ZEEUWSCHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gerelormeerde Kerken. Ikdcri ©crcf. lier li (dolcerende) w Am IX. 10 SEPTEMBER. 1887. Middelburg. Nederd. Geref. Kerk (dolcerende) No. 30. j^ED ACTEUR, j3. jL f, JKL AARHAMER. V. D. M. te MIDDELBURG, Want de HFERE ia onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. ("bij vooruitbetaling) f 0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust ».aa Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen I Sam. 15 22. Uitgever K. LE COINTRE Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. van MIDDELBURG. GODSDIENSTOE FJEJSTUSTG EIST ia de week van 11 tot 17 Sept. Saai „Schnttersho f." Zondag 11 September. 's voorm. half 10 uren D's. KLAARHAMER. Doop. 's avonds half zeven uren Ds. KLAARHAMER. Officiëele mededeel! ngen van den Kerkeraad. Aangifte voor doop, en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatiën op Woensdagavond van 8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat E. (69—70. De commissie voor de geldleening houdt zitting Woensdagavond van 8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat, E. 6970.) H o o f d s t u k III4 v. v. Jona ging 'in de stad en predikte. De gezant en ge- iuige des Heeren optredende in het midden van het toen zoo goddelooze Ninevé. Zóó is Jona het beeld van de roeping van Gods volk Israël, en van de Kerk des Heeren. Dit is het alleen wonen waartoe de Heere Zijn volk roept. Dit is de naam des Heeren roemen en afstand doen van alle ongerechtigheid. In de wereld en niet van de wereld, maar doende des Heeren wil en sprekende des Heeren Woord, waardoor die wereld veroordeeld wordt. In het midden dezer goddeloozen predikt Jona de gerechtigheid Gods. En wel, gelijk de toestand van Ninevé dit eisehte, 's Heeren strafeischende gerech tigheid. OpmerkelijkJona begint niet met eerst aan te toonen, dat de Heere recht heeft op de stad en op hare aanbiddingmaar hij behandelt haar terstond als eene »stad Gods," als hét eigendom cjes Heeren, waar over de Heere de vrije exi rechtmatige be schikking heeft. Hij behandelt de stad als eene schuldige, die tegen haren wettigen Heer in opstand was. Denk u dit eens even iö, welk eene daad dit is. Deze ééne man zich stellende tegen deze gansclie stad met haar duizenden af godspriesters, en haar duizenden aanzienlij ken die aan zonde en werelddienst ver slaafd waren. Deze ééne man optredende met eene pre diking, een eisch, waarin niet minder ge vraagd wordt dan eene geheele omkee ring van het huisselijk, maatschappelijk, godsdienstig en staatkundig leven. En deze eisch en prediking komt tot heidenen, die nimmer wellicht van den Heere en Zijn recht en Zijn Woord hadden gehoord. Niet waar? menschelijker wijze bezien is Jona's optreden eene dwaasheid. Verstan dige menschen zouden zeggen daU Hij het niet verstandig aanlegde. Vele vromen uit onze dagen zouden hem beschuldigd hebben voor gebrek aan liefde, zij zouden die pre diking wat meer smakelijk hebben gemaakt, zij zouden de wereld niet zoo afstootelijk maar meer lokkender wijze hebben behandel d. Maar ook hier zal de dwaasheid der prediking de wijsheid dier verstandigen en vromen beschaamd maken. Ook Ninevé kan alleen door recht ver lost worden. Bovendien Ninevé heeft 's Heeren recht en wet miskend, verworpen en geschonden. In Adam zijn ook eens de Ninevieten recht gemaakt, en hunnen val in dezen Vader des ganschen mensch.elij.ken geslachts verandert niets aan 's Heeren rechten en eischen. 's Heeren recht en eere moet in Ninevé gehandhaafd en hersteld. Nu het de dadelijke gehoorzaamheid weigerde moest het de straf der zonde dragen en het loon der ongerechtigheid ontvangen. Daarom, Jona kan met geene andere prediking optreden. De Heere wil het zoo. Het is het woord, dat de Heere hem op de lippen legde. Hiermede is de profeet gerechtvaardigd. Hij s c h ij n t er ook voor goed van ge nezen te zijn om barmhartiger of rechtvaar diger dan Jehova te willen zijn. Het viel den profeet ook niet zwaar aldaar te prediken. Immers hij had in een diepen weg geleerd, des Heeren recht en eere en Woord lief te hebben, en boven alles te stellen. Ook wist hij bij eigen er varing dat er voor een onder dat recht verbrokene ziel genade was en redding. Dit is ook de voortdurende taak en roe ping der Kerk, door prediking en handha ving van 's Heeren recht en wet en WoorcE te leven voor de eere van Zijnen grooten Naam, en te arbeiden tot zaligheid der van den Heere gekende zielen. Jona doet hier zien waarmede de predi king onder de heidenen moet aanvangen, en niet alleen onder de heidenen maar ook. bij elke onbekeerde ziel. Eerst zonde, gerechtigheid, oordeel en.' daarna genade. Of eigentlijk is die prediking van Jon& reeds genade. Want het doel is niet (en. mag van de zijde des predikers nooit zijn) verderven maar behouden. Ook Johannes de dooper vangt niet aan met de prediking van Gods liefde en ge nade, maar met te roepen van Zijne straf-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1