een Arbeiderswoning DEKKER, Be DE TUCHT. ADVERTENTIES. ONTVANGEN: K. LE COINTRE. Togen November ONTVANGEN: Besluit 11. Overwegende, dat de Ne- »derd. Geref Kerken in Belijdenis. Ker- »ken-ordening en Liturgie volkomen met »ons overeenstemmen, zijn wij tot veree- >niging met deze Kerken ten volle bereid, wanneer zij, wat dit eerste punt van be- handeling betreft, slechts het navolgende verklaren le. »Dat zij (de Doleerenden) in gehoor- »zaamheid aan 's Heeren Woord en in overeenstemming met art. 2729 onzer Belijdenis, met het Ned. Herv. Kerkge nootschap, zooals het sedert 1816 met »zijn organisatie, besturen en reglementen bestaat, volkomen gebroken hebben. 2e. »Dat zij de afscheiding van gemeld genootschap, zooals ze in 1831 plaats »had, erkennen als geschied te zijn in gehoorzaamheid aan en in overeenstem- ».ming met Gods Woord, en daarmede »ook de plaatselijke gemeenten der Chr. »Ger. Kerk als wettige openbaring van sliet lichaam Christi. 3e. Dat zij niemand in hunne lidma- s ten-hoeken inschrijven, dan alleen de zoo- sdauigen, die instemming met de Gerefor- meerde leer betuigd, en onderwerping aan de Kerkelijke tucht beloofd hebben. 4e. s Dat zij geene attesten afgeven en s aannemen, dan aan en van erkende Ker sken, die met de Synodale hiërarchie heb- sben gebroken. 5e. Dat zij geene gemeenten meer s zullen organiseeren, daar waar reeds seene Cur. Ger. Gem. bestaat, tenzij de s plaatselijke Kerkeraad en Gemeente van sliet Synodale tot het Gereformeerde ter- srein overgaan. Besluit 111. »De Synode oordeelt, dat sin geen geval het beginsel worde prrjs- s gegeven, dat de Kerk hare eigene inrich- sting tot opleiding harer leeraren hebbe." IN Cr EZONDEN STUK. KEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Toen onze vaderen, die met de refor matie der 16e eeuw medegingen, in den jare 1568 te Wezel samenkwamen, om met elkaar te spreken over de beginselen, waarnaar het leven en welleven der kerke Christi zou worden geregeld, wijdden zij ook een hoofdstuk aan de discipline of kerkelijke tucht, leerendes Men zal naarstig- lijk zorge dragen, dat geen nieuwe ge meenten worden aangekweekt met verzuim van de kerkelijke tucht, want hoe zalig en noodzakelijk die is, getuigen overvloedig- lijk niet alleen Christi en der Apostelen instelling en leermaar ook het gebruik van de Apostolische en de geheele oude kerk en de dagelijksche ervaring. Én daarom is billijk, niemand tot den kerken- dienst toe te laten ais die bereid is, ze te verdedigen en te onderhouden. Deze dis cipline bestaat ten deele in de censure van leer of van religie en het leven der ge meente ten deele in wettelijke bestraffing ten deele in de excommunicatie of den christelijken ban, waarin voornam el jjk ge legen is de macht der sleutelen, die van den Heere Jezus Christus aan de gemeente gegeven is." (Art, 1—3). Dat zij door de dubbele tuchtoefening over leer en leven een ontzachelijken strijd, vele be proevingen en gevaren over Christus' kerk zouden verwekken, wisten zij. Toch hebben zij den eisch van Gods Woord boven valsche ru3t gesteld. En de geschiedenis van de Nederlandsche kerken is daar, om te gewagen van vreeselijke worstelingen en bange tijden op kerkelijk terrein. Reeds om de tucht over het leven der gemeente, zoowel de leden als de opzie ners, maakte meer dan een zich boos, Doch deze zou men nog hebben kunnen dulden. Erger stond het met de tucht over de leer. Laten hier de Remonstrant- sche, Coccejaansche, Iloëllaansche, Bekke- raansche enz. twisten getuigen. Rust is er in de kerk nimmer geweest, zoolang er tucht uitgeoefend is. Toch scheen het of, toen de Synodale hiërarchie voor 72 jaren in de Gereformeerde kerken van ons vaderland werd ingevoerd, deze de tucht over de leer even goed als die over het leven zou handhaven. Art. 9 (later Art. 11) van het koninklijke regle ment voor de Synodale organisatie droeg de kerkbesturen op de leer der Herv. kerk (in de drie formulieren van eenigheid vervat) te handhaven. Dit voorschrift stond er echter slechts voor de leus in. Niemand dacht er zelfs aan tucht uit te oefenen over al de ketterijen en profaniën, die sints in de Hervormde kerk werden geleerd. En het is thans niet beter ge worden, ofschoon nog altijd Art. 11 de kerkbesturen voorschrijft handhaving der Hervormde leer. Wilt ge zeggen, dat Jezus Christus Gods Zoon is, goed, maar plaagt den anderen niet, die van Hem de vuigste taal bezigt en den gruwelijksten laster uitbraakt. Leervrijheid bestaat er in de Hervormde kerk, hee^t onlangs de voorzitter van het Synodaal bestuur gezegd, maar toch altijd een beperkte, want gij moogt er niet in leeren, wat niemand gelooft. Maar zoudt ge dan meenen lezer, dat er in het geheel geen tucht in het Syno daal genootschap bestaat. Zeker wel, die over het leven. Deze is echter eene zeer beperkte tucht. Zij gaat over enkele gevallen slechts. Een vrouw, die in ontucht vervalt, wordt ge censureerd. Een echtpaar, dat reeds voor den dag des huwelijks, zondigt, wordt ge censureerd. Maar de verleider van de ge vallene loopt vrij rond; de dronkaard, hij, die de comedies naloopt, de bedrieger enz,, enz. gaan vrij uit. Wel zijn er genoeg, dien het smart, dat het genootschap tegen al deze ongerechtigheden geen iDucht kan uitoefenen, maar indien men het deed, met de rust zou het gedaan zijn. Doch hoe dit zij, laat niemand toch zeggen, dat in het Herv. genootschap geen tucht uitge oefend kan worden, want dan zal men u toonen, dat het wel kan, ja men publiceert, om u te beschamen over uwe ongeloovig- heid, in een of ander blad De kerkeraad heeft eenige leden moeten censureeren, om slecht leven." Die censure is dan wel schijn maar verblindt de oogen van velen. Maar zou er wel tuchtoefening mogelijk zijn Is niet de tijdgeest er tegen Zeker, en het zal ook zoo blijven, zoolang de tucht blijft het middel om iemand te slaan of te verderven en te benadeelen in zijn brood. Wanneer de gemeente des Heeren zich echter weer buigen mag onder de tucht, zooals de Heere haar ingesteld heeft, om nl. te redden en te genezen, zal deze weer in eere komen. Dat het den Koning der Kerk behage ons mei de in deze dagen begonnen reformatie deze tucht weêr te herstellen. A. F. Met dank ontvangen bij Ds. Klaarhamer voor den bouw van N. N. f 2,Ge vonden in de collecte op Zondag 2 Sept., voor de plaats van I. D. f 1.50, van N. N. f 2.—, van W. f 12.Bij Br. Crucq van N. N. f 7.50, van G. f 4. en van G. voor de kerk f 1.bij Br. de Kok van N. N. f 1. Ondergeteekende beveelt zich minzaam aan als TIMMERMAN, benevens alle werkzaamheden, met zijn vak in ver band zijnde. Lijkkisten worden tegen alle concurrentie geleverd. J. VAÜST JL.OO, Pottenbakkerssingel Q 45. Middelburg. eene ruime sorteering voor Verjarings - en Huwelijksfeesten met en zonder teksten. Wederverkoopers genieten rabat. te huur. Te bevragen bij K. MELIS, Aagtekerke. eene groote partij prachtig mooie donkere TOOLSCHE BAAI van at 95 cent en 8/4 lichte blauwe BA.AI van af 55 cent, alsmede buitengewoon mooi PILOW, alles tegen concurreereude prijzen. Pottemarkt K Ï73. M. J. TIMMERMANS. NB. Eenige gekleurde wollen DASJES van af 9 cent. Prachtige vette Scharren en Drooge- visch, beste Zoutevisch en 11, Stok- viscb 15, witte Suiker 27£, puike Java Koffie 55, grove Rijst 7 ct. 5 ons, Zeep 14, Soda 2, Stijfsel 11, groote opruiming van Behangpapier, Insectenpoeder en spui tjes tot dooding van Wandgedierten, bruine en blauwe lnmaakpotten. Snijboonmolens te buur 15 ct. p. uur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 4