wat zij in haren Koning en Hooge-
priester bezit.
En daar het nu met elke levendge-
maakte ziel is als met geheel de Kerk,
eindigen wij ditmaal met de hoogst ernstige
yraag Kent gij die bestrijding van wereld,
vleesch, en satan maar ook dat zalige
toevlucht nemen tot en schuilen bij Hem,
die de waarachtige God en het eeuwige
leven is, en die is des zondaars eenige
troost en Trooster in leven en in sterven?
Kerliolij»*© Berichten.
Dr. v. Konkel heeft weer eene brochure
geschreven, getiteld: Grondwetsherziening
ook voor dn Kerk". Deze Weleerwaarde
Zeergeleerde schijnt gaarne een titel te
kiezen, die verwondering moet wekken.
Eerst kwam hij nabetrachting houden op
eene pas aangevangen reformatorische be
weging, en nu wil hij de Grondwet der
Kerk gaan herzien.
De Grondwet der Kerk, zoo dachten wij
is Gods heilig en onfeilbaar Woordwil
len Dr. van Ronkel en zijn confessioneele
vrienden dat gaan herzien
Bij 't lezen der brochure bemerkten wij
echter dat Dr. v. R. met de Grondwet
der Kerk het Algemeen Reglement der Ne-
derlandsch Hervormde Kerk (d. i. van het
Genootschap) bedoelt.
Nu, zoolang hij dat blijft toegeven, zal
geen bestuur van het Herv. Genootschap
hem lastig vallen, al spreekt hij wat stout.
Dr. v, K. heeft op dat Reglement heel
wat tegen. Hij vindt het hiërarchisch; hij
vindt er draconische bepalingen in hij acht
dat het zich vergrijpt aan »het wezen en
het recht en het rein beginsel van zuiver
gereformeerde Kerkregeering." Er zijn artt.
in, die hij alleen met eene van veront
waardiging trillende stem kan lezen, omdat
zij, zoo stout mogelijk, de rechten der
Gemeente loochenen en miskennen, zoodat
hij in verontwaardiging uitroept: »Kunt
gij U tegenover de Gemeente des Heeren
schamperder en driester formuleeering den
ken van een onrecht, dat onbedekt en
schaamteloos tegen haar wordt gepleegd
Dr. v. R zegt ook dat wij eene heel
andere, nl. eene gereformeerde Synode moe
ten hebben. Hij noemt eene Synode nog
niet gereformeerd als al haar leden gerefor
meerde mannen zijn, maar eerst dan, als
zij bestaat en sadmgeroepen iskrachtens een
Reglement dat zelf gereformeerd is. Nu
bestaat deze Synode volgens hem krachtens
een Reglement waarin ontbreekt juist al
les wat kenmerkend gereformeerd is."
Hst schijnt ook dat Dr. v. R. de Be
sturen weg wil hebben. Hij noemt ze een
hatelijke zaak" iu de Kerk, »in een Ge
reformeerde Kerk, die noch papistisch,
noch luth^rsch, noch independent wil zijn."
Als wij nu deze diugen zeggen dan
heet dat revolutie", j> opruiing", verzet
tegen de bestaande machten" enz., en dan
werden wij daarom gedaagd voor de Be
sturen en geschorst en gesmaad. Maar wat
zal men nu zeggen en doen tegen Dr. v.
R. nu hij deze dingen zegt
Och Lezer, niets. Want Dr. v. R. en
zijne vrienden willen: Reformatie door
reorganisatieReformatie door Grondwets
herzieningHiervoor nu is het Genoot
schap niet bang. Hiermede wordt het be
staan van het Genootschap niet bedreigd.
Het onding zelf, dat tegen alle recht en
met geweld aau de kerken is opgelegd,
als zoodanig in strijd is met het wezen der
Kerk, dat de ware eenheid vernietigt om
er de oalsche voor in de plaats te stellen, dat
in steê van Gods Woord haar Reglement
tot Grondwet voor de Kerkregeering maakt,
dat onding blijft bestaan
Het is een pogiug om de huid van den
moorman en de vlekken van den luipaard
te veranderen.
Neen, tegen zulke confessioneele verga
deringen eu voorstellen heeft het Genoot
schap geen bezwaar. Immers ook in Leiden
waar Dr. v. R. predikant is, worden met
terzijzettiug van de Grondwet der Kerk,
Gods Woord, en met gehoorzamiug aan
het reglement van 't genootsch >p ook
Modernen als lidinateu ingeschreven en
dus erkend als te zijn gerechtigd om aan
de tafel des Heeren aau te gaan. Immers
gaat ook Dr. v. R. naar de O. eu N.
Wetering, om er het gezag van Synode en
Reglementen te handhaven, door buiten
de Kerk en tegen den wettigen Leeraar te
preêken voor hen, die niet aan de eischen
des Woords zich onderwerpen.
Maar wat 't Genootschap schrikkelijk
en ouduldbaar vindt is, als er te Amster
dam een Gerejormeerd Kerkelijk Congres
wordt gehouden, waar men besluit, des
noods met opoffering van alles, om Gods
wil te breken met een Genootschap dat
zich en zijn reglement in de plaats van
Christus en Zijn Woord stelt, dat zich aan
't juk van Christus niet wil onderwerpen,
dat van leeraren en gemeenten eischt, dat
zij doen zullen wat tegen het Woord Gods
is, dat zich bloot op menschen grondt, dat
vervolgt degenen, die ook in kerkelijke
zaken heiliglijk, d. i. naar Gods Woord
willen leven.
Zoo'n Congres, waar men 't Genooot-
schap met zijn aanhaug, als zijnde van
onechte geboorte en zonder bestaansrecht
ter kerkdeure uitwijst, zie, dat moet met alle
macht tegengestaan, en zijne leden moe
ten op allerlei manieren vervolgd worden.
Opmerkelijk is dat in dat geschrift van
Dr. v. R. met geen woord sprake is over
de krenking den Koning der Kerk in
Zyn recht en eere door het Genootschap
en zijn Besturen en Reglementen aangedaan.
Moge ook deze brochure er nog toe die
nen om er velen de oogen voor te openen,
dat er gekozen moet worden tusschen
Synode en reglementen èn Jezus en Zijn
Woord, en dat zij, die zich tegen de re
formatie stellen, vóór de eerste en tegen
de tweede, althans in de regeering der
Kerk hebben gekozen.
Dezer dagen lazen wij een vuil kerke-
raadsstuk dat oulaDgs thuis gezonden werd
aan een der be-;te mannen in Nederland,
een chiisten-edelmaa en rechtsgeleerde
voor wiens bezit de Gereformeerde Kerken
den Heere danken.
In dat stuk lazen wij een paar uitdruk
kingen die ons te binnen brachten, wat
wij gelezen hadden in de Handelingen
van de buitengewone vergadering der
Algemeene Synode enz.
Daar lazen wij dat in de zesd zitting
besloten werd op voorstel van den heer
Perk, om veen bijzonder onderhoud bij den
Minister van Justitie aan te vragenten
einde zich te vergewissen van de mate van
zedelijken en stoff dijken steundien de
Kerkbesturen bij het uitvoeren van hunne
vonnissen ter handhaving der rechten van
de Kerk te wachten hebben van politie en
justitie
Wat het antwoord was weten wij niet,
maar in de zevende zitting bracht de
President verslag uit van de audiëntie bij
zijne Exc den Minister van Justitie, en
»deze mededeeliug wordt met belangstel
ling oufcvangen" en op voorstel van den
president voor kennisgeving aangenomen.
Dit lezende dachten wij, dat hadden
onze kerkeraden en kerkvoogdijen ook
wel eerst mogen doen. Zij hadden ook
wel eens mogen gaan vragen in hoeverre
zij op deu zedelijken en stoffelijken steun
van politie en justitie konden rekenen
bij het uitvoeren van hun besluiten ter
handhaving van de rechten der kerk.
Zij hadden zich dan menige teleurstelling
gespaard, en hadden bij de uitvoering dier
besluiten anders te werk kunnen gaan.
De Kerk te Kootwijk heeft dringend
behoefte aan hulp. Die gemeente bestaat
uit 2 deelen, het eigenlijke Kootwijk en het
Koot wij kerbroek. De kerk staat te Koot
wijk, en nu moet een vrij groot deel der
gemeente dat te Kootwijkerbroek woont
eiken rustdag een tamelijk grooten afstand
loopen om ter kerke te kunnen gaan.
Hiervan willen nu de Synodale Heeren
gebruik maken om het werk der reforma
tie te Kootwijk krachtig tegen te gaan
en zoo mogelijk te niet te doen. Burge
meester, Predikauteu, en Besturen hebben
hiertoe de handen in een gelegd. Zij
willen n. 1. te Kootwijkerbroek een Kerk
bouwen. Daar zullen zij dan waarschijnlyk
de beste dominé's uit de buurt laten preêken,
en dan zal allicht nu eens deze en dan
eens die verlokt worden om te denken,
kom, ik kan nu vlak bij huis ook een
goede preêk hooren, en dus ik zal nu
maar niet zoo'n eind gaan loopen naar
Kootw'jk.
Nu had er, afgezien van dit pogen der
Synodalen, al lang te Kootwijkerbroek
een hulpkerk en een school met den
Kijbel moeten zijn. Nu kan het niet
langer wachten. De school evenmin.
Waut bij een gereformeerd gezin en een
gereformeerde kerk hoort ook een gere
formeerde school.
Nu is echter de kerk van Kootwijk
arm, en moet toch al zware lasten dragen.
Daarom roept zij de hulp der zusterkerken
in en vraagt of zij bij haar samenkomsten
een collecte willen houden voor het bouwen
van een school te Kootwijkerbroek, waarin
dan tevens 's Zondags kan gepreekt en
wekelijks kan gecatechiseerd worden.
Het is wel waar dat er overal ook in
de Zeeuwsche kerken veel noodig is, maar