ZEEUWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken
Zondag 11 Augustus.
llosea 8 5. »Uw kalf, o Samaria,
heeft U verstooten.
No. 130.
10 AUGUSTUS 1839.
3® JAARGANG.
j^.ED ACTEUR, j3. JCLAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrij dagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen,.
1 Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
ffED. GEREF. KERK EX.
PREDIKBEURTEN.
MIDDELBURG.
IVOOR OERKERK.
Yoorm. half 10 uren, Ds. Wolf,
van Serooskerke.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
VLISSINGEN.
Yoorm. half 10 uren, Dst Hulsebos,
te Zuidwolde.
Avond half zes uren, Ds. Hulsebos.
KOUDEKERKE.
Yoorm. negen uren, Lezeu eener Pred.
Nam. twee uren, Ds. Hulsebos,
te Zuidwolde.
SEROOSKERKE.
Yoorm. negen uren, dhr. K. J. Allaart,
Beroepen Pred. te Deventer.
Namidd. twee uren, dhr. K. J. Allaart.
gapinge.
Yoorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, D-?. Wolf.
YROU WEPOLDER.
Voorm. negen uren, dhr. K. Werner.
Namidd. twee uren, dhr. K, Werner.
Avond zes uren, dhr. K. Werner.
Bidstond voor de Unie,
GRIJPSIvERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
A RN E MUI DEN.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
ST. LAURENS.
Yoorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
AXEL.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Cath. Zond. 19.
ZAAMSLAG.
Yoorm. negen uren, L^zen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren, dhr. Maltpaard.
Namidd. twee uren, dhr. M'alipaard.
Avond b uren, dhr. Malipaard.
POORTVLIET,
Yoorm. half 10 uren, Ds. Spoel,
te Kampen.
Namidd. twee uren, Ds. Spoel.
Avond zes uren, Ds. Spoel.
rl HOLEN.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
ST. MAARTENSDIJK.
Yoorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eeuer Pred.
Het was een booze tijd voor Israël. De
toestand in het rijk was ellendig. Ellen
diger kon het bijna niet. De priesters aten
de zonden des volks en verlangden een
ieder met zijne ziel naar hunne ongerech
tigheid (48). De grooten verheugden
zich in de leugens der priesters (7 3)
en maakten den koning krank door de
hitte van den wijn (7 5.) De Koning
zelf werd veiblijd door de boosheid des
volks (7 3). Onder het volk was geen
trouw en geen weldadigheid en geen ken
nis van God, maar vloeken en liegen en
doodslaan en stelen en overspel doen zij
braken door en bloedschulden raakten aan
Samaria was de hoofdstad van het rijk der
tien stammen en wordt hier genomen voor geheel
het rijk.
bloedschulden (4 2). Israël verwarde
zich met de volkereu (7 8).
En op al deze ellende volgt nu nog het
wrekend gericht. Hosea ziet het komen.
Gedrongen door Gods Geest, staat hij op
om te spreken. Hoort zijne stem daarom
zal het land treuren, en een iegelijk die
daarin woont wegkwijnen, met het ge
dierte des velds en met het gevogelte des
hemels ja ook de visschen der zee zullen
weggeraapt worden (4 3.)
Wind hebben zij gezaaid en eenen wer
velwind zullen zij maaien. De tijd komt,
dat Israël onder de heidenen zal zijn, als
een huisraad waar men geenen lust toe
heeft (8 7 en 8.)
En vanwaar nu deze tegenwoordige el
lende en dat oordeel, dat met zoo rassche
schreden nadert
Leest het in bovenstaand woord Uw
kalf, o Samaria heeft u verstootën.
Wat was er geschied
Onder Rehabeam, den zoon van Salomo,
scheurden tien stammen zich los van het
huis Davids en riepen Jerobeam den zoon
van Nebat tot koning uit. Toen de staat
kundige eenheid verbroken was, begreep
de listige Jerobeam, dat om de breuk vol
komen te maken tusscheu Juda en de
tien stammen, en zijn troon wèl te beves
tigen, ook de godsdienstige eenheid moest
worden verbroken.
Daarom het volk losgemaakt van Jeru
zalem, de stad des grooten Konings, en
van den tempel, het huis des Heeren, en
des Heeren gezalfde priesterschap en Zijne
heilige feestdagen. En zoo werden dan
de feestdagen op willekeurig gekozen da
gen verlegd, de levitische priesters verdre
ven, en in de plaats van den tempel te
Jeruzalem twee tempelen opgericht te Dan
en te Bethel, waarin, om het zinnelijke
volk te boeien twee gouden kalveren wer
den opgericht, met de bedoeling Jehovah,
den God des hemels en der aarde, af te
beelden.