maal zal worden gehouden. Zonder de hulp van genabuurde Clas- sen zal dit onmogelijk zijn. Aan den Ker- keraad van Vlissingen is opgedragen, die hulp te vragen. Nog vele andere zaken werden behan deld en gewichtige besluiten genomen. Het eenparig gevoelen der Classis was in zake het den Diakenen van Vrouwe polder aangedane proces, dat het schan delijk en ongehoord moet genoemd worden onder beschaafde en christelijke mannen, dat men ten behoeve van een Genootacliap, dat aanspraak maakt op den naam van >Kerk" zonder eenige voorafgaande waar schuwing of aanmaning anderen voor den rechter daagt, en eischen stelt, die gansch onbetamelijk zijn voor hen die aanspraak maken op den titel van Leeraars en Op zieners der Kerk. De vergadering hechtte hare goedkeuring aan het voorstel, dat van wege de aangevallenen gedaan is, om een modus vivendi te verkrijgen, tot dat de Hooge Raad zal hebben uitspraak ge daan in eene der vele over deze eene en dezelfde kwestie aanhangig gemaakte rechtsgedingen, om, is die uitspraak in het nadeel der doleerenden, dan zonder verdere inmenging van een rechter, het in hun bezit zijnde af te staan. Natuurlijk zonder een oogenblik het recht der kerk op hare goederen en bezittingen los te laten. Weigert de tegenpartij op dit voorstel in te gaan, dan is de verantwoording voor dit geheel onnoodig en kostbaar rechts geding voor haar rekening. Ook had nog plaats het onderzoek van Broeder Werner, benoemd tot oefenaar dezer Classis. Het was opgedragen aan Praeses, Scriba en Assessoren. Het liep over de kennisse der Heilige Schrift, over de leerstellige Godgeleerdheid, en over zijn gaven om het Woord te verklaren, terwijl er nog enkele vragen over de heden- daagsche ketterijen aan toegevoegd werden. Het onderzoek duurde bijna 3 uren en liep ten genoege der keurstemhebbende Broe ders af. Daar herhaaldelijk ook gebleken was, dat onze Broeder gaven ontvangen heeft van den Heere om de Gemeente uit het Woord te onderwijzen, te vermanen, te vertroosten, besloot dus de Classis dezen Broeder opening te geven om als oefenaar in de Kerken dezer Classis te arbeiden. In de eerste maand van 1888 hoopt Broeder K. Werner tot ons over te komen. Om der wille van deze Kerken was het ons allen tot blijdschap, dat deze zaak aldus mocht kunnen geschieden. Geve de Heere dat het blijken moge in Zijn gunst te zijn geschied en zij Br. Werner tot rijken zegen voor veel en velen onder ons. Volgens onze orde van werkzaamheden zal D. V. de volgende vergadering ge houden worden in Maart 1888, saam te roepen door den kerkeraad van Vlissingen. De vergadering, te 9 uren aangevangen, werd te zes uren met dankgebed gesloten* Onze Lezers hebben zeker reeds gelezen de verslagen omtrent het kloek en nitue- jnend pleidooi door Jhr. Mr. de Savornin Lohman in de Kamer gehouden voor rechtsgelijkheid. Het zij ons vergund hem daarvoor openlijk dank te zeggen. Ons Christenvolk kan dezen Christenstaatsman en minnaar van het Recht niet genoeg in waarde houden, om de trouw aan 's Heeren volk betoond, en de toewijding, waarmede hij met de uit muntende gaven, van den Heere hem geschon ken, de zaak van recht en waarheid in Kerk en Staat dient. Als hij rechtsgelijkheid ook voor Ge reformeerde staatsburgers eischte, werd hij hierin krachtig gesteund door den heer Donner en door den heer v. Houten. De tegenspraak kwam van den heer Levy en van den heer Jhr. Mr. Beelaerts van Blokland. De minister van Binnenlandsche zaken zeide o. a., dat de zaak van Serooskerke in onderzoek was, doch naar zijn meening was zij niet van gewicht. Misschien zijn er te Serooskerke eenvoudige menschen, die by het lezen daarvan zoo dachten: wat is dan wel van gewicht en beteekenis Voor die Gereformeerde Staatsburgers, welke hun Bijbel en hun geschiedenis kennen, zal dit oordeel over deze zaak, die nog in onderzoek is, niet zoo vreemd en ongedacht zijn geweest. Zooveel is zeker, dat door 's Heeren voorzienige leiding de Kerk van Seroos- kerk bij aanvang tot de vrienden van het Genootschap en hun helpers zeggen mogen: Gij hebt dit ten kwade gedacht, maar de Heere heeft dit ten goede gedacht. In de laatste 12 maanden werd te Am sterdam voor de Kerkelijke Kas (buiten de extra-collecten en de afzonderlijke ga ven) gecollecteerd de som van f 25,000. Ook de Nederduitsche Gereformeerde Kerken (doleerende) in Noord-Holland heb ben thans hun Kerkbode. Moge hij met blijvende vrucht arbeiden aan den bouw van Zion. De raad, door de Heraut hem gegeven, is zeker goed. Of de opvolging echter ook baten zal Waarom gansch cnkerksche menschen zoo synodaal gezind zijn. ledereen kan het verschijnsel opmerken, dat de vrijmaking der Gereformeerde kerken niet alleen bestreden wordt door degenen, die gezegd kunnen worden min of meer van de Gereformeerde belijdenis af te wijken, maar ook door bijna alle Modernen en door degenen, die ook het station van het modernisme zijn voorbij- gestoomd, en met neuswijze verachting neerzien op al wat naar kerk en gods dienst zweemt. Wat in de dagen der Afscheiding (na 1830) gezien werd, open baart zich thans wederom op treffende wijze, nl. dat, wanneer er een opwaking komt om in de kerk weder naar Gods Woord te leven en tot de gehoorzaamheid aan haren eenigen Koning terug te keeren, zich daartegen niet alleen velen verzetten, die nog in het kerkelijk leven medeleven, maar zich daartegenover ook schrap zet al wat overigens met de kerk gebroken had. Iedereen toch heeft kunnen opmer ken, hoe de Haagsche Synode en hare onderhoorige besturen zich, bij hunne handelingen tegen de Gereformeerden in deze twee jaren, hebben kunnen verheugen in de hartelijke sympathie en medewerking van schier al de liberalistische dag- en weekbladen, hetzij die bladen openlijk het grofste materialisme voorstaan, gelijk de spotbladen van professie en de meeste bladen, die in het noorden des lands ver schijnen hetzij ze een meer vroom-syno- dale gelaatsplooi vertoonen, gelijk Het Utrechtsch Dagblad. Men zal op al de so ciëteiten van ons land moeielijk een enkelen bezoeker vinden, die het niet flink van de synodalen acht, dat ze die doleerende menschen maar eens ter dege op hun plaats hebben gezet. Als dooreen zeker verborgen instinct gedreven, gevoelt schier ieder van de kerk vervreemd wereld- ling, dat hij, als hij in deze ook zijn loodje in de schaal moet leggen, roepen moet vóór de Haagsche Synode, en tegen de Refor matie. En al is het, dat er op sommige plaatsen reeds eenige kentering in de pu blieke opinie waar te nemen is, en het rechts- en billijkheidsgevoel zich nog boven de synodale brandklok uit begint te laten hooren toch heeft het gepeupel, dat hier en daar, gelijk te Nijkerk op de Veluwe en nu onlangs te Nieuw veen, de doleerenden met steenen aanviel, het wel geweten, dat het zijn ruwe aanvallen richtte tegen een sekte, die overal tegengesproken wordt, en die niet alleen geen genade vindt bij de predikanten van de Haagsche Synode, maar evenmin bij de toongevende en re- geerende klassen van ons land. Nu zou men toch zeggenWaaraan ligt dat toch, dat menschen, ganschelijk van God en godsdienst vervreemd, voor de deftige Haagsche Synode in 't vuur kunnen gaan Bij de groote massa van het onkerksche publiek is plotseling een vurige begeerte ontwaakt, om mede den schouder te zetten onder het krakend getimmerte der syno dale organisatie van 1816. Waaraan is het toch toe te schrijven, dat de Synodale Besturen hun werk tot instandhouding van hunne macht en reglementen met zoo luid handgeklap begroet zien door al, wat overigens zich weinig om de kerk bekom merde Het is hieraan toe te schrijven, dat het van God en zijn Woord ganschelijk ver vreemde deel der natie als bij instinct gevoelt, dat de drang der reformatie der Gereformeerde Kerken gevaarlijk is voor de heerschapij van het ongeloof in ons vaderland, en dat daarentegen juist de gebondenheid der Kerken onder regle menten, die met haar wezen in strijd zijn, en onder het bestuur van predikanten, die van de landshoogescholen komen, zeer be vorderlijk is aan de heerschappij van het ongeloof. Men vergete niet, dat de geschiedenis te allen tijde geleerd heeft, welk een zegen rijke invloed op het volksleven tot ver heerlijking van Christus kan uitgeoefend worden door waarlijk vrije, Gereformeerde kerken. Voor dien invloed nu is de partij van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 3