ZEEÜWSCHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. W. JClaarhamer. ©tref. Icrli (dolcmiuk) 1888. j^.EDACTEUÏ\ j3. j, Uitgever K. LE COINTRE GODSDIENSTOEFENINGEN Ned. Geref. Kerken (doSeerende.) Zondag 8 Januari. De man naar Gods hart. £vo. 47. 7 JANUARI* Y. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Branclofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des HeerenP Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen I Sam. 15 22. MlDDELBÜÏiG. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. in de week. van 8 tot 14 Januari 1888. MIDDELBURG. Zaal „Sclmttersbo f." Voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. Bevestiging Ouderling en Diaken. Avond zes uren Ds. KLAARHAMER. VLISSINGEN. Voorm. half 10 uren, dhr. Hoonte. Avond zes uren, dhr. Hoonte. KOUDEKERKE. Voorm. negen uren, Lezing eener Leerrede. Namid. twee uren, dhr. Hoonte. Vrijdagavond zeven uren, Ds.Klaarhamer, Bijbellezing. SEROOSKERKE. In (le schuur van J. WO.YDERGEM. Voorm. negen uren, dhr. Brederveld. Nam. twee uren, Lezing eener Leerrede. GAPINGE. Voorm. half 10 uren, Lezing eener Leerrede. Namid. twee uren, Lezing eener Leerrede. VROUWEPOLDER. Voorm. negen uren, Lezing eener Leerrede. Avond zes uren, dhr, Brederveld. AXEL. Voorm. negen uren, Ds. Wolf. Avond Ds. W olf. Officiëele mededeelingen van den Kerkeraad van Middelburg. Aangifte voor doop en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatiën, behooren te geschieden bij den Scriba van den Kerkeraad, den heer C. H. deWagemaker, (Molenwater N. 50) opD insd agav o ndvan 8-9 uren. Leden der Nederd. Geref. Kerk, welke in krankheid of in andere omstandigheden behoefte hebben aan geestelijken raad of hulpe wórden verzocht zich te wenden tot den Broeder Ouderling van hun wijk. De wijken zijn verdeeld als volgt Wijk A. B. C. D. E is vacant. Wijk F. G. H. I. Ouderling Br. G. P. Wattez, Kortedelft F. 26. Wijk K. L, M. Ouderling Br. L. J. de Kok, Molenwater N. 43. Wijk N. O. Ouderling Br. O. H. de Wa- gemaker, Molenwater N. 50. Wijk P. Q. R. S. T. U. V. Ouderling Br. A. B. Crucq, Seisstraat Q. 14. 2 Samuel 5 2225. Onder de vele vijanden, welke Israël had, was er geen volhardender wederpartijder dan de Filistijn. Het was tusschen dit volk en het volk des Heeren een kamp op leven en dood. Bij geen volk was de haat tegen Israel's Jehova en tegen het recht des Heeren om koning der gansche aarde te zijn, heftiger en dieper geworteld dan bij dit. Geen volk is meer het werktuig in 's Heeren hand geweest om Israël te tuch tigen voor zijn ongehoorzaamheid en eigen willigheid, door geen volk heeft deHeere meer dan door dit zijn bedreiging waar gemaakt, dat zoo Israël zich verzwagerde met de heidenen, deze hun dan zouden zijn tot een strik als een geesel aan hun zijden, en als een doorn in hun oogen. Geen persoonlijke moed en dapperheid, geen krijgsmansbeleid was in staat dezen tegenstander tot onderwerping te dwingen. Dit was duidelijk genoeg in Saul gebleken. Neen, dit werktuig, die kastijding in 's Heeren hand tegen een ongehoor zaam volk Kon alleen worden overwonnen in den weg der gehoorzaamheid aan 's Hee ren Woord en der gewillige erkenning van het recht des souvereinen Jehova's. David was de man naar Gods hart die deze taak zou volvoeren. Simson was er mede aangevangen, doch had het om rede nen vroeger door ons saam overwogen, niet kunnen volbrengen. Saul deugde er geheel niet voor. Hij was juist de man, die aan Israël deed zien, door welke zonde de ambts drager meer dan door eenige andere ver werpelijk wordt voor den Heere, en tot een oordeel voor Zijn volk. Waarom David de man is naar het hart des Heeren, en waarom hij alleen dien krijg tot een gewenscht einde kan brengen, blijkt, gelijk uit meer andere schriftgedeel ten, ook zoo klaar uit de woorden hierboven aangegeven. Hoewel David een man van kloek ver stand, van erkende krijgsmansbekwaamhe den is en het hem allerminst aan persoon lijke dapperheid ontbreekt, toch gaat hij niet naar eigen inzien, noch naar eigen vrome wenschen of meeningen te werk. Het komt gansch niet in hem op te zeggendeze Filistijnen zijn nu eenmaal de roede der kastijding, en Israël heeft zich gansch nog niet van zijn zonde bekeerd, is nog dezelfde van altijd, en dus moéten wij ons wel onder deze goddeloozen hukken. Maar hij gevoelt diep, en erkent met woord én daad, dat zoomin zijn personeele zonden als de zonden des volks, die ook de zijne zijn, omdat hij t«t dat volk behoort, als iets anders, Israël ontslaan van het volbrengen van zijn roeping om ten allen tijde en aan alle plaatsen 's Heeren knecht te zijn, die Zijn wil vol brengt, o. a. ook in het voeren van de oorlogen des Heer en tegen de Kanaanieten, welke oorlogen niet anders zijn dan de voltrekking der rechtvaardige oordeelen des Heeren over zulken, die Hem

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1888 | | pagina 1