HANDENARBEID. Best Vliegen&ood EER IS TEER, ADVERTENTIE KT. EBEN-ÏÏAËZER voordoet in zijn eenheid en onderlingen samenhang. Zij moet zich ten doel stellen om de gedachten Gods te leeren kennen. Hiervoor zijn twee dingen noodig le. dat God zich bekend maakt, openbaart 2e. dat Hij de menschen in staat stelt, die openbaring op te merken en er over na te denken. God toont zijne gedachten door algemeene en bijzondere openbaring. Onder Israël waren kerk en staat en maatschappij volkomen één en eene muur des afscheidsels van alle andere volken, zoodat er onder Israël geene wetenschap bestond, zooals die onder de Heidenen werd aangetroffen. Met de nieuwe bedeeling vielen wel niet alle grenzen weg, maar kerk en staat en maatschappij vallen nu toch niet meer samen. Hierloor ontstonden allerlei levenskrin gen, die ook niet meer met de Kerk kunnen worden vereenzelvigd. Om de daaruit voortvloeiende bezwaren op te lossen, zijn vierderlei pogingen in de 16e eeuw beproefd, die scherp tegen elkander over stonden. Rome, de Humanisten, de Dooperschen en de Gereformeerden, beproefden deze oplossing ieder op hunne wijs. Rome maakte al het buiten-Kerkelijke Kerkelijkde Humanisten maakten al het Kerkelijke aan het buiten-Kerkelijke onderworpen, hetgeen ten slotte tot ont kenning van het Kerkelijke leiddede Dooperschen achtten al het buiten-Kerke lijke als uit de wereld en uit den booze en onttrokken zich er daarom aan de Gereformeerden alleen waren van oordoel, dat aan de menschelijke wetenschap een eigen levenskring moet worden toegekend, waarbij de algemeene en bijzondere open baring tot haar recht komt. Het stichten eener Universiteit is dus niet de taak der Kerk evenmin natuurlijk ook haar eigen gebied, aan dat der weten schap te onderwerpen. Zij moet ook op de wetenschap toezicht hebben doch is niet hare moeder. Zij mag zich dus aan de wetenschap niet onttrekken en daarom is ook weten schappelijke opleiding voor hare Dienaren noodig. Dat is ook reeds in 1574, toen ons land nog geene universiteiten had, door onze vaderen uitgesproken. Het deelen der wetenschap, zoodat de Theologie aan eene kweekschool wordt onderwezen en alle andere wetenschap aan wereldsche uiniversiteiten wordt overgela ten, is in den grond loochening der alge meene Openbaringen in de practijk moet dit leiden tot strijd tusschen geloof en wetenschap, waarbij de laatste zich geheel in het ongeloof verliest. De hoofdvraag, die ook op wetenschap pelijk gebied alles beheerscht isIs de Schrift Gods Woord of niet? Indien wel dan is zij ook het beginsel van alle we tenschap. Om dit echter te weten, moet de Theologie de wetenschap blijven be zielen en deze dus met de audere weten schappen worden beoefend. Anders abdiceert de Theologie als weten schap .en wordt ze alleen gebruikt als middel om aanstaande predikanten aangaande hun ne bediening in te lichten. Daarom aarzelt spreker niet te conclu- deeren, dat de Theologie moet worden be oefend, niet aan eene Kweekschoolmaar aan eene Universiteit. Prof. de Cock, van Kampen, zegt, dat het de roeping der Gereformeerde Kerken is, te zorgen, dat de opleiding harer Die naren van haar uitgaat en dat dit ook door de Kerken van de 16e eeuw zoo is verstaan geworden. Dr. Van Goor, van Bunschoten, vraagt, ot toch ook niet voor de practische oplei ding van aanstaande predikanten door de Kerken eene inrichting zou kunnen worden geopend. Prof. Rutgers beantwoordt deze sprekers en zegt, dat Prof. De Cock juist beweerd heeft wat hij als onhoudbaar heeft bewezen, echter zonder eenig motief, zoodat hij dus met de verdere bespreking zal wachten tot dat Prof. De Cock zijne motieven zal heb ben kenbaar gemaakt. Op de vraag van Dr. Van Goor ant woordt hij, dat eene practische inrichting als door dien spreker bedoeld, ook door hem wordt wenschelijk geacht. Daarna vraagt en verkrijgt prof. Kuyper nog het woord. Daar prof. De Cock had gezegd, dat de Kerken der 16e eeuw van haar roeping om zelf de Theologie te doen onderwijzen, bewust waren. Het zou spreker aangenaam zijn, zijne argumenten daarvoor eens te vernemen. Prof. De Cock beproeft dit nu, door te wijzen op de handelingen der Synoden te Wesel en te Dordrecht. Dr. Kuyper toont nu aan, dat de citaten niet zeggen wat de vorige spreker ermee zeggen wilde, daar zij met geen enkel woord voor eigen beoefening der Theologie pleiten, maar wel voor de behoefte aan wetenschap pelijke opleiding harer Dienaren met haar toezicht en mede-zeggenschap, zoodat ze juist pleiten voor het omgekeerde, want méde-zeggenschap kan alleen geschieden, wanneer anderen eerst zijn begonnen te zeggen. In breede trekken toont prof. Kuyper nu nog aan, dat de wetenschap niet in de Kerk wortelt en dus ook niet door de Kerk als zoodanig kan worden beoefend, waarna deze samenkomst werd gesloten door allen, zeker met een dankzegging aan den Heere in het hart, voor het vele goede en de rijke onderwijzingen, die Hij ons deze dagen weer heeft geschonken. De collecte voor het Studiefonds, bij het I einde gehouden, bracht f 176,07 op. de Hoop. Aangenomen het beroep naar de Ned. Geref. Kerk te Vlissingen door Ds. J. Hulsebos te Zuidwolde, en naar Zaamslag door W. A. Vrolijk, Candidaat aan de Vrije Universiteit. Tweetal te Tholen Ds. Mulder te Har derwijk en Ds. Middelkoop te Nijkerk. de Zending f 0,25. Bij Br. L. J. de Kok voor de plaats van N.N. f 1. Indien de Heere wil en wij leven, hopen onze geliefde Ouders a§ C. DE WAGEMAEER EN J. A. S N IJ D E R S den 6 Juli a. s. hunne 25-jartflc te herdenken. Hunne dankbare kinderen. Middelburg, 4 Juli '89. Op den 29 Juni is in den Heere ont slapen onze geliefde Echtgenoot en Vader JAN VAN SLU1JS in den ouderdom van 76 jaren. Uit aller naam: Wed. VAN SLUlJS— O VA. P. SüURMOND. M. SUURMOND VAN SLUlJS. J. WILLEMSE. J. WILLEMSE— VAN SLUlJS. Vlissingen, 4 Juli 1889. Algemeene kennisgeving. a 4 cent per vel, in den Boekhandel van K. LE COINTRE. In den Boekh. van K. LE COJNTRE te Middelburg zijn voorhanden de volgende laatst verschenen brochures van Dr. A. KUYPER InhoudI. De fundamenten van het gebouw. II. Oeconomische en politieke invloeden. III. Rechtsbevoegdheid der overheid. IV. De oude gilden. V. Kamers van arbeid. VI. Kerk, School en Politie. VII. Enquête of Organisatie. Prijs f,15, franco p.p. f,20. In dank ontvangen, in de collecte van 3 Juni, voor de plaats, van N.N. f 2, Bij Br. J. A. van Nederveen voor de plaats, van N.N. f 2,50. In de collecte van 30 Juni voor de plaats f 2. Voor het orgel f 1,13. Voor Toespraak ter opening van delOeDepu- taten-vergadering in het eeuwjaar der fransche Revolutie. Prijs f >40, en tegen Mr. W. H. DE BEAUFORT'S Gidsartikel „De Dcpntaten-Vergadering." Prijs f 0,90.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 4