lebben, moet Davids getuigenis ook het onze zijn! In Davids woord komt de Bij bel tot zijn recht. Is het een lamp voor zijn voet, een licht op zijn padontneem dien man dat Woord en hij dwaalt in de duisternis rond. Belijdt David dat dit Woord zijn licht is, dan erkent hij daarin, dat hij in zich zei ven duisternis is. Welnu, zulke zielen hebben een Bijbel. Het wordt open baar, want zij wandelen in het licht dat hij ontsteekt op elk punt en in eiken toe stand van den levensweg. Wat heeft, die Bijbel hun veel geleerd. Vaak getroost Streng bestraftDiep beschaamd Hoe klaar heeft hij hen de zonde doen kennen en in het dal des ootmoeds geleid. Maar ook, welk een heerlijken weg des heils in Jezus Christus hun geopenbaarden in dien Eenige, welk een levende hope in het harte gewerkt, door den H. Geest, der be lofte. Welk een toevlucht in dagen van kommer en in zwakheid, wat kracht, in de heerlijke beloften Gods, stortte hij in hen uitHoe vriendelijk sprak Gods stem voor bedrukte zielen komt herwaarts tot Mij vermoeiden en beladenen, Ik zal u ruste geven. Beloften voor het tegenwoor dige en voor het toekomende leven ruisch- ten vaak door hunne hielen en in twijfel klonk 's Heeren stem uit dat Woord Ik de Heere word niet veranderd, daarom zijt gij, o wormke Jakobs, niet verteerd. Zij hebben in dat Woord geloofd omdat zij geloofden in den God van dat Woord. En de onoverwinbare kracht van dat Woord is bezegeld op brandstapels en moordscha- Totten in vunzige kerkers en in vorste lijke paleizen. Eenerlei stem klonk uit dat Woord allen tegen het was de stem des levenden Gods. En zoo is het nog. Het zij Hij dondert op Sinaï zoodat de ziele "beefthetzij Hij aan de naar verlossing hijgende zondaren het vredewoord zijner genade toefluistert. Mijn dierbare Bijbel xoept Petrus Broes uit. Dat mijn maakt dat u de Bijbel dierbaar is. Hij moet door de werking des H. Geestes uw éigendom zijn. Douker en hopeloos is het hart dat gesloten is voor Gods Woord, en voor het welk Gods Woord' nog gesloten is. De Bijbel staat, omdat hij Gods Woord is, boven den menseh, gelijk Godzelf bo ven den mensch staat, en boven Zijn Woord staat. Vraagt iemand wie zal be wijzen dat de Bijbel Gods Woord is? Ik antwoord u zoomin iemand kan bewijzen in den striksten zin des woords, dat God bestaat, zoomin kan iemand bewijzen dat de Bijbel Gods Woord is. Bewijzen wor den altijd geëischt door het ongeloof, en voor het ongeloof is geen bewijs. Hierin geldt óók het woord »heb Ik u niet ge zegd dat zoo gij gelooft, gij de heerlijk heid Gods (wij voegen er bij, en de heer lijkheid zijns Woords) zien zult?" De eisch tot het erkennen van al wat geeste lijk is, is gelooven. Gij hebt aan God niets, indien gij niet gelooft dat Hij is, en een belooner is dergenen die Hem zoeken. Gij hebt aan Zijn Woord niéts, indien gij bij het licht des geloofs, door den H. Geest in u ontstoken, niet in dat Woord wordt ingeleid. Laat u van deze vastigheid niet afleiden Geestelijke dingen kunnen alleen door den geestelijken mensch verstaan worden. Dat is geen hoogmoed, dat is de belijdenis eener waarheid die Gods Woord predikt. Bukken onder dat Woord ge hoorzamen aan dat Woord dat is de weg, zoewel om het goddelijke en duidelijke als het volledige en genoegzame van dat Woord te leeren kennen en ervaren. Wie dezen weg niet wil, maar met wetenschap en verstand te rade gaan, zal zich aan dat Woord stooten, en bezwaar op bezwaar stapelend, zal hij hoe langer hoe verder van de waarheid en van dat Woord ver wijderd worden. »Ik dank u Vader", zegt Jezus, s> Heere des hemels en der aarde, dat gij deze dingea voor de wijzen en ver- staudigen verborgen hebt en hebt ze den kinderkens geopenbaard 1" Dat men dit toch recht leerde verstaan Gewis de Bijbel kan wel velen, dat gij hem op de proef stelt, maar doe het niet met een ongeloovig hart en oog, want gij doet dan als een kind dat speelt met een tweesnijdend scherp zwaard. De Bijbel, zegt iemand,is een beekje waar een schaap in kan baden, maar hij is ook een oceaan waar een oliphant in kan zwemmen. Alleen op voorwaarde gij moet gelooven Dan heeft de Bij bel voor de kleinsten, de eenvoudigsten in het Koninkrijk Gods wat zij behoeven, zoowel als voor de geleerdsten en aanzienlijksten. Allen buigen dan voor Hem die het vleesch geworden Woord is, in wien al de schat ten der wijsheid en der kennis verborgen, dat is, begrepen zijn. Wie Hem heeft, heeft alle geestelijke, alle heilgoederen. Die heeft een Bijbel, den Bijbel.' Hebt gij dien Christus door het geloof Dan is Gods Woord u dierbaar, want in den Christus Gods verklaart zich alles. Houdt wat gij hebt, opdat niemand uwe kroon neme. Bovenstaand stukje is genomen uit de Schetsen en Wenken uit het leven voor het leven," door G. Klaarhamer, predi kant te Botterdam. Reeds te lang moest dit boekje onbesproken blijven liggen en wij meenden niet beter de aandacht onzer lezers op dit sekoone werkje te kunnen vestigen dan door een der vele nuttige schetsen bier af te drukken. Wij herhalen met instemming wat de geachte schrijver aan den lezer schrijft s>Ik zeg niet, dat elke schets, zoo min als iedere wenk, voor eiken lezer even aan genaam zal zija. Diene het maar tot ont dekking en zoo tot genezing van wat er in de persoonlijkheid of in het leven niet is naar den wille Gods. Hij, die lezende zeggen moet»zoo ben ik of »zoo vind ik het in mij," mag er eene goedheid Gods in zien er op gewezen te zijn en niet alleen ditmaar ook zal er voor de rechte opvatting van levenstaak en levenssmart, in schets en opmerking nog wel iets te vinden zijn, voor wie ér behoefte aan ge voel t. Mogen daartoe niet alleen de schetsen u vaak uw beeld doen zien, maar ook de wenken naar uwe behoeften tot uwe con sciëntie spreken en geve de Heere Zijnen on misbaren zegen, over dezen eenvoudigen arbeid en worde er Zijn Naam in ver heerlijkt Viude het boekje vele koopers, Het is ook zeer geschikt om als geschenk te dienen. De Haagsche Synode. Het gist en kookt nog altijd in het Sy nodale Genootschap. Nu, dat is veiblijdend. Dat bewijst, dat door allen geen vrede genomen wordt met den treurigen toestand in het Genootschap. Er is nog eene be geerte, een streven om aan de oppermacht van de Synode te ontkomen, om de Be lijdenis te handhaven. En zoolang dit te bespeuren is, blijven ons de vergaderingen, die de Haagsch© Synode houdt, niet van belang ontbloot. Immers, de Gereformeerden wenden zich nog steeds tot het college, aan hetwelk de hoogste wetgevende en rechtsprekend» macht is opgeJragen. Eene jarenlange on dervinding van de machteloosheid of van den onwil der Synode, schijnt die Broeders nog niet aan het wankelen gebracht te hebben in hun overtuiging,, dat redding van de Kerk" te wachten is door een besluit van het hoogste Bestuur in het Genootschap. Tal van adiessen, voorstellen, adviezen enz. zijn dit jaar bij de Haagsche Synode- ingekomen. JN iet alleen van Gereformeerde zijde ook de modernen hebben zich tot haar gewend. Zonderling. De Gereformeerden meen den van haar iets goeds voor de Kerk te kunnen wachten èn de modernen beroe pen zich op haar om de Belijdenis voor goed uit de Kerk te bannen. Christus en Belial. Hoe kan dat samen gaan En tochhet geloof en het ongeloof verwachten beide iets van de Synode. Dat de Broeders het toch niet inzien Intusschen de Synode wil den schijn aanuemen geen partij te kiezen. Toen de bekende moderne predikant Dr. Brains aan de Synode verzocht om de vrij heid der moderne predikanten tegenover orthodoxe kerkeraden te waarborgen, werd dit verzoek van de hand gewezen even eens werd een voorstel verworpen van een lid der Synode om de woorden van art. XL: »de handhaving der leer" te ver vangen door »een in deft geest der waar» heid, der liefde en der vrijheid, in protes- tantschen zin." En toen nu de Gereformeerden kwamen9 ondergingen zij hetzelfde lot. Ook hunne voorstellen werden verworpen. Drie voorstellen één van Dr. van Kon kel één van Dr, Hoedemakeren één van de BB. Ds, J. G. Verhoeff, Maleome- sius en Wolf. Al die voorstellen wilden handhaving der leer, zoo mogelijk ook verandering van organisatie. Natuurlijk werden over die voorstellen, van modernen zoowel als van Gerefor meerden, heel geleerde rapporten uitge bracht, rapporten die, natuurlijk, bij libe rale bladen als de N. Rott. Ct. lof en hulde inoogstten. Doch al die rapporten eindigden met het advies verwerpen. Verwerpen en nog eens verwerpen.Anders doet die Synode niet. Wat zou ze ook anders kunnen verrichten Ze wil Gere formeerden, ethischen, modernen bij elkaar houden. En om dat kunststuk te verrichten

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 2