PSALM 119:169. nauwkeurig aanneemtwenschen en begeer ten vormen bet wezen der smeeking, en 't doet er weinig toe, welken vorm zij aan nemen. »Och!" is een even aannemelijk gebed als »Onze Vader!" Men zou nauwlijks een gebed om leiding verwacht hebbenveeleer zouden wij uit gezien hebben naar een bede om bekwaam- making. Kunnen wij ons zeiven niet leiden Wat nood, dat wij niet kunnen roeien, wij kunnen sturen De psalmist belijdt hiermee, dat hy zich zelfs tot het kleinste deel van zijn plicht onbekwaam gevoelt zonder de genade, hij verlangt naar de Heere om op zijn wil invloed uit te oefenen zoowel als om zijn banden te versterken. Wij hebben evengoed een roede noodig om ons den weg te wijzen als een staf om ons in dien weg te ondersteunen. De begeerte van den tekst wordt opge wekt door bewondering van de zaligheid der heiligheid, door beschouwing van de schoonheid van het gemoed der recht vaardigen en door eerbiedig ontzag voor het bevel Gods. Het is een persoonlijke toepassing op des schrijvers eigen toestand van de waarheden, die hij beschouwd heeft. »Och, dat mijne wegen gericht werden, om Uwe inzettingen te bewaren Het ware goed, dat allen, die het Woord hooren, dit voorbeeld wilden volgen en alles wat zij hooren in gebed wilden omzetten. Wij zouden meer bewaarders der inzettingen hebben, indien wij er meer hadden, die zuchten en roepen om de genade, welke hen allen voor afdwaling kan behoeden. »0, Heere! laat mijn geschrei voor Uw aanschijn genaken". Hij is verschrikkelijk bevreesd, dat hij niet gehoord zal worden. Hij is zich bewust, dat zijn gebed niet beter is dan het geschrei" van een arm kind of 't gekerm van een gewond dier. Hij beeft, uit vrees dat 't niet doordringen zal tot in de ooren des Allerkoogsten. Maar zeer vrijmoedig bidt hij, dat het tot God, dat het in Zijn oor, onder Zijn aandacht komen moge en dat Hij 't opmerke en aanvaarde. Ja, hij gaat verder en smeekt: >0, Heere! laat mijn geschrei voor Uw aanschijn ge naken!" Hij heeft er behoefte aan, dat de Heere op zijn gebed zeer nauwkeurig de aandacht vestige. Wij kunnen zijn gebed afbeelden als Estherhet waagt zich in 's konings tegenwoordigheid, vraagt om gehoor en begeert gunst te mogen vinden in 't oog van den eenigen gezegenden Vorst. Het is zeer aangenaam voor een bidder, zeker te weten, dat zijn gebed gehoor ontving, toen het de glazen zee vóór den troon betrad, en dat het zelf is gekomen tot de voetbank van den heerlijken troon, rondom welken hemel en aarde aanbidden. Het is tot Jehova, dat dit gebed met ont- zagwekkenden ernst wordt gerichtonze vertalers, met heiligen eerbied vervuld, vertaalden het woord: »0 Heere!" wij vragen bij niemand anders gehoor, want wij vertrouwen op niets anders, Maak mij verstandig naar Uw Woord", Dit is 't gebed, dat de psalmist voorname lijk opzendt. Bij al zijne gaven wilde hij nog vorstand hebben, en wat hij ook moest missen, deze onwaardeerbare weldaad wilde hij niet ontberen. Hij begeert geestelijk licht en verstand, wijl het in Gods Woord is beloofd, wijl het uit Gods Woord voort komt en wijl het gehoorzaamheid aan Gods Woord voortbrengt. Hij smeekt, alsof hij van zichzelf volstrekt geen verstand had, en vraagt dat het hem gegeven worde, »Maak mij verstandig" .Voorzeker, mensche- lijk gesproken bezat hij verstandmaar wat hij zocht, was een verstand naar Gods Woord, en dit is geheel iets anders. Gees telijke zaken te verstaan is Gods gave. Een oordeel te hebben, dat door hemelsch licht verlicht en der goddelijke Waarheid gelijk vormig is, dat is een voorrecht, hetwelk alleen de genade geven kan. Menigeen die- wijs wordt genoemd naar de wijze dezer wereld, is een dwaas naar het Woord des Heeren. Mogen wij behooren tot die gelukkige kinderen die alleen van den Heere zullen geleerd worden RAPPORT der gehouden Kerkvisitatie. Volgens besluit der laatste Classis verga dering wordt hierbij het rapport omtrent de gehouden kerkvisitatie openbaar ge maakt, natuurlijk voor zoover dit voor openbaarmaking vatbaar is. De vergadering was van oordeel dat het voor de kerken, welke dit rapport aangaat, van groot belang is ook op deze wijze te vernemen hoe het geestelijker wijze met haar zelf en met hare genabuurde zuster kerken gesteld is. Rechte zelfkennis, hoe beschamend en pijnlijk dan ook, is toch zeer noodzakelijk voor elke wezenlijke reformatie. Hoe zal men zonder rechte zelfkennis recht schuld belijden, hoe zonder kennis van krank heden, nooden en behoeften recht bidden Kon Jezus ook een Zaligmaker zijn voor zulken, die niet weten, welke noch hoe groot hunne zonde en ellende zijn Zoo het den Heere belieft kan dit rap port mede aan die kennis bevorderlijk zpn. Daartoe is dan noodig dat de Lezer ernstig zoowel de gestelde vragen als de verkregen antwoorden overdenkt. Hij kan dan nagaan, hoe het zijn moest en hoe het inderdaad is. Evenwel heeft de vergadering nog een ander doel met deze openbaarmaking. Zij wenscht n. 1. ook door dit middel te ar beiden aan het herstel van kerkelijk leven en kerkelijke samenleving. Onder de treurige gevolgen der zeventig jarige gevangenschap onzer Kerken in het Genootschap behoort ook dit, dat alle zelf standigheid der plaatselijke kerken weg is, en daarmede ook alle kerkelijke samenleving. Terwijl het Genootschap overeenkomstig zijn oorsprong en wezen alle echte barm hartige liefde, ook jegens de Broederen vermoordt, kweekt het wat Kaïn, die vader van ongeloof en revolutie, uitsprak in zijn bekend woordben ik mijns broeders hoeder?" Dit moet het Genootschap wel doen. Het kan aan zijn afdeelingen geen zelf standig leven gunnen, want daarmede zou het zichzelf ontbinden. Evenmin kan het gedoogen dat ook kerkelijkHebreen 18 24 en 12 1215 worde beoefend, niet op eigenwillige wijze maar naar de meening van Gods Woord. Immers het Genootschap dankt zijn be staan aan geweld en misleiding en kan alleeu ook door geweld blijven staan. Dit blijkt deze laatste paar jaren evenals in lö35 en '40 duidelijk. Nu zijn geweld en barmhartige liefde twee machten die elkaar, volkomen uitsluiten. Zij huizen nergens saam, noch in 't hart, noch in huis of kerk of staat. Natuurlijk wordt hiermede niet ontkend, dat er onder de leden van het Genootschap nog barmhartige christenen zijn maar die ziju er in weerwil van het Genootschap. Zelfs laat dit soms toe dat men den schijn van kerkelijke oefening der barm hartigheid redt. De kerken echter die aanvangen wederom tot Gods Wet en Getuigenis terug te kee- ren, om daarnaar te leven, deze hebben dan ook weder te zoeken herstel van kerkelijk leven en van kerkelijke samenleving. Het moet blijken dat Jezus' lichaamniet één is door uiterlijke banden van regle menten en besturen, maar dat het een geestelijk organisme is. 's Heeren kerk is een huisgezin welks leden te krachtiger zelfstandigheid ontwikkelen, naarmate de geestelijke eenheid van het gezin krachti ger leeft en gevoeld wordt. In zoo'n gezin is de aangenomen orde van leven niet doodend of belemmerend voor het leven der leden, want die orde is juist de uitdrukking van dat wondere werk dat God alleen werken kan, n.l. dat samengaan van gebondenheid en vrijheid,, en der ware eenheid met vrijheid en zelf standigheid. Ook door dit rapport, meende de ver gadering, konden de oogen voor deze din gen weêr opengaan, en kon weêr behoefte aan de genoemde zaken worden gewekt. Men zou nog kunnen vragen wat zoo'n kerkvisitatie toch eigenlijk is. Wij antwoorden het is een bezoek door de leden der familie aan elkander gebracht. Broêr komt bij broer en vraagt uit harte lijke liefde en belangstelling hoe 't met broers gezondheid en met die van zijn huisgezin gaat, hoe 't gaat met vrouw en kind enz. Dan worden ook broêrs zaken broederlijk besproken en broederlijke raad gegeven en saam als broeders gebeden. Hierdoor wordt de broederlijke liefde èn de eenheid èn de welstand der familie onderhouden. Zoodoende voorkomt men» dat, wat kreupel is geworden ook geheel verkromt en brengt men veeleer genezing aan zoo helpen de broêrs elkaar om rechte paden voor den voet te maken en zoo wordt de onderlinge vrede bevorderd. Zoo voorkomt men dat, als ergens een wortel van bitterheid aanwezig is, deze zou op groeien en misschien de geheele familie in beroering zou brengen, en dat in en door de beroering velen zich zouden veront reinigen. Dat is kerkvisitatie. Gelijk die broeders, zoo doen hier de kerken. De bezoeken der kerken aan elkander gebracht, hebben dezelfde beweegredenen en oorzaken en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 2