„Ik ben uitgestort als water." vaardigden aanwezig waren als auditores (hoorders), evenals nog enkele BB. Diake nen. Tot praeses werd benoemd Ds. Wolf van Axel, tot scriba Ouderling A. B. Crucq tot assessoren Ds. Klaarhamer en Ouderling J. Dingemanse van Gapinge. Een drietal kerken, Middelburg, Axel en Koudekerke hadden hun afgevaardigden een instructiebrief medegegeven. Uit het antwoord op de vragen naar art. 41 der kerkenorde bleek dat onder 's Heeren gun-t de reformatie gelukkig voortgaat, dat er meer kerkelijk leven komt, dat men aanvankelijk weer begint te komen tot het inzien in de roeping dei- kerk. Hier en daar komt ook bij dë BB. Diakenen weder een schriftuurlijk opvatten van hun ambt. Zoo werd aangedrongen op het behartigen van goed onderwijs, van scholen die zich aansluiten bij huisgezin en kerk. Gravamina waren er niet. Voor zeven verschillende zaken brachten de Deputaten rapport uit. Vooral dat der BB. die belast waren met de bevordering der reformatie in deze Glasses was belangrijk, omdat het deed zien, hoe het werk des Heeren stil en kalm maar zeker voortgaat. Andere Deputaten moesten helaas! klagen over treurige verschijnselen van indepen- dentisme in een onzer kerken. Er leven groepen van Gereformeerden onder ons, hij wie die schuldige krankheid chronisch (d. i. tot een sleepende ziekte) is geworden. Bij de verdeeling der Consulentschappen bekwamen de kerken van Ter Neuzen en Zaamslag Ds. Wolf van Axel, en de kerken van Vlissingen, Koudekerke, Poort vliet en St. Maartensdijk Ds. Klaarhamer tot Consulent. De zorg voor de nog niet ontkomen kerken, doch waar de reformatie een aan vang nam, is verdeeld tussehen de Dienaren des Woords, waarbij ook gerekend is-met den beroepen Dienaar van Serooskerke c. a., met de Ouderlingen Dielemans, J. Dinge manse en C. de Kam. Tot visitatoren werden benoemd Ds. Wolf van Axel en Ds. Klaarhamer. Tot classikalen Quaestor werd tijdelijk benoemd de Broeder Ouderling C. H. de Wage- maker te Middelburg, en tot Actuarius de Broeder Ouderling A. B. Crucq te Middel burg. Bij dezen laatste moeten alle stukken bezorgd worden, die deze Classes aangaan, en die niet bepaald bij een der deputaten behooren. Hij voert* ook de cor respondentie tussehen deze en andere Classen. Bij de regeling der doop- en avondmaal- bedieningen kwam in behandeling de vraag van Vlissingen Welke Zondagsarbeid sluit uit van 't H. Avondmaal De vergaderde Kerken meenden overeenkomstig Gods Woord het navolgende te moeten ant woorden le. Werken der barmhartigheid en der noodzakelijkheid ontheiligen den rustdag niet en sluiten dus ook niet uit van 't H. Avondmaal. Tot de werken dei- noodzakelijkheid rekende men niet alleen het helpen of redden van mensch en beest, maar ook het binnenbrengen uit zee van een schip, dat van éen reis op den rustdag voorgaats komtook het ver blijf op een lichtschip. Maar niet het uitbrengen naar zee bijv. van een stoom boot. Dit kan wachten tot de rustdag voorbij is. Er werd echter zeer aanbevolen dat vooral de betrokken kerken moeite zouden doen om allen Zondagsarbeid afge schaft te krijgen, en ook werd uitgesproken dat de kerken niet mogen vergeten, dat het door haar ontrouw en lauwheid is, dat de tegenwoordige staat en maatschappij niet meer met de geboden des Heeren rekent. 2e. Oordeelde men, dat alle zuiver zesdaagsche arbeid overtreding is van het gebod des Heeren, en dus van 't avond maal uitsluit, doch dat men bij 't af houden van 't avondmaal om deze reden met groote voorzichtigheid en barmhartig heid diende te rade te gaan met den geestelijken staat en den toestand van den betrokken persoon, wel onderscheidende tussehen een zuigeling en een gevorderde in de Genade. Ook werd besloten om de zaak der hereeniging tussehen deze Kerken en de Christelijke Geref. Kerk en de groepen die wijlen Ds. Ledeboer volgen, niet nu in behandeling te nemen. Men achtte deze zaak te gewichtig om haar in enkele oogenblikken te behandelen. Er werd goed gevonden hiervoor een buitengewone ver gadering te beleggen op Woensdag 28 Maart a. s. Ds. Wolf, Ds. Klaar hamer en ouderling A. Dingemanse wor den benoemd als deputaten, om die vergadering te dienen van consideratie en advies. Ook werd besloten dat Dienaren des Woords uit de Christel. Geref. Kerk tot de bediening in deze Kerken konden wor den toegelaten, indien bij daartoe benoemde deputaten geen bezwaar bestond dat pre dikanten bij de verschillende Gereformeerde groepen konden toegelaten, zoo 't geble ken was dat zij wettiglijk in 't ambt gekomen zijn, en dat geen oefenaars zullen worden toegelaten, dan die in deze of in een andere Classis kerkelijk zijn onderzocht. Ook werd nog bepaald dat elke twee maanden in alle Kerken een Collecte zal worden gehouden voor hulpbehoevende Kerken in deze Classes. De Kerk eraden van Axel en van Serooskerke zijn als deputaten benoemd om te onderzoeken öf en in hoeverre aan aanvragen om hulp mag worden voldaan. Nog tal van andere zaken werden be sproken of geregeld of zoonoodig vastge steld. Ook werd bepaald dat de Zeeuwsche Kerkbode zou zijn het officieele Orgaan voor de Kerken dezer Classes. Plet was een goed samenzijn. Moge de vrucht zijn tot eere van 's Heeren naam en tot opbouwing van Zijn Kerk. Te ongeveer zes uren sloot de voor zitter de vergadering, en keerden de Broeders na gemeenschappelijk dankgebed huiswaarts. Namens de Classes A. B. CRUCQ, a tuarius. Ilc ben uitstort nis water en al mijn beenderen hebben zich van een geschei den mijn hart is nis was, het is gesmol ten in het midden mijns ingewands. I's. 22 15. Een der trekken, dien we ilit der. kruis- psalm opvangen, is Jezus' innerlijke ver smelting, bezwijking en wegzinking. De Heilige Geest teekent het u als voor oogen in vs. 15 en 16, en Plij doet het in tal van beelden, in eene overstelping van veel heid der gedachten, als om u te doen be seffen, hoe onmachtig de taal eigenlijk is, om dat innerlijk bezwijken van den Messias weêr te geven. Levend voelt de Heer zich als begraven, want Hij klaagtGij legt mij in het stof des doodsde uitgang der ziel in de stem die klagen kan, is afgesneden, want »zijn tong kleeft aan zijn gehemelte zijn tranen weigeren te vloeien, want hij voelt zich verdroogd als een potscherf;" zijn hart kan geen weerstand meer bieden, verloor alle energie en lijdenskracht, want, »zijn hart is als was, gesmolten in het midden zijner ingewanden zijn lichaam is volkomen machteloos en valt voor zijn gevoel uit elkaar, want »al zijn beenderen zijn van een gescheiden ja, kortom, heel zijn bestaan voelt onze Heiland innerlijk bezwijken en ineenzinken, want hij klaagt »Ik ben uitgestort als water." Waar blijven nu de roepers, die zeggen dat Jezus als martelaar stierf Hoe sterft een martelaar? Immers door genade Door ingestorte kracht die zijn bezwijkend hart met hero- ieken moed vervultDoor de energie des geloofs, die hem tot den laatsten dood snik van binnen sterk en onwrikbaar doet blijven, al wordt uitwendig alles verteerd En wat vindt gij hiervan bij uw Jezus Och van dit alles immers het tegendeel Geen genade want hij was verlaten van zijn God. Geen ingestorte kracht, want al de kracht die in hem was, werd hem als uitgezogen en druppel bij druppel af getapt. Het was al één bezwijken van bin nen, eer het nog aan het uitwendige be zwijken toekwam. Uw Jezus werd innerlijk niet gesterkt, maar afgebroken, of neen, afgebro ken is voor de snelheid en ontzaglijkheid van dat innerlijk vernietigen zelfs nog te zwak gezegd. En daarom grijpt de H. Geest nog krasser beeld, en zegt niet» af gebroken", maar uitgegoten en uitge goten", niet gelijk traaglijk de olie uit de kruik vliet, neen, maar snel, als het water neerstort van de bergen en daarom staat er zoo forsch, zoo als om de innerlijke bezwijking van uw Jezus u meê te doen beseffen Uitgestort als water Het is de namelooze machteloos heid, die dat beeld u teekent. Niets, niets meer te kunnenGeen lip meer te kunnen openen, geen oog meer te kunnen opslaangeen moed meer uit 't hart in den wil te kunnen brengen dat inzinken van de polsendat wegzuigen van de ziel, die nog bidden wil; die namelooze der bange en benauwende onmachtzoo onmachtig, dat zelfs het besef van die

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 2