die God vreest gelooftdat deze Organisa tie, die naar Gods Woord niet vraagtvan 's Heeren wege gezag heeft, om Zijne Kerk te regeeren. Geen enkel geloovig christen zou treuren, zoo heel deze Organisatie morgen niet meer bestond. Alleen de „heeren", die er onafhankelijk en machtig door zijn en voor hun zitten in de besturen met grof geld beloond worden. De poging, om de Organisatie van 181(5 met onze belijdende Kerken te doen samen groeien, is nu 70 jaren lang volgehouden, maar heeft volkomen schipbreuk geleden. En wij zijn geheel kalm in dezen; nie mand, ook niet de vroomste en welspre kendste man zal er in slagen, om het v<dk, dat God vreest, te overtuigen van het gezag, dat deze valsche instelling voor Gods Kerk en voor de zielen hebben zou. Daar staat onze Heere Jezus Christus ons borg voor. Hij»heelt gesproken: „Maar eenen vreemde zullen zij geenszins volgen maar zullen van liem vliedenovermits zij de stem der vreemden niet kennen" {Joh. 10:5). Sedert 1816 heeft het belijdend volk dan ook tegen al den arbeid dier zoogenaamde Synode", welke geene Synode is, gepro testeerd. In de laatste jaren steeds luider en krachtiger. En al onze besliste predikers, en al onze mannen, die het vertrouwen genoten van des Heeren volk, hebben zich juist door dat protest gekenmerkt. De »Confessioneele Vereeniging" en de »Ver- eeniging van de Vrienden der Waarheid" hebben aan dat staan tegen de Synode" de liefde des volks en hare kracht te danken. Geheel het kerkelijke leven in deze eeuw is beheerscht door dat aanhoudend stooten van het belijdend volk op de Synodale Organisatie, op de zoogenaamde Kerkregee- ring, die echter niet van de Kerk was een vreemde Er ging dan ook een schok van sympathie door ons volk bij ieder .Conflict tusschen die »Synode" en de mannen, die door den Heere in het ambt gesteld waren. Wij herinneren slechts aan Ds Ledeboer, Ds. Koeken, enz. En toen het Amsterdamsche Conflict kwam, waarlijk niemand, die in oprechtheid zyne knieën buigt in den .Naam van Hem, die aan Gods rechterhand gezeten is, niemand van dezulken heeft zich kunnen onttrekken aan de nawerking van den schok ook in zijne ziel, en hij heeft daar bij qeen samenstemming gevoeld met de Synode" maar wél met het beginsel, waarvoor de Amsterdamsche Kerkeraad opkwam. Zoo dan ook de goocheltoeren, waarmee men onze belijdende mannen en vrouwen wil bewijzen, dat de Synode" met de besturen hun Kerk zijn, nog eenige vrucht hebben, dan komt dit uit onkunde bij predikers en hoorders voort. Zij gelooven het evenmin als wij, maar zij kunuen of willen nog niet uit den droom komen. Ja, dat ligt niet alleen aan onkunde. Maar de werkelijkheid is zoo gevaarlijk. Daar volgt zooveel uit die werkelijkheid. Schade, op offeringen, moeilijkheden, vervolging, ja wat niet al. Daarom, zij willen niet uit den droom, en doen daarom nu maar hun best, om het onmogelijke, ja het gehate artikel iu hun geloofsbelijdenis op te nemen, »dat de Synode" met de besturen" en reglementen hun Kerk zijn, waarvan zij levende lidmaten zijn en eeuwig zullen blijven." Zij zeggen tot bevestiging in dit geloof elkander dagelijks hun nieuwen Catechis mus voor: Wat gelooft gij van de ééne heilige, algemeene Christelijke Kerk Dat de Haagsche Synode in dit goede land zich eene Gemeente vergadert in de eenigheid van geloof en ongeloof, en dat zij die door hare reglementen regeert." Wat men bij het Amsterdamsche Con flict gevoeld heeft, en nog wel gedurig gevoelt, dat smoort men. De stofwolken van laster en smaad, tegen de broeders opgejaagd,laat men zich willig in de oogen drijven; en dat alles niet uit sympathie voor de zoogenaamde Synode", maar alleen uit vrees voor de gevolgen van de werkelijkheid. Men martelt zich af om Synodaal" te worden in den slechten zin, en men is het toch niet. Neen, deze broeders en zusters zijn niet van de Synode", maar wel degelijk van de Kerk. Daarom scheiden wij ons van hen niet af. Wij moeten, wij mogen hen niet gaan behandelen, alsof zij leden van eene andere Kerk, leden van eene valsche Kerk waren. Zij zijn leden van dezelfde Kerk als wij, maar zij houden nog vol door hunne houding en woord schijnbaar gezag toe te kennen aan een zoogenaamde Synode", hoewel zij evengoed ais wy gevoelen, dat wat deze zoogenaamde Synode" bindt, in den hemel n'et gebonden is. Zij gevoelen evengoed als wij dat deze zoogenaamde Synode" geen gezag heeft. Zij zijn kinderen van hetzelfde huis als wij, maar zij willen zich nog niet laten gezeggenzij zitten nog in allerlei strik ken vast. Daarom: niemand noeme hen kleden der Synodale Kerk". Wij weten van geen Synodale Kerk". Zij zijn, zoo zij belij ders zijn, leden van de Kerk des Heeren, maar ongehoorzame leden. Dat wij hen hunne zonden dan zonder sparen aanzeggen. Met zachtmoedigheid en beslistheid vermanen en dringen, om toch voor den Haagschen Baal" niet te knielen maar trouw te worden aan den Heere en Zijne Kerk, waartoe ook zij behooren, en zoo weer met ons de eenige wettige Kerk- regeering te erkennen. Zij zullen ons eindelijk gehoor geven. De provinciale Synode der Chr. Geref. Kerk van Zeeland zal D. V. gehouden worden te Middelburg op Woensdag 13 Juni a. s. Tot afgevaardigden zijn door de Classis benoemd voor Walcheren Ds A. Littooij, Ds. S. de Jager en de Ouder lingen K. Houterman en J. Mosselman. Bij den Heer J H. van Peursem te Utrecht verscheen een derde druk van een drietal boekjes van wijlen D s. T h e o d. van der G r o e, laatst predikant te Kralingen. Het eerste bevat een vijftal leerredenen over Openb. 2:11 en 17, en kost 30 ets., het tweede bevat een drietal leerredenen n.l. over Lucas 16:2, over Joh. 20 1118 en over Philippensen 310 en kost 25 ets., het derde is eene verhandeling over Hosea 11 4 en kost 30 ets. De werken van dezen Leeraar behoeven zeker geene nadere aanbeveling om koo- pers te vinden. Wij wenscben ze in veler handen. Moge de lezing menigeen tot blij venden zegen zijn. Bij denzelfden uitgever verscheen een werkje van de hand van den Heer J. C. Luitingb. Het diaagt tot titel: »Seerp van Galema en zijn tijdgenooten." Het is een verhaal, waarin het een en ander medegedeeld wordt uit de geschie denis der Hervorming in Friesland. Het kost f 1.50. Beide werkjes ziju bij eiken boekhande laar verkrijgbaar. INGEZONDEN ST BK K E N. Buiten veranticoordelijlcheid der Redactie.) Valsche gemoedelijkheid" door Ds. C. J. W. VAN LUMMEL. Onder de massa kleinere geschriftjes, die in den laatsten tijd verschenen, moet vooral ook de aandacht gevestigd worden op het geschrift Valsche gemoedelijkheid" van Ds. C. J. W. van Lummel,uitgegeven bij den heer J. A. Wormser, Amsterdam. Het werkje is geschreven naar aanleiding van een herderlijk schrijven" van den Kerkeraad der Nederl. Herv. Gemeente te Gendringen, in September van het vorige jaar uitgekomen en terstond met kwistige hand in onze Kerken verspreid. Verscheidene maanden is ditherderlijk schrijven" een tuighuis geweest, waaruit Synodale predikanten en kerkeraden hunne zwaarste wapenen haalden tegen de refor matie. Met argumenten, aan dit schrijven ontleend, werd meer dan een adres van leden der gemeente, die bij hun kerkeraad op reformatie aandrongen, van de hand gewezen. En toch was datzelfde herder lijk schrijven" zoo armoedig. Want de argumenten daarin tegen de reformatie, zijn verwonderlijk onbeteekenend, en de toon van hetzelfde schrijven is zoo onbarmhartig door de gemoedelyke praat jes, waarmee de zonden der Kerken wor den goedgepraat en hare wonden dicht- gestopt. Ds van Lummel deed dan ook een goed werk door zijn pen eens te scherpen tegen dit schrijven. In ernstigen, nooit hatelijken toon schreef bij maar volkomen afdoende. O. a. wordt door den schrijver klaar aangetoond tegenover Gendringen's kerke raad dat de bestuursinrichting van het Ned. Herv, Kerkgenootschap eene hiërar chie is, en wel eene hiërarchie van de kwaadste soort. Dat het waarschuwend beroep op onze gereformeerde vaderen na eerst reformatie met afscheiding vereen-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 3