Weekblad gewijd aan de belangen der Gereiormeerde Kerken 27 APRIL 1889. Middelburg. NED. GEIIEF. KERKEN. Zondag 28 April. VLISSINGEN. KOUDEKERKE. SEROOSKERKE. GAPINGE. GRIJPSKERKE. ARNEMUIDEN. AXEL. TER NEUZEN. POORTVLIET. THOLEN. iS o. 115. 3° JAARGANG. ZEEUWSCHE KERK j^EDACTEUR, y. jf. |V, JCLAARHAMER. V. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning,; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp, (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer 0,05 Uitgever K. LE COINTRE Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen. 1 Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. PREDIKBEURTEN. MIDDELBURG. NOOR OERKERK. Voorm. half 10 uren, Ds. Klaarhamer. Doop. Avond zes uren, Ds. Klaarhamer. Voorm. half 10 uren, dhr. Hazelhoff. Avond half zes uren,»dhr. Hazelhoff. Voorm. negen uren, dhr. van Kluijve. Namidd. twee uren, dhr. van Kluijve. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. Openbare geloofsbelijdenis dergenen die voor de eerste maal tot het H. Avondmaal wenschen te worden toegelaten. Voorm. negen uren, Ds. Wolf. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. VROUWEPOLDER. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred, Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Leien eener Pred, Avond zes uren, Lezen eener Pred. Voorm, negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. Cath. Zond 6. ZAAMSLAG. Voorm. negen uren,Ds. Wolf. Avondmaaal. Namidd. twee uren. Lezen eener Pred. Voormidd. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Avond zes uren, Lezen eener Pred. Voorm. half 10 uren, dhr. K. Werner. Namidd. twee uren, dhr. K. Werner. Avond zes uren, dhr. K. Werner. Voorm. half 10 uren,dhr, v. d. Valk. Namidd. twee uren, dhr. v. d. Valk. TfoeDetckulJcEe (^.ete^otiueetbe ^cfcliew-. Officiëele mededeel! ngen. Van den Kerkeraad van Middelburg. Aangifte voor doop en trouw, verzoek om inschrijving in het duplicaat-lidmaten- of doopboek, aanvrage om of indiening van attestatiën, behoort t8 geschieden bij de Commissie nit den Kerkeraad, welke eiken Dinsdag des avonds van 8 tot 9 uren zitting houdt in de Noorderkerk. Dij dezelfde Commissie kunnen leden der Gemeente mondeling of schriftelijk mededee- ling doen van zakenwelke zij aan het oor deel van den Kerkeraad wenschen te onder werpen. Ook zal de Commissie gaarne ontvangen de mededeeling van bezwaren of bedenkin gen tegen de reformatie dezer Kerk van de leden en Opzieners welke met de reformatie nog niet medegaan. Hebr. 2:1. Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond, die een weinig minder dan de engelen geworden was Yan wege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor allen den dood zou smaken. Christus is in het lijden des doods geko men. Gij weet bet. Hij kwam deu döornigen weg af van Bethlehem naar Golgotha. Aan het einde van dien weg vond Hij den dood, den dood in al zijn omgang, met al zijn verschrikkingen. Ik zeg den dood in al zijn omvang. Drieërlei is de dood. Het natuurlijk bestaan van eiken zondaar is de dood, de geeste lijke dood, omdat dat bestaan is het van God gescheiden leven. Het natuurlijk einde van eiken mensch is de dood, omdat het is de scheiding van ziel en lichaam. Het leven der hel is de dood, de eeuwige, om dat het is het eeuwig van God gescheiden, van God verlaten zijn. In het lijden van dezen driedubbelen dood is Christus gekomen. In het lijden van deu geestelijken dood was Hij, toen Hij klaagde van Zijnen God verlaten te zijn. In het lijden van den dood der hel, waar Hij in dat verlaten zijn den toorn Gods voelde in al zijne verschrikking, en helsche pijnen Hem 't lichaam en de ziel folterden. In het lijden van den natuurlijken dood, als Hij het hoofd buigende den geest geeft en Hij ge borgen wordt in het graf van Arimathea's raadsheer. Wat het lijden dezes doods voor Chris tus, den Zone Gods, den onschuldige, in- had, wie waagt het te beschrijven Maar dit is zeker dat alle doodelyke foltering, die in dien driedubbelen dood is* door Jezus is geleden. Zoo treffend zegt de tekst, dat Jezus den dood gesmaakt heeft. De dood is niet op Hem gevlogen om Hem voor een korten tijd machteloos te maken zonder Hem te pijnigen. Neen, maar met eene langzame marteling kwam de dood over Hem. Hij hëeft den dood ingenomen, zooals men een drank inneemt. Als in éénen beker was die driedubbele dood gemengd, en dit verfoeilijk mengsel Hem aangeboden, heeft Hij langzaam, drop-.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 1