ZEEUWSCHE KERKBODE J^EDACTEUn, Y' f. J^L AARHAMER. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken, Uitgever K. LE COINTRE NED. GEREF. KERKEN. Zondag 1 September. POORTVLIET. ST. MAARTENSDIJK. Hebt gij een Bijbel? No. 133. 31 AUGUSTUS 1889. 3® JAARGANG. V. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen. I Sam. 15 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer 0,05 Middelburg. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. PREDIKBEURTEN. MIDDELBURG. IVOOR OERKERK. Voorm. half 10 uren, Ds. Klaarhamer. Avond zes uren, Ds. Klaarhamer. Catb. Zond. 89. VLISSINGEN. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Avond half zes uren, dhr. Willemse. KOÜDEKERKE. Voorm. negen uren, dhr. Willemse. Nam. twee uren, dhr. Willemse. SEROOSKERKE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. GAPINGE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Nam. twee uren, Lezen eener Pred. VROUWE POLDER. Voorm. negen uren, Ds. Wolf. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. GRIJPSKERKE. Voorm. negen uren, dhr. K. Werner. Namidd. twee uren, dhr. K. Werner. ARNEMUIDEN. Voorm. half 10 uren, dhr. Vaarties. Namidd. twee uren, dhr. Vaarties. ST. LAURENS. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. AXEL. Voorm, negen uren, Ds. Wolf. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. ZAAMSLAG. Voorm. negen uren, L<ezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. TER NEUZEN. Voorm. negen uren, dhr. Malipaard. Namidd. twee uren, dhr. Malipaard. Avond 6 uren, dhr. Malipaard. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Legen eener Pred. Avond zes uren, Lewu eeuer Pred. 1 HOLEN. Nieuwe Kerk. Voorm. half 10 uren, dhr. v. d. Kodde. Namidd. twee uren, dhr. v. d. Kodde. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. Hebt gij een Bijbel? Het klinkt wel een weinig vreemd om in een christenland, in dezen tijd, die vraag te doen. En toch moet het u niet verwonderen te vernemen, dat vele christenen geen Bijbel hebben. »Dat zijn dan zeker onverschillige men- schen die zich otn dien Bijbel niet bekom meren Men kun voor weinig geld, zelfs omniet er een krijgen. Ja, maar 't is niet de vraag, hebt gij een Bijbel in uw huis, in uwe kast Dit kau zeer goed zoo zijn, en toch kunt gij behooren onder degenen die geen Bijbel hebben. Een mensch, die een tonne gouds bezit, maar als een arm man leeft en gebrek lijdt, van dien kan gezegd worden, dat hij arm is, meer nog dan van den arme, die niets bezit. Zoo kunt gij een Bijbel bezitten, in prachtband gebonden, met zilver gemonteerd en. onder een stolp geplaatstDenk aan den man met zijn tonne gouds. Anderen hebben een Bijbel, maar hij is naar het resultaat der wetenschappelijke kritiek, niet geheel vertrouwbaar. Dat is zeer lastig, omdat er telkens andere ge leerden kunnen opstaan die van wat gij van uwen Bijbel overhieldt, nog meer af doen. En wat zult gij er tegen inbrengen indien dat sloopingswerk op wetenschap pelijke gronden berust?! Staat mensche- lijke wetenschap dan boven den Bijbel Het schijnt zoo. Intusschen, gij hebt geen Bijbel. Een gedeeltemaar dat is niet d& Bijbelgelijk enkele deelen niet het men- schelijke lichaam zijn. Anderen hebben een Bijbel, maar zij gelooven niet aan zijnen goddelijken oor sprong, en achten hem niet hooger dan ieder ander boek, waarin belangwekkende geschiedenissen beschreven zijn van God, deugd, onsterfelijkheid wordt verhaald; dat men echter met oordeel lezen moet (Ik had haast geschreven veroordeel). Zoo iemand heeft natuurlijk geen Bijbel. Want wat hij er van zegt is niet de Bijbel. Ook zijn er die een Bijbel hebben, maat' er zich geenszins aan storen, wat hun le ven aangaat. Zij lezen hem, maar waken er voor dat hij geen invloed op hun leven uitoefent. Zij willen niet gebonden zijn, óók niet door den Bijbel. Zij moeten vrij de zonde kunnen dienen, en de Bijbel mag hen daarover niet bestraffen. Doet hij het toch, zij luisteren er niet naar. Alleen als zij eens een zondig mensch, niet zich zei ven, te bestraffen hebben, doet de Bijbel dienst. Dezulken hebben geen Bijbel, want de Bijbel bindt en bestraft wel degelijk en laat niet na zijn kritiek te oefenen op den mensch, in al de uitingen van zijn leven. Wie heeft dan een Bijbel? David had hem, toen hij verklaarde: Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. En nu had David nog maar een Bijbel zoover als hij onder de voor zienigheid Gods daargesteld was. Hoeveel te meer, nu wij het volle Woord Gods

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 1