Testament de Apostelen en Evangelisten.
Zij regeeren niet als de regeerders in
den staat met een dwiugende macht, maar
met dienende en bedienende machtj zij
dienen niet naast of met den Heere, maar
omier en achter Hem en zijn dus geheel
aan Zyu Wil en Woord gebonden.
Zuodra zij van dit Woord en van dien
door dat Woord geopenbaard en wil afgaan,
dan spreekt en aroeidt de Heere niet meer
door henen worden zij voor de Gemeente
verwerpelijke dienaren, al waren zij ook
overigensinderdaad beminnelijke en begaaf
de menschen zooals Koning Sanl, ja boven
dien godzalige mannen zooals de richter
en priester Eli. Gaan zij niet hardnekkig
doch slechts voor een tijd van dat Woord
en dien wil af, dan zijn zij niet verw erpe-
lrjk maar bestraffelijkgelijk Petrus te An-
tiochië, en gelyk Jona toen hij naar Tarsis
ging.
Daarom een kerk, die verwerpelijke die
naren niet verwerpt en bestraffelijke die
naren niet bestraft, omdat zij het vleesch
boven den Geest en eigen wil en meeuing
boven Gods Woord laat gaan, die kerk
baalt Gods ongenoegen en oordeelen over
zich, omdat zij geestelijke hoererij of af
goderij pleegt, zooals de Schrift dit noemt.
Zoö'n kerk zal ondervinden, wat de kerk
in de dagen van Eli en van Saul heeft
ondervonden, n.l. dat zij met de beste
menschen nog omkomt, indien die men
schen in hun diensten van Gods Woord
afwijken.
Nu gaf de Heere die buitengewone Die
naren ook op buitengewone wijze, gelijk
zij ook tot buitengewone dingen geroepen
waren.
Tot de roeping van profeten en apos
telen werkte de Gemeente niet mede, die
werden onmiddellijk van den Heere door
ingevingen, stemmen of gezichten geroepen.
Zóó geroepen te worden, dat behoort
tot het buitengewoneniet tot het gewone
ambt.
Nogtans is dit nu juist een der dwalin
gen onder ons, dat men meent om in
een gewoon ambt te kunnen dienen, zulk
eene buitengewone roeping door ingeving
of gezichten noodig te hebben, zoodat
men zich als rechtstreeks van God ge
roepen kan beschouwen.
Nergens geeft de Schrift dit aan als
kenmerk voor de roeping tot het ambt van
Ouderling of Diaken, waarover wij nu
meer bepaald spreken.
Zij, die nogtans zulk eene roeping be
weren ontvangen te hebben, moeten dit
dan bewijzen, niet door hun verhaal, maar
door aan te toonen uit Gods Woord dat
dit zoo behoort, èu uit hun buitengewone
ambtsbediening.
Immers de Heere God blijft vrij om
ook een gewonen dienaar op buitengewone
wijze te roepen, maar dan heeft de ge
schiedenis der kerk ook getoond, dat zulke
mannen van den Heere tot buitengewone
dingen gebruikt worden. Door den dienst
van zulke mannen kwam er reformatie of
buitengewone opleving in Gods Kerk, die
ook in het huisgezin en de school eu de
maatschappij en den staat doorwerkte en
gevoeld werd, 't zij dan in meerdere of
mindere mate, voor korteren of langeren
tij 1-
Gewis daar is ook een inwendige roeping
zoowel als een uitwendige, niet alleen voor
Dienaren des Woords maar ook voor
Ouderiingen en Diakenen.
Doch deze is geheel wat anders dan
men er gewoonlijk van maakt.
Och, dat men zich wat meer a>n Gods
Woord gehouden had, en wat minder in
eigenwillige pad n had gewandeld, wij
zouden nu niet zoo menigen dienstknecht
zien, die boog opgeeft van inwendige roe
ping, doch die blijkens zijn gebrek aan
ambtelijke gaven, eu blijkens zijn arbeiden
niet van den Koning der kerk gegeven is.
Wij weuscheu, zoo de Heere wil, een
volgende maal op deze zaak terng te ko
men en over die inwendige en uitwendige
roepiug een enkel woord te zeggen.
Kerkolijue lloriotiten.
Iteeds bespraken wij met elkander de
overwegingen (coujideraus) en vei klaringen,
waarvan de Concept-acte uitgaat en zijn
wij nu gekomen aan de eigenlijke regding
van het saam leven en arbeiden.
Deze voorgestelde regeling heeft de
Concept-acte saamgevat in 14 artikelen.
Van deze 14 nu, zijn de eerste 11 arti
kelen, zoowel te Kampen als te Utrecht
onveranderd aangenomen. Alleen de Voor-
loopige Synode te Utrecht nam geheel de
acte onveranderd aan.
Van weerszijden heeft men dus toege
stemd dat samenleven eu samenarbeiden,
op den voet als in de eerste elf artikelen
wordt voorgest ld en omschreven, ge-
we nscht en mogelijk is.
Nu dient bierbij echter tweeërlei op'
gemerkt. Vooreerst, dat geen enkel artikel
te Kampen de algeineene goedkeuring heeft
weggedragen.
Nu is het ten allen tijde in de Gerefor
meerde Kerken regel geweest, dat in alle
zaken, waaromtrent het Woord des Heeren
geea rechtstreeksche of bepaalde uitspraken
bevat, het gevoelen der meerderheid voor
vast en bondig zal worden gehouden, in
dien nl. dit gevoelen niet in strijd is met
Gods Woord. Daarom bepaalde ook de
Syuode van Dordrecht van 1578 »als de
stemmen naarstelijk gewogen zijnsal men
blijven bij 't advys der meeste stemmen."
Hieruit volgt dus, dat die meerderheid
verplicht is aan te toonen, dat bun ge
voelen naar Gods Woord is. Indien dan
de minderheid niet kan aantoonen uit 's
Heeren Woorddat de meerderheid in haar
gevoelen dwaalt, dan is die minderheid
verplicht zich met die meerderheid te
conformeerenmet andere woorden, dan
moet die minderheid haar gevoelen als
met schriftuurlijk loslaten.
Ten tweede dient opgemerkt, dat het
door de beide Synoden beslotene, nog
goedgeurd moet worden door de Kerken
afzonderlijk. Dat is te zeggen, elke Kerk
kan op haar Classikale samenkomst advi-
seeren tot aanneming of verwerping van
datgene, wat voorloopig door de Synoden
is goedgekeurd.
De in Classes saam vergaderde Kerken
hebben niet bet recht, om wijzigingen
aan te brengen. Zij moeten of aannemen
of verwerpen. Zoodat, indien de meeste
Classen naar de komende Synode haar
Deputaten zenden, met opdracht oil tegen
de a inneming dezer nu voorloopig goedge
keurde elf punten te stemmen, dan kan
de combinatie t >ch nog niet doorgaan.
Het is daarom van zooveel gewicht, dat
deze Concept-acte besproken worde in
elkeu Kerkeraad en op elke Classis. Laat
men daarmede ook niet talmen, en denkeu
dat heeft deu tijd, want eerst in den zo
mer van 1890 komt de Synode weêr saam.
Immers, zoowel te Kampen als te U-
trecht werd bepaald, dat zoo dit noodig
mocht zijn, de Synoden ook eerder kun
nen worden saamgeroepeu. Eu zulk eene
vervroegde samen roeping is verre van on
mogelijk. En dan dienen de Kerkeu met
een welgewikt advies in zake de aanne
ming of verwerping van het nu voorloopig
goedgekeurde klaar te zijn.
Wij laten hieronder nu de eerste 4 ar
tikelen voigen.
1. Door elk der beide Synoden worden drie
Deput den beno.md en gevolmachtigdommei drie
eotnzoo gevolmachtigd3 benut den der andere Sy
node de saamvoe/ing der Kerken in Classengil ijk
die dusver or,er en w, der bestaat, voorlooptin
dier voege te herzien, dit men zich bij de eerst
volgende Classicale samenkomsten beiderzijds houden
kunne aan eenzelfde indeeling.
2. Op een door beide Synoden te bepalen dag,
uur en plaals wordt door een kerk, daartoe door
de sub 1° genoemde Deputaten voor elke Clause aan
te wijzende eerste samenkomst van aVe Kerken
in deze Cl Assen saumgeroepen, en voorts op deze
samenkomsten gehandeld overeenkomstig de bepalin
gen d r kerkenordening
3. Tot deze Classicale vergaderingen zullón
{immers met behoorlijke credentiebrieven) worden
toegelaten de afgevaardigden van alle Kerkendie
dit accoord zullen hebben aangenomen met dien
verstan te dat elke Kerk de eerste maal afvaar ditje
naar dm maatstaf en de wijzewaarop dit dusver
door haar, met goedvinden harer Classis, is ge
schied.
4. Alvorens de afgevaardigden dezer Kerken
tot de beliindeling van zaken met keurs em zullen
worden toegelatenzullen zij deze eerste maul, door
onderteekening met eigen hand, hun hartelijke in
stemming met (te Drie Formulieren van Eenigheid
beluigenen libbm zij voorts namens hunne Ker
ken schriftelijk deze navolgende dritledige verklaring
in te dien n
ten eerste, dat door haar aan niemand toegang
tot het II. Anondmial vergund wordt noch zal
wordendan nadat gebleken is van zijn instemming
met de Belijdenis der Kerkenvan zijn Christe-
lijktn wandel, en van zijn bereid»aai digheid, om
z ch te onderwerpen aan de Kerkelijke Discipline:
dat omjekeerd niemand, wiens belijdenis en wandel
onberispelijk en van wiens omerwerping aan de
Tucht der Kerken geb'eken is, door haar van het
II. Avondmaal wordt geweerden dat de Kerke
lijke discipline door haar trouweliik zal worden
aangewend, om ook vovriaan de heiligheden van
's Heeren huis U ilig te houden en de dwaltnden
te bekeeren vau hun weg
ten tweóde, wat aangaat den H. Doop zullen tij
beiderzijds zich onthouden van herdoop en alzoo
als gedoopt b -schouwen een ieder van wien blijkt
dut hij in den naam des Kaders en des Zoons en
des U. Geest es bij een acte die Doop bedoelde te
zijn, en door een in zijn kring daarvoor als bevoegd
erkend persoon, met water besprengd of in water
ondergedompeld zij,
en ten derde, zullen de kerken beiderzijds al
haar krachten nspannen, om, met Gods genadige
hulpedie nakomelingen van de Kerken onzer