ZEEUWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
©tref. Ij erft (doleerende)
Tod sdienstoefeningen
Wed. Geref. Kerken (doleerende.)
Zondag 13 November.
Niemand kan twee heeren dienen.
No. 39.
22 NOVEMBER
1887.
j^EDACTEUR, j3, j, JCLAARHAMER.
Y. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE ia onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE |is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
M IDDE LBURG.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
BrandolTeren, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
Offlciëele mededeelingen van den
Kerkeraad van middelburg.
Aangifte voor doop, en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën, behooren te geschieden bij den
Scriba van den Kerkeraad, den heer A.
B. Crucq (Seistraat Q 14) op D i n s d a g-
avond van 8-9 uren.
in de week van 13 tot 10 November.
MIDDELBURG.
Zaal „Scliattersho 1."
*s voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. Doop.
's avonds zes uren Ds. KLAARHAMER,
i Catechismus, Zondag 21.
VLISSINGEN.
Voormiddag 9^ uur Lezen.
Avond 6 uur dhr. Punt.
Vrijdagavond 7 uur Ds. KLAARHAMER
Bijbellezing.
KOUDEKERKE.
Voorm. 9 uur dhr. Punt.
Namiddag 2 uur Lezen.
VROUWEPOLDER.
Voormiddag 9 uur Lezen.
Namiddag 2 uur Lezen.
Woensdagavond 7 uur, Ds Klaarhamer,
Bijbellezing.
Matth. 624.
Twee heeren te dienen is nooit begeerlijk
€n vaak onmogelijk. Zoodra de een onze
geheelen tijd en alle krachten voor zijn
dienst verlangt, of indien de twee heeren
met elkander strijdige dingen van ons
eischen, dan zijn er wel die meenen dat
zij heiden kunnen voldoen, doch weldra
blijkt toch dat men den eenen moet aan
hangen en den ander verlaten.
Deze ervaring uit het dagelijksch leven
brengt de Heere op geestelijk gebied over.
Niemand, zegt Hij kan twee heeren
dienen, die elkander als G, d en mammon
wederkeerig uitsluiten. Men kan beide
bezitten, maar niet tegelijk als hee
ren erkennen, want van het oogenblik
af dat God zich als de Heere heeft
geopenbaard, heeft Hij daarmede tevens
betuigd, geen anderen God naast zich te
kunnen, noch te willen dulden.
De Heere verwerpt elke verdeeldheid
van hart en dienst, dus kan men Hem en
den mammon niet gelijk dienen.
Zoomin als de natuurlijke mensch de
dingen des Geestes Gods kan begrijpen,
zoomin als hij zich aan de Wet Gods kan
onderwerpen, zoomin als de onwederge
borene in het Koningrijk Gods kan ingaan,
evenmin kan iemand èn God èn den mam
mon gehoorzamen.
Deze beiden verschillen niet maar in
bijkomende zaken, doch zijn tegenge
steld in wezen, en middelen, en doel
einden, in uitgang en middenpunt, met
één woord, in alles, en daarom het is
noodz akelij k, het moet, dat men
den een aanhangende en dienende den
ander haat en verlaat.
Men zou meenen dat al volgen allen
deze waarheid niet, zij die toch zouden
toestemmen. Doch neen. Slechts het kleinste
deel is in zijn denken en doen ten goede
of ten kwade beslist, zooals Farao of
Noach, of Petrus of Paulus. De meesten
trachten de dienst dier beide heeren in bijna
onbegrijpelijke verwarring te vereenigen,
en bewandelen een weg, waarbij zij nu eens
ter rechter en dan ter linkerhand afdwalen,
en waarmede zij het nimmer bij de wereld
maar steeds bij Christus den|Heere verderven.
De Heere toch zegt in het bovengeplaat-
ste tekstwoord beslist dat de dienst van
God en mammon onvereenigbaar is. God
en mammon worden voorgesteld als heeren
die beiden begeeren over ons heerschappij
te verkrijgen en te behouden. De mammon-
dienst is de dienst der wereld, want men
dient wereld en vleesch alleen om den
mammon en om hetgeen door mammon
onzen zinnen wordt verschaft.
Zie toe dat gij niet onder den s c h ij n
van godsdienst de wereld dient,
maar tracht God te dienen in deze wereld.
In 't begin van Mattheus 6 worden de
dicipelen vermaand niet zich zelf, noch den
lof of de bewondering van menschen te
zoeken, maar op den Heere en op Zijne
vergelding te zien. Zijn eer en recht Zijn
welbehagen moest niet bijzaak, maar hoofd
zaak en doel van hun leven zijn. Hun
schat moet in den hemel, en oog en hart
daarheen gericht zijn. Indien hun oog
eenvoudig is, en niet te gelijk naar boven
en naar beneden ziet, zullen zij voor ver
deeldheid en onrust van hart en leven
bewaard worden. In de eenheid van zien
en zoeken is de zaligheid, en daarom kan
men ook niet twee heeren dienen.
Men kan ook niet van beider dienst ont
heven zijn. Schrift en ervaring getuigen
dit duidelijk.
Wij worden terecht schepselen ge
noemd, en zijn daarom tot gehoorzaamheid
aan onzen Schepper verplicht.
Zoodra wij afgevallen schepse
len geworden zijn, hebben wij ons onder
de heerschappij gesteld van hem, die tot
opstand tegen onzen Schepper ons aan
porde.
Doet gij altyd wat gij wilt? Wilt
gij altijd wat gij doet?
Immers neenen toch zegt gij vrij te