aandachtigen opmerker weer duidelijk ge worden, dat er ontzachelijk veel gebrek, tekort en verkeerd onder ons is, dat nog moet ingezien en met ootmoedig schuldbelij- den voor den Heere dient gebracht te worden. Het is nog zoo in alles aan ons te be speuren, dat wij pas uit de Genootschaps gevangenis zijn ontkomen, en ons niet zoo op eenmaal als een vrijgemaakte weten te bewegen. De stellingen en hare toelichtingen door de BB. de Gaay Fortman, v. d. Berghen Hoekstra zullen ook niet nalaten onder 's Heeren zegen eene goede werking te doen. Alles dus saam genomen, kunnen wij dankbaar zijn, dat dit Congres is gehouden. Er is een begin gemaakt. De stoot is gegeven in de goede richting. In den loop van dit jaar zal er nu in elke provincie vóór Juni DV. een pro vinciale vergadering van Diakenen onder leiding van Bedienaren des Woords plaats hebben, waar dan verder de aangevangen besprekingen kunnen worden voortgezet. Geve de Heere dat dit alles moge strek ken tot opbouwing van Zijn Kerk, en tot verheerlijking van Zijn naam. Wij laten nu hier de aangenomen reso- lutiën volgen, zooals zij werden rondgedeeld staande de vergadering. De aandachtige lezer zal bemerken dat zij het stempel dragen van wat haastig te zijn gesteld en gedrukt. Ieder die weet,hoeveel arbeid er door som migen onzer week aan week moet verricht, zal dit echter gemakkelijk vergeven, en er zich veeleer over verbazen, hoe het mogelijk is geweest, dat er nog eenige tijd tot het voorbereiden van zulk een zaak is gevonden. De aangenomen resolulutiën zijn deze 1. De onderscheiding van rijken en armen is door God gewild, nadat de zon de in. de wereld gekomen was. 2. De rijken behooren voor de armen te zorgen, omdat God het wil. Het moet hun een eere zijn dit te doen. 3. Daar echter de zonde de menschen vijandig tegen elkaar heeft gemaakt, heeft de Heere het noodig geoordeeld een uit- drukkel ijken last aan Zijne gemeente te geven om voor de armen te zorgen. 4. Die zorge geschiedt persoonlijk of gemeenschappelijk, d. i. door private ver- eenigingen of door de Kerke Gods in haar geheel. De laatste neemt de eerste plaats in. 5. De zorge der armen geschiedt in de Kerke Gods door de Diakonie. 6. Onder Diakonie moeten wij verstaan de bediening van de liefde tot den naaste, voorzoover deze arm en ellendig is (eerst de huisgenooten des geloofs en voorts allen van wat naam ook), door de Kerk van Christus uitgeoefend. 7. De dienst der Diakenen is tweeër lei administratief voor de rekening, en bedienend voor het verzorgen der nooden. (Rom. 128). 8. De Diakonie is uit het hoogepriester- lijk ambt van Christus geboren, dus de bediening der ontferming over de armen. Zij staat in nauwe betrekking met het leeraars- en ouderlingenam bt, omdat lichamelijke meestal met zielsnoodsamen- gaat, hetzij hij hieruit geboren is, of daardoor gevolgd wordt. De Diakenen behooren tot den Kerkeraad en zitten daarin, zoo dikwijls zaken behandeld wor den, die alle ambten betreffen. 9. Daar is geen opklimming in de ambten, maar een verscheidenheid van ambten. 10. Onder armen ihöeten we verstaan zoowel stoffelijk als zedelijk-armen. 11. De bediening moet geschieden naar het vermogen, dat de Kerke des Heeren heeft, niet geveinsdelijk of ijverzuchtig, maar oprecht, gewillig, volvaardig en rechtvaardig. 12 De middelen tot uitoefening van de bediening der Barmhartigheid zijn collec ten (in geld en natuurgaven), erfenissen, ziekenhuizen, weeshuizen (of huisgezinnen, waarin weezen opgevoed worden), krank zinnigengestichten, weduwenstichtingen, te huizen voor vreemdelingen, zwervelingen. 13. Scholen behooren niet door de Diakonie opgericht te worden. Zij onder- steune ze niet dan in den uitersten nood. 14. Tegen kapitaliseering is geen bezwaar, mits alle armen zijn verzorgd. 15 Overheids-armenzorg moet overbo dig gemaakt worden, zij is geen werk der Barmhartigheid Daarentegen is het werk der Barmhartigheid vau private personen en vereenigingen noodig. Het is echter geen ambt. Gewoonlijk noemt men dit private werk der Barmhartigheid inwen dige zending. Zij kome achter het werk der Barmhartigheid dat door de Kerk wordt uitgeoefend. Haar ideaal zij pio niers of tilailleurswerk t« doen. 16. De diakonie der Synodale, Luther- sche Kerk enz. moet men brengen onder de rubriek der inwendige zending. 17. De bediening zelve bestaat vooreerst in het verzamelen van de gaven der liefde in dekerken (liefst aan de deuren) en aan de huizen, het opwekken der rijkeren tot het geven dier giften het persoonlijk be zoeken der armen van wier bestaan men kennis kreeg, het peilen van zijn nood en ellende, het voorzien daarvan, het troosten der armen ook met geestelijke vertroos tingen, het beschermen der armen tegen ongelijk en onrecht, het terechtwijzen der verkeerden. INGEZONDEN STIKKEN. (Buiten verantwoordelijk der redactie). VOOEHEEN EN THANS. Zeer Geachte Redacteur Wanneer men de geschiedenis zoo eens opslaat, en de gewichtige gebeurtenissen betrekkelijk Gods kerke overdenkt, welke sedert het jaar 1559 tot op de beroemde Dortsche Synode van 1618 -19 hebben plaats gehad, dan bespeuren wij toch dui delijk daaruit, en ik weet, u zijt dit met mij eens, boe een ontfermend God bemoeie nis met onze Vaderen gemaakt heeft, door het licht Zijns Woords en der waarheid in ons Vaderland, maar ook in de stad onzer in woning weder op den kandelaar te plaatsen, zoodat middelijk hierdoor de door Christus Jezus van eeuwigheid gekenden en gekoch- ten zouden worden verzameld, dewijl Zijn Geest zich daaraan paarde, waarvan dan ook dadelijk een zegen voor het gansche Vaderland afvloeide. Verdrukking ging echter vooraf. Sedert 1559 tot 20 Febr. 1574, was het ook hier een drukkende tijd voor de aan hangers der hervorming, dewijl de Room- sche hiërarchie door halsgericht of andere straffen dezulken trachtte te vernietigen maar toch wies juist toen het Woord Gods; zelfs wil men, dat in een huis in de St. Pieterstraat in het eerstgenoemde jaar, reeds het H. Nachtmaal zou zijn bediend door Gelein Janszoon d'Hoorn deze moest echter spoedig de vlucht ne men naar Engeland, doch na dat. de stad Middelburg in 1574 overging aan den nu zaligen Prins Willem I van Oranje, en de Kerkhervorming openbaar was ingevoerd, kwam deze spoedig terug om op alles be hoorlijk orde te helpen stellen. Nu Gods kerk is ook altijd gedachtig, dat alle dingen eerlijk en met orde be hooren te geschieden. Inmiddels hadden de predikanten van Veere en Vlissingen ook hier openbaar het Woord bediend. Den 8en Maart d. a. v. kwam d'Hoorne, en zoolang er nog slechts één leeraar was, werd in St. Pieter d. i. de Onde of Noordmunster kerk gepredikt tot 19 September 1574, toen ook de West munster kerk, na van den paapschen op schik te zijn ontdaan, in gebruik genomen werd. Deze Westmunster kerk, behoorende vroeger tot de parochie van St. Maarten, stond op de groote markt en is gebruikt tot 13 Maart 1575 en naderhand afgebro ken. Op 1 April 1575 werd de Nieuwe of Abdijkerk geopend door de hervormden, zijnde vroeger genaamd de Oostmunster kerk, ook wel »Onze lieve Vrouwe" of Maria en St. Nicolaas." Den 22 April 1590 begon men in de Gasthuiskerk te prediken, en 29 Juni 1597 in het choor der Nieuwe of Abdijkerk, welke in 1595 van de Nieuwe kerk was afgescheiden door een opgaanden muur terwijl tusschen deze beiden nog heden ten dage het auditorium gevonden wordt met den predikstoel nog aan zijne plaats staande, als eene stomme doch sterk sprekende ge tuige dier dagen, terwijl nu het lokaal zelf als een bergplaats voor allerlei, als pakhuis dienst doet. Doch ik eindig deze opsomming, hetzij genoeg te onzer beschaming. Wie toch had vóór 1574 kunnen den ken, dat deze trotsehe gebouwen, welke ten dienste van den Roomschen Godsdienst waren gebouwd, nog door de toen zoo zeer gedrukte en vervolgde aanhangers der re formatie zouden worden gebruikt? En toch, hierin heeft de Heere zich wonderlijk en ontfermend betoond, door ons Vader land te begiftigen met het licht der waar heid, en daaraan zulk een snellen voort gang verleend. De Heere zag naar Nederland om, trok het uit de duisternis en blindheid van Rome, eigende het zich en het Nederland- sche volk, kwam door een wederkeerende daad, met dien God in één verbond, door

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 3