ZEEUWSCiE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de'belangen der Gereformeerde Kerken. DMeri ©eref. ftrl (dalecrcnde) 1887. Sederd.Geref.Kerli (doleerende) Zondag 9 October. No. 34, 8 OCTOBER. j^.ED ACTEUR, Y' f yf' JVLAARHAMER. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22, Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (hij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 V. D. M. te MIDDELBURG. A Uitgever K. LE COINTRE Middelbubg. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen I Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. van MIDDELBURG. O-ODSDIELN" STOEF ENXNT GEN In de week van 9 tot 15 October. Zaal „S c bi u 11 e r s b o f." *8 voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER, 'g avonds half zeven uren Ds. KLAARHAMER.^ Catechismus, Zondag zestien. Offlciëele mededeelingen van den Kerkeraad. Aangifte voor doop, en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van sttestatiënop Woensdagavond van 8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat E. {69—70. Ispuit mif-gelleid), n. Ex. 12 51. „En het geschiedde even „ten zelfden dage, dat de Heerede „kinderen Israëls uit Egypteland „léidde, naar hunne heiren." Wij bespraken in ons vorig nommer dat, een van den Heere uitgeleid en afgezonderd volk te zijn, kenmerken mogen geacht worden waaraan Israël van de volken, de Kerk des Heeren van de wereld te onder kennen is. »De Heere bouwt JeruzalemHij ver gadert Israëls verdrevenen." Alzoo heeft Hg geen volk gedaanZoo mocht de psalmdichter terecht zingen Ps. 147 2,20a. Wij zagen ook dat deze kenmerken niet voortkwamen uit Israël zelf, maar gegrond zgn in het recht des Heeren. De Heere heeft in Zijn raadsbesluit Israël niet gerekend onder de heidenen. Zoo werd het o. a. geopenbaard aan Bi- leam Num. 2 3: 96. In Zijn eeuwige en gansch vrije liefde heeft de Heere zich dit volk afgezonderd. Hij ziet het afzonderlijk aan, Hij heeft het afzonderlijk lief. En nu kan de Heere in Zijn liefderijke wijsheid ter opvoeding van Zijn Kerk wel willen en toelaten,dat zij een .tijdlang Pharao tot slavin zij, en onder den staf der drijvers als onder een tuchtroede Gods doorga, maar Israël wordt nimmer onder de Hei denen, dat is, als der heidenen een gere kend. Neen, als de tuchttgd voorbij is, dan werpt de Heere de roede weg, en Israël wordt uitgeleid uit het diensthuis. Dit geldt natuurlijk zoowel van het g e h e e 1 e volk, als van elk levend lid in het bijzonder. De Heere doet dit niet, gelijk wij reeds opmerkten, omdat dit volk beter of uitne- mender of geschikter is dan eenig ander volk, om zijn eigendom te zijn. Neen wij bespraken het reeds meer dan eens ook in onze vorige overdenkingen, dat Israël van nature niet beter is dan de heidenen. Gods kind is in zich zelf niet van den wereldling onderscheiden. Met de heidenen is Israël één natuur deelachtig, die natuur welke in het Para dijs gezondigd heeft en door moedwillige ongehoorzaamheid van alle rechtheid en heiligheid beroofd is, en gansch verdorven nu neêrligt. Uit eenen bloede heeft God het gansche menscbelgk geslacht gemaakt. Israël, de Kerk des Heeren is van zich zeiven even onheilig, even schuldig, even onwillig om door uitleiding en afzon dering behouden te worden en Gode te behooren als al de heidenen. Ja de schrik kelijkheid en ongerechtigheid der zonde openbaart zich in gruwelijke daden bij tijden nog sterker in dit volk dan bij de volkeren der aarde. Zie eens Jeremi a 2113, en let dan vooral op vs. 1012. In waarheid mag dus de apostel zeggen »Zoo is het dan niet desgenen, die wil* noch desgenen, die loopt, maar des ont fermenden Gods". R o m. 9 16. God de Heere heeft willen bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid. Rom. 023. Tot vaten der barmhartigheid heeft de Heere Zijn volk gesteld, en opdat Hij hun nu barmhartig zou kunnen zijn, en omdat Hij nochtans van Zijn recht niet kan afstaan, daarom moest eer Israël kon uitgeleid worden, het Pascha in deszelfa plaats met zijn zonde beladen sterven, dra gende alzoo het oordeel Gods over de zon den des volks. De Heere leidt dus Zijn volk uit, en doet het bij zich alleen wonen, omdat dit naar Zijn recht en besluit is, en Hij heeft dit mogelijk gemaakt door het Lam, dat Hg Zijn volk bereid en gegeven i heeft, door. den Borg en Middelaar in welke des volks gerechtigheid en heiligheid en volmaakte gehoorzaamheid is. Maar zoo wordt het dan duidelijk dat de- genoemde kenmerken te dragen niet Israëls. recht is, maar zijn grootste vooï< recht moet worden genoemd. Als het grootste voorrecht des volks, beschouwde het ook Jozef, daarom begeerde* hij stervende nog, dat zijn gebeente mocht mede uitgeleid als de Heer Zijn volk naa*- Kanaan zou vergaderen. Zoo heeft het ook Mozes verstaan, en, daarom wilde hij liever met Israël voor een tijd kwalijk gehandeld en van Egypte gehaat worden, dan in de tenten der hei denen te moeten blijven, al was het dan. ook onder het genot van al wat de wereld* schoons te geven heeft. Omdat hg het Israëls grootste voorrecht achtte, zou hg den Heere in een verkeerde weg haast 40 jaren vooruitgeloopen hebben. David achtte het voorrecht zoo uitne-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1