Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken
No. 69.
9 JUNI 1888.
2® JAARGANG.
Middelburg.
NED, GEREF. KERKEN
(thans doleerende.)
PREDIKBEURTEN
In de week van 10 tot 10 Juni*
A F H A N K E L IJ KIIE I D.
ZEEUVSCHE KERKBODE.
^.EDACTEUH j3, jj. W. JClAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Recliter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,80
Iedere regel meer- 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
Doch Samuel zei deHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen,
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
Zondag 10 Juni.
MIDDELBURG.
NOOROERKERK.
Voorna, half 10 uren, Ds. KLAARHAMER. Doop.
Avond zes uren, Ds. KLAARHAMER.
Cath. Zond. 40.
VLISSINGEN.
Voorm. half 10 uren, dhr. v. d. Valk.
Avond zes uren, dhr. v. d. Valk.
KOUDEKERKE.
Voorm negen uren, dhr_ K< Werner_
Namidd. twee uren,
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Ds, Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
GAPINGE.
Voorm. half 10 nren, T r>
i Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren,
VROUWEPOLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee nren, Ds. Wolf.
GRIJPSKERKE.
Voorm. negen uren, )t t> v
Namidd. twee uren, )LeZ5n eener PredlCl
AXEL.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren, r eener pred
Namidd. twee uren ezen eener r
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, T
Namidd. twee uren Lezen eener Pred-
POORTVLIET,
Voorm. negen uren, L e(mer pred<
Namidd. twee uren,
Ttóetb. (^etejl ^Ketkew (\&auó doieeteude.^
Offleiëele mededelingen van den
lierkeraad van Middelburg.
Aangifte voor doop en trouw,inschrij
ving in het -duplicaat maten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën, behooren te geschieden bij den
Scriba van den Kerkeraad, den heer A.
B. Crucq Seisstraat Q 14,) Dins
dagavond van 89 nren.
Leden der Nederd. Geref. Kerk, welke
in krankheid of in andere omstandigheden
behoefte hebben aan geestelijken raad of
hulpe, worden verzocht zich te wenden tot
den Broeder Ouderling van hun wijk.
De wijken zijn verdeeld als volgt
Wijk A. B. C. D. E. Ouderling Br. G.
P. Wattez, Kortedelft F. 26.
Wijk F. G. H. L. T. Ouderling Br. C.
H. do Wagemaker, Molenwater N. 50.
Wijk M. N. O. S. Ouderling Br. L. J.
de Kok, Molenwater N. 43.
Wijk K. Q. R. Ouderling Br. A. B.
Crucq, Seisstraat Q 14.
Wijk I. P. U. V. Ouderling Br. A.
Dingemanse, Oude havendijk V. 48.
2 Sam. 5 22—23.
I.
Ziedaar eene zaak, een toestand, waar
van elk natuurlijk hart een grooten afkeer
heeft.
Vooral in onze dagen is de zucht naar
onafhankelijk zijn al zeer sterk.
Eigenlijk is wat men thans wil, geen
onafhankelijkheid, maar bandeloosheid.
Niet te kunnen wat men zelf wil, maar
te moeten wat een ander wil, zietdaar
een jak, wat ons hart schier ondragel'jk is.
Men wil niet knecht zijn en dienen,
maar heer zijn om naar het goeddunken
des harten en naar het begeeren des vlee-
sches te leven.
Toch kan de mensch niet onafhankelijk
zijn. Immers hij is een schepsel, hij be
staat dus niet uit en door zichzelf, en
hangt dus van zijn Schepper en Onder
houder cf.
Ook heeft de Heere het huisgezin, de
maatschappij, den staat aldus geformeerd
en ineengezet, dat de eene mensch aan
den andere gebonden is, de een den ander
noodig heeft. Ook hier kan het oog niet
tot de hand en het hoofd niet tot de
voeten zeggen ik heb u niet van noode.
Niet alle afhankelijkheid echter is een
juk. Er is een afhankelijkheid, die ge
lukkig maakt.
Van het beminde voorwerp af te hangen,
hoe gelukkig maakt dit het rechtgeaarde
kind, de rechte bruid, de rechte vrouw,
den waren vriend.
Toch is ook dit geluk niet volkomen^
want telkens wordt het verstoord door een
vaak maar al te gegronde vrees dat de
dood of eenig ander ongeval dien liefde
band zal breken, en het geluk dier af-
hankelijheid zal verstoren.
Er is maar één afhankelijk zijn dat
volkomen zalig doet zijn.
Het is, geheel ajhankelijk te zijn van God
den Heere en dien tengevolge geheel onaf
hankelijk te zijn en te worden van de zien
lijke en zinnelijke dingen.
De Bruidkerk drukt dit uit in de
Woorden van het Hooglied: »Mijn liefste
is Mijn, en Ik ben zijne." De Psalmist
roemt»de Heere is mijn Herder, mij zal
niets ontbreken." De Apostel belijdt als
zijn sterkte: Hetzij dan dat wij leven,
hetzij dat wij sterven, wij zijn des HeeEen."
En des Heeren volk ook in onze dagen
getuigt dat Zijn eenige troost in leven en