maal zal worden gehouden.
Zonder de hulp van genabuurde Clas-
sen zal dit onmogelijk zijn. Aan den Ker-
keraad van Vlissingen is opgedragen, die
hulp te vragen.
Nog vele andere zaken werden behan
deld en gewichtige besluiten genomen.
Het eenparig gevoelen der Classis was
in zake het den Diakenen van Vrouwe
polder aangedane proces, dat het schan
delijk en ongehoord moet genoemd worden
onder beschaafde en christelijke mannen,
dat men ten behoeve van een Genootacliap,
dat aanspraak maakt op den naam van
>Kerk" zonder eenige voorafgaande waar
schuwing of aanmaning anderen voor den
rechter daagt, en eischen stelt, die gansch
onbetamelijk zijn voor hen die aanspraak
maken op den titel van Leeraars en Op
zieners der Kerk. De vergadering hechtte
hare goedkeuring aan het voorstel, dat van
wege de aangevallenen gedaan is, om een
modus vivendi te verkrijgen, tot dat de
Hooge Raad zal hebben uitspraak ge
daan in eene der vele over deze eene en
dezelfde kwestie aanhangig gemaakte
rechtsgedingen, om, is die uitspraak in
het nadeel der doleerenden, dan zonder
verdere inmenging van een rechter, het in
hun bezit zijnde af te staan. Natuurlijk
zonder een oogenblik het recht der kerk
op hare goederen en bezittingen los te
laten.
Weigert de tegenpartij op dit voorstel
in te gaan, dan is de verantwoording voor
dit geheel onnoodig en kostbaar rechts
geding voor haar rekening.
Ook had nog plaats het onderzoek van
Broeder Werner, benoemd tot oefenaar
dezer Classis. Het was opgedragen aan
Praeses, Scriba en Assessoren. Het liep
over de kennisse der Heilige Schrift, over
de leerstellige Godgeleerdheid, en over
zijn gaven om het Woord te verklaren,
terwijl er nog enkele vragen over de heden-
daagsche ketterijen aan toegevoegd werden.
Het onderzoek duurde bijna 3 uren en
liep ten genoege der keurstemhebbende Broe
ders af. Daar herhaaldelijk ook gebleken
was, dat onze Broeder gaven ontvangen
heeft van den Heere om de Gemeente uit
het Woord te onderwijzen, te vermanen,
te vertroosten, besloot dus de Classis dezen
Broeder opening te geven om als oefenaar
in de Kerken dezer Classis te arbeiden.
In de eerste maand van 1888 hoopt
Broeder K. Werner tot ons over te komen.
Om der wille van deze Kerken was het
ons allen tot blijdschap, dat deze zaak
aldus mocht kunnen geschieden. Geve de
Heere dat het blijken moge in Zijn gunst
te zijn geschied en zij Br. Werner tot
rijken zegen voor veel en velen onder ons.
Volgens onze orde van werkzaamheden
zal D. V. de volgende vergadering ge
houden worden in Maart 1888, saam te
roepen door den kerkeraad van Vlissingen.
De vergadering, te 9 uren aangevangen,
werd te zes uren met dankgebed gesloten*
Onze Lezers hebben zeker reeds gelezen
de verslagen omtrent het kloek en nitue-
jnend pleidooi door Jhr. Mr. de Savornin
Lohman in de Kamer gehouden voor
rechtsgelijkheid.
Het zij ons vergund hem daarvoor openlijk
dank te zeggen. Ons Christenvolk kan dezen
Christenstaatsman en minnaar van het
Recht niet genoeg in waarde houden, om
de trouw aan 's Heeren volk betoond, en
de toewijding, waarmede hij met de uit
muntende gaven, van den Heere hem geschon
ken, de zaak van recht en waarheid in
Kerk en Staat dient.
Als hij rechtsgelijkheid ook voor Ge
reformeerde staatsburgers eischte, werd hij
hierin krachtig gesteund door den heer
Donner en door den heer v. Houten. De
tegenspraak kwam van den heer Levy en
van den heer Jhr. Mr. Beelaerts van
Blokland.
De minister van Binnenlandsche zaken
zeide o. a., dat de zaak van Serooskerke in
onderzoek was, doch naar zijn meening
was zij niet van gewicht. Misschien zijn
er te Serooskerke eenvoudige menschen,
die by het lezen daarvan zoo dachten:
wat is dan wel van gewicht en beteekenis
Voor die Gereformeerde Staatsburgers,
welke hun Bijbel en hun geschiedenis
kennen, zal dit oordeel over deze zaak,
die nog in onderzoek is, niet zoo vreemd
en ongedacht zijn geweest.
Zooveel is zeker, dat door 's Heeren
voorzienige leiding de Kerk van Seroos-
kerk bij aanvang tot de vrienden van het
Genootschap en hun helpers zeggen mogen:
Gij hebt dit ten kwade gedacht, maar de
Heere heeft dit ten goede gedacht.
In de laatste 12 maanden werd te Am
sterdam voor de Kerkelijke Kas (buiten
de extra-collecten en de afzonderlijke ga
ven) gecollecteerd de som van f 25,000.
Ook de Nederduitsche Gereformeerde
Kerken (doleerende) in Noord-Holland heb
ben thans hun Kerkbode. Moge hij met
blijvende vrucht arbeiden aan den bouw
van Zion.
De raad, door de Heraut hem gegeven,
is zeker goed. Of de opvolging echter ook
baten zal
Waarom gansch cnkerksche menschen zoo
synodaal gezind zijn.
ledereen kan het verschijnsel opmerken,
dat de vrijmaking der Gereformeerde
kerken niet alleen bestreden wordt door
degenen, die gezegd kunnen worden min
of meer van de Gereformeerde belijdenis
af te wijken, maar ook door bijna alle
Modernen en door degenen, die ook het
station van het modernisme zijn voorbij-
gestoomd, en met neuswijze verachting
neerzien op al wat naar kerk en gods
dienst zweemt. Wat in de dagen der
Afscheiding (na 1830) gezien werd, open
baart zich thans wederom op treffende
wijze, nl. dat, wanneer er een opwaking
komt om in de kerk weder naar Gods
Woord te leven en tot de gehoorzaamheid
aan haren eenigen Koning terug te keeren,
zich daartegen niet alleen velen verzetten,
die nog in het kerkelijk leven medeleven,
maar zich daartegenover ook schrap zet
al wat overigens met de kerk gebroken
had. Iedereen toch heeft kunnen opmer
ken, hoe de Haagsche Synode en hare
onderhoorige besturen zich, bij hunne
handelingen tegen de Gereformeerden in
deze twee jaren, hebben kunnen verheugen
in de hartelijke sympathie en medewerking
van schier al de liberalistische dag- en
weekbladen, hetzij die bladen openlijk het
grofste materialisme voorstaan, gelijk de
spotbladen van professie en de meeste
bladen, die in het noorden des lands ver
schijnen hetzij ze een meer vroom-syno-
dale gelaatsplooi vertoonen, gelijk Het
Utrechtsch Dagblad. Men zal op al de so
ciëteiten van ons land moeielijk een
enkelen bezoeker vinden, die het niet
flink van de synodalen acht, dat ze die
doleerende menschen maar eens ter dege
op hun plaats hebben gezet. Als dooreen
zeker verborgen instinct gedreven, gevoelt
schier ieder van de kerk vervreemd wereld-
ling, dat hij, als hij in deze ook zijn loodje in
de schaal moet leggen, roepen moet vóór
de Haagsche Synode, en tegen de Refor
matie. En al is het, dat er op sommige
plaatsen reeds eenige kentering in de pu
blieke opinie waar te nemen is, en het
rechts- en billijkheidsgevoel zich nog
boven de synodale brandklok uit begint
te laten hooren toch heeft het gepeupel,
dat hier en daar, gelijk te Nijkerk op de
Veluwe en nu onlangs te Nieuw veen, de
doleerenden met steenen aanviel, het wel
geweten, dat het zijn ruwe aanvallen richtte
tegen een sekte, die overal tegengesproken
wordt, en die niet alleen geen genade vindt
bij de predikanten van de Haagsche Synode,
maar evenmin bij de toongevende en re-
geerende klassen van ons land.
Nu zou men toch zeggenWaaraan
ligt dat toch, dat menschen, ganschelijk
van God en godsdienst vervreemd, voor
de deftige Haagsche Synode in 't vuur
kunnen gaan
Bij de groote massa van het onkerksche
publiek is plotseling een vurige begeerte
ontwaakt, om mede den schouder te zetten
onder het krakend getimmerte der syno
dale organisatie van 1816. Waaraan is
het toch toe te schrijven, dat de Synodale
Besturen hun werk tot instandhouding
van hunne macht en reglementen met zoo
luid handgeklap begroet zien door al, wat
overigens zich weinig om de kerk bekom
merde
Het is hieraan toe te schrijven, dat het
van God en zijn Woord ganschelijk ver
vreemde deel der natie als bij instinct
gevoelt, dat de drang der reformatie der
Gereformeerde Kerken gevaarlijk is voor
de heerschapij van het ongeloof in ons
vaderland, en dat daarentegen juist de
gebondenheid der Kerken onder regle
menten, die met haar wezen in strijd zijn,
en onder het bestuur van predikanten, die
van de landshoogescholen komen, zeer be
vorderlijk is aan de heerschappij van het
ongeloof.
Men vergete niet, dat de geschiedenis
te allen tijde geleerd heeft, welk een zegen
rijke invloed op het volksleven tot ver
heerlijking van Christus kan uitgeoefend
worden door waarlijk vrije, Gereformeerde
kerken.
Voor dien invloed nu is de partij van