des Heeren. Hij wist wel veel uit de Schrif
ten, en herinnerde zich wel vele woorden
des Meesters, doch met het verduisterde
natuurlijke verstand en met het doodelyk
trage natuurlijke hart kan uien de schrif
ten niet verstaan.
Thomas doet ons zien, dat ook 's Hee
ren knechten en Apostelen de Schriften
niet alleen bij aanvang, maar ook voort
gaande alleen kunnen verstaan, zoolang de
Geest des Heeren hen verlicht en onderwijst.
Kennis en wetenschap, zij zijn, den
Apostel gelijk den dienstknecht, noodza
kelijk, doch kunnen alleen baten als in
strumenten in dienst des Heiligen Geestes.
Thomas' ongeloof wordt ook nog daar
door in de haud gewerkt, dat hij te
weinig in die ure aan eigen toestand en
behoefte is ontdekt. Het gaat hem in
dezen als al de overigen. Zij gevoelen zich
zelf wel verlaten en ongetroost en voort
gedreven, als een weduwe en een wees,
en toch hebben zij allen veel meer met
Jezus te doen dan met zich zelf.
Daardoor juist staan hem kruis en graf
in den weg, in plaats dat zij hem Jezus
doen kennen als den Christus der Schrif
ten, en als dien Borg en Middelaar, welken
zijn hart behoeft.
Lezer, heeft de Heere u ook iets door
Thomas te zeggen
Kerkelijk© Berichten.
Arnemuiden. Ook in deze Kerk is nog
een overblijfsel, dat de kerk en de> belijde
nis der vaderen nog liefheeft. Het is
velen hunner duidelijk geworden, dat de
verwoesting dier kerk en de verloochening
dier belijdenis niet langer mag gedoogd,
zonder dat met 's Heeren hulpe in ge
hoorzaamheid aan Zijn Woord een poging
wordt gedaan om dit kwaad te stuiten.
Daar zij niet maar alleen voor zichzelf
willen gered zijn, maar begeeren, dat
geheel liun kerk tot meerdere eere Gods
gehoorzame aan 2 Corinthe 6 1418, en
daar dit alleen kan zoo hun kerk ambtelijk
wordt losgemaakt van de banden der
ongerechtigheid, waarmede het Genootschap
haar bond, zoo heeft ruim een veertigtal
hunner zich tot de vergaderde Opzieners
dezer kerk gewend met schriftelijk ver
zoek, dat zij de Reformatie dezer kerk
zouden ter hand nemen.
Zij meenden grond te hebben voor de
verwachtingdat hieraan zou worden ge
hoor gegeven, als zij zich herinnerden de
heilige beloften door hun Opzieners aan
den Heere en Zijne Gemeente gedaan in
de ure hunner plechtige bevestiging in
hun ambtook meenen zij recht te hebben
op grond van Gods Woord, om bet ge
vraagde van deze ambtsdragers in den
Naam des Heeren te eischen.
Hoe bitter teleurstellend was het na
volgende schrijven. Zij zullen dit kerkeraads-
antwoord niet qualificeeren. Hoezeer zouden
zij om der wille van hun kerkeraad ge-
wenscht hebben, dat vorm en inhoud
anders waren geweest.
Zij mogen het hierbij niet laten. Nog
eenmaal zal een uitvoerig schrijven aan den
-Kerkeraad worden gericht, en mocht onver
hoopt ook daarop een weigering volgen,
dan zullen zij naar het ambt der geloovigen
handelen.
Het nu ontvangen schrijven van hun
kerkeraad luidt aldus
Aan de onderteekenaars van het
verzoek aan den Kerkeraad der Neder-
landsch Hervormde Gemeente te
Arnemuiden J. Wisse c s.
De Kerkeraad kan uw verzoek niet
inwilligen
Namens den Kerkeraad
(Volgen de handteekeningen van
den consulent en van alle kerke-
raadsleden, behalve van een Br.
Diaken.)
Grijpskerke. Maandagavond 26 Maart
werd hier een vergadering gehouden van
stemgerechtigde mansleden der Nederd.
Geref Kerk alhier, onder leiding van den
consulent Ds. Klaarhamer.
Alle stemgerechtigde mansleden waren
uitgenoodigd per gedrukten brief, vermel
dende grondslag en doel, tijd en plaats
der vergadering.
De leden van den Kerkeraad behoefden
helaas niet meer genoodigd te worden,
aangezien zij op herhaald verzoek herhaal
delijk geweigerd hadden tot het voorgestelde
doel mede te werken.
Nadat de Voorzitter nog kortelijk ge
wezen had op de noodzakelijkheid en het
doel en de middelen der reformatie, gingen
de aanwezigen, voor zoover zij daartoe
bevoegd waren, over tot het verkiezen
van 2 Ouderlingen en Diakenen.
Gekozen werden de B.B. K. Dingemanse
en P. de Kam tot Ouderlingen en P. Maas
tot Diaken. Zij hebben hunne benoe
mingen aangenomen, en zullen nu zoo
spoedig mogelijk aan de gemeente worden
voorgesteld, om, zoo geen bezwaren tegen
hen inkomen, in hun ambten te worden
bevestigd.
Geve de Heere hun dan kracht om
hun ambt getrouwelijk te vervullen, en
moge hierdoor deze kerk door hervorming
opgebouwd en gezuiverd worden, en daar
uit voortkomen de eere Gods en de
zaligheid van zielen.
Zoo de Heere wil worden de Conferen
ties in zake de hereeniging der Christelijke
Gereformeerden en der Nederduitsehe Ge
reformeerden gehouden te Amsterdam in
het Gebouw Frascati N. Z. Voorburgwal
304. En wel van de Christel. Geref. den
lOen April en van de NederdGeref. den
12en April a. s.
Die samenkomsten hebben geen officieel
karakter. Men komt er niet in het ambt
dat men draagt, maar als broeders zaam.
Bindende besluiten kunnen er niet genomen
worden.
Men komt saam om de bezwaren te be
spreken, die aan de bedoelde hereeniging
in den weg liggen.
Theologisch debat wordt er niet toege
laten. Niet omdat er geen theologische
bezwaren zijn, noch ook omdat Kerkrecht
en Theologie met elkander niets zouden
te maken hebben, maar omdat zooals
de Kamper Conferentie zegt dit onpro
fijtelijk zou zijn, en te langen tijd zou
vorderen.
De punten waarover dient gehandeld
te worden heeft de Conferentie te Kampen
bepaald. Wij deeldeu ze mede in ons nom-
mer van 3 Maart 1.1.
Met het oog op de eischen van 's Heeren
Woord, lettende op het historisch verleden,
en ook naar den drang van het.broederh irt
moet de hereeniging tot stand komen. Geve
de Heere dat het blijken zal, dat zij ook
kan tot stand komen.
Ook kan naar onze meening de Refor
matie der Kerken niet doorwerken zoolang
de hereeniging niet heeft plaats gehad.
Erger dan de huidige gedeeldheid zou
een hereeniging in schijn, in naam alleen
zijn. Daarvoor beware ons de Heere.
Laat het ons ook niet bevreemden zoo
de uitkomst eens deed zien, dat het moeien
en niet kunnen ook in deze door ons eerst
wat dieper nog moet gevoeld, en wat op
rechter en ootmoediger nog moet beweend
worden, vóór dat de Heere de hereeniging,
van wat door onze zonden en ongehoorzaam
heid gedeeld ligt, bewerkt.
Er zijn bezwaren, en die moeten weg
geruimd zijn eer de hereeniging kan tot
stand komen.
Geve de Heere dat er bij Zijn volk ge
bed voor deze zaak mag zijn.
Zij die gelooven, zullen ook in deze
zaak niet haasten.
Zij het ons nog vergund zeer aan te
dringen bij de genoodigde Broeders om
aan de uitnoodiging gevolg te geven, en
zich de volgende week ter conferentie te
begeven, aan de plaats waar velen onzer
nu ruim een jaar geleden zulke onver
getelijke dagen hebben doorgebracht.
Zij er de Heere thans gelijk toen in het
midden.
Reeds te lang hebben wij gewacht met
de aanbeveling van een uitnemend boekske
van de hand van Dr. A. Kuyper getiteld
Dagen van goede boodschapHet bevat
wel paaschoverdenkingen maar is over
waard ten allen tijde te worden gelezen,
en kan onder 's Heeren gunst ook na het
Paaschfeest tot zegen en stichting en
onderwijzing zijn. Wij wenschen hetin veler
handen. Om den inhoud te doen kennen,
laten wij hier de voorrede uit het boekske
zelf volgen.
Strekke ook deze arbeid tot zegen voor
velen, tot verheerlijking van 'sHeeren naam.
»Op den bundel voor den Kerstnacht
»volge terstond de bundel voor den
Paaschmorgen. Niet pas op Golgotha,
»maar reeds in de Kribbe begint de ver
nedering, wier eindpaal eerst bereikt is,
»als het graf zich ontsluit In de Op
standing is het lijden verslonden. Eerst
»door de Opstanding draagt het lijden
vrucht voor de Kerke Gods. Eerst in
»den glans der Opstanding kan én Gethsé-
»mané én Golgotha verstaan worden.
»De heilige apostelen toonen het ons..
Overweldigende slaap verdooft hun geest
»in Gethsémané. Van Golgotha blijven.
»ze verie. En eerst na de Opstanding^
■btoen verstonden ze, dat de Christus al