een Arbeiderswoning
DEKKER, Be
DE TUCHT.
ADVERTENTIES.
ONTVANGEN:
K. LE COINTRE.
Togen November
ONTVANGEN:
Besluit 11. Overwegende, dat de Ne-
»derd. Geref Kerken in Belijdenis. Ker-
»ken-ordening en Liturgie volkomen met
»ons overeenstemmen, zijn wij tot veree-
>niging met deze Kerken ten volle bereid,
wanneer zij, wat dit eerste punt van be-
handeling betreft, slechts het navolgende
verklaren
le. »Dat zij (de Doleerenden) in gehoor-
»zaamheid aan 's Heeren Woord en in
overeenstemming met art. 2729 onzer
Belijdenis, met het Ned. Herv. Kerkge
nootschap, zooals het sedert 1816 met
»zijn organisatie, besturen en reglementen
bestaat, volkomen gebroken hebben.
2e. »Dat zij de afscheiding van gemeld
genootschap, zooals ze in 1831 plaats
»had, erkennen als geschied te zijn in
gehoorzaamheid aan en in overeenstem-
».ming met Gods Woord, en daarmede
»ook de plaatselijke gemeenten der Chr.
»Ger. Kerk als wettige openbaring van
sliet lichaam Christi.
3e. Dat zij niemand in hunne lidma-
s ten-hoeken inschrijven, dan alleen de zoo-
sdauigen, die instemming met de Gerefor-
meerde leer betuigd, en onderwerping aan
de Kerkelijke tucht beloofd hebben.
4e. s Dat zij geene attesten afgeven en
s aannemen, dan aan en van erkende Ker
sken, die met de Synodale hiërarchie heb-
sben gebroken.
5e. Dat zij geene gemeenten meer
s zullen organiseeren, daar waar reeds
seene Cur. Ger. Gem. bestaat, tenzij de
s plaatselijke Kerkeraad en Gemeente van
sliet Synodale tot het Gereformeerde ter-
srein overgaan.
Besluit 111. »De Synode oordeelt, dat
sin geen geval het beginsel worde prrjs-
s gegeven, dat de Kerk hare eigene inrich-
sting tot opleiding harer leeraren hebbe."
IN Cr EZONDEN STUK. KEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
Toen onze vaderen, die met de refor
matie der 16e eeuw medegingen, in den
jare 1568 te Wezel samenkwamen, om
met elkaar te spreken over de beginselen,
waarnaar het leven en welleven der kerke
Christi zou worden geregeld, wijdden zij
ook een hoofdstuk aan de discipline of
kerkelijke tucht, leerendes Men zal naarstig-
lijk zorge dragen, dat geen nieuwe ge
meenten worden aangekweekt met verzuim
van de kerkelijke tucht, want hoe zalig
en noodzakelijk die is, getuigen overvloedig-
lijk niet alleen Christi en der Apostelen
instelling en leermaar ook het gebruik
van de Apostolische en de geheele oude
kerk en de dagelijksche ervaring. Én
daarom is billijk, niemand tot den kerken-
dienst toe te laten ais die bereid is, ze te
verdedigen en te onderhouden. Deze dis
cipline bestaat ten deele in de censure van
leer of van religie en het leven der ge
meente ten deele in wettelijke bestraffing
ten deele in de excommunicatie of den
christelijken ban, waarin voornam el jjk ge
legen is de macht der sleutelen, die van
den Heere Jezus Christus aan de gemeente
gegeven is." (Art, 1—3). Dat zij door
de dubbele tuchtoefening over leer en
leven een ontzachelijken strijd, vele be
proevingen en gevaren over Christus' kerk
zouden verwekken, wisten zij.
Toch hebben zij den eisch van Gods
Woord boven valsche ru3t gesteld. En de
geschiedenis van de Nederlandsche kerken
is daar, om te gewagen van vreeselijke
worstelingen en bange tijden op kerkelijk
terrein.
Reeds om de tucht over het leven der
gemeente, zoowel de leden als de opzie
ners, maakte meer dan een zich boos,
Doch deze zou men nog hebben kunnen
dulden. Erger stond het met de tucht
over de leer. Laten hier de Remonstrant-
sche, Coccejaansche, Iloëllaansche, Bekke-
raansche enz. twisten getuigen.
Rust is er in de kerk nimmer geweest,
zoolang er tucht uitgeoefend is. Toch
scheen het of, toen de Synodale hiërarchie
voor 72 jaren in de Gereformeerde kerken
van ons vaderland werd ingevoerd, deze
de tucht over de leer even goed als die
over het leven zou handhaven. Art. 9
(later Art. 11) van het koninklijke regle
ment voor de Synodale organisatie droeg
de kerkbesturen op de leer der Herv.
kerk (in de drie formulieren van eenigheid
vervat) te handhaven. Dit voorschrift
stond er echter slechts voor de leus in.
Niemand dacht er zelfs aan tucht uit te
oefenen over al de ketterijen en profaniën,
die sints in de Hervormde kerk werden
geleerd. En het is thans niet beter ge
worden, ofschoon nog altijd Art. 11 de
kerkbesturen voorschrijft handhaving der
Hervormde leer. Wilt ge zeggen, dat
Jezus Christus Gods Zoon is, goed, maar
plaagt den anderen niet, die van Hem de
vuigste taal bezigt en den gruwelijksten
laster uitbraakt. Leervrijheid bestaat er
in de Hervormde kerk, hee^t onlangs de
voorzitter van het Synodaal bestuur gezegd,
maar toch altijd een beperkte, want gij
moogt er niet in leeren, wat niemand
gelooft.
Maar zoudt ge dan meenen lezer, dat
er in het geheel geen tucht in het Syno
daal genootschap bestaat. Zeker wel, die
over het leven.
Deze is echter eene zeer beperkte tucht.
Zij gaat over enkele gevallen slechts. Een
vrouw, die in ontucht vervalt, wordt ge
censureerd. Een echtpaar, dat reeds voor
den dag des huwelijks, zondigt, wordt ge
censureerd. Maar de verleider van de ge
vallene loopt vrij rond; de dronkaard, hij,
die de comedies naloopt, de bedrieger enz,,
enz. gaan vrij uit. Wel zijn er genoeg,
dien het smart, dat het genootschap tegen
al deze ongerechtigheden geen iDucht kan
uitoefenen, maar indien men het deed, met
de rust zou het gedaan zijn. Doch hoe
dit zij, laat niemand toch zeggen, dat in
het Herv. genootschap geen tucht uitge
oefend kan worden, want dan zal men u
toonen, dat het wel kan, ja men publiceert,
om u te beschamen over uwe ongeloovig-
heid, in een of ander blad De kerkeraad
heeft eenige leden moeten censureeren, om
slecht leven." Die censure is dan wel schijn
maar verblindt de oogen van velen.
Maar zou er wel tuchtoefening mogelijk
zijn Is niet de tijdgeest er tegen Zeker,
en het zal ook zoo blijven, zoolang de
tucht blijft het middel om iemand te slaan
of te verderven en te benadeelen in zijn
brood. Wanneer de gemeente des Heeren
zich echter weer buigen mag onder de
tucht, zooals de Heere haar ingesteld heeft,
om nl. te redden en te genezen, zal deze
weer in eere komen. Dat het den Koning
der Kerk behage ons mei de in deze dagen
begonnen reformatie deze tucht weêr te
herstellen.
A. F.
Met dank ontvangen bij Ds. Klaarhamer
voor den bouw van N. N. f 2,Ge
vonden in de collecte op Zondag 2 Sept.,
voor de plaats van I. D. f 1.50, van
N. N. f 2.—, van W. f 12.Bij Br.
Crucq van N. N. f 7.50, van G. f 4.
en van G. voor de kerk f 1.bij Br.
de Kok van N. N. f 1.
Ondergeteekende beveelt zich minzaam
aan als TIMMERMAN, benevens
alle werkzaamheden, met zijn vak in ver
band zijnde. Lijkkisten worden tegen
alle concurrentie geleverd.
J. VAÜST JL.OO,
Pottenbakkerssingel Q 45. Middelburg.
eene ruime sorteering
voor Verjarings - en Huwelijksfeesten
met en zonder teksten.
Wederverkoopers genieten rabat.
te huur. Te bevragen bij K. MELIS,
Aagtekerke.
eene groote partij prachtig mooie donkere
TOOLSCHE BAAI van at 95 cent en
8/4 lichte blauwe BA.AI van af 55 cent,
alsmede buitengewoon mooi PILOW, alles
tegen concurreereude prijzen.
Pottemarkt K Ï73. M. J. TIMMERMANS.
NB. Eenige gekleurde wollen DASJES
van af 9 cent.
Prachtige vette Scharren en Drooge-
visch, beste Zoutevisch en 11, Stok-
viscb 15, witte Suiker 27£, puike Java
Koffie 55, grove Rijst 7 ct. 5 ons, Zeep
14, Soda 2, Stijfsel 11, groote opruiming
van Behangpapier, Insectenpoeder en spui
tjes tot dooding van Wandgedierten, bruine
en blauwe lnmaakpotten.
Snijboonmolens te buur 15 ct. p. uur.