des Heeren. Hij wist wel veel uit de Schrif ten, en herinnerde zich wel vele woorden des Meesters, doch met het verduisterde natuurlijke verstand en met het doodelyk trage natuurlijke hart kan uien de schrif ten niet verstaan. Thomas doet ons zien, dat ook 's Hee ren knechten en Apostelen de Schriften niet alleen bij aanvang, maar ook voort gaande alleen kunnen verstaan, zoolang de Geest des Heeren hen verlicht en onderwijst. Kennis en wetenschap, zij zijn, den Apostel gelijk den dienstknecht, noodza kelijk, doch kunnen alleen baten als in strumenten in dienst des Heiligen Geestes. Thomas' ongeloof wordt ook nog daar door in de haud gewerkt, dat hij te weinig in die ure aan eigen toestand en behoefte is ontdekt. Het gaat hem in dezen als al de overigen. Zij gevoelen zich zelf wel verlaten en ongetroost en voort gedreven, als een weduwe en een wees, en toch hebben zij allen veel meer met Jezus te doen dan met zich zelf. Daardoor juist staan hem kruis en graf in den weg, in plaats dat zij hem Jezus doen kennen als den Christus der Schrif ten, en als dien Borg en Middelaar, welken zijn hart behoeft. Lezer, heeft de Heere u ook iets door Thomas te zeggen Kerkelijk© Berichten. Arnemuiden. Ook in deze Kerk is nog een overblijfsel, dat de kerk en de> belijde nis der vaderen nog liefheeft. Het is velen hunner duidelijk geworden, dat de verwoesting dier kerk en de verloochening dier belijdenis niet langer mag gedoogd, zonder dat met 's Heeren hulpe in ge hoorzaamheid aan Zijn Woord een poging wordt gedaan om dit kwaad te stuiten. Daar zij niet maar alleen voor zichzelf willen gered zijn, maar begeeren, dat geheel liun kerk tot meerdere eere Gods gehoorzame aan 2 Corinthe 6 1418, en daar dit alleen kan zoo hun kerk ambtelijk wordt losgemaakt van de banden der ongerechtigheid, waarmede het Genootschap haar bond, zoo heeft ruim een veertigtal hunner zich tot de vergaderde Opzieners dezer kerk gewend met schriftelijk ver zoek, dat zij de Reformatie dezer kerk zouden ter hand nemen. Zij meenden grond te hebben voor de verwachtingdat hieraan zou worden ge hoor gegeven, als zij zich herinnerden de heilige beloften door hun Opzieners aan den Heere en Zijne Gemeente gedaan in de ure hunner plechtige bevestiging in hun ambtook meenen zij recht te hebben op grond van Gods Woord, om bet ge vraagde van deze ambtsdragers in den Naam des Heeren te eischen. Hoe bitter teleurstellend was het na volgende schrijven. Zij zullen dit kerkeraads- antwoord niet qualificeeren. Hoezeer zouden zij om der wille van hun kerkeraad ge- wenscht hebben, dat vorm en inhoud anders waren geweest. Zij mogen het hierbij niet laten. Nog eenmaal zal een uitvoerig schrijven aan den -Kerkeraad worden gericht, en mocht onver hoopt ook daarop een weigering volgen, dan zullen zij naar het ambt der geloovigen handelen. Het nu ontvangen schrijven van hun kerkeraad luidt aldus Aan de onderteekenaars van het verzoek aan den Kerkeraad der Neder- landsch Hervormde Gemeente te Arnemuiden J. Wisse c s. De Kerkeraad kan uw verzoek niet inwilligen Namens den Kerkeraad (Volgen de handteekeningen van den consulent en van alle kerke- raadsleden, behalve van een Br. Diaken.) Grijpskerke. Maandagavond 26 Maart werd hier een vergadering gehouden van stemgerechtigde mansleden der Nederd. Geref Kerk alhier, onder leiding van den consulent Ds. Klaarhamer. Alle stemgerechtigde mansleden waren uitgenoodigd per gedrukten brief, vermel dende grondslag en doel, tijd en plaats der vergadering. De leden van den Kerkeraad behoefden helaas niet meer genoodigd te worden, aangezien zij op herhaald verzoek herhaal delijk geweigerd hadden tot het voorgestelde doel mede te werken. Nadat de Voorzitter nog kortelijk ge wezen had op de noodzakelijkheid en het doel en de middelen der reformatie, gingen de aanwezigen, voor zoover zij daartoe bevoegd waren, over tot het verkiezen van 2 Ouderlingen en Diakenen. Gekozen werden de B.B. K. Dingemanse en P. de Kam tot Ouderlingen en P. Maas tot Diaken. Zij hebben hunne benoe mingen aangenomen, en zullen nu zoo spoedig mogelijk aan de gemeente worden voorgesteld, om, zoo geen bezwaren tegen hen inkomen, in hun ambten te worden bevestigd. Geve de Heere hun dan kracht om hun ambt getrouwelijk te vervullen, en moge hierdoor deze kerk door hervorming opgebouwd en gezuiverd worden, en daar uit voortkomen de eere Gods en de zaligheid van zielen. Zoo de Heere wil worden de Conferen ties in zake de hereeniging der Christelijke Gereformeerden en der Nederduitsehe Ge reformeerden gehouden te Amsterdam in het Gebouw Frascati N. Z. Voorburgwal 304. En wel van de Christel. Geref. den lOen April en van de NederdGeref. den 12en April a. s. Die samenkomsten hebben geen officieel karakter. Men komt er niet in het ambt dat men draagt, maar als broeders zaam. Bindende besluiten kunnen er niet genomen worden. Men komt saam om de bezwaren te be spreken, die aan de bedoelde hereeniging in den weg liggen. Theologisch debat wordt er niet toege laten. Niet omdat er geen theologische bezwaren zijn, noch ook omdat Kerkrecht en Theologie met elkander niets zouden te maken hebben, maar omdat zooals de Kamper Conferentie zegt dit onpro fijtelijk zou zijn, en te langen tijd zou vorderen. De punten waarover dient gehandeld te worden heeft de Conferentie te Kampen bepaald. Wij deeldeu ze mede in ons nom- mer van 3 Maart 1.1. Met het oog op de eischen van 's Heeren Woord, lettende op het historisch verleden, en ook naar den drang van het.broederh irt moet de hereeniging tot stand komen. Geve de Heere dat het blijken zal, dat zij ook kan tot stand komen. Ook kan naar onze meening de Refor matie der Kerken niet doorwerken zoolang de hereeniging niet heeft plaats gehad. Erger dan de huidige gedeeldheid zou een hereeniging in schijn, in naam alleen zijn. Daarvoor beware ons de Heere. Laat het ons ook niet bevreemden zoo de uitkomst eens deed zien, dat het moeien en niet kunnen ook in deze door ons eerst wat dieper nog moet gevoeld, en wat op rechter en ootmoediger nog moet beweend worden, vóór dat de Heere de hereeniging, van wat door onze zonden en ongehoorzaam heid gedeeld ligt, bewerkt. Er zijn bezwaren, en die moeten weg geruimd zijn eer de hereeniging kan tot stand komen. Geve de Heere dat er bij Zijn volk ge bed voor deze zaak mag zijn. Zij die gelooven, zullen ook in deze zaak niet haasten. Zij het ons nog vergund zeer aan te dringen bij de genoodigde Broeders om aan de uitnoodiging gevolg te geven, en zich de volgende week ter conferentie te begeven, aan de plaats waar velen onzer nu ruim een jaar geleden zulke onver getelijke dagen hebben doorgebracht. Zij er de Heere thans gelijk toen in het midden. Reeds te lang hebben wij gewacht met de aanbeveling van een uitnemend boekske van de hand van Dr. A. Kuyper getiteld Dagen van goede boodschapHet bevat wel paaschoverdenkingen maar is over waard ten allen tijde te worden gelezen, en kan onder 's Heeren gunst ook na het Paaschfeest tot zegen en stichting en onderwijzing zijn. Wij wenschen hetin veler handen. Om den inhoud te doen kennen, laten wij hier de voorrede uit het boekske zelf volgen. Strekke ook deze arbeid tot zegen voor velen, tot verheerlijking van 'sHeeren naam. »Op den bundel voor den Kerstnacht »volge terstond de bundel voor den Paaschmorgen. Niet pas op Golgotha, »maar reeds in de Kribbe begint de ver nedering, wier eindpaal eerst bereikt is, »als het graf zich ontsluit In de Op standing is het lijden verslonden. Eerst »door de Opstanding draagt het lijden vrucht voor de Kerke Gods. Eerst in »den glans der Opstanding kan én Gethsé- »mané én Golgotha verstaan worden. »De heilige apostelen toonen het ons.. Overweldigende slaap verdooft hun geest »in Gethsémané. Van Golgotha blijven. »ze verie. En eerst na de Opstanding^ ■btoen verstonden ze, dat de Christus al

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 3