Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken Dkdcrd. <§eref. gterli (doleerende) No 42. Redacteur, Jj. jV. J^laarhamer. Uitgever K. LE COINTRE Middelburg. GODSDIENSTOEFENINGEN Ned. Geref. Kerken (doleerende.) Zondag 4 December. 's voorm. half 10 uren dhr. K. WERNER, 's avonds half zeven uren Ds. KLAARHAMER Catechismus, Zondag 23. 3 DECEMBER. 1887. ZEE1IWSGHE KERKBODE V. D. M. te MIDDELBURG. Want de, H EE RE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE gis onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken "Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen I Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. in de week van 4 tot ÏO December. MIDDELBURG. Zaal „Schnttersho ff." VLISSINGEN. Voorm. half 10 urenDs. Klaarhamer,Doop. Avond zes uren Lezing. KOUDEKERKE. Namiddag twee uren Ds. Klaarhamer. Inwijding der Kerk. Doop. Vrijdagavond zes uren Ds. Klaarhamer, Bijbellezing. SEROOSKERKE. In de schuur van J. WONDERGEM. Voorm. negen uren Lezing. Nam. twee uren dhr. K. Werner. GAPINGE7 Voorm. half 10 uren Lezing. Avond zes uren dhr. K. Werner. VROUWEPOLDER. Voormiddag negen uur Lezing. Namiddag twee uur Lezing. Woensdagavond half zeven uren Ds. Klaarhamer, Bijbellezing. Offficiëele mededeelingen van den Kerkeraad van Middelburg. 4 Aangifte vooi doop en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatiën, behooren te geschieden bij den Scriba van den Kerkeraad, den heer C. fi.de Wagemaker, (Molenwater ■N. 50 op Dinsdagavond van 8-9 uren. Geef ons heden ons da^elijksch brood. Matth. 6 j r\. Zoo oppervlakkig bezien, z»u men den ken,dat in onze dagen van gebrek en ellende geen gebed meer moest gebeden worden, dan juist dit. Toch is dit niet zoo. Geen gebed wordt heden ten dage minder gebe den dan dit. Dit heeft meer dan eene oorzaak. Onder andere ook deze, dat voor de meesten dit gebod niet genoeg inhoud:. Over het ge heel genomen, heeft men minder behoefte aan dagelijksch brood, maar heeft men meer behoefte aan weelde. Dat is te zeggen, verre de meesten zouden nog klagen van gebrek indien zij hadden het brood huns bescheiden deels. Als men aan de meestèn vraagde, wat is uw bescheiden deel Dan zou men be merken, dat o, zoo velen en daaronder zelfs geloovigen, eerst dan meenen hun bescheiden deel te hebben, als zij op hun wijze en in hun stand weelderig kunnen leven. Vroeger vond men alleen onder de aanzien lijken hen, die aan weelde en zingenot zich overgaven. Thans wil dat iedereen. Van daar dat het dagelijksch brood voor de massa te min is. Een andere reden is, dat de overgroote meerderheid het bidden heeft verleerd, en vooral het gebed om het dagelijksch brood. Moet men daarom nog bidden? Daar op heeft men immers recht? Daarvoor werkt men immers Neen, er zijn thans te veel socialisten, ook al is de socialistische partij niet groot, dan dat het aantal dat dit gebed nog bidt, niet zeer klein zou wezen. En toch zou het in onze dagen, waarin door zóó velen zoo nijpende armoede wordt geleden, zoo goed en zulk een rijken troost zijn, indien men nog bidden kon: »Geef ons heden ons dagelijksch brood."Waar dit gebed toch in waarheid gebeden wordt, daar wordt geen gebrek gekend, daar komt met de beproeving ook steeds de uitkomsten waar het door rijken en armen oprecht gebeden wordt, daar moet de 19e eeuwsche wanverhouding tusschen die beiden wegvallen. Waarom bidt dit gebed eigenlijk Het woord »brood" beteekent in de Schrift vaak het meest gewone voedsel. Maar niet zelden beteekent het veel meer. Lees eens Ps. 41 10 Ge n. 3 19 2 Th es salon icensen 3:8 en 12, en gij zult bij eenig nadenken bemerken, dat daar met „brood" bedoeld wordt al wat tot den nooddruft des lichaams en des levens be hoort. In dien zin nu is het ook in deze bede opgenomen. De Heere geeft ons hier vrij heid eiken nood en iedere behoefte voor Zijn aangezicht te brengen, en om uit leiding en vervulling Hem te smeeken. Dat nu alle behoefte en nooddruft saam gevat is in dat ééne, dat tot het aller noodzakelijkste moet gerekend worden, is gewis om ons daardoor te vermanen, dat wij alleen van den Heere zouden b e g e e- r e n, hetgeen voor lijf en leven inderdaad behoefte is. Er was ten allen tijde, maar er is vooral in onze stoffelijke en zinnelijke eeuw, zoo veel,dat wij aanzien voor eene behoefte, maar dat inderdaad niet meer is dan eene begeerte van ons hoogmoedig hart en van ons eigenlievend vleesch. En ouders en onderwijzers, die hun kin deren en discipelen liefhebben, mogen wel toezien dat zij hen leeren, aan zulke be geerten niet toe te geven, maar ze te bestrij den en te dooden. Doen zij dit niet, dan zijn zij de eersten, die hun kleinen van het gebed afkeerig maken, en het Socia lisme in hun hart doen ontkiemen. Leert uw huis, o vaders, drie teksten vooral goed verstaan, nl. H eb r. 13:5. 1 Tim.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1