ZEEUWSCHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. ©tref. Ij erft (doleerende) Tod sdienstoefeningen Wed. Geref. Kerken (doleerende.) Zondag 13 November. Niemand kan twee heeren dienen. No. 39. 22 NOVEMBER 1887. j^EDACTEUR, j3, j, JCLAARHAMER. Y. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE ia onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE |is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Uitgever K. LE COINTRE M IDDE LBURG. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan BrandolTeren, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen I Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. Offlciëele mededeelingen van den Kerkeraad van middelburg. Aangifte voor doop, en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatiën, behooren te geschieden bij den Scriba van den Kerkeraad, den heer A. B. Crucq (Seistraat Q 14) op D i n s d a g- avond van 8-9 uren. in de week van 13 tot 10 November. MIDDELBURG. Zaal „Scliattersho 1." *s voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. Doop. 's avonds zes uren Ds. KLAARHAMER, i Catechismus, Zondag 21. VLISSINGEN. Voormiddag 9^ uur Lezen. Avond 6 uur dhr. Punt. Vrijdagavond 7 uur Ds. KLAARHAMER Bijbellezing. KOUDEKERKE. Voorm. 9 uur dhr. Punt. Namiddag 2 uur Lezen. VROUWEPOLDER. Voormiddag 9 uur Lezen. Namiddag 2 uur Lezen. Woensdagavond 7 uur, Ds Klaarhamer, Bijbellezing. Matth. 624. Twee heeren te dienen is nooit begeerlijk €n vaak onmogelijk. Zoodra de een onze geheelen tijd en alle krachten voor zijn dienst verlangt, of indien de twee heeren met elkander strijdige dingen van ons eischen, dan zijn er wel die meenen dat zij heiden kunnen voldoen, doch weldra blijkt toch dat men den eenen moet aan hangen en den ander verlaten. Deze ervaring uit het dagelijksch leven brengt de Heere op geestelijk gebied over. Niemand, zegt Hij kan twee heeren dienen, die elkander als G, d en mammon wederkeerig uitsluiten. Men kan beide bezitten, maar niet tegelijk als hee ren erkennen, want van het oogenblik af dat God zich als de Heere heeft geopenbaard, heeft Hij daarmede tevens betuigd, geen anderen God naast zich te kunnen, noch te willen dulden. De Heere verwerpt elke verdeeldheid van hart en dienst, dus kan men Hem en den mammon niet gelijk dienen. Zoomin als de natuurlijke mensch de dingen des Geestes Gods kan begrijpen, zoomin als hij zich aan de Wet Gods kan onderwerpen, zoomin als de onwederge borene in het Koningrijk Gods kan ingaan, evenmin kan iemand èn God èn den mam mon gehoorzamen. Deze beiden verschillen niet maar in bijkomende zaken, doch zijn tegenge steld in wezen, en middelen, en doel einden, in uitgang en middenpunt, met één woord, in alles, en daarom het is noodz akelij k, het moet, dat men den een aanhangende en dienende den ander haat en verlaat. Men zou meenen dat al volgen allen deze waarheid niet, zij die toch zouden toestemmen. Doch neen. Slechts het kleinste deel is in zijn denken en doen ten goede of ten kwade beslist, zooals Farao of Noach, of Petrus of Paulus. De meesten trachten de dienst dier beide heeren in bijna onbegrijpelijke verwarring te vereenigen, en bewandelen een weg, waarbij zij nu eens ter rechter en dan ter linkerhand afdwalen, en waarmede zij het nimmer bij de wereld maar steeds bij Christus den|Heere verderven. De Heere toch zegt in het bovengeplaat- ste tekstwoord beslist dat de dienst van God en mammon onvereenigbaar is. God en mammon worden voorgesteld als heeren die beiden begeeren over ons heerschappij te verkrijgen en te behouden. De mammon- dienst is de dienst der wereld, want men dient wereld en vleesch alleen om den mammon en om hetgeen door mammon onzen zinnen wordt verschaft. Zie toe dat gij niet onder den s c h ij n van godsdienst de wereld dient, maar tracht God te dienen in deze wereld. In 't begin van Mattheus 6 worden de dicipelen vermaand niet zich zelf, noch den lof of de bewondering van menschen te zoeken, maar op den Heere en op Zijne vergelding te zien. Zijn eer en recht Zijn welbehagen moest niet bijzaak, maar hoofd zaak en doel van hun leven zijn. Hun schat moet in den hemel, en oog en hart daarheen gericht zijn. Indien hun oog eenvoudig is, en niet te gelijk naar boven en naar beneden ziet, zullen zij voor ver deeldheid en onrust van hart en leven bewaard worden. In de eenheid van zien en zoeken is de zaligheid, en daarom kan men ook niet twee heeren dienen. Men kan ook niet van beider dienst ont heven zijn. Schrift en ervaring getuigen dit duidelijk. Wij worden terecht schepselen ge noemd, en zijn daarom tot gehoorzaamheid aan onzen Schepper verplicht. Zoodra wij afgevallen schepse len geworden zijn, hebben wij ons onder de heerschappij gesteld van hem, die tot opstand tegen onzen Schepper ons aan porde. Doet gij altyd wat gij wilt? Wilt gij altijd wat gij doet? Immers neenen toch zegt gij vrij te

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1