ZEEÜWSCHE KERKBODE.
"Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
2C JAARANG.
Uitgever
K. LE COINTRE
NED. GEREF. KERKEN
(thans doleerende.)
Zondag 3 Juni.
vlissingen.
serooskeiike.
gapinge.
vrouwepolder.
grijpskerke.
axel!
ter neuzen.
zaamslag.
poortvliet,
DROEFHEID EN VERTROOSTING.
Ai'o. 68*
2 JUNI 1888.
j^EDACTEUR, j3. jl. J1/, JGLAARHAMER,
Y. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HE ÉRE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
MlDDELBVltQ.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Hecren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN
In de week van 3 tot 9 Juni.
MIDDELBURG.
NOOR O JE RKERK.
Voorm. half 10 uren, Ds. KLAARHAMER.
H. Avondmaal.
Avond zes uren, Ds. KLAARHAMER.
Nabetrachting.
Voorin, half 10 uren, dhr. Kraay.
Avond zes uren, dhr. Kraay.
KOUDEKEliKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, dhr. Kraay.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Voorm. half 10 uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Voorm. negen uren,)T t> v
11 Lezen eener Predic.
Namidd. twee uren,
Voorm. negen uren, )T r» v
Namidd. twee urea, LeZ n eener PredlCl
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren dhr. K. Werner.
Voorm. negen uren, dhr. K. Werner.
Namidd. twee uren Lezen eener Pred.
Voorm negen uren, Pred.
Namidd. twee uren,
TtóetJ. (jfccxiió
Offlciëele mededeel! n gen van den
Herkeraad van Middelburg.
Aangifte voor doop en trouw,inschrij-
ving in het duplicaat lidmaten- oi doop
boek, aanvrage o-u -»f indiening van
attestatiën, behooren te geschieden by den
Scriba van den Kerkeraad, den heer A.
B. Crucq Seisstraat Q 14,) Dins
dagavond van 8—9 aren.
Leden der Nederd. Geref, Kerk, welke
in krankheid of in andere omstandigheden
behoefte hebben aan geestelijken raad of
hulpe, worden verzocht zich te wenden tot
den Broeder Ouderling van hun wijk.
De wijken zijn verdeeld als volgt
Wijk A. B. C. D. E. Ouderling Br. G.
P. Wattez, Kortedelft F. 26.
Wijk F. G. H. L. T. Ouderling Br. C.
33. do Wagemaker, Molenwater N. 50.
Wiik M. N. O. S. Ouderling Br. L. J.
de Kok, Molenwater N. 43.
Wijk K. Q. R. Ouderling Br. A. B.
Crucq, Seisstraat Q 14.
Wijk I. p. u. v. Ouderling Br. A.
Dingemanse, Oude havendijk V. 48.
//Zalig zijn die treuren; want
zij zullen vertroost worden."
Maith. 5 4.
Wie kent niet de droefheid Dat pijn
lijk gevoel, dat ontstaat door een verlies,
dat men lijdt, of door het ontdekken van
eenig gebrek of gemis. Alleen de vol
maakten kennen geen droef heid.
Wie in droefheid is vraagt om troost.
Welk mensch zou geen behoefte hebben
aan troost En toch, hoe velen zyn er,
die in droefheid treuren en nog nimmer
troost leerden kennen.
Het hierboven geplaatste Schriftwoord
spreekt van beiden, en is dus voor zeer
velen belangrijk.
Vooral voor hen, wier droefheid een
droefheid naar God kan genoemd worden.
Van zulke bedroefden spreekt dit Woord.
In deze acht zaligsprekingen toch wot R
gehandeld van kenmerken en beloften van
de kinderen des Koninkrijks.
In deze eerste vier meer bepaald van
bekommerden, toevluchtnemenden.
Zij kennen droefheid. Een gansch
andere dan de droefheid der wereld, en
dan de vleeschelijke droefheid.
Het is een droefheid die zich soms lucht
geeft in de klachtOch Heere bevrijd
"mijne ziel." Psalm 116 3 en 4 of »Uit
de diepten roep ik tot U, o Heere
Psalm 130.
Deze droefheid is gewerkt door de ont
dekkende onderwijzingen des H. Geestes.
Hij toonde de veelheid en grootheid, het
zondige en s huidige hunner zonden.
Die schuld is groot en die zonden zyn
zoo walgelijk en verfoeielyk.
Zij zijn zoo te recht verdoemelijk voor
God. De Heere, de Heilige Israëls kan hen
naar zijn recht en heiligheid niet liefheb
ben, niet met hen gemeenschap hebben.
En zie, juist aan die liefde en aan die ge
meenschaphebben zij zoo dringend behoef te.
Die te moeten missen is de dood, die te
ervaren hun leven.
De H. Geest heeft hun leeren verstaan
>God is liefdeZóó openbaart Hij zich in
schepping en voorzienigheid en bovenal
in den Zoon Zijner liefde.
Van hun wieg af, ja van vóór hun ge
boorte is God voor hen liefde geweest.
Heilige liefde. En Hij heeft recht op hun
liefde. Hij vraagt hun liefde.
Zij zouden Hem heilig willen liefhebben
en Hem die liefde heilig willen betoonen*