wat zij in haren Koning en Hooge- priester bezit. En daar het nu met elke levendge- maakte ziel is als met geheel de Kerk, eindigen wij ditmaal met de hoogst ernstige yraag Kent gij die bestrijding van wereld, vleesch, en satan maar ook dat zalige toevlucht nemen tot en schuilen bij Hem, die de waarachtige God en het eeuwige leven is, en die is des zondaars eenige troost en Trooster in leven en in sterven? Kerliolij»*© Berichten. Dr. v. Konkel heeft weer eene brochure geschreven, getiteld: Grondwetsherziening ook voor dn Kerk". Deze Weleerwaarde Zeergeleerde schijnt gaarne een titel te kiezen, die verwondering moet wekken. Eerst kwam hij nabetrachting houden op eene pas aangevangen reformatorische be weging, en nu wil hij de Grondwet der Kerk gaan herzien. De Grondwet der Kerk, zoo dachten wij is Gods heilig en onfeilbaar Woordwil len Dr. van Ronkel en zijn confessioneele vrienden dat gaan herzien Bij 't lezen der brochure bemerkten wij echter dat Dr. v. R. met de Grondwet der Kerk het Algemeen Reglement der Ne- derlandsch Hervormde Kerk (d. i. van het Genootschap) bedoelt. Nu, zoolang hij dat blijft toegeven, zal geen bestuur van het Herv. Genootschap hem lastig vallen, al spreekt hij wat stout. Dr. v, K. heeft op dat Reglement heel wat tegen. Hij vindt het hiërarchisch; hij vindt er draconische bepalingen in hij acht dat het zich vergrijpt aan »het wezen en het recht en het rein beginsel van zuiver gereformeerde Kerkregeering." Er zijn artt. in, die hij alleen met eene van veront waardiging trillende stem kan lezen, omdat zij, zoo stout mogelijk, de rechten der Gemeente loochenen en miskennen, zoodat hij in verontwaardiging uitroept: »Kunt gij U tegenover de Gemeente des Heeren schamperder en driester formuleeering den ken van een onrecht, dat onbedekt en schaamteloos tegen haar wordt gepleegd Dr. v. R zegt ook dat wij eene heel andere, nl. eene gereformeerde Synode moe ten hebben. Hij noemt eene Synode nog niet gereformeerd als al haar leden gerefor meerde mannen zijn, maar eerst dan, als zij bestaat en sadmgeroepen iskrachtens een Reglement dat zelf gereformeerd is. Nu bestaat deze Synode volgens hem krachtens een Reglement waarin ontbreekt juist al les wat kenmerkend gereformeerd is." Hst schijnt ook dat Dr. v. R. de Be sturen weg wil hebben. Hij noemt ze een hatelijke zaak" iu de Kerk, »in een Ge reformeerde Kerk, die noch papistisch, noch luth^rsch, noch independent wil zijn." Als wij nu deze diugen zeggen dan heet dat revolutie", j> opruiing", verzet tegen de bestaande machten" enz., en dan werden wij daarom gedaagd voor de Be sturen en geschorst en gesmaad. Maar wat zal men nu zeggen en doen tegen Dr. v. R. nu hij deze dingen zegt Och Lezer, niets. Want Dr. v. R. en zijne vrienden willen: Reformatie door reorganisatieReformatie door Grondwets herzieningHiervoor nu is het Genoot schap niet bang. Hiermede wordt het be staan van het Genootschap niet bedreigd. Het onding zelf, dat tegen alle recht en met geweld aau de kerken is opgelegd, als zoodanig in strijd is met het wezen der Kerk, dat de ware eenheid vernietigt om er de oalsche voor in de plaats te stellen, dat in steê van Gods Woord haar Reglement tot Grondwet voor de Kerkregeering maakt, dat onding blijft bestaan Het is een pogiug om de huid van den moorman en de vlekken van den luipaard te veranderen. Neen, tegen zulke confessioneele verga deringen eu voorstellen heeft het Genoot schap geen bezwaar. Immers ook in Leiden waar Dr. v. R. predikant is, worden met terzijzettiug van de Grondwet der Kerk, Gods Woord, en met gehoorzamiug aan het reglement van 't genootsch >p ook Modernen als lidinateu ingeschreven en dus erkend als te zijn gerechtigd om aan de tafel des Heeren aau te gaan. Immers gaat ook Dr. v. R. naar de O. eu N. Wetering, om er het gezag van Synode en Reglementen te handhaven, door buiten de Kerk en tegen den wettigen Leeraar te preêken voor hen, die niet aan de eischen des Woords zich onderwerpen. Maar wat 't Genootschap schrikkelijk en ouduldbaar vindt is, als er te Amster dam een Gerejormeerd Kerkelijk Congres wordt gehouden, waar men besluit, des noods met opoffering van alles, om Gods wil te breken met een Genootschap dat zich en zijn reglement in de plaats van Christus en Zijn Woord stelt, dat zich aan 't juk van Christus niet wil onderwerpen, dat van leeraren en gemeenten eischt, dat zij doen zullen wat tegen het Woord Gods is, dat zich bloot op menschen grondt, dat vervolgt degenen, die ook in kerkelijke zaken heiliglijk, d. i. naar Gods Woord willen leven. Zoo'n Congres, waar men 't Genooot- schap met zijn aanhaug, als zijnde van onechte geboorte en zonder bestaansrecht ter kerkdeure uitwijst, zie, dat moet met alle macht tegengestaan, en zijne leden moe ten op allerlei manieren vervolgd worden. Opmerkelijk is dat in dat geschrift van Dr. v. R. met geen woord sprake is over de krenking den Koning der Kerk in Zyn recht en eere door het Genootschap en zijn Besturen en Reglementen aangedaan. Moge ook deze brochure er nog toe die nen om er velen de oogen voor te openen, dat er gekozen moet worden tusschen Synode en reglementen èn Jezus en Zijn Woord, en dat zij, die zich tegen de re formatie stellen, vóór de eerste en tegen de tweede, althans in de regeering der Kerk hebben gekozen. Dezer dagen lazen wij een vuil kerke- raadsstuk dat oulaDgs thuis gezonden werd aan een der be-;te mannen in Nederland, een chiisten-edelmaa en rechtsgeleerde voor wiens bezit de Gereformeerde Kerken den Heere danken. In dat stuk lazen wij een paar uitdruk kingen die ons te binnen brachten, wat wij gelezen hadden in de Handelingen van de buitengewone vergadering der Algemeene Synode enz. Daar lazen wij dat in de zesd zitting besloten werd op voorstel van den heer Perk, om veen bijzonder onderhoud bij den Minister van Justitie aan te vragenten einde zich te vergewissen van de mate van zedelijken en stoff dijken steundien de Kerkbesturen bij het uitvoeren van hunne vonnissen ter handhaving der rechten van de Kerk te wachten hebben van politie en justitie Wat het antwoord was weten wij niet, maar in de zevende zitting bracht de President verslag uit van de audiëntie bij zijne Exc den Minister van Justitie, en »deze mededeeliug wordt met belangstel ling oufcvangen" en op voorstel van den president voor kennisgeving aangenomen. Dit lezende dachten wij, dat hadden onze kerkeraden en kerkvoogdijen ook wel eerst mogen doen. Zij hadden ook wel eens mogen gaan vragen in hoeverre zij op deu zedelijken en stoffelijken steun van politie en justitie konden rekenen bij het uitvoeren van hun besluiten ter handhaving van de rechten der kerk. Zij hadden zich dan menige teleurstelling gespaard, en hadden bij de uitvoering dier besluiten anders te werk kunnen gaan. De Kerk te Kootwijk heeft dringend behoefte aan hulp. Die gemeente bestaat uit 2 deelen, het eigenlijke Kootwijk en het Koot wij kerbroek. De kerk staat te Koot wijk, en nu moet een vrij groot deel der gemeente dat te Kootwijkerbroek woont eiken rustdag een tamelijk grooten afstand loopen om ter kerke te kunnen gaan. Hiervan willen nu de Synodale Heeren gebruik maken om het werk der reforma tie te Kootwijk krachtig tegen te gaan en zoo mogelijk te niet te doen. Burge meester, Predikauteu, en Besturen hebben hiertoe de handen in een gelegd. Zij willen n. 1. te Kootwijkerbroek een Kerk bouwen. Daar zullen zij dan waarschijnlyk de beste dominé's uit de buurt laten preêken, en dan zal allicht nu eens deze en dan eens die verlokt worden om te denken, kom, ik kan nu vlak bij huis ook een goede preêk hooren, en dus ik zal nu maar niet zoo'n eind gaan loopen naar Kootw'jk. Nu had er, afgezien van dit pogen der Synodalen, al lang te Kootwijkerbroek een hulpkerk en een school met den Kijbel moeten zijn. Nu kan het niet langer wachten. De school evenmin. Waut bij een gereformeerd gezin en een gereformeerde kerk hoort ook een gere formeerde school. Nu is echter de kerk van Kootwijk arm, en moet toch al zware lasten dragen. Daarom roept zij de hulp der zusterkerken in en vraagt of zij bij haar samenkomsten een collecte willen houden voor het bouwen van een school te Kootwijkerbroek, waarin dan tevens 's Zondags kan gepreekt en wekelijks kan gecatechiseerd worden. Het is wel waar dat er overal ook in de Zeeuwsche kerken veel noodig is, maar

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 3