AXEL. Ie Kerstdag. Yoorm. negen uren Ds. Wolf. Namidd. twee uren Ds. Wolf. 2e Kerstdag. Yoorm. negen uren, Ds. Wolf. ZAAMSLAG. Ie Kerstdag. Yoorm. negen uren, dhr. J. O. Franso. Namidd. half twee uren dhr. J. C. Franso, 2e Kerstdag. Namidd. twee uren dhr. v. d. Yalk. THOLEN. (Normaalschool.) ie Kerstdag. Voorm. half 10 uren dbr. Breder veld. Namidd. twee uren dhr. Brederveld. 2e Kerstdag. Yoorm. half 10 uren dhr. Brederveld. TfoeDetDuiUclL. (^etejouueetOe Dletkew. Offficiëele meciedeellngen» Van den Kerkeraad van Middelburg De zitting van de commissie van den kerkeraad, heeft van wege het kerstfeest niet plaats op Dinsdag maar op Maandag avond van acht tot negen uren in de Noor- derkerk. Van den Kerkeraad van Vlissingen. Door het bedanken met bewilliging van den Kerkeraad van een der benoemde Broeders, stelt de kerkeraad het volgende nieuwe dubbeltal der Gemeente voor, op dat zij daaruit een broeder aanwijze, welke zij door den kerkeraad wenscht benoemd te zien tot Ouderling in deze kerk. De daartoe noodige verkiezing zal D. Y. plaats hebben op Woensdag 26 Dec. a. s. des middags van 121 uren. Mochten er bedenkingen op Gods Woord gegrond tegen deze Broeders bestaan, dan kunnen die bij den kerkeraad op vroeger omschreven wijze worden ingediend, ook nog nadat de benoemde zijne benoeming heeft aanvaard, doch zóó, dat er een be hoorlijke tijd van onderzoeking blijve vóór den dag der bevestiging. De bedoelde Broeders zijn H. Guil- laume en G. D. v. Noppen. Namens den kerkeraad J. P. Sweunen, loco praes. G. v. d. Putten, h. t. scriba. «IStFEESÏT Er is onder onze groote Christelijke ge denkdagen zeker geen, die zoo zeer den naam van algemeen erkenden Christelijken feest dag" mag dragen, als het Kerstfeest. Op 25 December ziet men ter kerke gaan gedoopten, die wellicht dat gansche jaar nog geen voet over den dorpel van 's liee- ren huis hebben gezet. Velen, voor wie de dag des Heeren reeds lang alle betee- kenis verloor, vinden toch in het Kerstfeest nog wel eenige aantrekkelijkheid. Hiervoor zijn vele redenen te noemen, over welke geen blijdschap, wel droefheid ons past. Afgezien nu van deze redenen, zal dit feit ook wel hieruit zijn te ver klaren, dat geen der andere gedenkdagen zoozeer tot onze verbeelding spreekt als juist dat feest van het kindeke van Beth lehem. Al wat er roomsch in ons bedorven hart en verstand is, komt daarbij in beweging. En het i3 Rome dan ook gelukt tot zelfs in gereformeerde kringen door te dringen met roomsch-zinnelijke prentjes en versjes en lichtjes en feestjes. Zoodat mede hier door voor menige ziel de kostelijke verbor genheid, in den Christus geopenbaard, nog steeds een ongeziene en onbeisende verbor genheid is gebleven. Op het einde der 19e eeuw is waarlijk nog de vraag, niet minder dan ooit te ;voren, aan de orde: »hoe zullen wij Kerst feest vieren Gelukkig geeft 's Heeren Woord ook op deze vraag een voldingend antwoord aan zulken, die het oprechtelijk begeeren. In Elizabeth en Maria en Zacharias, in Bethlehems herders zoowel als in Simeon en Hanna, gelijk ook in de oostersche wij zen, heeft de Heere ons te voren voor oogen gesteld wat tot een echte Kerstfeest viering noodig is, en waarin zij bestaat. Deze allen konden antwoord geven op de vraagwaarom zijt gij blijde Zij hadden in der daad reden om den beestenstal te Bethlehem te verkiezen boven den heer lijken tempel te Jeruzalem. Hun ziel kon' zich verheugen in God hnnnen Zaligmaker, zij hadden gevonden Hem, dien zij met klimmende behoefte des harten hadden leeren zoeken, of waren gevonden van dien, naar wien zij niet vraagden. Lezer, verstaat gij de beteekenis van het kerstfeest Is ook u personeel gelijk aan 's Heeren Kerk de verborgenheid, waaraan deze dag wil doen gedenken geopenbaard? Waarom viert gij kerstfeest Ziedaar een hoogst belangrijke vraag. Ach, hoevelen zullen moeten antwoorden, dat zij het feestkleed aandoen en den feest- psalm opheffen en met de Gemeente zich, hoewel het niet de dag des Heeren is, zetten om te ontvangen de bediening des Woords om der wille van een hun persoonlijk onbekenden Jezus. Zij hooren en doen belijdenis van een vleesch geworden Woord, van een geopenbaard licht, dat hun oog niet ziet en waaraan hun hart geen be hoefte gevoelt. Schrikkelijk, zóó het kerstfeest te moeten vieren Immers ook van deze zaak kan de Heere zeggen, dat Hij er niet van geproken, noch het ons geboden heeft. Het is een dag die de Kerk gausch vrijwillig den Heere heeft afgezonderd. Wij brengen Hem dan vrijwillig de varren der lippen, die Zijn Naam belijden, gelijk een Simeon en Hanna, gelijk een Maria en Zacharia dit deden. O, dat dan toch op dien dag, uw han delingen geen ijdele en ledige handelingen zijn, want Lezer, bedenk dat de Heere u ook over dien dag zal brengen in Zijn heilig gericht. Zult gij dan weigeren hem te houden Maar dan zoudt gij gelijk zijn aan de weg vluchtende Hagar. Dan zou de Heere, u wijzende op uw doop, u toeroepengij geroepene om Jezus te dienen, van waar komt gij, en waar gaat gy heen? Neen Lezer, dat kan ook niet. Och, of gij gevoeldet dat gij moet en niet kunt Kerstfeest vieren, en of u dit op de knieën bracht voor uw God, om Hem te toonen in welk een duisternis gij nederzit, en van Hem te begeeren dat ook u het licht des levens mocht opgaan. Zeker zulke kerstfeestvierders zijn er ook, die gelijk zijn aan den blinden Bartimeus. Zij hebben o, zoo dringende behoefte aan het licht. Zij zijn geen dooden meer. De Heere heeft hen levend gemaakt Zij wen- schen de reis naar het Jeruzalem dat boven is te aanvaarden. Doch, niet alleen zijn zij gebonden en krachteloos, maar boven dien zitten zij in duisternis en schaduw des doods ter neder. Maar hoortdaar nadert hen Jezus in de prediking des Woords en in de bediening van het Sacrament. O 't is als voelt hun zielsoog de koestering van het licht, en zie, zij wenden zich in hun duisternis naar Hem heen, zij eeren Hem in de dadelijke erkenning dat Hij 't licht des levens is, dat zij behoeven, en hun Kerstlied is Heere Jezus ontferm u mijner, en geef dat ik ziende mag worden." Er zijn wellicht ook kerstfeestvierders, aan wie niets feestelijks is te speuren. Zij dragen het gewaad en vertoonen zich in de gedaante van den verloren zoon. Zij zyn niet meer waard 's Heeren kind ge naamd te worden. Zij durven noch kunnen naderen en staan maar van verre. Maar toch, o ai moet de Vader hen dooden, al kun Hij hen Zijn teêrste liefde niet schen ken, zij kunnen toch niet anders dan in erkenning van Zyn recht en met belijdenis van hun schuld voor Zijn aangezicht komen,, om aldus in de klacht van dien verloren zoon Hem zijn eere te geven ook op 't Kerst feest. O, hoe onuitsprekelijk zalig, die zielen, welken het gebeuren mag, dat zij van den H. Geest door het Woord onderwezen zijnde, met de Gemeente mogen belijden het Woord is vleesch geworden, en heeft onder ons gewoond vol van genade en waarheid (en wij hebben Zijne heerlijkheid aanschouwd, eene heerlijkheid als des Eenig- geborenen van den Vader). Die juichen kunnen mijn ziel verheugt zich in God, mijn Zaligmaker, of die Simeon's jubel kunnen overnemen mijne oogen hebben uwe zaligheid gezien Lezer, hoe en waarom viert gij Kerst feest Hoe zoudt gy wenschen op dien dag voor uw God te kunnen verschijnen? Zijt ook gy onder degenen die de ver- troostingeu Israel's verwachten Hebt gy geloof om met de genade en waarheid, in het Vleesch geworden Woord, in den Im- manuël geopenbaard, alzoo werkzaam te zijn, dat gij Gods Welbehagen kunt ver heerlijken en dat gy Zijn vrede aan uw ziele moogt ervaren O, wil niet het minst op het kerstfeest bedenken, dat Jezus is gekomen, niet om eerst van u gediend te worden, maar opdat Hij u zou dienen en gij daardoor Hem dienen zoudt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 2