„Ik ben uitgestort als water."
vaardigden aanwezig waren als auditores
(hoorders), evenals nog enkele BB. Diake
nen. Tot praeses werd benoemd Ds. Wolf
van Axel, tot scriba Ouderling A. B. Crucq
tot assessoren Ds. Klaarhamer en Ouderling
J. Dingemanse van Gapinge.
Een drietal kerken, Middelburg, Axel en
Koudekerke hadden hun afgevaardigden
een instructiebrief medegegeven.
Uit het antwoord op de vragen naar
art. 41 der kerkenorde bleek dat onder
's Heeren gun-t de reformatie gelukkig
voortgaat, dat er meer kerkelijk leven
komt, dat men aanvankelijk weer begint
te komen tot het inzien in de roeping dei-
kerk. Hier en daar komt ook bij dë BB.
Diakenen weder een schriftuurlijk opvatten
van hun ambt. Zoo werd aangedrongen
op het behartigen van goed onderwijs, van
scholen die zich aansluiten bij huisgezin
en kerk.
Gravamina waren er niet. Voor zeven
verschillende zaken brachten de Deputaten
rapport uit. Vooral dat der BB. die belast
waren met de bevordering der reformatie
in deze Glasses was belangrijk, omdat
het deed zien, hoe het werk des Heeren
stil en kalm maar zeker voortgaat.
Andere Deputaten moesten helaas! klagen
over treurige verschijnselen van indepen-
dentisme in een onzer kerken. Er leven
groepen van Gereformeerden onder ons,
hij wie die schuldige krankheid chronisch
(d. i. tot een sleepende ziekte) is geworden.
Bij de verdeeling der Consulentschappen
bekwamen de kerken van Ter Neuzen en
Zaamslag Ds. Wolf van Axel, en de
kerken van Vlissingen, Koudekerke, Poort
vliet en St. Maartensdijk Ds. Klaarhamer
tot Consulent.
De zorg voor de nog niet ontkomen
kerken, doch waar de reformatie een aan
vang nam, is verdeeld tussehen de Dienaren
des Woords, waarbij ook gerekend is-met
den beroepen Dienaar van Serooskerke c. a.,
met de Ouderlingen Dielemans, J. Dinge
manse en C. de Kam.
Tot visitatoren werden benoemd Ds.
Wolf van Axel en Ds. Klaarhamer. Tot
classikalen Quaestor werd tijdelijk benoemd
de Broeder Ouderling C. H. de Wage-
maker te Middelburg, en tot Actuarius de
Broeder Ouderling A. B. Crucq te Middel
burg. Bij dezen laatste moeten alle
stukken bezorgd worden, die deze Classes
aangaan, en die niet bepaald bij een der
deputaten behooren. Hij voert* ook de cor
respondentie tussehen deze en andere
Classen.
Bij de regeling der doop- en avondmaal-
bedieningen kwam in behandeling de vraag
van Vlissingen Welke Zondagsarbeid sluit
uit van 't H. Avondmaal De vergaderde
Kerken meenden overeenkomstig Gods
Woord het navolgende te moeten ant
woorden le. Werken der barmhartigheid
en der noodzakelijkheid ontheiligen den
rustdag niet en sluiten dus ook niet uit
van 't H. Avondmaal. Tot de werken dei-
noodzakelijkheid rekende men niet alleen
het helpen of redden van mensch en beest,
maar ook het binnenbrengen uit zee
van een schip, dat van éen reis op den
rustdag voorgaats komtook het ver
blijf op een lichtschip. Maar niet het
uitbrengen naar zee bijv. van een stoom
boot. Dit kan wachten tot de rustdag
voorbij is. Er werd echter zeer aanbevolen
dat vooral de betrokken kerken moeite
zouden doen om allen Zondagsarbeid afge
schaft te krijgen, en ook werd uitgesproken
dat de kerken niet mogen vergeten, dat
het door haar ontrouw en lauwheid is,
dat de tegenwoordige staat en maatschappij
niet meer met de geboden des Heeren
rekent. 2e. Oordeelde men, dat alle zuiver
zesdaagsche arbeid overtreding is van het
gebod des Heeren, en dus van 't avond
maal uitsluit, doch dat men bij 't af
houden van 't avondmaal om deze reden
met groote voorzichtigheid en barmhartig
heid diende te rade te gaan met den
geestelijken staat en den toestand van den
betrokken persoon, wel onderscheidende
tussehen een zuigeling en een gevorderde
in de Genade.
Ook werd besloten om de zaak der
hereeniging tussehen deze Kerken en de
Christelijke Geref. Kerk en de groepen
die wijlen Ds. Ledeboer volgen, niet nu in
behandeling te nemen. Men achtte deze
zaak te gewichtig om haar in enkele
oogenblikken te behandelen. Er werd goed
gevonden hiervoor een buitengewone ver
gadering te beleggen op Woensdag
28 Maart a. s. Ds. Wolf, Ds. Klaar
hamer en ouderling A. Dingemanse wor
den benoemd als deputaten, om die
vergadering te dienen van consideratie en
advies.
Ook werd besloten dat Dienaren des
Woords uit de Christel. Geref. Kerk tot
de bediening in deze Kerken konden wor
den toegelaten, indien bij daartoe benoemde
deputaten geen bezwaar bestond dat pre
dikanten bij de verschillende Gereformeerde
groepen konden toegelaten, zoo 't geble
ken was dat zij wettiglijk in 't ambt
gekomen zijn, en dat geen oefenaars zullen
worden toegelaten, dan die in deze of in
een andere Classis kerkelijk zijn onderzocht.
Ook werd nog bepaald dat elke twee
maanden in alle Kerken een Collecte zal
worden gehouden voor hulpbehoevende
Kerken in deze Classes. De Kerk eraden
van Axel en van Serooskerke zijn als
deputaten benoemd om te onderzoeken öf
en in hoeverre aan aanvragen om hulp
mag worden voldaan.
Nog tal van andere zaken werden be
sproken of geregeld of zoonoodig vastge
steld.
Ook werd bepaald dat de Zeeuwsche
Kerkbode zou zijn het officieele Orgaan
voor de Kerken dezer Classes.
Plet was een goed samenzijn. Moge de
vrucht zijn tot eere van 's Heeren naam
en tot opbouwing van Zijn Kerk.
Te ongeveer zes uren sloot de voor
zitter de vergadering, en keerden de
Broeders na gemeenschappelijk dankgebed
huiswaarts.
Namens de Classes
A. B. CRUCQ, a tuarius.
Ilc ben uitstort nis water en al mijn
beenderen hebben zich van een geschei
den mijn hart is nis was, het is gesmol
ten in het midden mijns ingewands.
I's. 22 15.
Een der trekken, dien we ilit der. kruis-
psalm opvangen, is Jezus' innerlijke ver
smelting, bezwijking en wegzinking. De
Heilige Geest teekent het u als voor oogen
in vs. 15 en 16, en Plij doet het in tal
van beelden, in eene overstelping van veel
heid der gedachten, als om u te doen be
seffen, hoe onmachtig de taal eigenlijk is,
om dat innerlijk bezwijken van den Messias
weêr te geven.
Levend voelt de Heer zich als begraven,
want Hij klaagtGij legt mij in het stof
des doodsde uitgang der ziel in de
stem die klagen kan, is afgesneden, want
»zijn tong kleeft aan zijn gehemelte
zijn tranen weigeren te vloeien, want hij
voelt zich verdroogd als een potscherf;"
zijn hart kan geen weerstand meer bieden,
verloor alle energie en lijdenskracht, want,
»zijn hart is als was, gesmolten in het
midden zijner ingewanden zijn lichaam
is volkomen machteloos en valt voor zijn
gevoel uit elkaar, want »al zijn beenderen
zijn van een gescheiden ja, kortom, heel
zijn bestaan voelt onze Heiland innerlijk
bezwijken en ineenzinken, want hij klaagt
»Ik ben uitgestort als water."
Waar blijven nu de roepers, die zeggen
dat Jezus als martelaar stierf
Hoe sterft een martelaar?
Immers door genade Door ingestorte
kracht die zijn bezwijkend hart met hero-
ieken moed vervultDoor de energie
des geloofs, die hem tot den laatsten dood
snik van binnen sterk en onwrikbaar doet
blijven, al wordt uitwendig alles verteerd
En wat vindt gij hiervan bij uw Jezus
Och van dit alles immers het tegendeel
Geen genade want hij was verlaten
van zijn God. Geen ingestorte kracht, want
al de kracht die in hem was, werd hem
als uitgezogen en druppel bij druppel af
getapt. Het was al één bezwijken van bin
nen, eer het nog aan het uitwendige be
zwijken toekwam.
Uw Jezus werd innerlijk niet gesterkt,
maar afgebroken, of neen, afgebro
ken is voor de snelheid en ontzaglijkheid
van dat innerlijk vernietigen zelfs nog te
zwak gezegd. En daarom grijpt de H.
Geest nog krasser beeld, en zegt niet» af
gebroken", maar uitgegoten en uitge
goten", niet gelijk traaglijk de olie uit de
kruik vliet, neen, maar snel, als het water
neerstort van de bergen en daarom staat
er zoo forsch, zoo als om de innerlijke
bezwijking van uw Jezus u meê te doen
beseffen Uitgestort als water
Het is de namelooze machteloos
heid, die dat beeld u teekent. Niets,
niets meer te kunnenGeen lip meer te
kunnen openen, geen oog meer te kunnen
opslaangeen moed meer uit 't hart in
den wil te kunnen brengen dat inzinken
van de polsendat wegzuigen van de
ziel, die nog bidden wil; die namelooze
der bange en benauwende onmachtzoo
onmachtig, dat zelfs het besef van die