de afscheiding van de Nederlandsche
Hervormde Kerk, en dat zelf zijn attes
tatie opvragen juist hetzelfde zou betee-
kenen, als door ingedrongen en onwettige
besturen geschrapt te worden van het
lidmatenboek der kerk. Onze Broeders
hebben er blijkbaar dringend behoefte aan,
eens officieel en formeel te vernemen, hoe
de Nederduitsche Gereformeerde Kerken
denken over de Christelijk Gereformeerde
Kerk.
Zie, Lezer, een daad, een gebeurtenis, die
zoolang en bij toeneming zooveel te doen
maakt, moet wel een daad van beteekenis
zijn.
In dit feit heeft dan ook de kerkeraad
het bewijs geleverd, dat het hem ernst is,
als hij zegt, de Kerk bij Gods Woord te
willen houden, alles te willen verwerpen
wat met dat Woord in strijd is, en Christus
Jezus te houden voor het eenige hoofd
der Kerk.
in den regel was dat voor zoo'n ker
keraad, en is het nog, een zien in het
gebod, en een blind zijn voor de uitkomst.
Op deze eerste daad moeten nu vanzelf
meerdere volgen. Dat wil zeggen, men
moet bedaard en ordelijk voortgaan op den
weg, die nu ingeslagen is.
De kerkeraad zal zich moeten wachten
voor het gevaar om een dwingende macht
te willen uitoefenen, om zich aan testel
len alsof hem de wetgevende en rechter
lijke macht was toevertrouwd. Dit is vol
strekt niet zoo.
Allereerst beginnen dan ook en te
recht onze kerkeraden met te zorgen
voor en te waken over de zuivere bedie
ning des Woords.
Zij doen dit o. a. door de Bedienaren
des Woords te binden aan de drie Formu
lieren van Eenigheid. Deze moeten bij de
aanvaarding van hun ambt die Formulieren
teekenen, daarmede belijdende, dat zij ge-
looven en belijden, gelijk dat daarin is
uitgedrukt, en belovende noch openlijk
noch bedektelijk iets te zullen leeren, wat
met die Formulieren strijdt, aangezien die
Formulieren in alles met het Woord des
Heeren overeenstemmen.
Onze ouderlingen zitten ook weder op
de leer," gelijk men dit vroeger noemde,
d. i. zij waken er tegen, dat de Leeraar
of oefenaar van Gods Woord zou afgaan.
Zij laten ook geen Dienaar of Oefenaar
tot hun kansels of spreekgestoelten of
catechisatiën toe, die niet op eenige wijze
is onderzocht of beproefd bevonden. Geen
kerkeraad behoeft zich ook neer te leggen
bij een onderzoek dat vroeger en elders
heeft plaats gehad.
Onze kerkeraden gaan uit van de waar
heid, dat niet de kerken er zijn om den
predikanten een traktement en een pastorie
en eene positie in de maatschappij te be
zorgen, maar dat de Dienaren er zijn om
als knechten des Heeren de ge
meenten te dienen.
Onze kerkeraden doen dit niet als heer
schappij hebbende over den Dienaar des
Woords, maar gelijk dit aan wachters op
Zions muren betaamt.
Ook zijn zij in dit stuk, zoomin als in
eenig ander, independenten of scheurma
kers. Dat is te zeggen, zij hebben er een
afkeer van, om te doen wat in Rigteren
21 25 staat»In die dagen was er geen
koning in Israël, een iegelijk deed, wat
recht was in zijne oogen." Neen. wat voor
de enkele leden geldt, geldt ook voor de
kerken onderling, n. 1. ,,En laat ons op
elkander acht nemen, tot opscherping dei-
liefde en der goede werken." De eene
kerk ziet dus op de andere toe bij dat
zorgen voor en dat waken over de zuiver
heid van de bediening des Woords. Zij
doen dat, omdat, gelijk onze belijdenis zegt,
die kerken zichtbaar wel door tijd en
plaats en toestanden vele leden zijn, doch
geestelijk nochtans één lichaam zijn
(niet v,o r m e n maar z ij n,) zijnde ver-
eenigd met hart en wille in éénen zelfden
Geest, door de kracht des geloofs."
De kerken waken dus over elkander,
juist omdat zij als leden van één lichaam
elkander liefhebben, en omdat op elk lid
de plicht rust om te werken voor het
welzijn van het geheele lichaam.
Bij dit alles geldt natuurlijk ook niet
het persoonlijk inzien of gevoelen van
dezen of dien, al ware hij dan ook schijn
baar de beste onder allen, maar geldt
alleen de belijdenis, welke naar
het gemeene oordeel der kerken in alles
met Gods Woord overeenstemt.
Dit is nu wel erg lastig en hinderlijk
voor eigenwillige en heerschzuchtige en
losbandige menschen, maar dat bewijst
juist, dat wij op 't rechte pad zijn, en naar
's Heeren Woord wandelen.
Natuurlijk is 't ook in deze zaak, gelijk
wij vroeger reeds opmerkten, alles een
begin, en is de praktijk in menig opzicht
nog gebrekkig.
Kerkelij U e Heriekten,
De Heeren Sweers, Lankamp, Meijer, de
Jong en Yan Eyken te Amsterdam, door
den Kerkeraad van de »Ned. Herv. Gem."
aldaar uit hunne betrekking ontslagen,
wegens hun meegaan met de Reformatie
der Kerk, gaven op Oudejaarsdag, onder
protest, de sleutels van school en huis
over, en zouden naakt aan den dijk"
hebben gestaan, bijaldien de N. Ger. Kerk
(thans doleërende) deze mannen niet had
gehandhaafd als hoofden van Diac. Scholen.
Donderdag 5 Januari werden in gebou
wen, tijdelijk tot scholen der Gemeente
ingericht, vijftienhonderd kinderen ont
vangen van ouders, die voor hun kroost
het onderricht en de leiding dezer onder
wijzers niet willen missen.
Ook het noodige personeel was aanwezig,
daar behalve de vijf (hulp) onderwijzers,
die insgelijks om dezelfde'reden ais boven
genoemde heeren waren ontzet, nog een
en twintig hunner ambtgenooten aan de
Amsterdamsche Diakonie-scholen zich had-
de naangemeld om op de nieuw geopende
scholen geplaatst te worden.
Vooraf hadden deze onderwijzers geza
menlijk eervol ontslag gevraagd aan de
commissie van beheer der Diak Scholen.
Naar wordt verzekerdwerd hun dit echter
niet verleend maar wel werd verg u n-
n i n g (s i c.) gegeven tot Ultimo December
in hunne betrekking te blijven.
N.-L e k k e r 1 a n d. Ook voor deze ge
meente werd door den Kerkeraad, 11.
Dinsdag avond, de Synodale Organisatie
van 1816 afgesneden. De predikant, Ds.
Segboer, gaat met de reformatie mede. Daar
de president- kerkvoogd onder bescherming
van den Burgemeester de kerk had geslo
ten, trad Ds. Segboer in de Christelijke
school voor de gemeente op. Men schat
dat de beide beurten door een 600 hoorders
werden bijgewoond.
G i e s s e n-N ieuwkerk. Indien tegen
de verkozen kerkeraadsleden der doleerenden
alhier geen wettig bezwaar wordt inge
bracht, zal hunne bevestiging in den loop
dezer maand plaats hebben.
Daarna zal overgegaan worden tot af
snijding van het synodaal verband. Reeds
is er een stuk grond aangekocht om een
noodkerk te bouwen.
Zwolle. Binnen kort zal op het door
de Yereeniging ,,de Kerkelijke Kas" aan
gekochte terrein bij den Schoenkuipenbrug
worden begonnen met den bouw eener
kerk en pastorie, ten behoeve der doleeren
den alhier. De kerk zal 1100 zitplaatsen
bevatten en worden verwarmd, waardoor
het vaak hinderlijk gebruik van stoven
in den winter kan worden vermeden.
Abbenes (Haarlemmermeer.)
Het is der Ned. Gereformeerde kerk (do-
leerende) alhier, gelukt een stuk grond
te koopen, om daarop een kerkgebouw te
stichten. Reeds is daartoe vergunning
ontvangen.
De Ned. Geref. kerk te Leeuwar
den heeft een heerenhuizinge met tuin,
in de Groote Kerkstraat, ter grootte van
p. m. 15 are, aangekocht voor ruim
f 16.000, ten einde er een kerkgebouw te
stichten.
O. e n W. Souburg. Hoe langs zoo
meer wordt ook in deze kerk de behoefte
aan reformatie gevoeld. Men begint hare
noodzakelijkheid in te zien.
Reeds herbaalde malen zijn de Opzieners
der Gemeente, zoowel de regeerende als
de leerende, aangemaand om het werk der
hervorming ook dezer kerk ter hand te
nemen, doch tot nog toe helaas te vergeefs.
Ook was het tot nog toe mislukt een
plaats van samenkomst te vinden, ten
einde de gemeente daar door Leeraars of
Oefenaars omtrent deze zaak kon worden
ingelicht.
De Heere heeft ons echter ruimte ge
maakt, en Woensdagavond L 1. trad Ds.
Klaarhamer als eerste spreker voor ons op.
De niet ruime plaats van samenkomst
was geheel gevuld door een aandachtig,
gehoor.
ZEerw. zeide, dat er natuurlijk van een
bediening des Woords geen sprake kon
zijn en dat dit ook niet in de bedoeling
lag. Dit was geen samenkomst der gemeen
te maar van belangstellenden.
Wij werden naar aanleiding van Rig
teren 8:7-11 bepaald bij onze zonde en