ZEEDVSGHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Mo, 61.
Uitgever
K. LE COINTRE
GAPINGE.
14 APRIL 1888.
2° JAARGANG-.
Redacteur, j3. W, AARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG,
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 i 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f 0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
M IDDELJ3URG.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
NED. GEIIEF. KERKEN
(thans doleerende.)
PREDIKBEURT SN
In de week van 15 tot 21 April*
Zondag 15 April.
NOOR OERKERK.
Voorm. half 10 uren Ds, KLAARHAMER. Doop.
Avond zes uren Ds. KLAARHAMER.
Cat. Zondag 35.
VLISSINGEN.
Voorm. half 10 uren, Lezen eeüer pred.
Avond zes uren,
KOUDEKERKE.
Voorm negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren,
SEROOSKERKE.
In de schuur van J. WONDERGEM.
Voorm. negen uren, Lezen eener Predic.
Namidd. twee uren, id.
ZAAMSLAG.
Geen opgave ontvangen.
Nog niet ontkomen Kerken.
OOST-SOUBURG.
In de woning van P. SUURMOND.
Donderdagavond 8 uur, dhr. K. Werner.
TtaeDefcD. (^eeep (i&ccuó
Offlciëele mededeellngen van den
Kerkeraad van Middelburg.
Voorm half 10 uren, Lezen pred
Namidd. twee uren,
VROUWEPOLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Predic.
Namidd. twee uren, id.
AXEL.
"Voorm, negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren,
Namidd. twee uren Lezen eener Predic.
Avond zes uren
POORTVLIET.
Voorm. negen uren, dhr. K. Werner.
Namidd. 2 uren dhr. K. Werner.
Avond half zes uren dhr. K. Werner.
Aangifte voor doop en trouw,inschrij
ving in het duplicaat lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën, behooren te geschieden hij den
Scriba van den Kerkeraad, den heer C.
H. d e Wagemaker (Molenwater N. 50)
Dinsdagavond van 89 uren.
Aan de Eerwaard© Kerkeraden der
Nederduitsche Gereformeerde Kerken
in de provincie Zeeland.
De opzieners en armverzorgers der ge
meente onzes Heeren Jezn Christi te
Zaamslag brengen hiermede te uwer
kennisse dat ook de Kerkeraad dezer ge
meente het juk der Synodale hiërarchie
heeft afgeworpen, ten einde onder het juk
Christi onzes Heeren terug te keeren, en
dat hij met dat doel de oude Kerkenorde
onzer gereformeerde Kerken, gelijk die
laatstelijk in 1619 gewijzigd werd, heeft
aangenomen.
Dit besluit te uwer kennisse brengende
spreekt de Kerkeraad den hartelijken
wensch uit, dat het verband tusschen
zijne Kerk en de overige geveformeerde
Kerken in de provincie Zeeland en ons
Vaderland weer met de aloude kracht moge
opleven en dat ook uwe Kerkeraden te
dien einde met hem in correspondentie
willen treden.
En voorts u voor uwe Kerken en uwe
personen de genade onzes Heeren toe-
biddende, blijven wij met broederlijke
groeten
de Kerkeraad voornoemd,
J. de PUTTER Cz., Ouderling.
K. de KRAKER, Ouderling.
C. de KOK Cz., Diaken.
J. de PUTTER Adrz., Diaken.
THOMAS.
II.
Johannes 20 2429.
Welke treurige vruchten droeg toch
dit ongeloof van Thomas. Immers als
deze Apostel de klare en besliste predi
king van het evaugelie der opstanding
beantwoordt met dat: indien ik in Zijne
handen niet zie het teeken der nagelen,
en mijnen vinger steke in het teeken der
nagelen, en steke mijne hand in Zijne
zijde, ik zal geenszins gelooven," dan wordt
door dit antwoord de Heere niet geëerd.
Het was toch geen nieuwe of ongehoorde
zaak welke men Thomas mededeelde.
Hij was toch getuige geweest van tref
fende opwekkingen uit den dood, en.
bovendien had de Meester het immers den
Zijnen van te voren gezegd, dat Hij ging
lijden en sterven, maar dat Hij uit den
doode wederom zou opstaan
Als de discipel dus nu weigert het
feit der opstanding des Heeren te gelooven,
dan weigert hij daardoor ook geloof aan
's Heeren Woord. En zoo is in zijn
antwoord eene miskenning van 's Heeren
waarheid en trouw en macht.
Hij is dus alzoo niet een eere voor den
Heere, hij is zoo geen goede reuke van
den naam en de zaak van Christus.
Hij kan zoo geen Apostel, geen getuige
of knecht des Heeren zijn.
Voor hem zelf is de vrucht des onge-
loofs niet minder treurig. Hij is daardoor