lebben, moet Davids getuigenis ook het
onze zijn! In Davids woord komt de Bij
bel tot zijn recht. Is het een lamp voor
zijn voet, een licht op zijn padontneem
dien man dat Woord en hij dwaalt in de
duisternis rond. Belijdt David dat dit Woord
zijn licht is, dan erkent hij daarin, dat hij
in zich zei ven duisternis is. Welnu, zulke
zielen hebben een Bijbel. Het wordt open
baar, want zij wandelen in het licht dat
hij ontsteekt op elk punt en in eiken toe
stand van den levensweg. Wat heeft, die
Bijbel hun veel geleerd. Vaak getroost
Streng bestraftDiep beschaamd Hoe
klaar heeft hij hen de zonde doen kennen
en in het dal des ootmoeds geleid. Maar
ook, welk een heerlijken weg des heils in
Jezus Christus hun geopenbaarden in
dien Eenige, welk een levende hope in het
harte gewerkt, door den H. Geest, der be
lofte. Welk een toevlucht in dagen van
kommer en in zwakheid, wat kracht, in
de heerlijke beloften Gods, stortte hij in
hen uitHoe vriendelijk sprak Gods stem
voor bedrukte zielen komt herwaarts tot
Mij vermoeiden en beladenen, Ik zal u
ruste geven. Beloften voor het tegenwoor
dige en voor het toekomende leven ruisch-
ten vaak door hunne hielen en in twijfel
klonk 's Heeren stem uit dat Woord Ik
de Heere word niet veranderd, daarom zijt
gij, o wormke Jakobs, niet verteerd. Zij
hebben in dat Woord geloofd omdat zij
geloofden in den God van dat Woord. En
de onoverwinbare kracht van dat Woord
is bezegeld op brandstapels en moordscha-
Totten in vunzige kerkers en in vorste
lijke paleizen. Eenerlei stem klonk uit dat
Woord allen tegen het was de stem des
levenden Gods. En zoo is het nog. Het
zij Hij dondert op Sinaï zoodat de ziele
"beefthetzij Hij aan de naar verlossing
hijgende zondaren het vredewoord zijner
genade toefluistert. Mijn dierbare Bijbel
xoept Petrus Broes uit. Dat mijn maakt
dat u de Bijbel dierbaar is. Hij moet door
de werking des H. Geestes uw éigendom
zijn. Douker en hopeloos is het hart dat
gesloten is voor Gods Woord, en voor het
welk Gods Woord' nog gesloten is.
De Bijbel staat, omdat hij Gods Woord
is, boven den menseh, gelijk Godzelf bo
ven den mensch staat, en boven Zijn
Woord staat. Vraagt iemand wie zal be
wijzen dat de Bijbel Gods Woord is? Ik
antwoord u zoomin iemand kan bewijzen
in den striksten zin des woords, dat God
bestaat, zoomin kan iemand bewijzen dat
de Bijbel Gods Woord is. Bewijzen wor
den altijd geëischt door het ongeloof, en
voor het ongeloof is geen bewijs. Hierin
geldt óók het woord »heb Ik u niet ge
zegd dat zoo gij gelooft, gij de heerlijk
heid Gods (wij voegen er bij, en de heer
lijkheid zijns Woords) zien zult?" De
eisch tot het erkennen van al wat geeste
lijk is, is gelooven. Gij hebt aan God niets,
indien gij niet gelooft dat Hij is, en een
belooner is dergenen die Hem zoeken. Gij
hebt aan Zijn Woord niéts, indien gij bij
het licht des geloofs, door den H. Geest
in u ontstoken, niet in dat Woord wordt
ingeleid. Laat u van deze vastigheid niet
afleiden Geestelijke dingen kunnen alleen
door den geestelijken mensch verstaan
worden. Dat is geen hoogmoed, dat is de
belijdenis eener waarheid die Gods Woord
predikt. Bukken onder dat Woord ge
hoorzamen aan dat Woord dat is de weg,
zoewel om het goddelijke en duidelijke als
het volledige en genoegzame van dat Woord
te leeren kennen en ervaren. Wie dezen
weg niet wil, maar met wetenschap en
verstand te rade gaan, zal zich aan dat
Woord stooten, en bezwaar op bezwaar
stapelend, zal hij hoe langer hoe verder
van de waarheid en van dat Woord ver
wijderd worden. »Ik dank u Vader", zegt
Jezus, s> Heere des hemels en der aarde,
dat gij deze dingea voor de wijzen en ver-
staudigen verborgen hebt en hebt ze den
kinderkens geopenbaard 1" Dat men dit
toch recht leerde verstaan Gewis de Bijbel
kan wel velen, dat gij hem op de proef
stelt, maar doe het niet met een ongeloovig
hart en oog, want gij doet dan als een kind
dat speelt met een tweesnijdend scherp
zwaard. De Bijbel, zegt iemand,is een beekje
waar een schaap in kan baden, maar hij
is ook een oceaan waar een oliphant in
kan zwemmen. Alleen op voorwaarde gij
moet gelooven Dan heeft de Bij bel voor
de kleinsten, de eenvoudigsten in het
Koninkrijk Gods wat zij behoeven, zoowel
als voor de geleerdsten en aanzienlijksten.
Allen buigen dan voor Hem die het vleesch
geworden Woord is, in wien al de schat
ten der wijsheid en der kennis verborgen,
dat is, begrepen zijn. Wie Hem heeft,
heeft alle geestelijke, alle heilgoederen. Die
heeft een Bijbel, den Bijbel.' Hebt gij dien
Christus door het geloof Dan is Gods
Woord u dierbaar, want in den Christus
Gods verklaart zich alles. Houdt wat gij
hebt, opdat niemand uwe kroon neme.
Bovenstaand stukje is genomen uit de
Schetsen en Wenken uit het leven voor
het leven," door G. Klaarhamer, predi
kant te Botterdam. Reeds te lang moest
dit boekje onbesproken blijven liggen en
wij meenden niet beter de aandacht onzer
lezers op dit sekoone werkje te kunnen
vestigen dan door een der vele nuttige
schetsen bier af te drukken.
Wij herhalen met instemming wat de
geachte schrijver aan den lezer schrijft
s>Ik zeg niet, dat elke schets, zoo min
als iedere wenk, voor eiken lezer even aan
genaam zal zija. Diene het maar tot ont
dekking en zoo tot genezing van wat er
in de persoonlijkheid of in het leven niet
is naar den wille Gods. Hij, die lezende
zeggen moet»zoo ben ik of »zoo vind
ik het in mij," mag er eene goedheid Gods
in zien er op gewezen te zijn en niet
alleen ditmaar ook zal er voor de rechte
opvatting van levenstaak en levenssmart,
in schets en opmerking nog wel iets te
vinden zijn, voor wie ér behoefte aan ge
voel t.
Mogen daartoe niet alleen de schetsen
u vaak uw beeld doen zien, maar ook de
wenken naar uwe behoeften tot uwe con
sciëntie spreken en geve de Heere Zijnen
on misbaren zegen, over dezen eenvoudigen
arbeid en worde er Zijn Naam in ver
heerlijkt
Viude het boekje vele koopers, Het is
ook zeer geschikt om als geschenk te dienen.
De Haagsche Synode.
Het gist en kookt nog altijd in het Sy
nodale Genootschap.
Nu, dat is veiblijdend.
Dat bewijst, dat door allen geen vrede
genomen wordt met den treurigen toestand
in het Genootschap. Er is nog eene be
geerte, een streven om aan de oppermacht
van de Synode te ontkomen, om de Be
lijdenis te handhaven.
En zoolang dit te bespeuren is, blijven
ons de vergaderingen, die de Haagsch©
Synode houdt, niet van belang ontbloot.
Immers, de Gereformeerden wenden zich
nog steeds tot het college, aan hetwelk de
hoogste wetgevende en rechtsprekend»
macht is opgeJragen. Eene jarenlange on
dervinding van de machteloosheid of
van den onwil der Synode, schijnt
die Broeders nog niet aan het wankelen
gebracht te hebben in hun overtuiging,,
dat redding van de Kerk" te wachten is
door een besluit van het hoogste Bestuur
in het Genootschap.
Tal van adiessen, voorstellen, adviezen
enz. zijn dit jaar bij de Haagsche Synode-
ingekomen. JN iet alleen van Gereformeerde
zijde ook de modernen hebben zich tot
haar gewend.
Zonderling. De Gereformeerden meen
den van haar iets goeds voor de Kerk te
kunnen wachten èn de modernen beroe
pen zich op haar om de Belijdenis
voor goed uit de Kerk te bannen.
Christus en Belial. Hoe kan dat samen
gaan
En tochhet geloof en het ongeloof
verwachten beide iets van de Synode. Dat
de Broeders het toch niet inzien
Intusschen de Synode wil den schijn
aanuemen geen partij te kiezen.
Toen de bekende moderne predikant Dr.
Brains aan de Synode verzocht om de vrij
heid der moderne predikanten tegenover
orthodoxe kerkeraden te waarborgen, werd
dit verzoek van de hand gewezen even
eens werd een voorstel verworpen van
een lid der Synode om de woorden van
art. XL: »de handhaving der leer" te ver
vangen door »een in deft geest der waar»
heid, der liefde en der vrijheid, in protes-
tantschen zin."
En toen nu de Gereformeerden kwamen9
ondergingen zij hetzelfde lot. Ook hunne
voorstellen werden verworpen.
Drie voorstellen één van Dr. van Kon
kel één van Dr, Hoedemakeren één
van de BB. Ds, J. G. Verhoeff, Maleome-
sius en Wolf.
Al die voorstellen wilden handhaving
der leer, zoo mogelijk ook verandering
van organisatie.
Natuurlijk werden over die voorstellen,
van modernen zoowel als van Gerefor
meerden, heel geleerde rapporten uitge
bracht, rapporten die, natuurlijk, bij libe
rale bladen als de N. Rott. Ct. lof en
hulde inoogstten. Doch al die rapporten
eindigden met het advies verwerpen.
Verwerpen en nog eens verwerpen.Anders
doet die Synode niet. Wat zou ze ook
anders kunnen verrichten Ze wil Gere
formeerden, ethischen, modernen bij elkaar
houden. En om dat kunststuk te verrichten