ZEEUWSCHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken Zondag 11 Augustus. llosea 8 5. »Uw kalf, o Samaria, heeft U verstooten. No. 130. 10 AUGUSTUS 1839. 3® JAARGANG. j^.ED ACTEUR, j3. JCLAARHAMER. V. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze KoningHij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrij dagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer 0,05 Uitgever K. LE COINTRE Middelburg. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen,. 1 Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. ffED. GEREF. KERK EX. PREDIKBEURTEN. MIDDELBURG. IVOOR OERKERK. Yoorm. half 10 uren, Ds. Wolf, van Serooskerke. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. VLISSINGEN. Yoorm. half 10 uren, Dst Hulsebos, te Zuidwolde. Avond half zes uren, Ds. Hulsebos. KOUDEKERKE. Yoorm. negen uren, Lezeu eener Pred. Nam. twee uren, Ds. Hulsebos, te Zuidwolde. SEROOSKERKE. Yoorm. negen uren, dhr. K. J. Allaart, Beroepen Pred. te Deventer. Namidd. twee uren, dhr. K. J. Allaart. gapinge. Yoorm. negen uren, Lezen eener Pred. Avond zes uren, D-?. Wolf. YROU WEPOLDER. Voorm. negen uren, dhr. K. Werner. Namidd. twee uren, dhr. K, Werner. Avond zes uren, dhr. K. Werner. Bidstond voor de Unie, GRIJPSIvERKE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. A RN E MUI DEN. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Avond zes uren, Lezen eener Pred. ST. LAURENS. Yoorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. AXEL. Voorm. negen uren, Ds. Wolf. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. Cath. Zond. 19. ZAAMSLAG. Yoorm. negen uren, L^zen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. TER NEUZEN. Voorm. negen uren, dhr. Maltpaard. Namidd. twee uren, dhr. M'alipaard. Avond b uren, dhr. Malipaard. POORTVLIET, Yoorm. half 10 uren, Ds. Spoel, te Kampen. Namidd. twee uren, Ds. Spoel. Avond zes uren, Ds. Spoel. rl HOLEN. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. ST. MAARTENSDIJK. Yoorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eeuer Pred. Het was een booze tijd voor Israël. De toestand in het rijk was ellendig. Ellen diger kon het bijna niet. De priesters aten de zonden des volks en verlangden een ieder met zijne ziel naar hunne ongerech tigheid (48). De grooten verheugden zich in de leugens der priesters (7 3) en maakten den koning krank door de hitte van den wijn (7 5.) De Koning zelf werd veiblijd door de boosheid des volks (7 3). Onder het volk was geen trouw en geen weldadigheid en geen ken nis van God, maar vloeken en liegen en doodslaan en stelen en overspel doen zij braken door en bloedschulden raakten aan Samaria was de hoofdstad van het rijk der tien stammen en wordt hier genomen voor geheel het rijk. bloedschulden (4 2). Israël verwarde zich met de volkereu (7 8). En op al deze ellende volgt nu nog het wrekend gericht. Hosea ziet het komen. Gedrongen door Gods Geest, staat hij op om te spreken. Hoort zijne stem daarom zal het land treuren, en een iegelijk die daarin woont wegkwijnen, met het ge dierte des velds en met het gevogelte des hemels ja ook de visschen der zee zullen weggeraapt worden (4 3.) Wind hebben zij gezaaid en eenen wer velwind zullen zij maaien. De tijd komt, dat Israël onder de heidenen zal zijn, als een huisraad waar men geenen lust toe heeft (8 7 en 8.) En vanwaar nu deze tegenwoordige el lende en dat oordeel, dat met zoo rassche schreden nadert Leest het in bovenstaand woord Uw kalf, o Samaria heeft u verstootën. Wat was er geschied Onder Rehabeam, den zoon van Salomo, scheurden tien stammen zich los van het huis Davids en riepen Jerobeam den zoon van Nebat tot koning uit. Toen de staat kundige eenheid verbroken was, begreep de listige Jerobeam, dat om de breuk vol komen te maken tusscheu Juda en de tien stammen, en zijn troon wèl te beves tigen, ook de godsdienstige eenheid moest worden verbroken. Daarom het volk losgemaakt van Jeru zalem, de stad des grooten Konings, en van den tempel, het huis des Heeren, en des Heeren gezalfde priesterschap en Zijne heilige feestdagen. En zoo werden dan de feestdagen op willekeurig gekozen da gen verlegd, de levitische priesters verdre ven, en in de plaats van den tempel te Jeruzalem twee tempelen opgericht te Dan en te Bethel, waarin, om het zinnelijke volk te boeien twee gouden kalveren wer den opgericht, met de bedoeling Jehovah, den God des hemels en der aarde, af te beelden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 1