Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken
Dkdcrd. <§eref. gterli (doleerende)
No 42.
Redacteur, Jj. jV. J^laarhamer.
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
GODSDIENSTOEFENINGEN
Ned. Geref. Kerken (doleerende.)
Zondag 4 December.
's voorm. half 10 uren dhr. K. WERNER,
's avonds half zeven uren Ds. KLAARHAMER
Catechismus, Zondag 23.
3 DECEMBER.
1887.
ZEE1IWSGHE KERKBODE
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de, H EE RE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE gis onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken "Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
in de week van 4 tot ÏO December.
MIDDELBURG.
Zaal „Schnttersho ff."
VLISSINGEN.
Voorm. half 10 urenDs. Klaarhamer,Doop.
Avond zes uren Lezing.
KOUDEKERKE.
Namiddag twee uren Ds. Klaarhamer.
Inwijding der Kerk. Doop.
Vrijdagavond zes uren Ds. Klaarhamer,
Bijbellezing.
SEROOSKERKE.
In de schuur van J. WONDERGEM.
Voorm. negen uren Lezing.
Nam. twee uren dhr. K. Werner.
GAPINGE7
Voorm. half 10 uren Lezing.
Avond zes uren dhr. K. Werner.
VROUWEPOLDER.
Voormiddag negen uur Lezing.
Namiddag twee uur Lezing.
Woensdagavond half zeven uren Ds.
Klaarhamer, Bijbellezing.
Offficiëele mededeelingen van den
Kerkeraad van Middelburg.
4 Aangifte vooi doop en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën, behooren te geschieden bij den
Scriba van den Kerkeraad, den heer C.
fi.de Wagemaker, (Molenwater
■N. 50 op Dinsdagavond van 8-9 uren.
Geef ons heden ons da^elijksch brood.
Matth. 6 j r\.
Zoo oppervlakkig bezien, z»u men den
ken,dat in onze dagen van gebrek en ellende
geen gebed meer moest gebeden worden,
dan juist dit. Toch is dit niet zoo. Geen
gebed wordt heden ten dage minder gebe
den dan dit.
Dit heeft meer dan eene oorzaak. Onder
andere ook deze, dat voor de meesten dit
gebod niet genoeg inhoud:. Over het ge
heel genomen, heeft men minder behoefte
aan dagelijksch brood, maar heeft men
meer behoefte aan weelde. Dat is te zeggen,
verre de meesten zouden nog klagen van
gebrek indien zij hadden het brood
huns bescheiden deels.
Als men aan de meestèn vraagde, wat
is uw bescheiden deel Dan zou men be
merken, dat o, zoo velen en daaronder
zelfs geloovigen, eerst dan meenen hun
bescheiden deel te hebben, als zij op hun
wijze en in hun stand weelderig kunnen
leven.
Vroeger vond men alleen onder de aanzien
lijken hen, die aan weelde en zingenot zich
overgaven. Thans wil dat iedereen. Van
daar dat het dagelijksch brood voor de
massa te min is.
Een andere reden is, dat de overgroote
meerderheid het bidden heeft verleerd, en
vooral het gebed om het dagelijksch brood.
Moet men daarom nog bidden? Daar
op heeft men immers recht? Daarvoor
werkt men immers
Neen, er zijn thans te veel socialisten,
ook al is de socialistische partij niet groot,
dan dat het aantal dat dit gebed nog bidt,
niet zeer klein zou wezen.
En toch zou het in onze dagen, waarin
door zóó velen zoo nijpende armoede wordt
geleden, zoo goed en zulk een rijken troost
zijn, indien men nog bidden kon: »Geef
ons heden ons dagelijksch brood."Waar
dit gebed toch in waarheid gebeden
wordt, daar wordt geen gebrek gekend,
daar komt met de beproeving ook steeds
de uitkomsten waar het door rijken en
armen oprecht gebeden wordt, daar
moet de 19e eeuwsche wanverhouding
tusschen die beiden wegvallen.
Waarom bidt dit gebed eigenlijk
Het woord »brood" beteekent in de
Schrift vaak het meest gewone voedsel.
Maar niet zelden beteekent het veel meer.
Lees eens Ps. 41 10 Ge n. 3 19
2 Th es salon icensen 3:8 en 12,
en gij zult bij eenig nadenken bemerken,
dat daar met „brood" bedoeld wordt
al wat tot den nooddruft des
lichaams en des levens be
hoort.
In dien zin nu is het ook in deze bede
opgenomen. De Heere geeft ons hier vrij
heid eiken nood en iedere behoefte voor
Zijn aangezicht te brengen, en om uit
leiding en vervulling Hem te smeeken.
Dat nu alle behoefte en nooddruft saam
gevat is in dat ééne, dat tot het aller
noodzakelijkste moet gerekend worden, is
gewis om ons daardoor te vermanen, dat
wij alleen van den Heere zouden b e g e e-
r e n, hetgeen voor lijf en leven inderdaad
behoefte is.
Er was ten allen tijde, maar er is vooral
in onze stoffelijke en zinnelijke eeuw, zoo
veel,dat wij aanzien voor eene behoefte,
maar dat inderdaad niet meer is dan eene
begeerte van ons hoogmoedig hart en van
ons eigenlievend vleesch.
En ouders en onderwijzers, die hun kin
deren en discipelen liefhebben, mogen wel
toezien dat zij hen leeren, aan zulke be
geerten niet toe te geven, maar ze te bestrij
den en te dooden. Doen zij dit niet, dan
zijn zij de eersten, die hun kleinen van
het gebed afkeerig maken, en het Socia
lisme in hun hart doen ontkiemen.
Leert uw huis, o vaders, drie teksten vooral
goed verstaan, nl. H eb r. 13:5. 1 Tim.