lp nieuw onimpu III- s Voor den Boerenstand. is Zi-lotaisÉ Euhrkolen in lossing ADVERTENTIE IV. STANDAARD HERAUT. „Drop uit den Blikken trommel." A. J. Ie Cointre, l uru J, DE KRUIJTEE, Langeviele. art. 5 geen gevolg geven, voor dat haar Statuut van. 1869 is opgeheven en zij op gehouden heeft als één Kerkgenootschap te bestaan. Wat art. 6 aangaat, daarin is dit vooral van belang, dat bepaald wordt, dat de naam van elke plaatselijke kerk dan voor taan wezen zal (n.l. als deze Concept- Acte voor goed zal zijn aangenomen) Ge reformeerde Kerk, De namen Christel. Gereformeerde Kerk en Nederd. Geref. Kerk worden dan officieel niet meer gebruikt in kerkelijke zaken. In 't dagelijksch spraak gebruik zullen die namen wel niet zoo op eens weg zijn. Dit kan te gemakkelijker, omdat onze Kerken in vorige eeuwen geen officieel vaststaanden naam hadden. Meest werden zij echter toch Gereformeerde Kerken genoemd. Dit is ook genoeg. Al wat men er bij voegt is dan ook maar bijvoegsel, dat bloot tot. versiering dient en het wezen niet raakt. Uit art. 7 volgt, dat des'vereischt of des verkiezend, elke plaatselijke Kerk in hare handelingen met de overheid haar naam kan behouden welken zij tot nog toe droeg. Gewenscht is dit echter zeer zeker niet. Gedeeldheid van naam bestendigt zoo lich telijk ook gedeeldheid van leven en han deling. Hoewel nu art. 7 elke plaatselijke kerk geheel vrijlaat in de regeling harer zaken met de overheid (zoodat de Christel. Ge- reform. geen Kerkelijke Kas behoeven op te richten, en de Nederd. Geref. geen statuut behoeven in te dienen om als Kerkgenootschap te worden erkend) zoo stellen de beide overeenkomstmakeude kerken toch 3 voorwaarden, n.l. a. geen kerk mag met de overheid zulk eene overeen komst aangaan, waarbij het beginsel, dat de Kerk een eigèn bestaan heeft onaf hankelijk van de erkenning van den Staat zoodat het er voor haar bestaan niets toedoet of de Staat haar erkent of niet, zou worden prgsgegevenb. de kerken komen niet bij de overheid als een ge nootschap van Kerken, vertegenwoordigd door een bestuur, dat is te zeggen, er moet geen tweeërlei stelsel van kerk regee ring tegelijk worden gevolgd, n.l. tegenover de overheid, volgens een of ander statuut Collegiaalen volgens een aangenomen kerkenorde presbyteriaalwant behalve dat dit op zichzelf al niet gaat, zoo heeft dat ook ten gevolge, dat de verhouding tot den Staat dan wel dwingt om het Collegiale te volgen c. geen kerk mag zulke bedingen met de overheid aangaan, waardoor de vrije geestelijke samenwerking met de an dere plaatselijke kerk of kerken zou worden gehinderd. Deze drie voorwaarden stelt Kampen aan Utrecht en Utrecht aan Kampen. Ook dit artikel is op beide Synoden onveranderd aangenomen. Sn terecht. Het artikel is in overeenstemming met wat ten vorigen jare te Assen en te Utrecht was goedgekeurd. In art. 8 komt nu de Concept-acte te rug op het zondige van ons gedeeld leven en geeft te gelijk eenige middelen aan, waardoor, allengskens die gedeeldheid voor eenheid kon plaats maken, en waardoor voor het tegenwoordige reeds dit verkre gen kon worden, dat het aanstootelijke, het schrijnende van die gedeeldheid wordt weggenomen, en dat een onheilig en zon dig loopen en draven voor eigen kerkje' worde voorkomen. Het bestaan van twee of meer kerkfor- matiënin één plaats wordt niet normaal genoemd. Volgens het concept zijn dus de Christel. Geref. en de Nederd. Geref. Ker ken niet twee kerkenmaar twee formatien van de eene en zelfde gereformeerde Kerk. Op zich zelf genomen is dit nu juist niet zondigals het maar iets wezenlijks is, dat maakt dat die eene kerk in tweeën gedeeld leeft, bijv. als de leden niet de zelfde taal spreken, of in belijdenis ver schillen, of een andere kerkenordening volgen. Maar als men nu één taal spreekt, als men voor God. den Kenner der harten, erkent één belijdenis, één liturgie, één kerkenordening te hebben, als men erkent één,en denzelfden historischenwortel te heb ben als men erkent één en hetzelfde doel te beoogen en door één en dezelfde drijf kracht te worden bewogen, dan kunnen voor een korten tijd bijkomstige zaken een gedeeld 1 ven veroorzaken, maar dan is het blijven bestaan, het bestendigen van twee formaties van de eene en zelfde plaatse lijke Kerk niet alleen niet normaalof onregelmatig^ maar zondig. Het is een schuldige breuke die ons gebed en den goe den loop van Gods Woord al meer zal gaan verhinderen; Zoo die breuke niet beweend noch verbonden én geheeld wordt, dan zal daaruit een wortel van bitterheid op waarts spruiten, die beroerte zal maken en velen zal verontreinigen, en waardoor het een gereformeerde kerk en een gereformeerd mensch onmogelijk zal worden ten Avond maal aan te zitten. Daaruit moet naar Gods Woord een toestand komen, waarin de Heere rooken zal tegen het gebed Zijns volks. Immers de norma d. i. de maatstafde regel waarnaar in de Kerk alUs moet ge regeld worden is Gods Woorden nu is uit den Considerans van deze acte (zie Kerkbode van 9 Februari gebleken, dat Gods Woord hereeniging van alle gereformeer den wil. Het leven in twee vaneen ge scheiden kerkformaties is dus zonde. In een volgend nommer bespreken wij D. V. punt 8 verder. Beroepen bij de Ned. Ger. Kerk te Zaamslag, dhr. H. H. Kuyper, cand. aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Psalm 37 2. Heden hoopt onze geliefde vader K. WIELEMAKER, zijn 70sten verjaardag te gedenken. Zijn dankbare kinderenbehuwd- en kleinkinderen. Koudekerke, 15 Maart 1889. Mej. de WOLFF Spanjaardstraat F 69/70, verlangt aanstonds een aankomend meisje. Ondergeteekende verzoekt beleefd ver anderingen in de abonnementen van boven genoemde bladen vóór 1 April te mogen ontvangen. Zij die zich thans abonneeren ont vangen de nog in dit kwartaal ver schijnende nos. gratis. K. LE COINTRE. Agent voor Middelburg en omstreken, P.S. Nog enkele leesuren zijn beschik baar. Heden is bij den Uitgever D. J. v. d. LEE te Voorburg, verschenen Abonnement bij vooruitbetaling per jaar f 1,50; per half jaar f 0,75, franco aan huis. Voorburg 9 Maart 1889. A. B. CRUCQ. voor Spijkerhard, verpakt in Blikken busjes. Dagelijks Verscli boeren Karnemelks- brood, van Zeeuwsche tarwe gebakken. Segeerstraat. In dank ontvangen, Zondag 10 Maart in de collecte, voor de plaats van K. J. f 3,idem van J. V. K. f 2,50 idem van N, P. f2,idem van N. N. f 2, van de firma de Gebr. VAN NAMEN zijn te bekomen bij J. P. SWElSnsnSN" Vlissingen. Prijscourant gratis. Ruim voorzien van MANSLAARZEN a f 5,50 MANSSCHOENEN f 3,— mans PANTOFFELS f 2,25Verlakte vrouwen SCHOENEN met Elastiek f 3,25LEDÉ REN f 2,50 MUILEN f 1—. Voorts alle soorten van KINDERWERK^ prijzen naar grootte en soort.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 4