ZEEUWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gerelormeerde Kerken.
Ikdcri ©crcf. lier li (dolcerende)
w Am
IX.
10 SEPTEMBER.
1887.
Middelburg.
Nederd. Geref. Kerk (dolcerende)
No. 30.
j^ED ACTEUR, j3. jL f, JKL AARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG,
Want de HFERE ia onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
("bij vooruitbetaling) f 0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust ».aa
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Uitgever
K. LE COINTRE
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
van MIDDELBURG.
GODSDIENSTOE FJEJSTUSTG EIST
ia de week van 11 tot 17 Sept.
Saai „Schnttersho f."
Zondag 11 September.
's voorm. half 10 uren D's. KLAARHAMER. Doop.
's avonds half zeven uren Ds. KLAARHAMER.
Officiëele mededeel! ngen van
den Kerkeraad.
Aangifte voor doop, en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën op Woensdagavond van
8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat E.
(69—70.
De commissie voor de geldleening houdt
zitting Woensdagavond van 8-9 uren.
(Gebouw Spanjaardstraat, E. 6970.)
H o o f d s t u k III4 v. v. Jona ging
'in de stad en predikte. De gezant en ge-
iuige des Heeren optredende in het midden
van het toen zoo goddelooze Ninevé.
Zóó is Jona het beeld van de roeping
van Gods volk Israël, en van de Kerk des
Heeren.
Dit is het alleen wonen waartoe de
Heere Zijn volk roept.
Dit is de naam des Heeren roemen en
afstand doen van alle ongerechtigheid.
In de wereld en niet van de wereld,
maar doende des Heeren wil en sprekende
des Heeren Woord, waardoor die wereld
veroordeeld wordt.
In het midden dezer goddeloozen predikt
Jona de gerechtigheid Gods.
En wel, gelijk de toestand van Ninevé
dit eisehte, 's Heeren strafeischende gerech
tigheid.
OpmerkelijkJona begint niet met eerst
aan te toonen, dat de Heere recht heeft
op de stad en op hare aanbiddingmaar
hij behandelt haar terstond als eene »stad
Gods," als hét eigendom cjes Heeren, waar
over de Heere de vrije exi rechtmatige be
schikking heeft.
Hij behandelt de stad als eene schuldige,
die tegen haren wettigen Heer in opstand
was.
Denk u dit eens even iö, welk eene daad
dit is. Deze ééne man zich stellende tegen
deze gansclie stad met haar duizenden af
godspriesters, en haar duizenden aanzienlij
ken die aan zonde en werelddienst ver
slaafd waren.
Deze ééne man optredende met eene pre
diking, een eisch, waarin niet minder ge
vraagd wordt dan eene geheele omkee
ring van het huisselijk, maatschappelijk,
godsdienstig en staatkundig leven.
En deze eisch en prediking komt tot
heidenen, die nimmer wellicht van den
Heere en Zijn recht en Zijn Woord hadden
gehoord.
Niet waar? menschelijker wijze bezien
is Jona's optreden eene dwaasheid. Verstan
dige menschen zouden zeggen daU Hij het
niet verstandig aanlegde. Vele vromen uit
onze dagen zouden hem beschuldigd hebben
voor gebrek aan liefde, zij zouden die pre
diking wat meer smakelijk hebben gemaakt,
zij zouden de wereld niet zoo afstootelijk
maar meer lokkender wijze hebben behandel d.
Maar ook hier zal de dwaasheid der
prediking de wijsheid dier verstandigen en
vromen beschaamd maken.
Ook Ninevé kan alleen door recht ver
lost worden.
Bovendien Ninevé heeft 's Heeren recht
en wet miskend, verworpen en geschonden.
In Adam zijn ook eens de Ninevieten recht
gemaakt, en hunnen val in dezen Vader des
ganschen mensch.elij.ken geslachts verandert
niets aan 's Heeren rechten en eischen.
's Heeren recht en eere moet in Ninevé
gehandhaafd en hersteld.
Nu het de dadelijke gehoorzaamheid
weigerde moest het de straf der zonde
dragen en het loon der ongerechtigheid
ontvangen.
Daarom, Jona kan met geene andere
prediking optreden.
De Heere wil het zoo.
Het is het woord, dat de Heere hem op
de lippen legde.
Hiermede is de profeet gerechtvaardigd.
Hij s c h ij n t er ook voor goed van ge
nezen te zijn om barmhartiger of rechtvaar
diger dan Jehova te willen zijn.
Het viel den profeet ook niet zwaar
aldaar te prediken. Immers hij had in een
diepen weg geleerd, des Heeren recht en
eere en Woord lief te hebben, en boven
alles te stellen. Ook wist hij bij eigen er
varing dat er voor een onder dat recht
verbrokene ziel genade was en redding.
Dit is ook de voortdurende taak en roe
ping der Kerk, door prediking en handha
ving van 's Heeren recht en wet en WoorcE
te leven voor de eere van Zijnen grooten
Naam, en te arbeiden tot zaligheid der
van den Heere gekende zielen.
Jona doet hier zien waarmede de predi
king onder de heidenen moet aanvangen,
en niet alleen onder de heidenen maar ook.
bij elke onbekeerde ziel.
Eerst zonde, gerechtigheid, oordeel en.'
daarna genade.
Of eigentlijk is die prediking van Jon&
reeds genade. Want het doel is niet (en.
mag van de zijde des predikers nooit zijn)
verderven maar behouden.
Ook Johannes de dooper vangt niet aan
met de prediking van Gods liefde en ge
nade, maar met te roepen van Zijne straf-