ZEEUWSCHE KERKBODE.
6 AUGUST i'S.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Middelburg.
Sfederd. Geref.Kerk (dolecrende)
Zondag 7 Augustus.
IJdmL ©crcf, fitrli (dolecrende)
No. 25.
1887J
JIeDACTEUR Y' j' ff' j^LAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG,
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heer en? Zie gehoorzamen is be-
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette dei rammen
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
van MIDDELBURG.
GODSDIENSTOEFENINGEN
in de week van 7 tot 13 Augustas
Zaal „Schuttersho f."
's voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER,
's avonds geen dienst.
Officiëele mededeelingen van
den Iverkeraad.
Aangifte voor doop, en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatiën op Woensdagavond van
8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat.)
De commissie voor de geldleening houdt
zitting Woensdagavond van 8-9 uren.
^(Gebouw Spanjaardstraat.)
Q ET A.
IV.
Hoofdstuk 111 v. v. Wat zullen wij
tl doen Dat was een moeilijke vraag.
Welk een smart zal Jona hebben gevoeld
over het feit, dat hij door zijn afgaan van
5S Heeren Woord en weg nu in plaats
van tot een zegen te zijn, een oorzaak
van zóó grooten nood en benauwdheid is.
Hij moet nu zelf zijn vonnis noemen.
Die heidenen gevoelen het recht des
Heeren, om straf te eischen tegen zulk een
ongehoorzamen dienstknecht.
Toch is het te merken, dat zij hei
denen zijn, die de heiligheid en heer
lijkheid van Gods recht niet kennen, noch
liefhebhen. Immers zij vragen niet recht
aan Jona te doen, opdat het geschonden
recht des Heeren genoegdoening geschiede,
maar bloot om hun zelfs wil, opdat
de zee ophoude hen te benaanwen.
Zij verstonden niet, (en hoevele
christenen onzer dagen verstaan het even
min als die heidenen) dat de bestraffing
en kastijding ten doel moet hebben, ge
noegdoening aan Gods gerechtigheid en
de bekeering van den overtreder.
Welk een gunst evenwel, dat de Heere
dc harten dezer mannen bindt, zoodat zij
niet in woede tegen Jona ontsteken. De
Heere doet zijn knecht niet in de handen
der menschen vallen, al gebruikt Hij ook
menschen, om dezen ongehoorzame te
kastijden.
Wij zien wederom hoe de Heere met
Jona anders handelt dan met Simson.
Ondertusschen wordt de zee al onstui
miger, en het gevaar is tot het uiterste
geklommen, 's Heeren misnoegen wordt
al meer openbaar.
vs. 12. Welk een oprechte schuldbe
lijdenis voor den Heere en voor de men
schen Genade maakt eerlijke menschen.
De Heere rechtvaardig dus in Zijn
richten, en Jona de onrechtvaardige en de
schuldige oorzaak van al dezen jammer.
Nu wordt de profeet weer 's Heeren
knecht.
Ten gevolge van Jona's zonde en om
's Heeren recht is dus geheel deze zee
beroerd, en zijn de krachten der natuur
als losgelaten, en is niet alleen dit, maar
zijn ook alle andere schepen in nood.
Hoe blijkt de zonde eene heleediging van
's Heeren Majesteit en recht, nu Hij deze
beiden aldus handhaaft.
Welk een blik geeft ons dit alles in
Gods WereldbestuurEr zijn twee doel
einden, of eigenlijk maar één, want het
tweede is een onmiddellijk gevolg van het
eerste, n.l. de eere van Zijn groo
ten naam, en de behoudenis van
Z ij n volk. Daarop moet al wat Hij
in de natuur doet, en wat Hij onder de
volken doet geschieden, en wat fly in
het Koninkrijk zijner genade werkt, uit-
loopen.
Het geldt hier ook niet enkel Jona te
recht te brengen, maar ook zijn raad aan
Ninevé, en door haar aan Israël te ver
vullen.
Alleen door JonaV overgave onder het
recht des Heeren kan het schip worden
behouden.
Zoo predikte Jona door zijne persoonlijke
daden en ervaringen, aan het Israël van
toen en aan de Kerk van thans, dat allee»,
een inwendige en uitwendige reformatie
van wil en weg èn een gewillig komen
onder het recht Gods, Kerk en volk nog
redden kan.
Het Israël van toen heeft echter niet ge
hoord zal de Kerk van thans opmerken
en verstaan
Welk een opmerkelijk verschijnsel
Eerst kan Jona niet sterven in 's Heeren
dienst, en in zekeren zin tot behoud van
Ninevé, en daarom is hij gaan vluchten.
Doch zie, nu kan hij het. Hij heeft den
Heere en diens recht zóó lief, dat hij door
zijn dood den Heere en Zijn recht wil
eeren, en ook wil hij sterven, opdat deze
schepelingen mogen leven.
Doch nu zal het ook hier weer gezien:
worden, ongehoorzaamheid aan 's Heeren
Woord schijnt aanvankelijk voor
deel aan te brengen en gemak, maar
voert in 't einde zeker in den
dood; daarentegen gehoorzaamheid!
aan het Woord Gods schijnt aan
vankelijk schade, moeite en gevaar
aan te brengen, maar leidt in k
einde gewis tot het leven.
vs. 13. Welk een beschamende liefde
van deze heidenen tot Jona, den profeet
des Heeren. Wat doen zij niet voor hem,
zelfs schip en leven zetten zij op spel! rj