ZEEUWSCHE KERKBODE
J^EDACTEUn, Y' f. J^L AARHAMER.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken,
Uitgever
K. LE COINTRE
NED. GEREF. KERKEN.
Zondag 1 September.
POORTVLIET.
ST. MAARTENSDIJK.
Hebt gij een Bijbel?
No. 133.
31 AUGUSTUS 1889.
3® JAARGANG.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN.
MIDDELBURG.
IVOOR OERKERK.
Voorm. half 10 uren, Ds. Klaarhamer.
Avond zes uren, Ds. Klaarhamer.
Catb. Zond. 89.
VLISSINGEN.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Avond half zes uren, dhr. Willemse.
KOÜDEKERKE.
Voorm. negen uren, dhr. Willemse.
Nam. twee uren, dhr. Willemse.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
GAPINGE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Nam. twee uren, Lezen eener Pred.
VROUWE POLDER.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
GRIJPSKERKE.
Voorm. negen uren, dhr. K. Werner.
Namidd. twee uren, dhr. K. Werner.
ARNEMUIDEN.
Voorm. half 10 uren, dhr. Vaarties.
Namidd. twee uren, dhr. Vaarties.
ST. LAURENS.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
AXEL.
Voorm, negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, L<ezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren, dhr. Malipaard.
Namidd. twee uren, dhr. Malipaard.
Avond 6 uren, dhr. Malipaard.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Legen eener Pred.
Avond zes uren, Lewu eeuer Pred.
1 HOLEN.
Nieuwe Kerk.
Voorm. half 10 uren, dhr. v. d. Kodde.
Namidd. twee uren, dhr. v. d. Kodde.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Uw Woord is een lamp
voor mijn voet en een
licht op mijn pad.
Hebt gij een Bijbel? Het klinkt wel een
weinig vreemd om in een christenland,
in dezen tijd, die vraag te doen. En toch
moet het u niet verwonderen te vernemen,
dat vele christenen geen Bijbel hebben.
»Dat zijn dan zeker onverschillige men-
schen die zich otn dien Bijbel niet bekom
meren Men kun voor weinig geld, zelfs
omniet er een krijgen. Ja, maar 't is niet
de vraag, hebt gij een Bijbel in uw huis,
in uwe kast Dit kau zeer goed zoo zijn,
en toch kunt gij behooren onder degenen
die geen Bijbel hebben. Een mensch, die
een tonne gouds bezit, maar als een arm
man leeft en gebrek lijdt, van dien kan
gezegd worden, dat hij arm is, meer nog
dan van den arme, die niets bezit. Zoo
kunt gij een Bijbel bezitten, in prachtband
gebonden, met zilver gemonteerd en.
onder een stolp geplaatstDenk aan den
man met zijn tonne gouds.
Anderen hebben een Bijbel, maar hij is
naar het resultaat der wetenschappelijke
kritiek, niet geheel vertrouwbaar. Dat is
zeer lastig, omdat er telkens andere ge
leerden kunnen opstaan die van wat gij
van uwen Bijbel overhieldt, nog meer af
doen. En wat zult gij er tegen inbrengen
indien dat sloopingswerk op wetenschap
pelijke gronden berust?! Staat mensche-
lijke wetenschap dan boven den Bijbel
Het schijnt zoo. Intusschen, gij hebt geen
Bijbel. Een gedeeltemaar dat is niet d&
Bijbelgelijk enkele deelen niet het men-
schelijke lichaam zijn.
Anderen hebben een Bijbel, maar zij
gelooven niet aan zijnen goddelijken oor
sprong, en achten hem niet hooger dan
ieder ander boek, waarin belangwekkende
geschiedenissen beschreven zijn van God,
deugd, onsterfelijkheid wordt verhaald;
dat men echter met oordeel lezen moet
(Ik had haast geschreven veroordeel). Zoo
iemand heeft natuurlijk geen Bijbel. Want
wat hij er van zegt is niet de Bijbel.
Ook zijn er die een Bijbel hebben, maat'
er zich geenszins aan storen, wat hun le
ven aangaat. Zij lezen hem, maar waken
er voor dat hij geen invloed op hun leven
uitoefent. Zij willen niet gebonden zijn,
óók niet door den Bijbel. Zij moeten vrij
de zonde kunnen dienen, en de Bijbel mag
hen daarover niet bestraffen. Doet hij het
toch, zij luisteren er niet naar. Alleen als
zij eens een zondig mensch, niet zich zei
ven, te bestraffen hebben, doet de Bijbel
dienst. Dezulken hebben geen Bijbel, want
de Bijbel bindt en bestraft wel degelijk
en laat niet na zijn kritiek te oefenen op
den mensch, in al de uitingen van zijn
leven. Wie heeft dan een Bijbel? David
had hem, toen hij verklaarde: Uw Woord
is een lamp voor mijn voet en een licht
op mijn pad. En nu had David nog maar
een Bijbel zoover als hij onder de voor
zienigheid Gods daargesteld was. Hoeveel
te meer, nu wij het volle Woord Gods