Weekblad gewijd aan de belangen der Gerelormeerde Kerken 25 februari. 1338. 2C JAARGANG. Uitgever E. LE COINTRE Middelburg. NED. GEREF. KERKEN (thans doleerende.) middelburg. serooskerke. "gapinge. vrouwepolder. axel. terneuzen. poortvliet. No, 54. ZEEÜWSCHE KERKBODE. EDACTEUR, J3. jJ. j/V. KLAARHAMER, V. D. Al. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen I Sara. 15 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer J - 0,05 Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. PREDIKB EURTB N in de weelt van 20 Februari tot 3 Maart. Zondag 26 Februari. Zaal „Schnttersho ff." Voorm. balf 10 uren, Ds. KLAARHAMER. Doop. Avond zes uren, Ds. KLAARHAMER. VLISSINGEN. Voorm. balf 10 uren, Lezen eener Predic. Avond zes uren, dbr. K. Werner. Vrijdagavond 7 uur dhr. Werner. KOUDEKERKE. Voorm. .negen uren, dbr. K. Werner. Namidd. twee uren, dbr. K. Werner. In de schuur van J. WOADERGEÏI. Voorm. balf 10 uren, )T -*-r Lezen eener Predic. JNam. twee uren, Voorm. balf 10 uren, r D xt t t Lezen eener Predic. JNamidd. twee uren, Voorm negen uur, Ds. Wolf. Namidd. twee uur, Ds. Wolf. Cat. Zond. 6. Offücfiëele mededeelingen van den M.erItera&«S van Middelbui'g, Aangifte vooi doop en trouw, inschrij ving in bet duplicaat lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatiën, behooren te geschieden bij den Scriba van den Kerkeraad, den beer A. B. Crue q, (Seis s J raat Q 14) op Dinsdagavond van 8-9 uren. Exodus 14:15 „Toen zeide de Heere tot Mozes: Wat roept pij tot Mij? Zeg den kinderen Israels, dat zij voorttrekken." III. Voorm. negen uren, r p di Namidd. twee uren, Lezen ee rieaic- Avond zes uren Ds. Wolf. Voorm. uren, -, t> v Namidd. twee uren, Lezen «nerftedic. De berispende vraag, door den Heere bier aan Isrhël voorgesteldis dus ganscb niet vreemd, maar zeer gepast en noodza kelijk. Er was daarin ook eene lieflijke, hoewel tegelijk beschamende vertroosting. Immers bet blijkt uit 's Heeren ant woorden, dat Hij boort en ziet. Hij weet van de moeite waarin zijn volk verkeert. Zijn oog ziet op ben. Het zijn dus rondom wel muren, die eiken uitweg afsnijden, banden des doods, waaraan geen ontkomen schijnt, doch de weg naar boven, naar den troon Gods, de toegang tot den Noodklager Israels is niet gesloten, die weg is vrij. Het blijkt uit deze vragende berisping, dat bet den Heere om 't eens mensche- lijk uit te drukken zeer doet aan Zijn hart, dat Zijn volk Hem verdenkt. Neen, Zijn hart is met ontferming bewogen, al acht Zijn aanbiddelijke wijsheid bet noo- dig om bard met ben te bandelen. Hij gedenkt wel ter dege aan Zijn ver bond en aan Zijn beloften om die te doen ook is er nog raad en sterkte bij Hem. Als de Heere deze dingen aan Zijn volk ontdekt is dat dan geen troost dat is te zeggen, vervulling en vergoeding ran bun gemis en gebrek en te kort En is dat dan niet diep beschamend voor de mokkende en morrende zielen in dien de Heere, door zich aldus aan ben te ontdekken, toont, boe dwaas en zondig bun gemor en bun achterdocht jegens Hem is Gelijk nu op het eerste hooren die vraag vreemd klinkt, zoo schijnt ook bet bevel des Heeren met 't oog op de om standigheden geheel onuitvoerbaar. "Voorttrekken? En daar vooruit is de zee voorttrekken wil zeggen de zee in trekken, dat wil zeggen omkomen. Het is menschelijk onmogelijk zóó aan Pharao te ontkomen enKanaah binnen te komen. Dit is een afgesneden zaak. Er zullen ook toen wel evenals nu van die menschen in Israël geweest zijn, die, meer met zich zelf dan met Gods recht en eere op hebbende, meer deden aan be rekening dan aan eenvoudig gehoorzamen. Die hadden nu gelegenheid om bet volk te wijzen op bun dwaasheid, om zoo maar met dat machtige Egypte te breken, en zoo maar uit te trekken. Nu kon men eens zien wat er van kwam, als men zich tegen de bestaande machten ging verzetten, en zich van de zoo lang gedulde Egyp tische wetten trachtte te ontslaan. Men bad naar bun verstandigen raad moeten luisteren, en in Egypte moeten blijven en van Farao de gunst en toestemming moeten vragen om Jehova te mogen dienen. Het was toch vroeger in de dagen der vaderen ook niet alles geweest in Kanaan». Daar hadden zij toen even goed met aller lei afgoderij, in bun eigen buis zelfs, te kampen gehad. Met dat uittrekken bad men nu dat scboone en goede land Gosen zoo maar prijs gegeven, waarin

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 1