ZEEUWSGHE KERKBODE,
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Redacteur, j3. j. jJV, JClaarhamer.
v. d m. te middelburg,
NED. GEREF. KERKEN
(thans doleerende.)
Zondag 18 Maart.
No 57.
17 MAART 1888.
2C JAARGANG-,
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(hij vooruitbetaling) f 0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
M IDDELBUEG.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN
Sn de week van 18 tot 24 Maart.
MIDDELBURG.
Zaal „Schuttershof."
Yoorm. half 10 uren, Ds. KLAARHAMER. Doop.
Avond half zeven uren, Ds. KLAARHAMER.
YLISSINGEN.
Yoorm. half 10 uren, Lezen eenerPred.
Nammid. 2 uren Ds. Klaarhamer (Doop.)
KOUDEKERKE.
Voorm negen uren, Lezen eener Predic>
JNamidd. twee uren,
SEROOSKERKE.
In de schuur van J. WONDERGEM.
Voorm negen uren, Lezeneener predic.
Nam. twee uren,
GAPINGE.
Voorm. half 10 uren, T -r» t
-nt j i Lezen eener r redic.
Namidd. twee uren,
VRÖUWEPOLDER.
Voorm. negen uren, T
Ayond zes uren, Lezen eener Predlc"
AXEL.
Yoorm. negen uur, Ds. Wolf.
Namidd. twee uur, Ds. Wolf. (Bidstond
voor het veldgewas.)
TERNEUZEN.
Voorm. negen uren, T -n t
Namidd. twee uren, Lezen eener Predlc'
Avond zes uren, Ds. Wolf. (Bidstond voor
het veldgewas.)
POORTVLIET.
Yoorm. negen uren, dhr. K. Werner.
Namidd. twee uren, dhr. K. Werner.
Nog niet ontkomenc kerken.
O. en W. SOUBURG.
In de woninir van P. seurmoxd.
Vrijdagavond half acht uren, dhr. K. Werner.
etc f. 3ïetL (ifi
Offleiëele mededeel! n sen van den
Kerkeraad van Middelburg.
Leden der Nederd. Geref. Kerk, welke
in krankheid of in andere omstandigheden
behoefte hebben aan geestelijken raad of
hulpe, worden verzocht zich te wenden tot
den Broeder Ouderling van hun wijk.
De wijken zijn verdeeld als volgt
Wijk A. B. C. D. E. Onderling Br. G.
P. Wattez, Kortedelft F. 26.
Wijk F. G. H. L. T. Ouderling Br. C.
H. de Wagemaker, Molenwater N. 50.
Wijk M. N. O. S. Ouderling Br. L. J. de
Kok, Molenwater N. 34.
Wijk K. Q. R. Ouderling Br. A. B.
Crucq, Seisstraat Q 14.
Wijk I. P. U. V. Ouderling Br. A.
Dingemanse, Oude havendijk Y. 48.
Aangifte vooi doop en trouw, inschrij
ving in het duplicaat lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën, behooren te geschieden bij den
Scriba van den Kerkeraad, den beer
A. B. Crucq, (Seisstraat Q 14)
op Dinsdagavond van 8-9 uren.
De geest is wel gewillig, maar het vlcesch
is zwak.
In de Paaschzaal kwamen er aangaande
Petrus drieërlei gedachten openbaar. In
den liefderaad Gods lag besloten eene noo-
dige, louterende, zelfontdekkende beproeving
voor dezen uitnemenden apostelin de
poorten der hel was ook een raad tegen
dezen rotsman gedacht, om hem gelijk de
anderen, maar hem bovenal, te ziften als
de tarwe en door dit ziften hem te doen
omkomen en ook had Simon bar Jona
zelf een gedachte aangaande zich zelf ge
dacht. Hij had Jezus lief met eene liefde
die nog veel te weinig geestelijk en nog
zeer vleescbelijk was, en op deze liefde
had hij een voornemen gebouwd omtrent
zijn offer dat bij den lijdenden meester
wilde brengen.
Tegen zijn eigen gedachten bad de Heere
hem gewaarschuwd, en onder anderen in de
bovenstaande woorden hem een reden ge
noemd, waarom zij moesten falen. Tegen
de gedachten des Satans bewaarde de trouwe
Wachter Israels zijn knecht door voor hem
te bidden, dat zijn geloof niet zou ophouden.
De raad Gods aangaande Petrus ging Hij
aan en in hem vervullen.
Zoo is bet hoogst ernstig verbaal van
Petrus verloochening een nieuwe prediking
dat 's menschen raad ijdel/ieid is, dat de
raad der hel wordt te niet gedaanen dat
's Heeren raad alleen zal bestaan
Petrus daad is dan ook door den H. Geest
voor de Kerk geboekt, om haar door 's
Heeren doen in deze te troosten, en door
het doen van Petrus te vermanen en to
waarschuwen.
Daarom, hoewel ten allen tijde de over
denking van dit deel van Gods Woord
noodig is, vooral in onze dagen is het
noodzakelijk, nu de Reformatie eenerzijds
en ongeloof en revolutie anderzijds op elk
gebied ons noodzaken met groote beslist
heid vóór of tegen den Christus te kiezen.
Waakt en bidt opdat gij niet in ver
zoeking komtde geest is wel gewillig^
maar het vleesch is zwak."
Hoe noodig is het ons, telkens weder
in dit Woord, de stem des Ontfermers te
hooren, en hoe noodig evenzeer, dat Hij
het willen en volbrengen tot dit waken
in ons werke, en ons leere biddenOnze
Yader, die in de hemelen zijt, leid ons