PSALM 119:169.
nauwkeurig aanneemtwenschen en begeer
ten vormen bet wezen der smeeking, en
't doet er weinig toe, welken vorm zij aan
nemen. »Och!" is een even aannemelijk
gebed als »Onze Vader!"
Men zou nauwlijks een gebed om leiding
verwacht hebbenveeleer zouden wij uit
gezien hebben naar een bede om bekwaam-
making. Kunnen wij ons zeiven niet leiden
Wat nood, dat wij niet kunnen roeien, wij
kunnen sturen De psalmist belijdt hiermee,
dat hy zich zelfs tot het kleinste deel van
zijn plicht onbekwaam gevoelt zonder de
genade, hij verlangt naar de Heere om op
zijn wil invloed uit te oefenen zoowel als
om zijn banden te versterken. Wij hebben
evengoed een roede noodig om ons den weg
te wijzen als een staf om ons in dien weg
te ondersteunen.
De begeerte van den tekst wordt opge
wekt door bewondering van de zaligheid
der heiligheid, door beschouwing van de
schoonheid van het gemoed der recht
vaardigen en door eerbiedig ontzag voor
het bevel Gods. Het is een persoonlijke
toepassing op des schrijvers eigen toestand
van de waarheden, die hij beschouwd heeft.
»Och, dat mijne wegen gericht werden, om
Uwe inzettingen te bewaren Het ware
goed, dat allen, die het Woord hooren, dit
voorbeeld wilden volgen en alles wat zij
hooren in gebed wilden omzetten. Wij
zouden meer bewaarders der inzettingen
hebben, indien wij er meer hadden, die
zuchten en roepen om de genade, welke
hen allen voor afdwaling kan behoeden.
»0, Heere! laat mijn geschrei voor Uw
aanschijn genaken". Hij is verschrikkelijk
bevreesd, dat hij niet gehoord zal worden.
Hij is zich bewust, dat zijn gebed niet beter
is dan het geschrei" van een arm kind of
't gekerm van een gewond dier. Hij beeft,
uit vrees dat 't niet doordringen zal tot in
de ooren des Allerkoogsten. Maar zeer
vrijmoedig bidt hij, dat het tot God, dat
het in Zijn oor, onder Zijn aandacht komen
moge en dat Hij 't opmerke en aanvaarde.
Ja, hij gaat verder en smeekt: >0, Heere!
laat mijn geschrei voor Uw aanschijn ge
naken!" Hij heeft er behoefte aan, dat de
Heere op zijn gebed zeer nauwkeurig de
aandacht vestige. Wij kunnen zijn gebed
afbeelden als Estherhet waagt zich in
's konings tegenwoordigheid, vraagt om
gehoor en begeert gunst te mogen vinden
in 't oog van den eenigen gezegenden Vorst.
Het is zeer aangenaam voor een bidder,
zeker te weten, dat zijn gebed gehoor
ontving, toen het de glazen zee vóór den
troon betrad, en dat het zelf is gekomen
tot de voetbank van den heerlijken troon,
rondom welken hemel en aarde aanbidden.
Het is tot Jehova, dat dit gebed met ont-
zagwekkenden ernst wordt gerichtonze
vertalers, met heiligen eerbied vervuld,
vertaalden het woord: »0 Heere!" wij
vragen bij niemand anders gehoor, want
wij vertrouwen op niets anders,
Maak mij verstandig naar Uw Woord",
Dit is 't gebed, dat de psalmist voorname
lijk opzendt. Bij al zijne gaven wilde hij
nog vorstand hebben, en wat hij ook moest
missen, deze onwaardeerbare weldaad wilde
hij niet ontberen. Hij begeert geestelijk
licht en verstand, wijl het in Gods Woord
is beloofd, wijl het uit Gods Woord voort
komt en wijl het gehoorzaamheid aan Gods
Woord voortbrengt. Hij smeekt, alsof hij
van zichzelf volstrekt geen verstand had,
en vraagt dat het hem gegeven worde,
»Maak mij verstandig" .Voorzeker, mensche-
lijk gesproken bezat hij verstandmaar
wat hij zocht, was een verstand naar Gods
Woord, en dit is geheel iets anders. Gees
telijke zaken te verstaan is Gods gave. Een
oordeel te hebben, dat door hemelsch licht
verlicht en der goddelijke Waarheid gelijk
vormig is, dat is een voorrecht, hetwelk
alleen de genade geven kan. Menigeen die-
wijs wordt genoemd naar de wijze dezer
wereld, is een dwaas naar het Woord
des Heeren. Mogen wij behooren tot die
gelukkige kinderen die alleen van den Heere
zullen geleerd worden
RAPPORT
der gehouden Kerkvisitatie.
Volgens besluit der laatste Classis verga
dering wordt hierbij het rapport omtrent
de gehouden kerkvisitatie openbaar ge
maakt, natuurlijk voor zoover dit voor
openbaarmaking vatbaar is.
De vergadering was van oordeel dat het
voor de kerken, welke dit rapport aangaat,
van groot belang is ook op deze wijze te
vernemen hoe het geestelijker wijze met
haar zelf en met hare genabuurde zuster
kerken gesteld is.
Rechte zelfkennis, hoe beschamend en
pijnlijk dan ook, is toch zeer noodzakelijk
voor elke wezenlijke reformatie. Hoe zal
men zonder rechte zelfkennis recht schuld
belijden, hoe zonder kennis van krank
heden, nooden en behoeften recht bidden
Kon Jezus ook een Zaligmaker zijn voor
zulken, die niet weten, welke noch hoe
groot hunne zonde en ellende zijn
Zoo het den Heere belieft kan dit rap
port mede aan die kennis bevorderlijk zpn.
Daartoe is dan noodig dat de Lezer
ernstig zoowel de gestelde vragen als de
verkregen antwoorden overdenkt. Hij kan
dan nagaan, hoe het zijn moest en hoe het
inderdaad is.
Evenwel heeft de vergadering nog een
ander doel met deze openbaarmaking. Zij
wenscht n. 1. ook door dit middel te ar
beiden aan het herstel van kerkelijk leven
en kerkelijke samenleving.
Onder de treurige gevolgen der zeventig
jarige gevangenschap onzer Kerken in het
Genootschap behoort ook dit, dat alle zelf
standigheid der plaatselijke kerken weg is,
en daarmede ook alle kerkelijke samenleving.
Terwijl het Genootschap overeenkomstig
zijn oorsprong en wezen alle echte barm
hartige liefde, ook jegens de Broederen
vermoordt, kweekt het wat Kaïn, die
vader van ongeloof en revolutie, uitsprak
in zijn bekend woordben ik mijns
broeders hoeder?"
Dit moet het Genootschap wel doen.
Het kan aan zijn afdeelingen geen zelf
standig leven gunnen, want daarmede zou
het zichzelf ontbinden.
Evenmin kan het gedoogen dat ook
kerkelijkHebreen 18 24 en 12 1215
worde beoefend, niet op eigenwillige wijze
maar naar de meening van Gods Woord.
Immers het Genootschap dankt zijn be
staan aan geweld en misleiding en kan
alleeu ook door geweld blijven staan. Dit
blijkt deze laatste paar jaren evenals in
lö35 en '40 duidelijk. Nu zijn geweld en
barmhartige liefde twee machten die elkaar,
volkomen uitsluiten. Zij huizen nergens
saam, noch in 't hart, noch in huis of
kerk of staat.
Natuurlijk wordt hiermede niet ontkend,
dat er onder de leden van het Genootschap
nog barmhartige christenen zijn maar
die ziju er in weerwil van het Genootschap.
Zelfs laat dit soms toe dat men den
schijn van kerkelijke oefening der barm
hartigheid redt.
De kerken echter die aanvangen wederom
tot Gods Wet en Getuigenis terug te kee-
ren, om daarnaar te leven, deze hebben
dan ook weder te zoeken herstel van
kerkelijk leven en van kerkelijke samenleving.
Het moet blijken dat Jezus' lichaamniet
één is door uiterlijke banden van regle
menten en besturen, maar dat het een
geestelijk organisme is. 's Heeren kerk
is een huisgezin welks leden te krachtiger
zelfstandigheid ontwikkelen, naarmate de
geestelijke eenheid van het gezin krachti
ger leeft en gevoeld wordt.
In zoo'n gezin is de aangenomen orde
van leven niet doodend of belemmerend
voor het leven der leden, want die orde
is juist de uitdrukking van dat wondere
werk dat God alleen werken kan, n.l. dat
samengaan van gebondenheid en vrijheid,,
en der ware eenheid met vrijheid en zelf
standigheid.
Ook door dit rapport, meende de ver
gadering, konden de oogen voor deze din
gen weêr opengaan, en kon weêr behoefte
aan de genoemde zaken worden gewekt.
Men zou nog kunnen vragen wat zoo'n
kerkvisitatie toch eigenlijk is.
Wij antwoorden het is een bezoek door
de leden der familie aan elkander gebracht.
Broêr komt bij broer en vraagt uit harte
lijke liefde en belangstelling hoe 't met
broers gezondheid en met die van zijn
huisgezin gaat, hoe 't gaat met vrouw en
kind enz. Dan worden ook broêrs zaken
broederlijk besproken en broederlijke raad
gegeven en saam als broeders gebeden.
Hierdoor wordt de broederlijke liefde
èn de eenheid èn de welstand der familie
onderhouden. Zoodoende voorkomt men»
dat, wat kreupel is geworden ook geheel
verkromt en brengt men veeleer genezing
aan zoo helpen de broêrs elkaar om rechte
paden voor den voet te maken en zoo
wordt de onderlinge vrede bevorderd. Zoo
voorkomt men dat, als ergens een wortel
van bitterheid aanwezig is, deze zou op
groeien en misschien de geheele familie in
beroering zou brengen, en dat in en door
de beroering velen zich zouden veront
reinigen.
Dat is kerkvisitatie. Gelijk die broeders,
zoo doen hier de kerken. De bezoeken
der kerken aan elkander gebracht, hebben
dezelfde beweegredenen en oorzaken en