AXEL.
Ie Kerstdag.
Yoorm. negen uren Ds. Wolf.
Namidd. twee uren Ds. Wolf.
2e Kerstdag.
Yoorm. negen uren, Ds. Wolf.
ZAAMSLAG.
Ie Kerstdag.
Yoorm. negen uren, dhr. J. O. Franso.
Namidd. half twee uren dhr. J. C. Franso,
2e Kerstdag.
Namidd. twee uren dhr. v. d. Yalk.
THOLEN.
(Normaalschool.)
ie Kerstdag.
Voorm. half 10 uren dbr. Breder veld.
Namidd. twee uren dhr. Brederveld.
2e Kerstdag.
Yoorm. half 10 uren dhr. Brederveld.
TfoeDetDuiUclL. (^etejouueetOe Dletkew.
Offficiëele meciedeellngen»
Van den Kerkeraad van Middelburg
De zitting van de commissie van den
kerkeraad, heeft van wege het kerstfeest
niet plaats op Dinsdag maar op Maandag
avond van acht tot negen uren in de Noor-
derkerk.
Van den Kerkeraad van Vlissingen.
Door het bedanken met bewilliging van
den Kerkeraad van een der benoemde
Broeders, stelt de kerkeraad het volgende
nieuwe dubbeltal der Gemeente voor, op
dat zij daaruit een broeder aanwijze, welke
zij door den kerkeraad wenscht benoemd
te zien tot Ouderling in deze kerk.
De daartoe noodige verkiezing zal D. Y.
plaats hebben op Woensdag 26 Dec. a. s.
des middags van 121 uren.
Mochten er bedenkingen op Gods Woord
gegrond tegen deze Broeders bestaan, dan
kunnen die bij den kerkeraad op vroeger
omschreven wijze worden ingediend, ook
nog nadat de benoemde zijne benoeming
heeft aanvaard, doch zóó, dat er een be
hoorlijke tijd van onderzoeking blijve vóór
den dag der bevestiging.
De bedoelde Broeders zijn H. Guil-
laume en G. D. v. Noppen.
Namens den kerkeraad
J. P. Sweunen, loco praes.
G. v. d. Putten, h. t. scriba.
«IStFEESÏT
Er is onder onze groote Christelijke ge
denkdagen zeker geen, die zoo zeer den naam
van algemeen erkenden Christelijken feest
dag" mag dragen, als het Kerstfeest.
Op 25 December ziet men ter kerke gaan
gedoopten, die wellicht dat gansche jaar
nog geen voet over den dorpel van 's liee-
ren huis hebben gezet. Velen, voor wie
de dag des Heeren reeds lang alle betee-
kenis verloor, vinden toch in het Kerstfeest
nog wel eenige aantrekkelijkheid.
Hiervoor zijn vele redenen te noemen,
over welke geen blijdschap, wel droefheid
ons past. Afgezien nu van deze redenen,
zal dit feit ook wel hieruit zijn te ver
klaren, dat geen der andere gedenkdagen
zoozeer tot onze verbeelding spreekt als
juist dat feest van het kindeke van Beth
lehem.
Al wat er roomsch in ons bedorven hart
en verstand is, komt daarbij in beweging.
En het i3 Rome dan ook gelukt tot zelfs
in gereformeerde kringen door te dringen
met roomsch-zinnelijke prentjes en versjes
en lichtjes en feestjes. Zoodat mede hier
door voor menige ziel de kostelijke verbor
genheid, in den Christus geopenbaard, nog
steeds een ongeziene en onbeisende verbor
genheid is gebleven.
Op het einde der 19e eeuw is waarlijk
nog de vraag, niet minder dan ooit te
;voren, aan de orde: »hoe zullen wij Kerst
feest vieren
Gelukkig geeft 's Heeren Woord ook
op deze vraag een voldingend antwoord
aan zulken, die het oprechtelijk begeeren.
In Elizabeth en Maria en Zacharias, in
Bethlehems herders zoowel als in Simeon
en Hanna, gelijk ook in de oostersche wij
zen, heeft de Heere ons te voren voor
oogen gesteld wat tot een echte Kerstfeest
viering noodig is, en waarin zij bestaat.
Deze allen konden antwoord geven op
de vraagwaarom zijt gij blijde Zij
hadden in der daad reden om den beestenstal
te Bethlehem te verkiezen boven den heer
lijken tempel te Jeruzalem. Hun ziel kon'
zich verheugen in God hnnnen Zaligmaker,
zij hadden gevonden Hem, dien zij met
klimmende behoefte des harten hadden
leeren zoeken, of waren gevonden van dien,
naar wien zij niet vraagden.
Lezer, verstaat gij de beteekenis van het
kerstfeest Is ook u personeel gelijk aan
's Heeren Kerk de verborgenheid, waaraan
deze dag wil doen gedenken geopenbaard?
Waarom viert gij kerstfeest Ziedaar een
hoogst belangrijke vraag.
Ach, hoevelen zullen moeten antwoorden,
dat zij het feestkleed aandoen en den feest-
psalm opheffen en met de Gemeente zich,
hoewel het niet de dag des Heeren is, zetten
om te ontvangen de bediening des Woords
om der wille van een hun persoonlijk
onbekenden Jezus. Zij hooren en doen
belijdenis van een vleesch geworden Woord,
van een geopenbaard licht, dat hun oog
niet ziet en waaraan hun hart geen be
hoefte gevoelt.
Schrikkelijk, zóó het kerstfeest te moeten
vieren
Immers ook van deze zaak kan de Heere
zeggen, dat Hij er niet van geproken,
noch het ons geboden heeft. Het is een
dag die de Kerk gausch vrijwillig den
Heere heeft afgezonderd. Wij brengen Hem
dan vrijwillig de varren der lippen, die
Zijn Naam belijden, gelijk een Simeon en
Hanna, gelijk een Maria en Zacharia dit
deden.
O, dat dan toch op dien dag, uw han
delingen geen ijdele en ledige handelingen
zijn, want Lezer, bedenk dat de Heere u
ook over dien dag zal brengen in Zijn
heilig gericht.
Zult gij dan weigeren hem te houden
Maar dan zoudt gij gelijk zijn aan de weg
vluchtende Hagar. Dan zou de Heere, u
wijzende op uw doop, u toeroepengij
geroepene om Jezus te dienen, van waar
komt gij, en waar gaat gy heen?
Neen Lezer, dat kan ook niet. Och, of
gij gevoeldet dat gij moet en niet kunt
Kerstfeest vieren, en of u dit op de knieën
bracht voor uw God, om Hem te toonen
in welk een duisternis gij nederzit, en van
Hem te begeeren dat ook u het licht des
levens mocht opgaan.
Zeker zulke kerstfeestvierders zijn er ook,
die gelijk zijn aan den blinden Bartimeus.
Zij hebben o, zoo dringende behoefte aan
het licht. Zij zijn geen dooden meer. De
Heere heeft hen levend gemaakt Zij wen-
schen de reis naar het Jeruzalem dat boven
is te aanvaarden. Doch, niet alleen zijn
zij gebonden en krachteloos, maar boven
dien zitten zij in duisternis en schaduw
des doods ter neder.
Maar hoortdaar nadert hen Jezus in de
prediking des Woords en in de bediening
van het Sacrament. O 't is als voelt hun
zielsoog de koestering van het licht, en
zie, zij wenden zich in hun duisternis naar
Hem heen, zij eeren Hem in de dadelijke
erkenning dat Hij 't licht des levens is,
dat zij behoeven, en hun Kerstlied is
Heere Jezus ontferm u mijner, en geef
dat ik ziende mag worden."
Er zijn wellicht ook kerstfeestvierders,
aan wie niets feestelijks is te speuren.
Zij dragen het gewaad en vertoonen zich
in de gedaante van den verloren zoon. Zij
zyn niet meer waard 's Heeren kind ge
naamd te worden. Zij durven noch kunnen
naderen en staan maar van verre. Maar
toch, o ai moet de Vader hen dooden, al
kun Hij hen Zijn teêrste liefde niet schen
ken, zij kunnen toch niet anders dan in
erkenning van Zyn recht en met belijdenis
van hun schuld voor Zijn aangezicht komen,,
om aldus in de klacht van dien verloren
zoon Hem zijn eere te geven ook op 't Kerst
feest.
O, hoe onuitsprekelijk zalig, die zielen,
welken het gebeuren mag, dat zij van den
H. Geest door het Woord onderwezen
zijnde, met de Gemeente mogen belijden
het Woord is vleesch geworden, en heeft
onder ons gewoond vol van genade en
waarheid (en wij hebben Zijne heerlijkheid
aanschouwd, eene heerlijkheid als des Eenig-
geborenen van den Vader). Die juichen
kunnen mijn ziel verheugt zich in God,
mijn Zaligmaker, of die Simeon's jubel
kunnen overnemen mijne oogen hebben
uwe zaligheid gezien
Lezer, hoe en waarom viert gij Kerst
feest Hoe zoudt gy wenschen op dien
dag voor uw God te kunnen verschijnen?
Zijt ook gy onder degenen die de ver-
troostingeu Israel's verwachten Hebt gy
geloof om met de genade en waarheid, in
het Vleesch geworden Woord, in den Im-
manuël geopenbaard, alzoo werkzaam te
zijn, dat gij Gods Welbehagen kunt ver
heerlijken en dat gy Zijn vrede aan uw
ziele moogt ervaren
O, wil niet het minst op het kerstfeest
bedenken, dat Jezus is gekomen, niet om
eerst van u gediend te worden, maar opdat
Hij u zou dienen en gij daardoor Hem
dienen zoudt.