ZEEÏÏWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken
Zondag 21 April.
IN o. 114.
20 APRIL 1889.
3« JAARGANG.
J^EDACTEUI\ j"3, yj, J^LAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HE ERE is onze Recliter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koningj Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
("bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Doch Samuel zei deHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, ais aan het gehoorzamen
van de stem des Ileeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
MED. GEREF. HERREM.
PREDIKBEURTEN.
MIDDELBURG. (Noorderkerk.)
Vm. half 10 uren, Ds. Klaarhamer. Doop.
Avond zes uren, Ds. Klaarhamer,
Maandag, voorm. Ds. Klaarhamer.
Dinsdagavond 7 ureu, dhr. Hazelhoff.
VLISSINGEN.
Voorm. en avond dhr. v. d. Valk.
Maandag, voorm. dhr. v. d. VXlk.
KOUDEKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, dhr. v. d. Valk.
Maandag, voorm. 9 uren, Lezen eener Pred.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorin. 9 uren, Ds. Wolf.
GAPINGE.
Voorm. en namidd. Lezen eener Pred.
Maandag, namidd. 2 uren, Ds. Wolf.
VROUWEPOLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Maandag voorm. dhr. Ploegers.
Maandag, namidd. twee uren, Ds. "Wolf.
Donderdagavond 7 uren, dhr. Hazelhoff.
TER NEUZEN.
Voorm. en namidd. dhr. K. Werner.
Maaudag, voorm. 9 uren, Lezen eener Pred.
Woensdagavond 7 uren, dhr. Hazelhoff.
POORTVLIET,
Voorm., namidd. en avond Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
Vrijdagavond 7 uren, dhi. Hazelhoff.
THOLEN.
Voorm. en namidd. dhr. v. d. Kodde.
Maandag, voorm. 9 uren, dhr, v. d. Kodde.
TfoeDeiAiildcêc ^ezej'otiueetde 0£etlteu.
Officfëele mededeelingen.
De Kerk van Axel herinnert de Kerken
in deze Classes aan het verzoek om de
voorstellen voor het agendum vóór 26
April op te zenden aan Ds. F. W. J.
Wolf te Axel. (Zie officiëele berichten
Kerkbode no. 113.)
GRIJPSKERKE.
Voorm. en namidd. dhr. Ploegers.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
A RNE MUIDEN.
Voorm., namidd. en avond LezeneenerPred.
Maandag, voorm. 9 uren, Leien eener Pred,
AXEL.
Voorm, negen uren, Ds. Wolf. Avondmaaal.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Maandag, voorm. 9 uren, Ds. Wolf.
ZAAMSLAG.
Voorm. en namidd. Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. 9 uren, dhr. Werner.
Welke overgeleverd ts om onze
zondenen opgewekt om onze
rechtvaar digmaking." Rom.
4 25.
Reeds achttien eeuwen lang viert de
Kerke Christi in al haar deeleu gedachtenis
van Zijn opstanding uit de dooden.
In alle talen werd of wordt onder bijna
alle volkeren het Woord gepredikt van den
verheerlijkten Borg en MiddelaarVrees
niet; Ik ben de eerste en de laatsteen die
leef, en ik ben dood geweesten ziey Ik ben
levend in alle eeuwigheid".
En in wat klanken en woorden dan
ook het Schriftwoord op den Paaschdag
gelezen worde, dat boven dit opstel staat,
het gaf eo. geeft aan elk die het verstaat
eene onuitsprekelijke blijdschap in het harte,
en doet een lof- en dankzegging van de
lippen vloeien, want: Zijnde nu gerecht
vaardigd door Zijn bloed, zullen wij door
Hem. behouden worden van den toorn. Want
indien wij, vijanden zijnde, met God ver
zoend zijn door den dood. Zijns Zoons, veel
meer zullen wijverzoend zijnde, behouden
worden door Zijn leven"
Ziedaar nu een lieflijk feit. Hoe ook
door naam en belijdenis, door spraak en
nationaliteit gedeeld, het Paaschfeest doet
ons zien, dat de Kerk van Christus toch
een is.
Er is een heilige algemeene Christelyke
Kerk, en eene gemeenschap der heiligen.
Jezus Christus en de door Hem ver
worven heilgoederen, ziedaar de gemeen
schap der heiligen. Dit is hun ééne
paaschzegen en paaschvreugde, dat zij door
het bloedig lijden en sterven van Hem,
den Eenen, worden gerechtvaardigd, en
dat Hij daarom leeft, om hen te behouden
door hen te doen deelhebben aan zichzelf
en aan wat Hij verwierf.
Ja, dan is het eerst recht Paschen, en
wordt de rechte paaschzegen genoten, als
wij met al het volk des Heeren uit alle
eeuwen en volken en natiën en geslachten
mogen ervaren, dat wij door éénen Geest
worden ingezet en ingehouden in dien
éénen Christus en zijn heil, zoodat ook ons
hart mag gelooven en ook onze mond mag
belijden: »ik leef, doch niet meer ik,
Christus leeft in mij 1"
Helaas neen, niet door allen die in den
drieëenigen Naam gedoopt werden, wordt
de blijdschap van het opstandingsfeesfe
gesmaakt.
Die blijdschap hangt niet aan het men-
schelijk willen en doen. Zij wordt van
God gegeven aan wie Hij wil. En Hij wil
haar schenken aan hen, die zondaar of
zondares voor Hem zich kennen.
Een mensch die voor de eeuwigheid en
voor Gods gericht schrikt, of die erkent
geen rust, geen vrede te hebben, of die
angstig vreest omdat hij gevoelt, dat het