als Hij zelf.
En was hem dat besluit niet geopen
baard èn bezegeld Was hg niet de ge
zalfde des Heeren? Waren niet de beves
tigde beloften Gods op hem
Ja gewis, 't was alsof op nieuw de
zalfolie, dat zichtbaar onderpand van de
roeping en verkiezing Gods, haar heerlijke
geuren verspreidde. Als nooit te voren
was hem. dit nu een lieflijke reuke des
Heeren. Zijn God zelf maakte hem be
kwaam om er Zijn goedheid en trouwe in
te smaken.
Hij moet zingen >0, God op mij zijn
Uwe geloften." Hij ontvangt geloofskracht
en bekwaamheid, om met deze beloften
voor den Heere werkzaam te zijn. Hij
bepaalt er den Heere bij. Hij stelt zijn
God voor, of hg niet staat mag maken op
deze vrijwillig gegeven beloften, of zij niet
verzekeren, dat de Heere met hem zijn zul,
of hij niet op grond derzeive verwachten
mag, dat de Heere zijn zonden en onge
rechtigheden bedekken, verzoenen, weg
doen zal.
En nu weten wij niet met welke der
vele beloften de H. Geest zijn harte in die
ure vertroost en gezalfd heeft, maar zou
het niet de zalvingsbelofte uit Psalm 89
hebben kunnen zijn Psalm 89 343l).
Zie, indien in zulke oogenblikken van
geloofsonderhandelingen met den Heere,
de H. Geest zijn ambt aan ons vervult,
ons krachtdadiglijk toeëigenende, wat in de
belofte ons geschonken is, o dan vallen de
banden af, clan worden de strikken gebro
ken, dan wordt elke wederpartij der te niet
gedaan, dan valt vreeze en benauwdheid
weg, en dan juicht onze ziel: dit weet
ik, dat God met mij is 1"
't Giug den psalmist in dezen evenals
het Jacob en Mozes voor hem was gegaan.
Zijn persoon, zijn denken en willen en doen,
het is alles vol onrecht en zonde en ge
brek hij is met dat alles verwerpelijk voor
God, maar zijn zaak is rechtwant zij is
niet u t hem, maar uit God.
Om der wille dezer zaaksgerechtigheid
(natuurlijk niet als verdienende oorzaak be
schouwd), zal de Heere met hem zijn, al
zal zich dit dan ook openbaren in de kas
tijdingen welke Hg hem toedient om de
ongerechtigheid van zijn persoon en wegen.
Zoo is zijn gerechtigheid bij al zijn ge
brek en bedorvenheid toch overvloediger,
dan die der mannen van de eigenwillige
vroomheid en der farizeesche gerechtigheid,
en daarom zal hij den Heere en Zijn
Koningrijk zien.
En zoo was het niet alleen met Jacob,
Mozes, David, maar zoo is het met al
Gods volk. En gelijk het met dien do-
leerenden David was, zoo is het ook thans
weder met de doleerende kerken en hare
ambtsdragers zelf zijn zij in elk opzicht
verwerpelijk voor God, maar hun zaak is
rechtwijl zij naar Gods geopenbaarde
waarheid is, en zij zoeken hare gerechtig
heid niet op te richten uit zich zelf, niet
uit haar geloof of godzaligheid, maar zij
zoeken die buiten zich, zij begeeren ge
rechtvaardigd te worden uit de toegereken
de gerechtigheid van Hem, die het Hoofd
en de Behouder des lichaams is.
O, geve de Heere dat onze kerken en
ambtsdragers en dat Zijn volk daar weer
van Hem zelf gesteld mochten ziju Welk
eeu vrede zou dau hun en ons deel ziju
Immers dan is de Heere niet meer als een
rechter tegen ons gekeerd, maar dan is Hij
als een Verzoende en liefhebbende God
en Vader met ons.
Welk een troost zou er dan in Gods
gemeenschap worden genoten
Want dan is Hij ons schild en loon
Zeer groot. Dan hebben wij in Hem, in
Zijne deugden en beloften en daden een
overvloedige vergoeding voor elk gemis en
voor ieder verlies.
Hoe veilig zouden wij ons dan gevoelen
Want dan zou ous harte weêr gelooven,
dat wij in 's Heeren hand zijn. Onder de
vertroostingen van den ImmanuelGod met
ons. behoort ook de verzekering, dat Hij
mij »alzoo bewaart, dat zonder den wille
mijns hernelscheu Vaders, geen haar van
mijn hoofd vallen kan, ja, ook dat mij
alle ding tot mijn zaligheid dienen moet."
Welk een wetenschap niet af te hangen
van menschen, 't zij zij goedgezind of
kwcadgezind zijn, niet af te hangen van
stormen en golven, maar alleen van de
trouwe Vaderhand en het ontfermend
Vaderharte Gods. Welk een wetenschap
al wat over mij en rondom mij is en ge
schiedt, is enkel uitwerking van den raad
en wille mijns Gods, en dat alles moét
uitloopen op mijn zaligheid.
Welk een ontdekking! als ik ook in
den onstuimigen dag des kwaads zoowel
als in den lieflijken dag, die het goede
doet zien, de gtngen mijns Gods mag her
kennen en uitroepen Het is de Heere
Wat zoete hope zou dan ons deel zijn
Zoo toch de Heere met ons is, dan zullen
onze wederpartijders eens achterwaarts ge
dreven worden, dan zullen wij eens meer
dan overwinnaars zijn, door Hem die met
een eeuwige vrije liefde ons mint. Ja,
dan komt de dag dat ook wij onzen Imma
nuel dankzeggingen vergelden zullen, om
dat Hij onze ziel van den dood en onzen
voet van aanstoot zal gered hebben, en ons
voor Zijn aangezicht doet wandelen in het
licht der levenden.
Zie,' toen David aldus tot God mocht
wederkeeren, welke uitnemende vruchten
droeg dat ook naar buiten.
Zijn gejaagdheid, dat loopen van den een
naar den ander had opgehouden en had plaats
gemaakt voor kalmte en een overgegeven
leven voor God en menschen, dat stelde
hem in staat om ook openlijk weêr achter
den Heere te gaan eu den Heere te ver
beiden. Van toen at begon hij zijn krom
me wegen te verlaten, en maakte hij weêr
rechte wegen voor zijn voet.
Hij weid weêr een zegen, al was het
dan ook aanvankelijk slechts voor de ver
drukten en- benauwden en vervolgden.
Hij is weêr de getuige des Heeren, de
onderwijzer, die ook door dit zijn lied het
volk Gods nog heden ten dage onderwijst.
Ja, nu kan hij de zaak des Heeren weêr
dienen.
En nu Lezer of Lezeres, is dit nu ook
uw belijdenis, ook uw zekerheid
O, houd wat gij hebt en laat niemand
uw kroon nemen.
Mist gij beide nog Waarom mist
gij beide Ligt dat aan uw staat of
aan uw toastand, aau uw persoon of aan
uw zaak
Nu is dat roemen van Gods volk in
hun Immanuel nog maar gebrekkig en
meest voor slechts korte tijden en wordt
nog telkens weêr onderbroken, maar dit
gebrekkige en oogenblikkelijke is vrucht
van de getestamenteerde erfenis en voor
bode van dien eeuwigen jubel, welken zg
aanvangen als het geopenbaard zal worden,
wat zij zijn zullen, als zg dien Immanuel
zien gelijk Hij is.
Kerkelij ke Berichtcïi.
Naar wij vernemen is door de BB.
Diakenen der saamroepende Kerken be
sloten om de Diakonale Conferentie niet
te doen plaats hebben in deze maand, maar
D. V. in Januari a. s.
Men heeft hiertoe moeten besluiten om
dat het den Dienaren des Woords en ven-
zeer den BB. Diakenen in de gróotere
kerken bij de reeds zoo veelvuldige bezig
heden onmogelijk is aan deze conferentie
in deze maand deel te nemen.
Doel dezer conferentie zou vooral zijn
middelen te beramen, om op practische
wijze de ellenden van pauperisme en pro
stitutie te bestrijden en te voorkomen.
Door de daartoe aangewezen BB. Diake
nen is een uitnoodiging tot deelneming
aan deze conferentie verzonden aan alle
Zeeuwsche gemeenten der christelijke ge
reformeerde kerk, en ook aan de gerefor
meerde Kerken welke nog onder het Ge
nootschap liggen.
Als basis en uitgangspunt dezer Confe
rentie en van alle verdere saamwerkin'g is
aan al die kerken voorgesteld de gemeen
schappelijke belijdenis, neêrgelegd in de 3
Formulieren van Eenigheid.
Van niet een der onder het genootschap
liggende kerken ontvingen zij antwoord.
Dit toont voor 't minst gebrek aan die
beleefdheid, die men zelfs in 't gewone
burgerlijke leven in acht neemt, om niet
meer te noemen.
Uit één kerk werd, niet officieel maar
bij privaat-schrijven, geantwoord., dat daar
geen gereformeerde kerk is.
Voorts werd slechts uit een paar Ge
meenten der Christelijke Gereformeerde
Kerk antwoord ingezonden.
Het Congres van Regeer-Ouderlingen zal
D. V. plaats hebben op Woensdag en
Donderdag 12 en 13 December a, s. te
Utrecht.
Tot bijwoning worden opgeroepen alle
Ouderlingen (dus ook Bedienaren des
Woords) en Oud-Ouderlingen der Nederd.
Geref. Kerken. Voorts zullen alle Kerke-
raadsleden daarbij toegang hebben en aan
de discussie kunnen deelnemen. Ook zul
len allen, die van Gereformeerde belijdenis
ziju, voor zoover de plaatsruimte dit ge
doogt, als toehoorders worden toegelaten.
Voor den aanvang van 't congres wordt
een ure des gebeds gehouden, waarin Ds.
G, Kingnalda hoopt voor te gaan.
Er worden 3 vergaderingen gehouden,
nl. Woensdagmiddag te 1 unr en 's avonds
te 7 uur en Donderdagochtend te half 10
uren.