Testament de Apostelen en Evangelisten. Zij regeeren niet als de regeerders in den staat met een dwiugende macht, maar met dienende en bedienende machtj zij dienen niet naast of met den Heere, maar omier en achter Hem en zijn dus geheel aan Zyu Wil en Woord gebonden. Zuodra zij van dit Woord en van dien door dat Woord geopenbaard en wil afgaan, dan spreekt en aroeidt de Heere niet meer door henen worden zij voor de Gemeente verwerpelijke dienaren, al waren zij ook overigensinderdaad beminnelijke en begaaf de menschen zooals Koning Sanl, ja boven dien godzalige mannen zooals de richter en priester Eli. Gaan zij niet hardnekkig doch slechts voor een tijd van dat Woord en dien wil af, dan zijn zij niet verw erpe- lrjk maar bestraffelijkgelijk Petrus te An- tiochië, en gelyk Jona toen hij naar Tarsis ging. Daarom een kerk, die verwerpelijke die naren niet verwerpt en bestraffelijke die naren niet bestraft, omdat zij het vleesch boven den Geest en eigen wil en meeuing boven Gods Woord laat gaan, die kerk baalt Gods ongenoegen en oordeelen over zich, omdat zij geestelijke hoererij of af goderij pleegt, zooals de Schrift dit noemt. Zoö'n kerk zal ondervinden, wat de kerk in de dagen van Eli en van Saul heeft ondervonden, n.l. dat zij met de beste menschen nog omkomt, indien die men schen in hun diensten van Gods Woord afwijken. Nu gaf de Heere die buitengewone Die naren ook op buitengewone wijze, gelijk zij ook tot buitengewone dingen geroepen waren. Tot de roeping van profeten en apos telen werkte de Gemeente niet mede, die werden onmiddellijk van den Heere door ingevingen, stemmen of gezichten geroepen. Zóó geroepen te worden, dat behoort tot het buitengewoneniet tot het gewone ambt. Nogtans is dit nu juist een der dwalin gen onder ons, dat men meent om in een gewoon ambt te kunnen dienen, zulk eene buitengewone roeping door ingeving of gezichten noodig te hebben, zoodat men zich als rechtstreeks van God ge roepen kan beschouwen. Nergens geeft de Schrift dit aan als kenmerk voor de roeping tot het ambt van Ouderling of Diaken, waarover wij nu meer bepaald spreken. Zij, die nogtans zulk eene roeping be weren ontvangen te hebben, moeten dit dan bewijzen, niet door hun verhaal, maar door aan te toonen uit Gods Woord dat dit zoo behoort, èu uit hun buitengewone ambtsbediening. Immers de Heere God blijft vrij om ook een gewonen dienaar op buitengewone wijze te roepen, maar dan heeft de ge schiedenis der kerk ook getoond, dat zulke mannen van den Heere tot buitengewone dingen gebruikt worden. Door den dienst van zulke mannen kwam er reformatie of buitengewone opleving in Gods Kerk, die ook in het huisgezin en de school eu de maatschappij en den staat doorwerkte en gevoeld werd, 't zij dan in meerdere of mindere mate, voor korteren of langeren tij 1- Gewis daar is ook een inwendige roeping zoowel als een uitwendige, niet alleen voor Dienaren des Woords maar ook voor Ouderiingen en Diakenen. Doch deze is geheel wat anders dan men er gewoonlijk van maakt. Och, dat men zich wat meer a>n Gods Woord gehouden had, en wat minder in eigenwillige pad n had gewandeld, wij zouden nu niet zoo menigen dienstknecht zien, die boog opgeeft van inwendige roe ping, doch die blijkens zijn gebrek aan ambtelijke gaven, eu blijkens zijn arbeiden niet van den Koning der kerk gegeven is. Wij weuscheu, zoo de Heere wil, een volgende maal op deze zaak terng te ko men en over die inwendige en uitwendige roepiug een enkel woord te zeggen. Kerkolijue lloriotiten. Iteeds bespraken wij met elkander de overwegingen (coujideraus) en vei klaringen, waarvan de Concept-acte uitgaat en zijn wij nu gekomen aan de eigenlijke regding van het saam leven en arbeiden. Deze voorgestelde regeling heeft de Concept-acte saamgevat in 14 artikelen. Van deze 14 nu, zijn de eerste 11 arti kelen, zoowel te Kampen als te Utrecht onveranderd aangenomen. Alleen de Voor- loopige Synode te Utrecht nam geheel de acte onveranderd aan. Van weerszijden heeft men dus toege stemd dat samenleven eu samenarbeiden, op den voet als in de eerste elf artikelen wordt voorgest ld en omschreven, ge- we nscht en mogelijk is. Nu dient bierbij echter tweeërlei op' gemerkt. Vooreerst, dat geen enkel artikel te Kampen de algeineene goedkeuring heeft weggedragen. Nu is het ten allen tijde in de Gerefor meerde Kerken regel geweest, dat in alle zaken, waaromtrent het Woord des Heeren geea rechtstreeksche of bepaalde uitspraken bevat, het gevoelen der meerderheid voor vast en bondig zal worden gehouden, in dien nl. dit gevoelen niet in strijd is met Gods Woord. Daarom bepaalde ook de Syuode van Dordrecht van 1578 »als de stemmen naarstelijk gewogen zijnsal men blijven bij 't advys der meeste stemmen." Hieruit volgt dus, dat die meerderheid verplicht is aan te toonen, dat bun ge voelen naar Gods Woord is. Indien dan de minderheid niet kan aantoonen uit 's Heeren Woorddat de meerderheid in haar gevoelen dwaalt, dan is die minderheid verplicht zich met die meerderheid te conformeerenmet andere woorden, dan moet die minderheid haar gevoelen als met schriftuurlijk loslaten. Ten tweede dient opgemerkt, dat het door de beide Synoden beslotene, nog goedgeurd moet worden door de Kerken afzonderlijk. Dat is te zeggen, elke Kerk kan op haar Classikale samenkomst advi- seeren tot aanneming of verwerping van datgene, wat voorloopig door de Synoden is goedgekeurd. De in Classes saam vergaderde Kerken hebben niet bet recht, om wijzigingen aan te brengen. Zij moeten of aannemen of verwerpen. Zoodat, indien de meeste Classen naar de komende Synode haar Deputaten zenden, met opdracht oil tegen de a inneming dezer nu voorloopig goedge keurde elf punten te stemmen, dan kan de combinatie t >ch nog niet doorgaan. Het is daarom van zooveel gewicht, dat deze Concept-acte besproken worde in elkeu Kerkeraad en op elke Classis. Laat men daarmede ook niet talmen, en denkeu dat heeft deu tijd, want eerst in den zo mer van 1890 komt de Synode weêr saam. Immers, zoowel te Kampen als te U- trecht werd bepaald, dat zoo dit noodig mocht zijn, de Synoden ook eerder kun nen worden saamgeroepeu. Eu zulk eene vervroegde samen roeping is verre van on mogelijk. En dan dienen de Kerkeu met een welgewikt advies in zake de aanne ming of verwerping van het nu voorloopig goedgekeurde klaar te zijn. Wij laten hieronder nu de eerste 4 ar tikelen voigen. 1. Door elk der beide Synoden worden drie Deput den beno.md en gevolmachtigdommei drie eotnzoo gevolmachtigd3 benut den der andere Sy node de saamvoe/ing der Kerken in Classengil ijk die dusver or,er en w, der bestaat, voorlooptin dier voege te herzien, dit men zich bij de eerst volgende Classicale samenkomsten beiderzijds houden kunne aan eenzelfde indeeling. 2. Op een door beide Synoden te bepalen dag, uur en plaals wordt door een kerk, daartoe door de sub 1° genoemde Deputaten voor elke Clause aan te wijzende eerste samenkomst van aVe Kerken in deze Cl Assen saumgeroepen, en voorts op deze samenkomsten gehandeld overeenkomstig de bepalin gen d r kerkenordening 3. Tot deze Classicale vergaderingen zullón {immers met behoorlijke credentiebrieven) worden toegelaten de afgevaardigden van alle Kerkendie dit accoord zullen hebben aangenomen met dien verstan te dat elke Kerk de eerste maal afvaar ditje naar dm maatstaf en de wijzewaarop dit dusver door haar, met goedvinden harer Classis, is ge schied. 4. Alvorens de afgevaardigden dezer Kerken tot de beliindeling van zaken met keurs em zullen worden toegelatenzullen zij deze eerste maul, door onderteekening met eigen hand, hun hartelijke in stemming met (te Drie Formulieren van Eenigheid beluigenen libbm zij voorts namens hunne Ker ken schriftelijk deze navolgende dritledige verklaring in te dien n ten eerste, dat door haar aan niemand toegang tot het II. Anondmial vergund wordt noch zal wordendan nadat gebleken is van zijn instemming met de Belijdenis der Kerkenvan zijn Christe- lijktn wandel, en van zijn bereid»aai digheid, om z ch te onderwerpen aan de Kerkelijke Discipline: dat omjekeerd niemand, wiens belijdenis en wandel onberispelijk en van wiens omerwerping aan de Tucht der Kerken geb'eken is, door haar van het II. Avondmaal wordt geweerden dat de Kerke lijke discipline door haar trouweliik zal worden aangewend, om ook vovriaan de heiligheden van 's Heeren huis U ilig te houden en de dwaltnden te bekeeren vau hun weg ten tweóde, wat aangaat den H. Doop zullen tij beiderzijds zich onthouden van herdoop en alzoo als gedoopt b -schouwen een ieder van wien blijkt dut hij in den naam des Kaders en des Zoons en des U. Geest es bij een acte die Doop bedoelde te zijn, en door een in zijn kring daarvoor als bevoegd erkend persoon, met water besprengd of in water ondergedompeld zij, en ten derde, zullen de kerken beiderzijds al haar krachten nspannen, om, met Gods genadige hulpedie nakomelingen van de Kerken onzer

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 3