbonds. Wij moeten getnigen zijn van de sckrik- kelijkste dingen, maar wij blijven, wij gaan niet weg, wijldoleeren in de oude kerkeu." Is dit geen schromelijke begripsverwar ring Wat is toch doleeren"? Leeren inzien en gevoelen dat de gemeente des Heeren schuldig is aan den smaad, die den Koning der Kerk, Jezus Christus, wordt aangedaan, door besturen en machten, die de kerken in ons Vaderland trachten en nog trachten te verwoesten en met dien Koning niet meer willen rekenen. Big ven wij nu onder die machten, volgen wij, al is het schoorvoetend, de bevelen dier besturen op, dan zijn wij medeschul dig zijn wij mecte-uitvoerders van daden en handelingen, die in strijd zijn met Gods W oord. Ieder predikant, die den kansel in een onzr oude kerken beklimt, al is hij nog zoo'n besliste vijand van de besturen, is een dienaar, een uitvoerder van haar wetten en bevelen. Toont een bedienaar des Woords onder de organisatie, dat hij dat zondig acht, uit is zijn rijk, zonder vorm van proces wordt bij naakt aau den dijk gezet. Er zijn slechts twee wegen gehoorzamen aan de besturen en de Synode of zich ontrukken aan die besturen. Van doleeren" onder de organisatie kan geen sprake zija. Trouwens niet de leden doleeren; maar de kerk, de gemeente der Herv. doleert. Wat men dan waarneemt is eigenlijk dat men zich niet op zijn plaats gevoelt; dat het geweten aanklaagt. Men hoort hier niet, men gevoelt, ik sta mede schuldig, maar men mist den moed om te breken met datgene wat men werke lijk zonde noemt, en in strijd acht met Gods Woord. Jon. U. IC. Herkolyhe Boriohten. Het aantal kerken dat met de Synodale Organisatie gebroken heeft, is nog steeds klimmend. Dit blijkt weer uit het volgende: Monnikendam. Ook in de Kerk van Monnikendam kwam het door 's Heeren goedheid tot een begin van reformatie. Toen 't verzoek der broeders om de vrij making der gemeente van de synodale organisatie door den kerkeraad was gewei gerd kwamen de broeders te samen ter verkiezing van nieuwe ambtsdragers. Zondag jl. den 18 dezer werden de ge kozenen door den consulent ds. D. J. Karssen in hun ambt bevestigd. Onmiddellijk daarna werd door den kerkeraad, in eene wettige vergadering, 't besluit genomen dat voor de geheele kerk van Monnikeudam de bestuursregelingen van 1816 generlei kracht of geldigheid meer zouden hebben en de wettige Kerken orde van 1619 weer geldende zal zijn. Ook te Oostkapelle begint men te gevoe len, dat een stil blijven zitten onder het Synod, verband niet voor God te verant woorden is. Aldaar is door een aantal ledematen aan den kerkeraad verzocht de reformatie dier kerk ter hand te nemen en de Dordsche Kerkenorde weder in te voeren. Wijckel. De heer K. Stel ma, predikant bij de vrije Geref. gemeente te Lemmer, en als zoodanig beroepen bij de Ned. Geref. Kerk alhier, is Donderdag 8 Aug. door de classis Leeuwarden, bijgestaan door do Deputati Synodi, onderzocht en tot den dienst des Woords en der Sacramenten in de Ned. Geref. Kerken toegelaten. De heer O. de itoos, cand. aan de Vrije Universiteit werd door de classis praepa- ratoir geëxamineerd. Besloten werd om ■hem van tijd tot tijd te laten optreden in en beroepbaar te verklaren voor de Ned. Geref. Kerken. Wagenborgen. Ds. W. K. P. Goeree, pre dikant bij Ned. Herv, gemeente te Kerk- werve, die liet beroep naar de Ned. Geref. kerk alhier heeft aangenomen, heeft den kerkeraad der eerstgenoemde gemeente kennis gegeven, dat hij van voornemen is na 25 Aug. op te houden predikant te zijn onder de Synodale organisatie van 1816. Ooltgensplaat. Tot voorganger bij de Ned. Geref. kerk alhier is benoemd de heer W. J. Guillaume, te Charlois. In de Haagsche synode" is een voorstel behandeld, om aan kerkeraden. bij hetge nootschap" vrijheid te geven elders aange nomen lidmaten der gemeente niet in te schrijven in het lidmatenboek, zoo hier tegen bezwaar bestaat. Een zwak en on vruchtbaar napleiten op hetgeen geschied ie bij de aanleiding tot het conflict van '86. Zooals wel te verwachten was, is dan ook dit voorstel verworpen met algemeene stemmen op één na, Nu kan »de kerke raad", van wien dit voorstel uitging, ge lijk hi] van plan is te doen, protest aan- teekenen. En een volgend jaar al weer; en zoo dikwijls als bet hem belieft. Maar woorden baten niet. Nn het door de daad reeds uitgemaakt is, waartoe wij, door den nood gedreven, moesten komen, is al zulk schermutselen" met woorden, wenschen en protesten, eigenlijk niets anders dan »caricatuur," en met het oog op zoo- velen, die zich daarmeê nog laten paaien," een zondig bestaan. Gelukkig wie met dat Haagsche College niets meer te maken wil hebben, en vrij is den eisch van 's Heeren Woord te dienen en op te volgen! Opbrengst der gehouden Unie-Collecten in de volgende gemeenten

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 3