een volk, dat eiken dag sterft, en ziet
het leeft.
Neen, niet enkel heilige gerechtigheid,
maar ook genaderyke liefde openbaai t de
Heere in 't midden Zijns volks.
Hij weet een middel te vinden, waar
door aan Zijn gerechtigheid wordt voldaan,
de zonde wordt weggenomen, de schuld
wordt gedelgd, waardoor volkomen ge
rechtigheid wordt aangebracht, en waar
door toch tegelijk Zijn volk gespaard
blijft en behouden wordt.
De weg der heiligmaking zou moeten
bewandeld worden en zou voor Israël,
voor heel de kerk en voor elk geroepene
een pijnlijke weg zpn.
Zij zouden zijn als een brandhout uit
het vuur gerukt, en daarna gelouterd
gelijk men het zilver loutert door de hitte
van den smeltkroes, zeven maal.
De Engel des Verbonds woont in een
vuurvlam in 't midden van den doorn
bosch. Dit is Immanuëï.
De doornen en distelen hadden moeten
verteerd worden, door de heiligheid van
het Licht Israëls. Doch zie, daar versehynt
de Engel des Heeren, de wonderlijke, de
Raad, de voorbidder des volks, de waar
achtige Jozua, de Hoogepriester des volks,
die zijn gewaad met hun zonden bevlekt
heeft. Tegen Hem, op wien de onge
rechtigheden van al het volk aanloopen,
ontbrandt Gods toorn. Hij wordt als een
vuurbrand uit het vuur van Gods toorn
en ijver over de zonden des volks verlost.
Alzoo wordt in dezen Immanuëï Gods ge
rechtigheid genoeg gedaan en gestild, en
worden de doornen niet verteerd.
Nu is Hij in 't midden des volks hun
heiligheid en gerechtigheid.
Daarom is nu die plek heilig. Mozes
mag er alleen met ontschoeide voeten
wandelen.
In zichzelf doornen, maar in den Im
manuëï heilig en rechtvaardig, zoodat 's
Heeren heiligheid hen niet meer een vuur,
maar een licht en sieraad is.
Lezer, verstaat gij daarvan iets, kent
gij van deze dingen iets bij ervaring
Heeft die doornbosch ook voor u beteekenis?
Kerkelijke Berichten.
De Fïiesche Kerkbode bracht dezer
dagen bij de Friesche Kerken een boodschap
rond, die wij meenen dat ook in de Zeeuwsche
Kerken moet gelezen worden.
Wij zullen haar daarom met verlof van
zijn zenders hieronder laten afdrukken.
Moge bij het lezen vele oogen open
gaan voor de schrikkelijke zonde die er
in is, om dat genootschap te steunen welks
Bestuur zóó doet en spreekt, en om van
de Kerk af te gaan ten einde bij dat
genootschap te kunnen blijven.
DE „HAAGSCHE, SYNODE".
Men heeft in vele bladen er op gewezen,
dat de moderne predikantM. A. Perk, de
ij veraar voor de volksvermaken" en voor
de comedie, president is van de» Haagsche
Synode".
Nu dit is een staaltje, waaraan de Syno
dale Organisatie gekend wordt.
Toch wachte men zich er voor, daarin
nu juist het eigenlijk zondige dier Organi
satie te zoeken.
Dan toch zouden zij gelijk hebben, die
zeggen: laat ons strijden om een anderen,
een beteren, een besten man op dien voor -
zittersstoel te krijgen, dan is het goed.
Neen, het gruwelijke van de Synodale
Organisatie zit niet in een persoonmaar
in een stelselin een onchristelijken iveg,
een satanisch streven.
En ook de beste persoon, die in dien
weg wandelt, en dat streven steunt, werkt
noodzakelijk mede tob verwoesting der Kerk
Gods.
Het zondige stelsel is: de Hiërarchie
Een macht boven de Kerk, en daarom
boven de ambtsdragers, boven Gods Woord,
boven den Christus.
Een lichaam, waaraan de Kerk onder
worpen is.
Een bestuur, waaraan de Kerk gebonden
isin welks macht de Kerk is.
Dit stelsel is satanisch.
De Kerk is van Christus en 7an Hem
alleen.
Hij heeft haar van den Vader ontvangen.
Hij regeert haar door Zijn Geest en
Woord volgens Zijne ordinantiën en door
de hand Zijner ambtsdragers.
De Kerk is vrijgekocht, door het bloed
des Lams.
Zij moet staan in de vrijheid, waarmede
Christus haar vrijgemaakt heeft.
Daarom is eene me-schelijke macht, die
boven de Kerk van Christus staat en aan
welke die Kerk onderworpen is, eene uit
vinding van den duivel.
En zoodanige macht, al berust zij in de
handen .van den vroomsten man, is altijd
verwoestend voor de Kerk.
Het eenigst goede, dat een president van
de Haagscbe Synode zou kunnen doen,
iszijne zonde belijden, dat hij dien
zetel dorst beklimmen, en in verootmoedi
ging voor den Heere Christus vlieden van
die plaats.
Een zegen voor de Kerk zijn kan dan ook
de Haagsche Synode" niet, zij moet die
Kerk trappen op het hart.
En dat doet zij dan ook getrouw.
Hare laatste vergaderingen bewezen het.
Mannen als Dr. Van Ronkel waren kort
zichtig genoeg geweest, om aan de Haag
sche Synode" te vragen, dat deze de Kerk
orde weer in overeenstemming zou brengen
met de Kerk leer. In dat verzoek ligt de
beschuldiging, dat het bestaan en het werk
van de Haagsche Synode" met de belijdenis
der Kerken in strijd is. Welnu, wat doet
de Haagsche Synode nu Tracht zij mis
schien die beschuldiging van zich af te
weren tracht zij aan te toonen, dat de
Organisatie nog wel met de belijdenis te
rijmen is Neen, zij n emt op de onbe-
schaamdste wijze het besluitWij zullen
de Kerkorde niet in overeenstemming brengen
met de kerkleer.
Driester kan het niet. Door het besluit
in dezen vorm te durven nemen spreekt de
Haagsche Synode" uit: Wij weten zeer wel
dat de Organisatie met de belijdenis in strijd
ismaar wij willen niet met de belijdenis
overeenstemmen, en daarom besluiten wij
te zullen zorgen, dat er van de toepassing
der belijdenis in dezen niets meer koine.
Openlijk heeft de Haagsche Synode"
hiermee de belijdenis verworpen. Ware er
in Nederland recht te vinden voor de Gere
formeerde Kerken, dan werd die Haagsche
Synode" die met verwerping der belijdenis
over Gereformeerde Kerken durft te heer-
schen door de macht der overheid uiteen
gejaagd.
Doch hoe zou dat recht er ook zijn, waar
vele Kerkeraden zei ven nog voortgaan die
Haagsche Synode" te erkennen.
De Kerken moeten beginnen recht te
doen door weer haar eigen plicht tegenover
den Heere Christus te erkennen en de
Hiërarchie, die uit den booze is, niet langer
te huldigen.
Zoolang zij met die zonde niet breken,
hebben zij dezen trap op het hart dubbel
verdiend.
En zij zullen er nog meerdere ontvangen.
Reeds liet de Haagsche Synode" het nu
al niet bij een enkelen trap.
Eén der adviseerende leden ,Prof.Gunning,
blijkbaar verlegen met deze openlijke
verwerping der belijdenis, daar hij gewoon
is te spreken, alsof hij met de belijdenis
instemt, al staat hij er ook vierkant tegen
over, zocht den indruk van dit voor de
Kerk en voor den Heere zoo honend besluit
weg te nemen door voor te stellen, dat de
presbyteriale Kerkregeering zou worden in
gevoerd. Maar voor de Haagsche Synode"
is nu eenmaal de tijd van het vergulden
der pillen voorbij. Prof. Gunning moge
waarlijk nog meenen, dat men in den Haag
wel een Gereformeerden vorm kan aan
nemen, ook al heeft men niets meer van
het Gereformeerde overgehouden, de
Haagsche Synode" zelve wil van dien
gereformeerden vorm, waar het wezen ont
breekt, niets meer weten. Zij maakte het
voorstel-Gunning eerst verachtelijk door
het de orde van de wanorde te noemen,
en verwierp het daarna met algemeene
stemmen tegen één.
Ja, zij ging nog verder. Zij sprak uit dat
de Kerk en het bestuur" dat over die Kerk
heerseht niet één zijn, maar twee. Dat
die Kerk nog veel te vrij is tegenover dat
bestuur", en dat daarom alle maatregelen
moeten genomen worden, die hetbestuur"
krachtiger kunnen maken tegenover de
Kerk, en die de Kerk maehteloozer kunnen
maken tegenover het bestuur".
Ja, dat is het antwoord geweest der
Haagsche Synode op alle verzoeken om los
making der banden: vMijn vader heeft V
met geeselen gekastijdik zal U met schor
pioenen kastijden
Dat is het antwoord geweest ook op het
protest door Dr. Hoedemaker en de op
zieners van Nijland bij de Haagsche Sy
node ingediend. Spraken deze broeders het
uit, dat de Haagsche Synode onwettig was,
zij kregen tot antwoord een klap met de
zweep.
En hiermee besloot de» Haagsche Synode,'"
verder geene voorstellen omtrent verander
ing in de Kerkregeering in behandeling te
nemen.
Wat zullen die Gereformeerde Kerken,