Weekblad gewijd aan de belangen der Gereiormeerde Kerken
27 APRIL 1889.
Middelburg.
NED. GEIIEF. KERKEN.
Zondag 28 April.
VLISSINGEN.
KOUDEKERKE.
SEROOSKERKE.
GAPINGE.
GRIJPSKERKE.
ARNEMUIDEN.
AXEL.
TER NEUZEN.
POORTVLIET.
THOLEN.
iS o. 115.
3° JAARGANG.
ZEEUWSCHE KERK
j^EDACTEUR, y. jf. |V, JCLAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning,; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp,
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
1 Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN.
MIDDELBURG.
NOOR OERKERK.
Voorm. half 10 uren, Ds. Klaarhamer.
Doop.
Avond zes uren, Ds. Klaarhamer.
Voorm. half 10 uren, dhr. Hazelhoff.
Avond half zes uren,»dhr. Hazelhoff.
Voorm. negen uren, dhr. van Kluijve.
Namidd. twee uren, dhr. van Kluijve.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Openbare geloofsbelijdenis dergenen die
voor de eerste maal tot het H. Avondmaal
wenschen te worden toegelaten.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
VROUWEPOLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred,
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Leien eener Pred,
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
Voorm, negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Cath. Zond 6.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren,Ds. Wolf. Avondmaaal.
Namidd. twee uren. Lezen eener Pred.
Voormidd. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
Voorm. half 10 uren, dhr. K. Werner.
Namidd. twee uren, dhr. K. Werner.
Avond zes uren, dhr. K. Werner.
Voorm. half 10 uren,dhr, v. d. Valk.
Namidd. twee uren, dhr. v. d. Valk.
TfoeDetckulJcEe (^.ete^otiueetbe ^cfcliew-.
Officiëele mededeel! ngen.
Van den Kerkeraad van Middelburg.
Aangifte voor doop en trouw, verzoek
om inschrijving in het duplicaat-lidmaten-
of doopboek, aanvrage om of indiening
van attestatiën, behoort t8 geschieden bij
de Commissie nit den Kerkeraad, welke
eiken Dinsdag des avonds van 8 tot 9 uren
zitting houdt in de Noorderkerk.
Dij dezelfde Commissie kunnen leden der
Gemeente mondeling of schriftelijk mededee-
ling doen van zakenwelke zij aan het oor
deel van den Kerkeraad wenschen te onder
werpen.
Ook zal de Commissie gaarne ontvangen
de mededeeling van bezwaren of bedenkin
gen tegen de reformatie dezer Kerk van de
leden en Opzieners welke met de reformatie
nog niet medegaan.
Hebr. 2:1. Maar wij zien Jezus met
heerlijkheid en eer gekroond, die
een weinig minder dan de engelen
geworden was Yan wege het lijden
des doods, opdat Hij door de genade
Gods voor allen den dood zou
smaken.
Christus is in het lijden des doods geko
men. Gij weet bet.
Hij kwam deu döornigen weg af van
Bethlehem naar Golgotha.
Aan het einde van dien weg vond Hij
den dood, den dood in al zijn omgang,
met al zijn verschrikkingen.
Ik zeg den dood in al zijn omvang.
Drieërlei is de dood. Het natuurlijk bestaan
van eiken zondaar is de dood, de geeste
lijke dood, omdat dat bestaan is het van
God gescheiden leven. Het natuurlijk einde
van eiken mensch is de dood, omdat het
is de scheiding van ziel en lichaam. Het
leven der hel is de dood, de eeuwige, om
dat het is het eeuwig van God gescheiden,
van God verlaten zijn.
In het lijden van dezen driedubbelen
dood is Christus gekomen.
In het lijden van deu geestelijken dood
was Hij, toen Hij klaagde van Zijnen God
verlaten te zijn. In het lijden van den
dood der hel, waar Hij in dat verlaten
zijn den toorn Gods voelde in al zijne
verschrikking, en helsche pijnen Hem 't
lichaam en de ziel folterden. In het lijden
van den natuurlijken dood, als Hij het
hoofd buigende den geest geeft en Hij ge
borgen wordt in het graf van Arimathea's
raadsheer.
Wat het lijden dezes doods voor Chris
tus, den Zone Gods, den onschuldige, in-
had, wie waagt het te beschrijven
Maar dit is zeker dat alle doodelyke
foltering, die in dien driedubbelen dood is*
door Jezus is geleden.
Zoo treffend zegt de tekst, dat Jezus
den dood gesmaakt heeft.
De dood is niet op Hem gevlogen om
Hem voor een korten tijd machteloos te
maken zonder Hem te pijnigen. Neen,
maar met eene langzame marteling kwam
de dood over Hem.
Hij hëeft den dood ingenomen, zooals
men een drank inneemt.
Als in éénen beker was die driedubbele
dood gemengd, en dit verfoeilijk mengsel
Hem aangeboden, heeft Hij langzaam, drop-.