die God vreest gelooftdat deze Organisa
tie, die naar Gods Woord niet vraagtvan
's Heeren wege gezag heeft, om Zijne Kerk
te regeeren.
Geen enkel geloovig christen zou treuren,
zoo heel deze Organisatie morgen niet
meer bestond.
Alleen de „heeren", die er onafhankelijk
en machtig door zijn en voor hun zitten
in de besturen met grof geld beloond
worden.
De poging, om de Organisatie van 181(5
met onze belijdende Kerken te doen samen
groeien, is nu 70 jaren lang volgehouden,
maar heeft volkomen schipbreuk geleden.
En wij zijn geheel kalm in dezen; nie
mand, ook niet de vroomste en welspre
kendste man zal er in slagen, om het v<dk,
dat God vreest, te overtuigen van het
gezag, dat deze valsche instelling voor
Gods Kerk en voor de zielen hebben zou.
Daar staat onze Heere Jezus Christus
ons borg voor. Hij»heelt gesproken: „Maar
eenen vreemde zullen zij geenszins volgen
maar zullen van liem vliedenovermits zij
de stem der vreemden niet kennen" {Joh. 10:5).
Sedert 1816 heeft het belijdend volk dan
ook tegen al den arbeid dier zoogenaamde
Synode", welke geene Synode is, gepro
testeerd. In de laatste jaren steeds luider
en krachtiger. En al onze besliste predikers,
en al onze mannen, die het vertrouwen
genoten van des Heeren volk, hebben zich
juist door dat protest gekenmerkt. De
»Confessioneele Vereeniging" en de »Ver-
eeniging van de Vrienden der Waarheid"
hebben aan dat staan tegen de Synode"
de liefde des volks en hare kracht te danken.
Geheel het kerkelijke leven in deze eeuw
is beheerscht door dat aanhoudend stooten
van het belijdend volk op de Synodale
Organisatie, op de zoogenaamde Kerkregee-
ring, die echter niet van de Kerk was
een vreemde
Er ging dan ook een schok van sympathie
door ons volk bij ieder .Conflict tusschen
die »Synode" en de mannen, die door den
Heere in het ambt gesteld waren. Wij
herinneren slechts aan Ds Ledeboer, Ds.
Koeken, enz.
En toen het Amsterdamsche Conflict
kwam, waarlijk niemand, die in oprechtheid
zyne knieën buigt in den .Naam van Hem,
die aan Gods rechterhand gezeten is,
niemand van dezulken heeft zich kunnen
onttrekken aan de nawerking van den
schok ook in zijne ziel, en hij heeft daar
bij qeen samenstemming gevoeld met de
Synode" maar wél met het beginsel,
waarvoor de Amsterdamsche Kerkeraad
opkwam.
Zoo dan ook de goocheltoeren, waarmee
men onze belijdende mannen en vrouwen
wil bewijzen, dat de Synode" met de
besturen hun Kerk zijn, nog eenige vrucht
hebben, dan komt dit uit onkunde bij
predikers en hoorders voort. Zij gelooven
het evenmin als wij, maar zij kunuen of
willen nog niet uit den droom komen. Ja,
dat ligt niet alleen aan onkunde. Maar de
werkelijkheid is zoo gevaarlijk. Daar volgt
zooveel uit die werkelijkheid. Schade, op
offeringen, moeilijkheden, vervolging, ja
wat niet al. Daarom, zij willen niet uit
den droom, en doen daarom nu maar hun
best, om het onmogelijke, ja het gehate
artikel iu hun geloofsbelijdenis op te nemen,
»dat de Synode" met de besturen" en
reglementen hun Kerk zijn, waarvan zij
levende lidmaten zijn en eeuwig zullen
blijven."
Zij zeggen tot bevestiging in dit geloof
elkander dagelijks hun nieuwen Catechis
mus voor: Wat gelooft gij van de ééne
heilige, algemeene Christelijke Kerk
Dat de Haagsche Synode in dit goede
land zich eene Gemeente vergadert in de
eenigheid van geloof en ongeloof, en dat
zij die door hare reglementen regeert."
Wat men bij het Amsterdamsche Con
flict gevoeld heeft, en nog wel gedurig
gevoelt, dat smoort men.
De stofwolken van laster en smaad,
tegen de broeders opgejaagd,laat men zich
willig in de oogen drijven; en dat alles
niet uit sympathie voor de zoogenaamde
Synode", maar alleen uit vrees voor
de gevolgen van de werkelijkheid.
Men martelt zich af om Synodaal" te
worden in den slechten zin, en men
is het toch niet.
Neen, deze broeders en zusters zijn niet
van de Synode", maar wel degelijk van
de Kerk.
Daarom scheiden wij ons van hen niet af.
Wij moeten, wij mogen hen niet gaan
behandelen, alsof zij leden van eene andere
Kerk, leden van eene valsche Kerk waren.
Zij zijn leden van dezelfde Kerk als wij,
maar zij houden nog vol door hunne
houding en woord schijnbaar gezag toe te
kennen aan een zoogenaamde Synode",
hoewel zij evengoed ais wy gevoelen, dat
wat deze zoogenaamde Synode" bindt, in
den hemel n'et gebonden is. Zij gevoelen
evengoed als wij dat deze zoogenaamde
Synode" geen gezag heeft.
Zij zijn kinderen van hetzelfde huis als
wij, maar zij willen zich nog niet laten
gezeggenzij zitten nog in allerlei strik
ken vast.
Daarom: niemand noeme hen kleden der
Synodale Kerk". Wij weten van geen
Synodale Kerk". Zij zijn, zoo zij belij
ders zijn, leden van de Kerk des Heeren,
maar ongehoorzame leden.
Dat wij hen hunne zonden dan zonder
sparen aanzeggen. Met zachtmoedigheid en
beslistheid vermanen en dringen, om toch
voor den Haagschen Baal" niet te knielen
maar trouw te worden aan den Heere en
Zijne Kerk, waartoe ook zij behooren, en
zoo weer met ons de eenige wettige Kerk-
regeering te erkennen. Zij zullen ons
eindelijk gehoor geven.
De provinciale Synode der Chr. Geref.
Kerk van Zeeland zal D. V. gehouden
worden te Middelburg op Woensdag 13
Juni a. s. Tot afgevaardigden zijn door
de Classis benoemd voor Walcheren Ds
A. Littooij, Ds. S. de Jager en de Ouder
lingen K. Houterman en J. Mosselman.
Bij den Heer J H. van Peursem te
Utrecht verscheen een derde druk van een
drietal boekjes van wijlen D s. T h e o d.
van der G r o e, laatst predikant te
Kralingen.
Het eerste bevat een vijftal leerredenen
over Openb. 2:11 en 17, en kost 30 ets.,
het tweede bevat een drietal leerredenen
n.l. over Lucas 16:2, over Joh. 20 1118
en over Philippensen 310 en kost 25
ets., het derde is eene verhandeling over
Hosea 11 4 en kost 30 ets.
De werken van dezen Leeraar behoeven
zeker geene nadere aanbeveling om koo-
pers te vinden.
Wij wenscben ze in veler handen.
Moge de lezing menigeen tot blij venden
zegen zijn.
Bij denzelfden uitgever verscheen een
werkje van de hand van den Heer J. C.
Luitingb. Het diaagt tot titel: »Seerp
van Galema en zijn tijdgenooten."
Het is een verhaal, waarin het een en
ander medegedeeld wordt uit de geschie
denis der Hervorming in Friesland.
Het kost f 1.50.
Beide werkjes ziju bij eiken boekhande
laar verkrijgbaar.
INGEZONDEN ST BK K E N.
Buiten veranticoordelijlcheid der Redactie.)
Valsche gemoedelijkheid" door Ds.
C. J. W. VAN LUMMEL.
Onder de massa kleinere geschriftjes,
die in den laatsten tijd verschenen, moet
vooral ook de aandacht gevestigd worden
op het geschrift Valsche gemoedelijkheid"
van Ds. C. J. W. van Lummel,uitgegeven bij
den heer J. A. Wormser, Amsterdam.
Het werkje is geschreven naar aanleiding
van een herderlijk schrijven" van den
Kerkeraad der Nederl. Herv. Gemeente te
Gendringen, in September van het vorige
jaar uitgekomen en terstond met kwistige
hand in onze Kerken verspreid.
Verscheidene maanden is ditherderlijk
schrijven" een tuighuis geweest, waaruit
Synodale predikanten en kerkeraden hunne
zwaarste wapenen haalden tegen de refor
matie. Met argumenten, aan dit schrijven
ontleend, werd meer dan een adres van
leden der gemeente, die bij hun kerkeraad
op reformatie aandrongen, van de hand
gewezen. En toch was datzelfde herder
lijk schrijven" zoo armoedig. Want de
argumenten daarin tegen de reformatie,
zijn verwonderlijk onbeteekenend, en
de toon van hetzelfde schrijven is zoo
onbarmhartig door de gemoedelyke praat
jes, waarmee de zonden der Kerken wor
den goedgepraat en hare wonden dicht-
gestopt.
Ds van Lummel deed dan ook een goed
werk door zijn pen eens te scherpen tegen
dit schrijven.
In ernstigen, nooit hatelijken toon
schreef bij maar volkomen afdoende.
O. a. wordt door den schrijver klaar
aangetoond tegenover Gendringen's kerke
raad dat de bestuursinrichting van het
Ned. Herv, Kerkgenootschap eene hiërar
chie is, en wel eene hiërarchie van de
kwaadste soort. Dat het waarschuwend
beroep op onze gereformeerde vaderen na
eerst reformatie met afscheiding vereen-