Eng. zwart Politour TI- IS LMOÜWMi 2 cents Sigaar, A D Y E U T E i\ T 1 E i\. Molière Schoenen voor mannen en vrouwen f 3,50, Muilen voor vrouwen f 1,— P. J. DE KRiUTER. C. VA\ IIOLTIKJIJNEN, merk „SYLVIA." leden der Ned. Herv. Kerk te Seroos- kerke," zonden hebben bedoeld om zich zelf aan te melden als belanghebbende ledeu van het Neder!. Herv. Kerkge- nootscka p." Maar meer dan dit. In het slot van het zelfde exploit, waarin de veroordeelden zich noemen belanghebbende leden vau de Nederl. Herv. Kerk te Serooskerke" lezen wij dat zij den Syaodalen Kerkeraads- leden verzoeken, hunne namen niet te plaatsen op, of zoo zij daarop mochten voorkomen, af te voeren van elk boek, om het even welk, dat zij mochten hebben aangelegd, opdat zij nimmer zouden den ken, dat »requiranten behooren of willen geacht worden te behooren tot eene gemeente waarvan zij den Kerkeraad vormen Zoo nu ook al de uitdrukking belang hebbende leden van de Ned. Herv. Kerk te Serooskerke", ook nog na hunne daden kon doen denken dat de gedaagden zich zeiven nog willen beschouwd hebben als leden van het Nederl. Herv. Kerkgenootschap, de verklaring dat zij niet behooren of wil len geacht worden te behooren tot eene ge meentewaarvan de synodale predikantou derlingen en diakenen den Kerkeraad vor men doet dan toch duidelijk uitkomen dat zij ook in dit exploit verklaard hebben vol komen afgescheiden te zijn van de Ned. Herv. Kerk (Genootschap) en dat zij niet behooren of willen geacht worden te be hooren tot eenige afdeeling van dat Ge nootschap die op Serooskerke nog mag te vinden zijn. Maar genoeg. Alles te saam genomen, blijft het voor mij een raadsel hoe uit de verklaring der gedaagden in het exploit, dat zij zijn belanghebbende leden vari de Ned. Herv. Kerk te Serooskerkede gevolg trekking gemaakt wordt, dat zij verklaard hebben leden te zijn van het Ned. Herv. Kerkgenootschap. Op eene zaak moet echter ook nog ge wezen worden. Om te bewijzen, dat de gedaagden wel waarlijk behooren tot de Ned. Herv. Kerk, deed de Synodale Kerkeraad van Seroos kerke een boek overleggen, dat hij noemt lidmatenboek" en waarin ook de namen der gedaagden gevonden worden. Nu denke men eens goed na welk eene theorie de Synodale Kerkeraadsleden er op na houden. In hun lidmatenboek staan de namen der gedaagden. Over deze gedaagden zijn zij dus Kerkeraad. Zij erkennen het zelf. Zij verklaren dus, dat zij van Godswege geroepen zijn om deze leden der Kerk en hunne huisgezinnen geestelijk te verzorgen. Maar niet een dezer Kerkeraads leden" zet ooit een voet in hunne woningen. Zij doen bij hen geen huisbezoek. Zij be zoeken bij hen de kranken niet. Voor geen enkele Avondmaalsviering werd een hunner in het huis van een dezer lidmaten gezien. Nimmer kwamen zij aan hunne huizen om te onderwijzen, te troosten, te vermanen. In één woord gedurende twee lange jaren heeft men deze lidmaten laten loopea zonder naar 't schijnt zich te her inneren, dat zij bestondenin elk geval hen beschouwende en behandelende als die niet behooren tot het Ned. Hervormde Kerkgenootschap. Maar ziet, op eens is alles veranderd. Op eens is er voor deze lidmaten groote belangstelling ontwaakt. Het i3 toen ge weest, toen deze lidmaten" weigerden eenen hoofdelijken omslag te betalen ter onderhouding van den eeredienst ee'ner genootschapskerk, waarmee zij niets hebben uit te staan. Ziet hoe trouw de Synodale Kerkeraad toen is b wonden. Aanstonds heeft hij zijn lidmatenboek opgeslagen en de namen der acht voor den rechter gedaagden er in vindende, is hij er terstond meê naar den K-echter geloopen om te bewijzen, dat de gedaagden nog wel waarlijk aau het Genootschap behooren en dus geestelijk door hen moeten verzorgd worden? Neen, maar dus hoofdei ij ken om slag betalen moeten. Nu, dit kan immers goed. Waar het de ambtelijke verzorging betreft, laat ge de zielen maar loopen en zegt gij zij zijn geen lidmaten, waar het echter het geld betreft gaat ge aanstonds met het lidma tenboek naar den Rechter om te bewijzen dat zij zijn lidmaten van het Ned. Herv. Kerkgenootschap. Wie ontvangt nu niet een hoog idee ,van het geestelijk besef dat er leven moet in den Synodalen Kerkeraad te Seroos kerke Mij dunkt hier van ambtstrouw te spreken is niet te veel gezegd. Maar in ernst. Zoo wordt toch open baar, dat men op den verkeerden weg wel schoone beloften kan afleggeh, maar on straks in zijne werken zich moet openbaren als een vervolger, een scheurmaker, een huurling, die van elders inklimt. Het geheele gedrag van den scheurma- kenden kerkeraad te Serooskerke doet ons denken aan het gedrag dier herders van Israël, van welke wij lezen bij den profeet Ezechiëlgij eet het vette en be kleedt u met de wol, gij slacht het ge meste, maar de schapen weidt gij niet. (Ezech, 43.) Ten slotte nog dit. Hoe aangenaam moet het toch zijn voor Synodale predikanten, als zij zichzelven en hunne huisgenooten voor een deel gespijsd en gekleed weten door geld, hetwelk door tussckenkomst van den Rechter gekregen is van diegenen, die om Gods wil moeten verklaren, dat zij hen niet erkennen mogen als hun voor gangers, dat zij met hen, hun Kerkeraden en geheel hun onheilig Genootschap ker kelijk niets meer willen te maken hebben, en er dus ook niet voor betalen mogen Ach, datmen in leerde zien hoe door ditzelfde geld het ambt wordt gedeclineerd. Behoede God zijn Sion en geve Hij uit genade, dat Zijn vervolgde Kerk maar recht dikwijls met dien koning van Juda moge belijden.: onze oogen zijn op U. J. H. M. G. WOLF. Serooskerke 17 Juli. In dank ontvangen in de collecte van Zondag 14 Juli voor de plaats f 3, voor de piaats vau J. f 1, voor de plaats f 1. In de collecte van Woensdag 10 Juli, voor de plaats f 1. Bij Br- C. H. de Wagemaker van S. en R. voor 2 plaatsen f 5, bij Br. J. A. van Nederveen van vrouw N. N. voor de Kerk f 2, bij Br. Crucq van Jufvr. F. 1, voor het Orgel. B IGGEKERK ËT~ Op Zondag 28 Juli zal D. V. des voorin, ten 9 en 's avonds ten 6 uur optreden de heer 'T HART. voor PAARDENTUIG, WAGENKAPPEN, SCHOENEN en LAARZEN, maakt het leder zacht en geeft 't een prachtigen glans. Flacon met gebruik 20 cents, dubbeie 35 Ct. Dépot bij Mevr. E. JansenEicholtz, Noordpoortstraat, en Mej. V. Oijen Laurense, Wagenaarstraat te Middelburg. Om alle soorten gekleurde en z ij d e n stoften als nieuw te wasschen, zonder te verschieten. Pakjes met gebruiksaan wijzing 15 cents. Depot bij Mevr. E. JansenEicholtz, Noordpoortstraat, en Mej. V. Oijen Laurense, Wagenaarstraat te Middelburg. van de firma de Gebr. VAX XA11EX zijn te bekomen bij J. P. SWEJSTN'EIN" Vlissingen. Prijscourant gratis. In het SIGAftENHAGAZIJX van Houttuinen Q, 4:1, is steeds voorhanden een AEL.ERGEURIGSTE Verpakt in zeer nette Kistjes van 100 stuks a f 1,80. In den Boekhandel van K. LE COINTRE te Middelburg is voorhanden Maria Hazebroek, "de liedendaagsche Kookkunst. 8e druk. f 1,25. Betje de goedk. Keukenmeid f 0,70. De steen der wijzen, iuhoudende 850 recepten voor alles en over alles, f 1,25. Ü8 Vraagbaak voor de huishouding en het dagelijksch leven. f 1,25. Dr. RUPPRICHT als geneesheer en Huisvriend. Een zoo trouwe als vei'ige Raadsman en Gids voor allen, wie hunne gezondheid lief en dierbaar is. f 1,25.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 4