Weekblad gewijd aan de belangen der Gerelormeerde Keiken.
NED. GEREF. KERKEN.
Mo. 99.
5 JANUARI 1889.
2» JAARGANG.
ZEEÜWSGHE REEKBODE.
j^ED ACTEUR. j3. jf. )V, J^LAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HE ERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning.; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f 0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan.
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen*
1 Sam. 15 22.
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN
in de week van 6 tot 12 Januari 1889.
Zondag 6 Januari.
MIDDELBURG.
NOOR OERKERK.
Voorm. half 10 uren,Ds.KLAARHAMER.
Bevestiging van Ouderlingen en Diakenen.
Avond zes uren, Ds. KLAARHAMER.
Cath. Zond. 12.
Woensdagavond 7 uren Ds. KLAARHAMER,
Bijbellezing.
VLlööINGEN.
Voorm. half 10 uren, dhr. PLOEGERS.
Avond zes uren, dhr. PLOEGERS.
KOUDEKEKKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Predic.
Namidd. twee uren, Ds. KLAARHAMER,
Bevestiging van Ouderlingen en Diakenen.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. WOLF.
GA PIN GE.
Voorm. half 10 uren, Ds. WOLF.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
VROUWEPuLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
GRIJPSSKERKE.
Voorm. negen uren, dhr. v. d. VALK.
Namidd. twee uren, dhr. v, d. VALK.
Avond zes uren, dhr. v. d. VALK.
AhNEMUiDEN.
Voorm. half 10 ureu, T
Namidd. twee uren, Leiea een6r Pred"
AXEL.
"Voorm. negen uren, Ds. WOLF.
Namidd. twee uren, Ds. WOLF.
Cath. Zondag 44.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Nam. half twee ureu, Lezen eener Pred.
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond half zes uren,
POORTVLIET.
Voorm. half tien uren, dhr. K. WERNER.
Namidd. twee uren, dhr. K. WERNER.
rI HOLEN.
(Normaalschool Hoogstraat.)
Voorm. half tien uren, dhr. PUNT,
van Kotterdam.
Namiddag twee uren, dhr. PUNT.
Nog niet ontkomen Kerken.
ST. LAUhENS.
Dinsdagavond huif 7 uren, dhr. K. WERNER.
Door wederkeering en gehoorzaamheid
tot genezing.
Zacharia 116.
Het uittrekken uit Egypte of uit Babel
en het terugkeeren naar Eanaan is nog
geen wederkeeren tot den Heere.
Indien het goed is, dan gaan deze beide
daden wel saam, maar zij blijven toch
onderscheiden. Het een is niet het ander.
Ieder onzer, die Israëls geschiedenis kent,
weet ook op hoe treurige wijze Gods volk
deze waarheid soms bevestigt.
Het schijnt noodig deze waarheid weder
in herinnering te brengen, omdat blijk
baar voor- en tegenstanders onzer
tegenwoordige reforma'ie niet genoegzaam
met haar rekening houden.
Dat dit ook na den terugkeer uit Babel
noodig was, blijkt uit het hier boven ge
plaatste schriftwoord.
Trouwens wie niet onkundig bleef van
hetgeen Ezra en Nehemia ons mededeelen,
weet, hoe wereldsch- en vleeschelijk-
gezind het grootste deel der medeuitge-
trokkenen was, hoe onkunde aangaande
het Woord en den dienst des Heeren ook
bij hen gepaard giug met onwil of met
eigen willigen godsdienst.
Als geneesmiddel hiertegen doet de Heere
met g.oote kracht en ernst zijn profeten
prediken, dat alleen in wederkeeren tot
den Heere en in het doen van Zijn Woord,
het welwezen des volks is gelegendat
dat alloen genezing kan brengen. Lees
eens Haggaï 1.
Die profeten, zij zeggen ons, hoe wjj
ook thans weer hebben te prediken, en
waarop al onze arbeid met woord en
daad, niet alleen in de kerk, maar even
zeer in huis en school, in staat en maat
schappij moet gericht zijn.
Neen niet alleen in de kerk, maar ook
daar buiten op elk gebied. Jezus is overal
de hoogste Machthebber, Pij is op elk
levensterrein Konina. Zijn Woord is voor
elk en overal wet, d. i. regel voor het be
staan en voor geheel de levensopenbaring.
Zoomin het huisgezin als de school,
zoomin de rechtspraak als de regeering
mogen heidensch zijn, d. i. zij mogen niet
bestaan en handelen, alsof er geen God
en geen eeuwigheid ware en alsof die God
niet Zijn Woord had gegeven.
Dat mag zoo niet zijn, want dat krenkt
God in Zijn recht en eere, en dat voert
daarom een volkwaaronder het zóó ge
steld is, tot verderf en ondergang
Hoe duidelijk prediken ons dit ook de
hierboven staande schriftwoorden.
Hoe noodzakelijk is het, dit ook in onze
dagen en onder hen die zeggen de refor
matie te willen, wederom luide en gedurig
te prediken.
O, hoevelen die wel tot Jezus willen
komen, als tot den Zaligmaker voor ver
loren zondaren, doch hoe weinigen die
Hem willen aanbidden en dienen 'als. den
Heere en Koning van hemel èu aarde en
die zich in alles naar en onder Hem willen
schikken.