ZEEUWSCiE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de'belangen der Gereformeerde Kerken.
DMeri ©eref. ftrl (dalecrcnde)
1887.
Sederd.Geref.Kerli (doleerende)
Zondag 9 October.
No. 34,
8 OCTOBER.
j^.ED ACTEUR, Y' f yf' JVLAARHAMER.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22,
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(hij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
V. D. M. te MIDDELBURG.
A
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelbubg.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
van MIDDELBURG.
O-ODSDIELN" STOEF ENXNT GEN
In de week van 9 tot 15 October.
Zaal „S c bi u 11 e r s b o f."
*8 voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER,
'g avonds half zeven uren Ds. KLAARHAMER.^
Catechismus, Zondag zestien.
Offlciëele mededeelingen van
den Kerkeraad.
Aangifte voor doop, en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
sttestatiënop Woensdagavond van
8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat E.
{69—70.
Ispuit mif-gelleid),
n.
Ex. 12 51. „En het geschiedde even
„ten zelfden dage, dat de Heerede
„kinderen Israëls uit Egypteland
„léidde, naar hunne heiren."
Wij bespraken in ons vorig nommer dat,
een van den Heere uitgeleid en afgezonderd
volk te zijn, kenmerken mogen geacht
worden waaraan Israël van de volken, de
Kerk des Heeren van de wereld te onder
kennen is.
»De Heere bouwt JeruzalemHij ver
gadert Israëls verdrevenen." Alzoo heeft
Hg geen volk gedaanZoo mocht de
psalmdichter terecht zingen Ps. 147 2,20a.
Wij zagen ook dat deze kenmerken niet
voortkwamen uit Israël zelf, maar gegrond
zgn in het recht des Heeren.
De Heere heeft in Zijn raadsbesluit
Israël niet gerekend onder de heidenen.
Zoo werd het o. a. geopenbaard aan Bi-
leam Num. 2 3: 96.
In Zijn eeuwige en gansch vrije liefde
heeft de Heere zich dit volk afgezonderd.
Hij ziet het afzonderlijk aan, Hij heeft het
afzonderlijk lief.
En nu kan de Heere in Zijn liefderijke
wijsheid ter opvoeding van Zijn Kerk wel
willen en toelaten,dat zij een .tijdlang Pharao
tot slavin zij, en onder den staf der drijvers
als onder een tuchtroede Gods doorga,
maar Israël wordt nimmer onder de Hei
denen, dat is, als der heidenen een gere
kend. Neen, als de tuchttgd voorbij is,
dan werpt de Heere de roede weg, en Israël
wordt uitgeleid uit het diensthuis.
Dit geldt natuurlijk zoowel van het
g e h e e 1 e volk, als van elk levend lid
in het bijzonder.
De Heere doet dit niet, gelijk wij reeds
opmerkten, omdat dit volk beter of uitne-
mender of geschikter is dan eenig ander
volk, om zijn eigendom te zijn.
Neen wij bespraken het reeds meer dan
eens ook in onze vorige overdenkingen,
dat Israël van nature niet beter is dan
de heidenen. Gods kind is in zich zelf
niet van den wereldling onderscheiden.
Met de heidenen is Israël één natuur
deelachtig, die natuur welke in het Para
dijs gezondigd heeft en door moedwillige
ongehoorzaamheid van alle rechtheid en
heiligheid beroofd is, en gansch verdorven
nu neêrligt.
Uit eenen bloede heeft God het gansche
menscbelgk geslacht gemaakt.
Israël, de Kerk des Heeren is van zich
zeiven even onheilig, even schuldig, even
onwillig om door uitleiding en afzon
dering behouden te worden en Gode te
behooren als al de heidenen. Ja de schrik
kelijkheid en ongerechtigheid der zonde
openbaart zich in gruwelijke daden bij
tijden nog sterker in dit volk dan bij de
volkeren der aarde. Zie eens Jeremi a
2113, en let dan vooral op vs. 1012.
In waarheid mag dus de apostel zeggen
»Zoo is het dan niet desgenen, die wil*
noch desgenen, die loopt, maar des ont
fermenden Gods". R o m. 9 16.
God de Heere heeft willen bekend maken
den rijkdom Zijner heerlijkheid over de
vaten der barmhartigheid, die
Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid.
Rom. 023.
Tot vaten der barmhartigheid heeft de
Heere Zijn volk gesteld, en opdat Hij
hun nu barmhartig zou kunnen zijn, en
omdat Hij nochtans van Zijn recht niet
kan afstaan, daarom moest eer Israël kon
uitgeleid worden, het Pascha in deszelfa
plaats met zijn zonde beladen sterven, dra
gende alzoo het oordeel Gods over de zon
den des volks.
De Heere leidt dus Zijn volk uit, en doet
het bij zich alleen wonen, omdat dit naar
Zijn recht en besluit is, en Hij heeft dit
mogelijk gemaakt door het Lam, dat Hg
Zijn volk bereid en gegeven i heeft, door.
den Borg en Middelaar in welke des volks
gerechtigheid en heiligheid en volmaakte
gehoorzaamheid is.
Maar zoo wordt het dan duidelijk dat de-
genoemde kenmerken te dragen niet Israëls.
recht is, maar zijn grootste vooï<
recht moet worden genoemd.
Als het grootste voorrecht des volks,
beschouwde het ook Jozef, daarom begeerde*
hij stervende nog, dat zijn gebeente mocht
mede uitgeleid als de Heer Zijn volk naa*-
Kanaan zou vergaderen.
Zoo heeft het ook Mozes verstaan, en,
daarom wilde hij liever met Israël voor
een tijd kwalijk gehandeld en van Egypte
gehaat worden, dan in de tenten der hei
denen te moeten blijven, al was het dan.
ook onder het genot van al wat de wereld*
schoons te geven heeft.
Omdat hg het Israëls grootste voorrecht
achtte, zou hg den Heere in een verkeerde
weg haast 40 jaren vooruitgeloopen hebben.
David achtte het voorrecht zoo uitne-