ZEEUWSCHE KERKBODE.
j~\ ED ACTEUR, Y' j- yï' J^LAARHAMER.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken
StoUri (®mf, Ihrfï (doleerende)
Uitgever
K. LE COINTRE
GODSDIENSTOEFENINGEN
Ned. Geref. Reiken (doleerende.)
Zondag 20 November.
No. 40
19 NOVEMBER.
1887.
Y. D. M. te MIDDELBURG,
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE gis onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
in de week van 20 tot 20 November.
MIDDELBURG!.
Zaal „Schnttersho f."
's voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. Doop.
's avonds zes uren Ds. KLAARHAMER.
Catechismus, Zondag 21.
VLISSINGEN.
Voormiddag 9£ nnr dhr. v. d. Bijl.
Avond 6 uur dhr. v. d. Bijl.
KOUDEKERKE.
Voorm. geen dienst.
Namiddag 2 uur dhr, v. d. Bijl.
Vrijdag 25 Nov. 's avonds 6 uur Ds.
RL AARHAMER Bijbellezing.
SEROOSKERKE.
Voorm. 9 uren dhr. J. M. Dijk, cand.
a. d. Vrije Universiteit.
Nam. 2 uren dhr. J. M. Dijk, cand.
a. d. Vrije Universiteit.
GAP1NGE.
Voorm. 9 uur dhr. J. Brederveld.
Nam. 2 uur Lezen.
Woensdag 23 Nov. 's avonds halfzeven
ure, Ds. Klaarhamer, Bijbellezing.
VROUWEPOLDER.
Voormiddag 9 uur dhr. Brederveld.
Namiddag 2 uur Lezen.
Offflciëele mededeeliDgen van den
Kerheraad van middelburg.
Aangifte voor doop, en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën, behooren te geschieden bij den
Scriba van den Kerkeraad, den heer A.
B. Crucq (Seistraat Q 14) op D i n s d a g-
avond van 8-9 nren.
De Kerkeraad heeft besloten de stad voor-
loopig te verdeelen in de navolgende vijf
wijken. De leden der Nederd. Geref. Kerk
kunnen dan in geval van krankheid of bij
plotselinge behoefte aan geestelijke raad
en hulpe zich wenden tot den Broeder
Ouderling welke in hun wijk dienst doet.
Wijk 1 omvat de letters A. B. C. D.
E. deze is vacant.
Wijk 2 omvat de letters F. G. H. I.
Ouderling Br. G. P. Wattez.
Wijk 3 omvat de letters K. L. M. On
derling Br. L. J. de Kok.
Wijk 4 omvat de letters N. O. Ouderling
Br. 'O. II. de Wagemaker.
Wijk 5 omvat de letters P. Q. R. S. T.
U. V. Ouderling Br. A. B. Crucq.
De Kerkeraad ontving van den Ker
keraad der' Christelijk Geref. Gemeente
(Lange Delft) een uitvoerig antwoord op
zijn bekend schrijven. Zoodra de leden des
Kerkeraads er kennis van zullen genomen
hebben zal de Zeeuwsche Kerkbode het
aan de Gemeente bekend maken.
Bij den Heer C. Verhage is terug te
bekomen voor den eigenaar een gouden
ring, gevonden na afloop eener godsdienst
oefening in het Schuttershof.
T©trctp^©toiigtagc
Marlcvs 11:1518.
Het is in onze dagen niet voor het eerst,
dat 's Heeren Kerk behoefte heeft aan re
formatie, omdat zij zoo deerlijk gedefor
meerd is.
Neen, telkens weder verkeerde Zion in
misvormden toestanden moest het hervormd
worden.
Zoo was het ook met de Kerk in de
dagen van 's Heilands omwandeling op
aarde.
Wat zag het er toen ook treurig in de
Kerk uit. Dwaalleer en leugenleer, het
onderhouden van geboden van menschen,
het krachteloos maken der geboden Gods,
tuchteloosheid, zedeloosheid, twist en twee
dracht waren overvloedig aanwezig en
staken al stouter het hoofd op.
Toch scheidt de Heere zich niet van
die Kerk af. Hij blijft in haar en met
haar de sacramenten, besnijdenis en Pascha,
gebruiken en gaat op den Sabbath en op
feestdagen met de gemeente op naar tempel
of synagoge.
Niet telkens moet de vervallen hutte
Davids afgebroken maar hersteld.
De Apostelen en vromen van toen volg
den den Heere hierin.
De band met de Kerk des Ouden Ver-
bonds hebben zij nooit gebroken.
Eerst als het de Kerk onmogelijk ge
maakt wordt langer ter tempel op te
gaan, door uitwerping en vervolging en
als men haar dwingen wil tot deelnemen
aan de zonde, dan breekt zij de uiterlijke
eenheid en de gewone orde en vergadert
elders.
Zij hebben door het Woord en den Geest
des Heeren uit de Kerk weggedaan, uit
gebannen, wat in haar niet hoorde. Zij
hebben haar gezuiverd, gereformeerd.
In de tempelreiniging ontvangen wij
een voorbeeld van zulk een reformatie der
Kerk.
Het was langzaamaan gewoonte ge
worden, dat ten gerieve van hen, die van
verre kwamen, in den tempel werd ver
kocht wat tot de offeranden noodig was.
Geldwisselaars waren hierbij onmisbaar.
Zoo was de mammondienst gedrongen in
het huis aan den dienst des Heeren gewijd.
De tempelwachters hadden hiertegen be
hooren te waken, doch zij deden het niet.