warwinkel worden, en geheel in strijd komen met Gods Woord. .Neen, ooi eene Kerkenorde op te stellen, komen alle Kerken, door middel van de daartoe van de Kerken verkoren opzieners te samen en stellen haar na onderling overleg met gemeen goedvinden op. Zoo'n samenkomst van alle Kerken heel eene Synode. Dat is dus niet een soort van een Bestuur over de Kerken, maar eene Synode zijn de vergaderde Kerken zelf. Zij leggen dus zich zelf die orde niet op, maar nemen die als een leefregel aan voor zoolang zij voor het leven der lierken goed en dienstig is. Het spreekt ook van zelf dat in zoo'n Kerkenorde, niet alles en niet elk moge lijk geval haarfijn kan worden bepaald en behandeld. Het is niet wat de Amsterdammers een ja-ja-winkel noemen, waar men zoo raar een ding niet vragen kan, of men krijgt ten antwoord »jay datkunt gij hierkoopeu." Alleen wat voor alle kerken geldt en van belang is, wordt er in opgenomen, en het overige wordt aan de Classes en aan de plaatselijke Kerken overgelaten. In de Kerkenordening, die door de Kerken gemaakt is en daarom ook Ker kenordening heet en niet Kerkorde noch ook Kerkeörde, vindt men nu ten deele zulke bepalingen, die noodzakelijk zijn, waarvan niet afgeweken kan noch mag worden, maar ten deele ook zulke bepa lingen die niet bepaald noodzakelijk zijn doch profijtelijk worden geacht. Daarom wordt bij het maken van zulk een orde of leefregel in acht genomen dat er in de kerken eenheid moet zijn in het noodzakelijkedoch vrijheid in het onder geschikteen dat in alle dingen de christe lijke liefde moet heerschen. Doch is eenmaal de kerkenorde op die manier gemaakt, dan moet ook elke kerk er zich aan houden. En wel letterlijk Want als men er zich aan houdt »naar den geest en de strekking der vaderenals elke kerk de vrijheid heeft s>om naar gelegen heid van tijd en plaats te handelen be houdens den geestin zoo'n kerkenorde uitgedrukt, dan kan men evengoed zoo'n orde weglaten. Immers, wie zal zeggen wat de geest" van een orde is En wat is de geest en strekking (sic) der vaderen Hiervan maakt d eene kerk dit en de andere wat anders. Daar wij nu gelukkig geen paus hebben, ook niet in den vorm van een zoogenaamde Synode, die met dwingend gezag kan uitmaken wat daaronder te verstaan is, zoo zullen er weldra zoo veel kerkorden zijn als er kerken worden ge vonden, hoewel er schijnbaar maar een kerkenorde is. Dat loopt uit op independentisme, het welk de ondergang eener kerk is. Komen er in zoo'n orde bepalingen voor die niet meer gehouden kunnen worden, dan moeten de vergaderde kerken (de Synode) zulke bepalingen öf veran deren öf geheel doen vervallen. Is het de macht der zonde in of buiten de kerken welke de naleving van eenige bepaling dier orde tijdelijk onmogelijk maakt, dan moet die niet worden afgeschaft, maar dan moet in den bekenden weg de zonde uitgebannen en overwonnen. Ook zullen de kerken het onderling eens moeten zijn over datgene wat in haar orde noodzakelijk en dus onmisbaar is. èn wat slechts als profijtelijk moet worden be schouwd. Zijn er in zoo'n kerkenorde bepalingen die door den veranderden toestand van den staat of vau de maatschappij of van de kerken niet meer kunnen nageleefd worden, dan moet men die niet maar stilzwijg nd op zij zetten, maar dan moeten de kerken, aangezien zij alleen daartoe de macht en het recht hebben, zulke bepalingen voor vervallen verklaren. Doen zij dit niet, dan zijn zulke bepalingen wel feitelijk maar niet rechtens afgeschaft en tot wat ellende dat aanleiding kan geven behoeft vooral in onze dagen niet nader aangetoond. INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Gesprekken over de Reformatie der Kerken. Pi kt ii it. Goeden avond Johan Ik ben benieuwd te weten wat of gij toch wel van dat kerkrecht" zult maken, daar gij de vorige keer van gesproken hebt. Johan. Ik ben blij, dat gij er op terug komt, nu ik wil dat wel doen, maar vooraf een vraag. Pi et br. En dat is Johan. Houdt gij u aan de aangenomen drie formulieren van Eeuigheid der Gere formeerde Kerken Ik bedoelOnderwerpt gij u aan die uitspraken Bieter. Och, dat is al zoo oud en ver ouderd, waarom zegt gij niet liever den Bijbel Johan. Maar weet gij wel, dat in die Formulieren uwe en mijne belijdenis staat uitgedrukt, en die geheel op het Woord van God gegrond is, en daaruit ge^ut Pieter. 't Is mogelijk, maar 't zijn toch maar menschelijke schriften. Ik wil liever uit eigen oogen zien en houd mij aan den Bijbel. Joiian. Weet gij wel, dat gij daarmede alle mogelijke ketterijen aan de hand houdt, want, iedere ketter heeft zijn letter," allen verdraa en de letter der Schrift naar hunne eigene meening, en verstaan niets van den zin en de mèeningdesH. Geestes maar zijn nog onder de heerschappij van den vader der leugeuen en dat is de Duivel gij kunt dit lezen in Gen. 3, en ieder onvernieuwd hart wil, volgens de leer van den Heere Jezus, niet anders dan de begeerte des duivels doen. Pi eter. Nu maar als dit geen overdrij ving is, dan weet ik het niet; want zelfs orthodoxe dominés zeggen dat men zich daar zoo niet aan houden kan tegenwoor dig, en dat er wel fouten in zijn, en die Leeraars zoudt gij dan onder dezulken rangschikken die de begeerte des Duivels doen? Dat zou ik u niet gaarne nazeggen. Johan. En toch houd ik het staande, en die zich hierin schuldig maakt, die is schuldig en dat juist ingevolge de uit spraken van des Heeren Woord. De Heere Jezus zegt Die uit de waarheid is, hoort mijne stem", Joh. 18 31, en De wijsheid is gerechtvaardigd van al hare kinderen." Lukas 7 35, en zal het nu wèl zijn, dan moeten wij kinderen dier wijsheid ziju, d. i. uit de waarheid gebo ren zijn, anders zijn wij niet bevoegd hier over te oordeelen. Pieter. Maar waren dan die»Dordsche Vaderen" onfeilbare menschen Zij heb ben die formulieren immers opgesteld? Joiian. Ziet ge wel Pieter dat gij niet eens de geschiedenis kent. Neen, ze heb ben nooit beweerd ontwil baai te zijn, ook hebben zij die formulieren toen niet opgesteldmaar zij hebben in die beroemde Synode, datgene wat Gods kerk tot dien tijd ais waarheid beleed, naarstig onder zocht of het in alles met Uods Woord overeenstemdeen toen die waarheden als zijnde de zuivere meening des Woords, aangeuomen als de Belijdenis der Gere formeerde Kerken en ieder gevoelen daar mede strijdig, als kettersch en onbijbelsch verworpen. Pieter. Ei zoo, maar dan begrijp ik niet, dat sommige Predikanten daar nog op tegen kunnen hebben. Joiian. Dat zit daar in, dat een ieder, hij zij gewoon lid, of Professor of Predi kantwanneer het Woord nooit met kracht op zijn hart gekomen is, steeds niets an ders daarin zoekt te lezen, dan wat hem aanstaat, zich beloften opdringt en toe eigent die hem niet toekomen, de waar schuwingen en bedreigingen overslaat, en zoo zich met assche voedt, een huis der spinnekoppen bouwt, en daar zijn ziel aan waagt, om voor eeuwig verloren te gaan. Pieter. Maar dat is verschrikkelijk, en toch gij spreekt ook van een Professor ik dacht dat dit zulke geleerde menschen waren Joiian. Maar Pieterzoo even hebt gij de Dordsche vaderen betwijfeld, en nu wilt gij één enkel geleerd mensch uw ver trouwen schenken. Weet gij wel, dat juist Professor Arminius in 1609 gestorven degrootste en gevaarlijkste kettergeweest is, die ooit bestaan heeft? En dat niet om dat die ongelukkige man de eerste was, die afweek van de eenvoudigheid der leer, maar hij is de voornaamste geweest in het formuleeren van echt duivelsche be grippen en dat wel om die als zuiver Gereformeerd te doen doorgaan, want had hij zich alléén als een uitvinder van eene betere leer doen kennen, en had hij een voudig zijn Professoraat neergelegd, om elders zijn begrippen te onderwijzen, dan was dat zoo erg niet geweest, maar nu was hij een vijand van Gods kerk, en trachtte door den invloed dien hij gebruikte, iets anders te leeren, dat hem niet kon toegelaten worden. En zoo zijn dan ook die stelsels op de Synoden in 161819 onderzocht, en heb ben die Predikanten die de leer van Armini- us toegedaan waren, ook aldaar moeten verschijnen, om hunne gevoelens toe te lichten en te verdedigen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 3