een volk, dat eiken dag sterft, en ziet het leeft. Neen, niet enkel heilige gerechtigheid, maar ook genaderyke liefde openbaai t de Heere in 't midden Zijns volks. Hij weet een middel te vinden, waar door aan Zijn gerechtigheid wordt voldaan, de zonde wordt weggenomen, de schuld wordt gedelgd, waardoor volkomen ge rechtigheid wordt aangebracht, en waar door toch tegelijk Zijn volk gespaard blijft en behouden wordt. De weg der heiligmaking zou moeten bewandeld worden en zou voor Israël, voor heel de kerk en voor elk geroepene een pijnlijke weg zpn. Zij zouden zijn als een brandhout uit het vuur gerukt, en daarna gelouterd gelijk men het zilver loutert door de hitte van den smeltkroes, zeven maal. De Engel des Verbonds woont in een vuurvlam in 't midden van den doorn bosch. Dit is Immanuëï. De doornen en distelen hadden moeten verteerd worden, door de heiligheid van het Licht Israëls. Doch zie, daar versehynt de Engel des Heeren, de wonderlijke, de Raad, de voorbidder des volks, de waar achtige Jozua, de Hoogepriester des volks, die zijn gewaad met hun zonden bevlekt heeft. Tegen Hem, op wien de onge rechtigheden van al het volk aanloopen, ontbrandt Gods toorn. Hij wordt als een vuurbrand uit het vuur van Gods toorn en ijver over de zonden des volks verlost. Alzoo wordt in dezen Immanuëï Gods ge rechtigheid genoeg gedaan en gestild, en worden de doornen niet verteerd. Nu is Hij in 't midden des volks hun heiligheid en gerechtigheid. Daarom is nu die plek heilig. Mozes mag er alleen met ontschoeide voeten wandelen. In zichzelf doornen, maar in den Im manuëï heilig en rechtvaardig, zoodat 's Heeren heiligheid hen niet meer een vuur, maar een licht en sieraad is. Lezer, verstaat gij daarvan iets, kent gij van deze dingen iets bij ervaring Heeft die doornbosch ook voor u beteekenis? Kerkelijke Berichten. De Fïiesche Kerkbode bracht dezer dagen bij de Friesche Kerken een boodschap rond, die wij meenen dat ook in de Zeeuwsche Kerken moet gelezen worden. Wij zullen haar daarom met verlof van zijn zenders hieronder laten afdrukken. Moge bij het lezen vele oogen open gaan voor de schrikkelijke zonde die er in is, om dat genootschap te steunen welks Bestuur zóó doet en spreekt, en om van de Kerk af te gaan ten einde bij dat genootschap te kunnen blijven. DE „HAAGSCHE, SYNODE". Men heeft in vele bladen er op gewezen, dat de moderne predikantM. A. Perk, de ij veraar voor de volksvermaken" en voor de comedie, president is van de» Haagsche Synode". Nu dit is een staaltje, waaraan de Syno dale Organisatie gekend wordt. Toch wachte men zich er voor, daarin nu juist het eigenlijk zondige dier Organi satie te zoeken. Dan toch zouden zij gelijk hebben, die zeggen: laat ons strijden om een anderen, een beteren, een besten man op dien voor - zittersstoel te krijgen, dan is het goed. Neen, het gruwelijke van de Synodale Organisatie zit niet in een persoonmaar in een stelselin een onchristelijken iveg, een satanisch streven. En ook de beste persoon, die in dien weg wandelt, en dat streven steunt, werkt noodzakelijk mede tob verwoesting der Kerk Gods. Het zondige stelsel is: de Hiërarchie Een macht boven de Kerk, en daarom boven de ambtsdragers, boven Gods Woord, boven den Christus. Een lichaam, waaraan de Kerk onder worpen is. Een bestuur, waaraan de Kerk gebonden isin welks macht de Kerk is. Dit stelsel is satanisch. De Kerk is van Christus en 7an Hem alleen. Hij heeft haar van den Vader ontvangen. Hij regeert haar door Zijn Geest en Woord volgens Zijne ordinantiën en door de hand Zijner ambtsdragers. De Kerk is vrijgekocht, door het bloed des Lams. Zij moet staan in de vrijheid, waarmede Christus haar vrijgemaakt heeft. Daarom is eene me-schelijke macht, die boven de Kerk van Christus staat en aan welke die Kerk onderworpen is, eene uit vinding van den duivel. En zoodanige macht, al berust zij in de handen .van den vroomsten man, is altijd verwoestend voor de Kerk. Het eenigst goede, dat een president van de Haagscbe Synode zou kunnen doen, iszijne zonde belijden, dat hij dien zetel dorst beklimmen, en in verootmoedi ging voor den Heere Christus vlieden van die plaats. Een zegen voor de Kerk zijn kan dan ook de Haagsche Synode" niet, zij moet die Kerk trappen op het hart. En dat doet zij dan ook getrouw. Hare laatste vergaderingen bewezen het. Mannen als Dr. Van Ronkel waren kort zichtig genoeg geweest, om aan de Haag sche Synode" te vragen, dat deze de Kerk orde weer in overeenstemming zou brengen met de Kerk leer. In dat verzoek ligt de beschuldiging, dat het bestaan en het werk van de Haagsche Synode" met de belijdenis der Kerken in strijd is. Welnu, wat doet de Haagsche Synode nu Tracht zij mis schien die beschuldiging van zich af te weren tracht zij aan te toonen, dat de Organisatie nog wel met de belijdenis te rijmen is Neen, zij n emt op de onbe- schaamdste wijze het besluitWij zullen de Kerkorde niet in overeenstemming brengen met de kerkleer. Driester kan het niet. Door het besluit in dezen vorm te durven nemen spreekt de Haagsche Synode" uit: Wij weten zeer wel dat de Organisatie met de belijdenis in strijd ismaar wij willen niet met de belijdenis overeenstemmen, en daarom besluiten wij te zullen zorgen, dat er van de toepassing der belijdenis in dezen niets meer koine. Openlijk heeft de Haagsche Synode" hiermee de belijdenis verworpen. Ware er in Nederland recht te vinden voor de Gere formeerde Kerken, dan werd die Haagsche Synode" die met verwerping der belijdenis over Gereformeerde Kerken durft te heer- schen door de macht der overheid uiteen gejaagd. Doch hoe zou dat recht er ook zijn, waar vele Kerkeraden zei ven nog voortgaan die Haagsche Synode" te erkennen. De Kerken moeten beginnen recht te doen door weer haar eigen plicht tegenover den Heere Christus te erkennen en de Hiërarchie, die uit den booze is, niet langer te huldigen. Zoolang zij met die zonde niet breken, hebben zij dezen trap op het hart dubbel verdiend. En zij zullen er nog meerdere ontvangen. Reeds liet de Haagsche Synode" het nu al niet bij een enkelen trap. Eén der adviseerende leden ,Prof.Gunning, blijkbaar verlegen met deze openlijke verwerping der belijdenis, daar hij gewoon is te spreken, alsof hij met de belijdenis instemt, al staat hij er ook vierkant tegen over, zocht den indruk van dit voor de Kerk en voor den Heere zoo honend besluit weg te nemen door voor te stellen, dat de presbyteriale Kerkregeering zou worden in gevoerd. Maar voor de Haagsche Synode" is nu eenmaal de tijd van het vergulden der pillen voorbij. Prof. Gunning moge waarlijk nog meenen, dat men in den Haag wel een Gereformeerden vorm kan aan nemen, ook al heeft men niets meer van het Gereformeerde overgehouden, de Haagsche Synode" zelve wil van dien gereformeerden vorm, waar het wezen ont breekt, niets meer weten. Zij maakte het voorstel-Gunning eerst verachtelijk door het de orde van de wanorde te noemen, en verwierp het daarna met algemeene stemmen tegen één. Ja, zij ging nog verder. Zij sprak uit dat de Kerk en het bestuur" dat over die Kerk heerseht niet één zijn, maar twee. Dat die Kerk nog veel te vrij is tegenover dat bestuur", en dat daarom alle maatregelen moeten genomen worden, die hetbestuur" krachtiger kunnen maken tegenover de Kerk, en die de Kerk maehteloozer kunnen maken tegenover het bestuur". Ja, dat is het antwoord geweest der Haagsche Synode op alle verzoeken om los making der banden: vMijn vader heeft V met geeselen gekastijdik zal U met schor pioenen kastijden Dat is het antwoord geweest ook op het protest door Dr. Hoedemaker en de op zieners van Nijland bij de Haagsche Sy node ingediend. Spraken deze broeders het uit, dat de Haagsche Synode onwettig was, zij kregen tot antwoord een klap met de zweep. En hiermee besloot de» Haagsche Synode,'" verder geene voorstellen omtrent verander ing in de Kerkregeering in behandeling te nemen. Wat zullen die Gereformeerde Kerken,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 3