ZEEUWSGHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
NED. GEREF. KERKEN
(thans doleerencle.)
JSo 75.
21 JULI 1888.
2e JAARGANG.
j^EDACTEUR, j3. JClAARHAMER.
Y. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Recliter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE vis onze Koning Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN
In de week van 22 tot 28 Juli.
Zondag 22 Juli.
MIDDELBURG.
NOORDERKER K.
Voorm. half 10 uren, Ds. KLAARHAMER.
Avond zes uren, Ds. KLAARÜAMER.
VLTSSINGEN.
Voorm. half 10 uren, Ds. J. Meijer.
Avond zes uren, Ds. J. Meijer.
KOUDEKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred,
Namidd. twee uren, Ds. J. Meijer.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
GAPINGE.
Voorm. halt 10 uren, T
XT 11 i. Lezen eener rred.
Namidd. twee uren,
VROUWE POLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
GRIJPSKERKE.
Voorm. negen uren, T
Lezen eener rred.
JNamidd. twee uren,
AXEL.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, dhr. K. Werner.
Avond zes uren dhr. K. Werner.
POORTVLIET.
Voorm. negen uren, T r> i
xt -ij i. Lezen eener rred.
iNamidd. twee uren,
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren dhr. K. Werner.
Namidd. twee uren, T r»
a i Lezen eener rred.
Avond zes uren,
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, T
at 'jj Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren,
Reiken A>leeteuc)e.^
Offlciëele mededeel!ngen van den
Kerkeraad van middelburg.
Aangifte voor doop en trouw,inschrij
ving in bet duplicaat lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën, behooren te geschieden bij den
Scriba van den Kerkeraad, den heer A.
B. C r u c q Seisstraat Q 14,) Dins
dagavond van 89 uren.
Leden der Nederd. Geref. Kerk, welke
in krankheid of in andere omstandigheden
behoefte hebben aan geestelijken raad of
hulpe, worden verzocht zich te wenden tot
den Broeder Ouderling van hun wijk.
De wijken zijn verdeeld als volgt
Wijk A. B. C. D. E. Ouderling Br. G.
P. Wattez, Kortedeltt F. 26.
Wijk F. G. H. L. T. Ouderling Br. C.
H. de Wagemaker, Molenwater N. 50.
Wijk M. N. O. S. Ouderling Br. L. J.
de Kok, Molenwater N. 43.
Wijk K. Q. R. Ouderling Br. A. B.
Crucq, Seisstraat Q 14.
Wijk I. P. U. V. Ouderling Br. A.
Dingemanse, Oude havendijk V. 48.
Eene noodige vermaning.
Rom. 12 1 en 2.
Zoo mag gewis het bovenstaande woord
des Apostels genoemd worden. Immers het
daarin voorgestelde is noodzakelijk, tot de
eere Gods, en tot zaligheid voor de Kerk
en elk harer leden.
Zonder waarachtige reformatie, zonder
heiligmaking zal niemand God zien, en kan
ook geen Kerk voor Hem bestaan.
Toch is niets meer strijdende met onze
natuur en met geheel ons bestaan, en daarom
ook geen zaak ons meer onmogelijk, dan
in nieuwheid des levens voor 's Heeren
aangezicht te wandelen.
Daardoor komt het dan ook, dat Gods
volk en Kerk telkens hun dure roeping in
dezen vergeten, en ophouden haar te ver
vullen. Telkens laten zij zich gevangen ne
men onder de wet des vleesches, en zoo
volgt na elke geestelijke opleving altijd
weêr inzinking, en zoo was er nog nim
mer reformatie, waarna helaas niet altijd
weder deformatie kwam, met al haar treu
rige gevolgen.
Zoo is 't dan wel noodig telkens weder
elkander en de Gemeente te bepalen bij
dat apostolisch vermaanwoord hierboven
aangegeven.
Niet 't minst in een tijd als deze, waarin
op langdurige en schrikkelijke deformatie
(misvorming, vervorming) der Kerk en des
volks weêr een begin van reformatie (her
vorming) wordt gezien.
Immers er is juist nu gevaar, en zelfs
in onze dagen grooter gevaar dan ooit,
om zich te vergewissen in de gronden,
het wezen, de beweegredenen, het doel enz.
der ware reformatie. Om bij het uiterlijke
te blijven staan, en een zelfgenoegzaam,
eigengerechtig en schijnheilig zich afzon
deren van de wereld voor kerkelijke of
persoonlijke heiligmaking aan te zien.
Tegen dit afdwalen op de paden van
farizeïsme en separatisme kan ook het
Woord des Heeren, door Paulus' pen tot
ons gekomen, ons behoeden.
Ook hierom is het een noodzakelijk
Woord van vermaning.
»Ik bid U dan" zegt hij. Zijn vermaning
geschiedt dus in den vorm van een gebed.
Dat is dus zoo dringend en ernstig mo
gelijk. De zaak is derhalve van 't hoogste
gewicht en belang. Het is eene verma
ning, die niet verwaarloosd mag worden,
waaraan gevolg moet gegeven worden.