ZEEUWSGHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. NED. GEREF. KERKEN (thans doleerencle.) JSo 75. 21 JULI 1888. 2e JAARGANG. j^EDACTEUR, j3. JClAARHAMER. Y. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Recliter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE vis onze Koning Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Uitgever K. LE COINTRE Middelburg. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen. I Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. PREDIKBEURTEN In de week van 22 tot 28 Juli. Zondag 22 Juli. MIDDELBURG. NOORDERKER K. Voorm. half 10 uren, Ds. KLAARHAMER. Avond zes uren, Ds. KLAARÜAMER. VLTSSINGEN. Voorm. half 10 uren, Ds. J. Meijer. Avond zes uren, Ds. J. Meijer. KOUDEKERKE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred, Namidd. twee uren, Ds. J. Meijer. SEROOSKERKE. Voorm. negen uren, Ds. Wolf. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. GAPINGE. Voorm. halt 10 uren, T XT 11 i. Lezen eener rred. Namidd. twee uren, VROUWE POLDER. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. GRIJPSKERKE. Voorm. negen uren, T Lezen eener rred. JNamidd. twee uren, AXEL. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, dhr. K. Werner. Avond zes uren dhr. K. Werner. POORTVLIET. Voorm. negen uren, T r> i xt -ij i. Lezen eener rred. iNamidd. twee uren, TER NEUZEN. Voorm. negen uren dhr. K. Werner. Namidd. twee uren, T r» a i Lezen eener rred. Avond zes uren, ZAAMSLAG. Voorm. negen uren, T at 'jj Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Reiken A>leeteuc)e.^ Offlciëele mededeel!ngen van den Kerkeraad van middelburg. Aangifte voor doop en trouw,inschrij ving in bet duplicaat lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatiën, behooren te geschieden bij den Scriba van den Kerkeraad, den heer A. B. C r u c q Seisstraat Q 14,) Dins dagavond van 89 uren. Leden der Nederd. Geref. Kerk, welke in krankheid of in andere omstandigheden behoefte hebben aan geestelijken raad of hulpe, worden verzocht zich te wenden tot den Broeder Ouderling van hun wijk. De wijken zijn verdeeld als volgt Wijk A. B. C. D. E. Ouderling Br. G. P. Wattez, Kortedeltt F. 26. Wijk F. G. H. L. T. Ouderling Br. C. H. de Wagemaker, Molenwater N. 50. Wijk M. N. O. S. Ouderling Br. L. J. de Kok, Molenwater N. 43. Wijk K. Q. R. Ouderling Br. A. B. Crucq, Seisstraat Q 14. Wijk I. P. U. V. Ouderling Br. A. Dingemanse, Oude havendijk V. 48. Eene noodige vermaning. Rom. 12 1 en 2. Zoo mag gewis het bovenstaande woord des Apostels genoemd worden. Immers het daarin voorgestelde is noodzakelijk, tot de eere Gods, en tot zaligheid voor de Kerk en elk harer leden. Zonder waarachtige reformatie, zonder heiligmaking zal niemand God zien, en kan ook geen Kerk voor Hem bestaan. Toch is niets meer strijdende met onze natuur en met geheel ons bestaan, en daarom ook geen zaak ons meer onmogelijk, dan in nieuwheid des levens voor 's Heeren aangezicht te wandelen. Daardoor komt het dan ook, dat Gods volk en Kerk telkens hun dure roeping in dezen vergeten, en ophouden haar te ver vullen. Telkens laten zij zich gevangen ne men onder de wet des vleesches, en zoo volgt na elke geestelijke opleving altijd weêr inzinking, en zoo was er nog nim mer reformatie, waarna helaas niet altijd weder deformatie kwam, met al haar treu rige gevolgen. Zoo is 't dan wel noodig telkens weder elkander en de Gemeente te bepalen bij dat apostolisch vermaanwoord hierboven aangegeven. Niet 't minst in een tijd als deze, waarin op langdurige en schrikkelijke deformatie (misvorming, vervorming) der Kerk en des volks weêr een begin van reformatie (her vorming) wordt gezien. Immers er is juist nu gevaar, en zelfs in onze dagen grooter gevaar dan ooit, om zich te vergewissen in de gronden, het wezen, de beweegredenen, het doel enz. der ware reformatie. Om bij het uiterlijke te blijven staan, en een zelfgenoegzaam, eigengerechtig en schijnheilig zich afzon deren van de wereld voor kerkelijke of persoonlijke heiligmaking aan te zien. Tegen dit afdwalen op de paden van farizeïsme en separatisme kan ook het Woord des Heeren, door Paulus' pen tot ons gekomen, ons behoeden. Ook hierom is het een noodzakelijk Woord van vermaning. »Ik bid U dan" zegt hij. Zijn vermaning geschiedt dus in den vorm van een gebed. Dat is dus zoo dringend en ernstig mo gelijk. De zaak is derhalve van 't hoogste gewicht en belang. Het is eene verma ning, die niet verwaarloosd mag worden, waaraan gevolg moet gegeven worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 1