de afscheiding van de Nederlandsche Hervormde Kerk, en dat zelf zijn attes tatie opvragen juist hetzelfde zou betee- kenen, als door ingedrongen en onwettige besturen geschrapt te worden van het lidmatenboek der kerk. Onze Broeders hebben er blijkbaar dringend behoefte aan, eens officieel en formeel te vernemen, hoe de Nederduitsche Gereformeerde Kerken denken over de Christelijk Gereformeerde Kerk. Zie, Lezer, een daad, een gebeurtenis, die zoolang en bij toeneming zooveel te doen maakt, moet wel een daad van beteekenis zijn. In dit feit heeft dan ook de kerkeraad het bewijs geleverd, dat het hem ernst is, als hij zegt, de Kerk bij Gods Woord te willen houden, alles te willen verwerpen wat met dat Woord in strijd is, en Christus Jezus te houden voor het eenige hoofd der Kerk. in den regel was dat voor zoo'n ker keraad, en is het nog, een zien in het gebod, en een blind zijn voor de uitkomst. Op deze eerste daad moeten nu vanzelf meerdere volgen. Dat wil zeggen, men moet bedaard en ordelijk voortgaan op den weg, die nu ingeslagen is. De kerkeraad zal zich moeten wachten voor het gevaar om een dwingende macht te willen uitoefenen, om zich aan testel len alsof hem de wetgevende en rechter lijke macht was toevertrouwd. Dit is vol strekt niet zoo. Allereerst beginnen dan ook en te recht onze kerkeraden met te zorgen voor en te waken over de zuivere bedie ning des Woords. Zij doen dit o. a. door de Bedienaren des Woords te binden aan de drie Formu lieren van Eenigheid. Deze moeten bij de aanvaarding van hun ambt die Formulieren teekenen, daarmede belijdende, dat zij ge- looven en belijden, gelijk dat daarin is uitgedrukt, en belovende noch openlijk noch bedektelijk iets te zullen leeren, wat met die Formulieren strijdt, aangezien die Formulieren in alles met het Woord des Heeren overeenstemmen. Onze ouderlingen zitten ook weder op de leer," gelijk men dit vroeger noemde, d. i. zij waken er tegen, dat de Leeraar of oefenaar van Gods Woord zou afgaan. Zij laten ook geen Dienaar of Oefenaar tot hun kansels of spreekgestoelten of catechisatiën toe, die niet op eenige wijze is onderzocht of beproefd bevonden. Geen kerkeraad behoeft zich ook neer te leggen bij een onderzoek dat vroeger en elders heeft plaats gehad. Onze kerkeraden gaan uit van de waar heid, dat niet de kerken er zijn om den predikanten een traktement en een pastorie en eene positie in de maatschappij te be zorgen, maar dat de Dienaren er zijn om als knechten des Heeren de ge meenten te dienen. Onze kerkeraden doen dit niet als heer schappij hebbende over den Dienaar des Woords, maar gelijk dit aan wachters op Zions muren betaamt. Ook zijn zij in dit stuk, zoomin als in eenig ander, independenten of scheurma kers. Dat is te zeggen, zij hebben er een afkeer van, om te doen wat in Rigteren 21 25 staat»In die dagen was er geen koning in Israël, een iegelijk deed, wat recht was in zijne oogen." Neen. wat voor de enkele leden geldt, geldt ook voor de kerken onderling, n. 1. ,,En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping dei- liefde en der goede werken." De eene kerk ziet dus op de andere toe bij dat zorgen voor en dat waken over de zuiver heid van de bediening des Woords. Zij doen dat, omdat, gelijk onze belijdenis zegt, die kerken zichtbaar wel door tijd en plaats en toestanden vele leden zijn, doch geestelijk nochtans één lichaam zijn (niet v,o r m e n maar z ij n,) zijnde ver- eenigd met hart en wille in éénen zelfden Geest, door de kracht des geloofs." De kerken waken dus over elkander, juist omdat zij als leden van één lichaam elkander liefhebben, en omdat op elk lid de plicht rust om te werken voor het welzijn van het geheele lichaam. Bij dit alles geldt natuurlijk ook niet het persoonlijk inzien of gevoelen van dezen of dien, al ware hij dan ook schijn baar de beste onder allen, maar geldt alleen de belijdenis, welke naar het gemeene oordeel der kerken in alles met Gods Woord overeenstemt. Dit is nu wel erg lastig en hinderlijk voor eigenwillige en heerschzuchtige en losbandige menschen, maar dat bewijst juist, dat wij op 't rechte pad zijn, en naar 's Heeren Woord wandelen. Natuurlijk is 't ook in deze zaak, gelijk wij vroeger reeds opmerkten, alles een begin, en is de praktijk in menig opzicht nog gebrekkig. Kerkelij U e Heriekten, De Heeren Sweers, Lankamp, Meijer, de Jong en Yan Eyken te Amsterdam, door den Kerkeraad van de »Ned. Herv. Gem." aldaar uit hunne betrekking ontslagen, wegens hun meegaan met de Reformatie der Kerk, gaven op Oudejaarsdag, onder protest, de sleutels van school en huis over, en zouden naakt aan den dijk" hebben gestaan, bijaldien de N. Ger. Kerk (thans doleërende) deze mannen niet had gehandhaafd als hoofden van Diac. Scholen. Donderdag 5 Januari werden in gebou wen, tijdelijk tot scholen der Gemeente ingericht, vijftienhonderd kinderen ont vangen van ouders, die voor hun kroost het onderricht en de leiding dezer onder wijzers niet willen missen. Ook het noodige personeel was aanwezig, daar behalve de vijf (hulp) onderwijzers, die insgelijks om dezelfde'reden ais boven genoemde heeren waren ontzet, nog een en twintig hunner ambtgenooten aan de Amsterdamsche Diakonie-scholen zich had- de naangemeld om op de nieuw geopende scholen geplaatst te worden. Vooraf hadden deze onderwijzers geza menlijk eervol ontslag gevraagd aan de commissie van beheer der Diak Scholen. Naar wordt verzekerdwerd hun dit echter niet verleend maar wel werd verg u n- n i n g (s i c.) gegeven tot Ultimo December in hunne betrekking te blijven. N.-L e k k e r 1 a n d. Ook voor deze ge meente werd door den Kerkeraad, 11. Dinsdag avond, de Synodale Organisatie van 1816 afgesneden. De predikant, Ds. Segboer, gaat met de reformatie mede. Daar de president- kerkvoogd onder bescherming van den Burgemeester de kerk had geslo ten, trad Ds. Segboer in de Christelijke school voor de gemeente op. Men schat dat de beide beurten door een 600 hoorders werden bijgewoond. G i e s s e n-N ieuwkerk. Indien tegen de verkozen kerkeraadsleden der doleerenden alhier geen wettig bezwaar wordt inge bracht, zal hunne bevestiging in den loop dezer maand plaats hebben. Daarna zal overgegaan worden tot af snijding van het synodaal verband. Reeds is er een stuk grond aangekocht om een noodkerk te bouwen. Zwolle. Binnen kort zal op het door de Yereeniging ,,de Kerkelijke Kas" aan gekochte terrein bij den Schoenkuipenbrug worden begonnen met den bouw eener kerk en pastorie, ten behoeve der doleeren den alhier. De kerk zal 1100 zitplaatsen bevatten en worden verwarmd, waardoor het vaak hinderlijk gebruik van stoven in den winter kan worden vermeden. Abbenes (Haarlemmermeer.) Het is der Ned. Gereformeerde kerk (do- leerende) alhier, gelukt een stuk grond te koopen, om daarop een kerkgebouw te stichten. Reeds is daartoe vergunning ontvangen. De Ned. Geref. kerk te Leeuwar den heeft een heerenhuizinge met tuin, in de Groote Kerkstraat, ter grootte van p. m. 15 are, aangekocht voor ruim f 16.000, ten einde er een kerkgebouw te stichten. O. e n W. Souburg. Hoe langs zoo meer wordt ook in deze kerk de behoefte aan reformatie gevoeld. Men begint hare noodzakelijkheid in te zien. Reeds herbaalde malen zijn de Opzieners der Gemeente, zoowel de regeerende als de leerende, aangemaand om het werk der hervorming ook dezer kerk ter hand te nemen, doch tot nog toe helaas te vergeefs. Ook was het tot nog toe mislukt een plaats van samenkomst te vinden, ten einde de gemeente daar door Leeraars of Oefenaars omtrent deze zaak kon worden ingelicht. De Heere heeft ons echter ruimte ge maakt, en Woensdagavond L 1. trad Ds. Klaarhamer als eerste spreker voor ons op. De niet ruime plaats van samenkomst was geheel gevuld door een aandachtig, gehoor. ZEerw. zeide, dat er natuurlijk van een bediening des Woords geen sprake kon zijn en dat dit ook niet in de bedoeling lag. Dit was geen samenkomst der gemeen te maar van belangstellenden. Wij werden naar aanleiding van Rig teren 8:7-11 bepaald bij onze zonde en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 3