Begripsverwarring.
moet ze wel ieder voorstel tot verandering
in den treurigen toestand afwijzeu.
Erkende zij nu nog maar, dat ze niet
anders kan, dat het haar onmogelijk is de
modernen voor het hoofd te stooten en de
Gereformeerden te verbitteren Maar zij
tracht nog door vrome redeneeringen de
zaak goed te praten.
Dat is het verschrikkelijkste.
Men leze slechts het slot van het rapport
der Gereformeerde broeders
>De tegenwoordige kerkorde is in grootere
overeenstemming met de aangehaalde artt. 30
tot 32 der Ned. geloofsbelijdenis dan die
welke in 1618/19 te Dordrecht is vastgesteld.
Wat nu de wenschen van adressanten be
treft, tot wier behandeling de commissie
verder overging, zij achtte die, voor zoo
ver zij de bedoeling begreep, onuitvoerbaar.
Eene herstelling der lang voorbijgegane
toestanden was onmogelijk, want er be
staat ook in dit opzicht eene vooruitgaande
ontwikkeliug. Op de afgelegde baan kan
men niet terugtreden. Wat tot de geschie
denis behoort, kan men niet doen herleven
uit dien eigenaardigen vorm, die paste voor
een afgesloten tijdvak. En de kerk heeft
vóór alle dingen behoefte aan rust en vrede.
»Och, werd zij niet langer uoodölöos beroerd
en in spanniug gehouden Dus besloot
de commissie, die verklaarde een geopend
oog en een medelijdend hart te hebben
voor de ellende en behoeften der kerk.
Maar zij besefte ook zeer diep, dat een der
meest betreurenswaardige verschijnselen in
haar was, de onvruchtbare strijd over de
uitwendige regelen van haar bestaan, waar
door de Evangelie-arbeid van menigen,gaar
ne getrouwen leeraar, zoo veelvuldig ver
dacht,indien niet geheel vruchteloos gemaakt
werd Zij zou gaarne de krankheden der kerk
in al haren omvang genezen, maar dit staat
niet in de macht der menschen. Het is
God die regeert, ook over de kerk. Mén
moet vertrouwen op Zijne leiding en aan
Hem herstelling der kwalen vragen en
wachten. Als hare voorslagen sprak dus de
commissie uit, dat de Synode de thans
bestaande organisatie moest handhaven en
niet den weg inslaan, waarop de adressanten
haar wijzen en die noodzakelijk zou leiden
tot ontbinding der kerk."
Wat op al die woorden te zeggen Och
er zijn al boeken vol geschreven over het
zelfde wat hier de Synodale commissie als
iets nieuws verkondigt.
Doch dat de Synode den moed heeft te
zeggen, dat de »kerkorde" in het Genoot
schap meer in overeenstemming is met de
Ger. Belijdenis dan de Dordscke kerkenorde,
zie dat is toch te erg.
IC.
Herhaaldelijk wordt door leden der ge
meente, die beweren de gereformeerde
waarheid lief te hebben en nog onder de
Synodale hiërarchie zuchten, beweerd, dat
zij alleen doleeren.
Niet wij, die niets meer met de Haagsche
Synode met al hare besturen- en ontelbare
reglementen te doen willen hebben.
.Niet wij, die alles prijs hebben gegeven,
die van alles zijn beroofd, bovendien
duizenden ja duizenden guldens moeten
betalen voor de proceskosteu die door Sy
nodale besturen in het leven schijnen ge
roepen te zijn, om de doleerenden finantieel
teu gronde te richten.
Op meewarigen toon roept men ons toe
»gij zij; verlost, vrij van alle banden, in
het bezit van uw eigen kerkgebouw, gij
hebt alle redenen om dankbaar te zijn, om
te jubelen.
Wij daarentegen zijn in druk, wij er
kennen openlijk dat wij kerkelijk samenleven
met mannea die Gods Woord niet achten,
ja zelfs daarmede spotten, dat wij moeten
aanzien dat er loochenaars van de dier
baarste waarheden als lidmaten moeten
worden ingeschreven, om daardoor toege
laten te kunnen worden tot den Heiligen
discli des Yerbonds.
Wij moeten getnigen zijn van de sckrik-
kelijkste dingen, maar wij blijven, wij gaan
niet weg, wijldoleeren in de oude kerkeu."
Is dit geen schromelijke begripsverwar
ring Wat is toch doleeren"? Leeren
inzien en gevoelen dat de gemeente des
Heeren schuldig is aan den smaad, die den
Koning der Kerk, Jezus Christus, wordt
aangedaan, door besturen en machten, die
de kerken in ons Vaderland trachten en
nog trachten te verwoesten en met dien
Koning niet meer willen rekenen.
Big ven wij nu onder die machten, volgen
wij, al is het schoorvoetend, de bevelen
dier besturen op, dan zijn wij medeschul
dig zijn wij mecte-uitvoerders van daden
en handelingen, die in strijd zijn met Gods
W oord.
Ieder predikant, die den kansel in een
onzr oude kerken beklimt, al is hij nog
zoo'n besliste vijand van de besturen, is een
dienaar, een uitvoerder van haar wetten
en bevelen. Toont een bedienaar des
Woords onder de organisatie, dat hij dat
zondig acht, uit is zijn rijk, zonder
vorm van proces wordt bij naakt aau den
dijk gezet. Er zijn slechts twee wegen
gehoorzamen aan de besturen en de Synode
of zich ontrukken aan die besturen.
Van doleeren" onder de organisatie kan
geen sprake zija. Trouwens niet de leden
doleeren; maar de kerk, de gemeente der
Herv. doleert. Wat men dan waarneemt
is eigenlijk dat men zich niet op zijn plaats
gevoelt; dat het geweten aanklaagt. Men
hoort hier niet, men gevoelt, ik sta mede
schuldig, maar men mist den moed
om te breken met datgene wat men werke
lijk zonde noemt, en in strijd acht met
Gods Woord. Jon.
U. IC.
Herkolyhe Boriohten.
Het aantal kerken dat met de Synodale
Organisatie gebroken heeft, is nog steeds
klimmend. Dit blijkt weer uit het volgende:
Monnikendam. Ook in de Kerk van
Monnikendam kwam het door 's Heeren
goedheid tot een begin van reformatie.
Toen 't verzoek der broeders om de vrij
making der gemeente van de synodale
organisatie door den kerkeraad was gewei
gerd kwamen de broeders te samen ter
verkiezing van nieuwe ambtsdragers.
Zondag jl. den 18 dezer werden de ge
kozenen door den consulent ds. D. J. Karssen
in hun ambt bevestigd.
Onmiddellijk daarna werd door den
kerkeraad, in eene wettige vergadering,
't besluit genomen dat voor de geheele kerk
van Monnikeudam de bestuursregelingen
van 1816 generlei kracht of geldigheid
meer zouden hebben en de wettige Kerken
orde van 1619 weer geldende zal zijn.
Ook te Oostkapelle begint men te gevoe
len, dat een stil blijven zitten onder het
Synod, verband niet voor God te verant
woorden is.
Aldaar is door een aantal ledematen aan
den kerkeraad verzocht de reformatie dier
kerk ter hand te nemen en de Dordsche
Kerkenorde weder in te voeren.
Wijckel. De heer K. Stel ma, predikant
bij de vrije Geref. gemeente te Lemmer, en
als zoodanig beroepen bij de Ned. Geref.
Kerk alhier, is Donderdag 8 Aug. door
de classis Leeuwarden, bijgestaan door do
Deputati Synodi, onderzocht en tot den
dienst des Woords en der Sacramenten in
de Ned. Geref. Kerken toegelaten.
De heer O. de itoos, cand. aan de Vrije
Universiteit werd door de classis praepa-
ratoir geëxamineerd. Besloten werd om
■hem van tijd tot tijd te laten optreden in
en beroepbaar te verklaren voor de Ned.
Geref. Kerken.
Wagenborgen. Ds. W. K. P. Goeree, pre
dikant bij Ned. Herv, gemeente te Kerk-
werve, die liet beroep naar de Ned. Geref.
kerk alhier heeft aangenomen, heeft den
kerkeraad der eerstgenoemde gemeente
kennis gegeven, dat hij van voornemen is
na 25 Aug. op te houden predikant te zijn
onder de Synodale organisatie van 1816.
Ooltgensplaat. Tot voorganger bij de
Ned. Geref. kerk alhier is benoemd de heer
W. J. Guillaume, te Charlois.
In de Haagsche synode" is een voorstel
behandeld, om aan kerkeraden. bij hetge
nootschap" vrijheid te geven elders aange
nomen lidmaten der gemeente niet in te
schrijven in het lidmatenboek, zoo hier
tegen bezwaar bestaat. Een zwak en on
vruchtbaar napleiten op hetgeen geschied
ie bij de aanleiding tot het conflict van
'86. Zooals wel te verwachten was, is dan
ook dit voorstel verworpen met algemeene
stemmen op één na, Nu kan »de kerke
raad", van wien dit voorstel uitging, ge
lijk hi] van plan is te doen, protest aan-
teekenen. En een volgend jaar al weer;
en zoo dikwijls als bet hem belieft. Maar
woorden baten niet. Nn het door de daad
reeds uitgemaakt is, waartoe wij, door den
nood gedreven, moesten komen, is al zulk
schermutselen" met woorden, wenschen
en protesten, eigenlijk niets anders dan
»caricatuur," en met het oog op zoo-
velen, die zich daarmeê nog laten paaien,"
een zondig bestaan. Gelukkig wie met dat
Haagsche College niets meer te maken wil
hebben, en vrij is den eisch van 's Heeren
Woord te dienen en op te volgen!
Opbrengst der gehouden Unie-Collecten
in de volgende gemeenten