ZEEUWSCHE KERKBODE. 6 AUGUST i'S. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. Middelburg. Sfederd. Geref.Kerk (dolecrende) Zondag 7 Augustus. IJdmL ©crcf, fitrli (dolecrende) No. 25. 1887J JIeDACTEUR Y' j' ff' j^LAARHAMER. V. D. M. te MIDDELBURG, Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Uitgever K. LE COINTRE Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heer en? Zie gehoorzamen is be- ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen I Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. van MIDDELBURG. GODSDIENSTOEFENINGEN in de week van 7 tot 13 Augustas Zaal „Schuttersho f." 's voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER, 's avonds geen dienst. Officiëele mededeelingen van den Iverkeraad. Aangifte voor doop, en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatiën op Woensdagavond van 8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat.) De commissie voor de geldleening houdt zitting Woensdagavond van 8-9 uren. ^(Gebouw Spanjaardstraat.) Q ET A. IV. Hoofdstuk 111 v. v. Wat zullen wij tl doen Dat was een moeilijke vraag. Welk een smart zal Jona hebben gevoeld over het feit, dat hij door zijn afgaan van 5S Heeren Woord en weg nu in plaats van tot een zegen te zijn, een oorzaak van zóó grooten nood en benauwdheid is. Hij moet nu zelf zijn vonnis noemen. Die heidenen gevoelen het recht des Heeren, om straf te eischen tegen zulk een ongehoorzamen dienstknecht. Toch is het te merken, dat zij hei denen zijn, die de heiligheid en heer lijkheid van Gods recht niet kennen, noch liefhebhen. Immers zij vragen niet recht aan Jona te doen, opdat het geschonden recht des Heeren genoegdoening geschiede, maar bloot om hun zelfs wil, opdat de zee ophoude hen te benaanwen. Zij verstonden niet, (en hoevele christenen onzer dagen verstaan het even min als die heidenen) dat de bestraffing en kastijding ten doel moet hebben, ge noegdoening aan Gods gerechtigheid en de bekeering van den overtreder. Welk een gunst evenwel, dat de Heere dc harten dezer mannen bindt, zoodat zij niet in woede tegen Jona ontsteken. De Heere doet zijn knecht niet in de handen der menschen vallen, al gebruikt Hij ook menschen, om dezen ongehoorzame te kastijden. Wij zien wederom hoe de Heere met Jona anders handelt dan met Simson. Ondertusschen wordt de zee al onstui miger, en het gevaar is tot het uiterste geklommen, 's Heeren misnoegen wordt al meer openbaar. vs. 12. Welk een oprechte schuldbe lijdenis voor den Heere en voor de men schen Genade maakt eerlijke menschen. De Heere rechtvaardig dus in Zijn richten, en Jona de onrechtvaardige en de schuldige oorzaak van al dezen jammer. Nu wordt de profeet weer 's Heeren knecht. Ten gevolge van Jona's zonde en om 's Heeren recht is dus geheel deze zee beroerd, en zijn de krachten der natuur als losgelaten, en is niet alleen dit, maar zijn ook alle andere schepen in nood. Hoe blijkt de zonde eene heleediging van 's Heeren Majesteit en recht, nu Hij deze beiden aldus handhaaft. Welk een blik geeft ons dit alles in Gods WereldbestuurEr zijn twee doel einden, of eigenlijk maar één, want het tweede is een onmiddellijk gevolg van het eerste, n.l. de eere van Zijn groo ten naam, en de behoudenis van Z ij n volk. Daarop moet al wat Hij in de natuur doet, en wat Hij onder de volken doet geschieden, en wat fly in het Koninkrijk zijner genade werkt, uit- loopen. Het geldt hier ook niet enkel Jona te recht te brengen, maar ook zijn raad aan Ninevé, en door haar aan Israël te ver vullen. Alleen door JonaV overgave onder het recht des Heeren kan het schip worden behouden. Zoo predikte Jona door zijne persoonlijke daden en ervaringen, aan het Israël van toen en aan de Kerk van thans, dat allee», een inwendige en uitwendige reformatie van wil en weg èn een gewillig komen onder het recht Gods, Kerk en volk nog redden kan. Het Israël van toen heeft echter niet ge hoord zal de Kerk van thans opmerken en verstaan Welk een opmerkelijk verschijnsel Eerst kan Jona niet sterven in 's Heeren dienst, en in zekeren zin tot behoud van Ninevé, en daarom is hij gaan vluchten. Doch zie, nu kan hij het. Hij heeft den Heere en diens recht zóó lief, dat hij door zijn dood den Heere en Zijn recht wil eeren, en ook wil hij sterven, opdat deze schepelingen mogen leven. Doch nu zal het ook hier weer gezien: worden, ongehoorzaamheid aan 's Heeren Woord schijnt aanvankelijk voor deel aan te brengen en gemak, maar voert in 't einde zeker in den dood; daarentegen gehoorzaamheid! aan het Woord Gods schijnt aan vankelijk schade, moeite en gevaar aan te brengen, maar leidt in k einde gewis tot het leven. vs. 13. Welk een beschamende liefde van deze heidenen tot Jona, den profeet des Heeren. Wat doen zij niet voor hem, zelfs schip en leven zetten zij op spel! rj

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1