ZEEUWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
REDACTEUR, j3. )V, JKlaarhamer.
Jfcdcrd. ©tref. ficrh (doleerende)
No. 22.
16 JULI.
1887.
Uitgever
E. LE COINTRE
van MIDDELBURG-.
Zondag 17 Juli.
V. D. M. te MIDDELBURG,
Want de HFERE is onze Rechter,
de HEF.RE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesnja 33 22.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
IJrandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen vnn de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen
I Sara. 15 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f 0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
Nederd. Gcref. Kerk (doleerende)
OOUSDIUISrSTOEFEISrasrG EIST
In de week van 17 tot 23 Jnli.
Zaal „Schottersho f."
'svoorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER,
's avonds geen dienst.
Offlclëele mededeelingen van
den Kerkeraad.
Aangifte voor doop, en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatie op Vrijdagavond van 8-9 uren.
(Gebouw Spanjaardstraat.)
De commissie voor de geldleening houdt
"zitting Vrijdagavond van 7-9 uren. (Gebouw
Spanjaardstraat.
O5 £T Am
I.
J o.n a 1110. Onder de personen der
schrift die ons tot rijke leering en troost
en tot ernstig vermaan gegeven zijn, be-
j* hoort ook Jona. Hij doet ons zien hoe
j een geloovige vaak is en hoe hij zijn moest.
Een leerschool voor Gods volk is wat in
dit boek van hem staat opgeteekend.
Wij willen kortelijk stilstaan bij de be
schouwing van zijn persoon en werk, mocht
het dan zijn tot onze leering en verma
ning en vertroosting.
Hij was de zoon van Amitthai uit het
stadje Gath-Beser in den stam Zebulon. Hij
leefde en arbeide onder Jerobeam II, ko
ning der 10 stammen en was tijdgenoot
van Hosea en Amos, Zie 2 Kon. 1425.
Volgens het woord door zijn mond ge
sproken, had de Heere de Israëlieten van
de Syriërs verlost. Dit was te vergeefs ge
weest. Vorst en volk bleven even godde
loos, en nu besluit de Heere hen zwaar
der te kastijden door de Assyriërs. Dit
predikt Jona niet met woorden maar wel
door zijn eigen leven als in een beeld.
Amos en Hosea (zie hoofdst. 1 en 2)
prediken dit oordeel in woorden.
Door Jona's arbeid wordt dan de roede
der kastijding geschikt gemaakt.
Zijn zeer opmerkelijke taak is, dat hij
als profeet des Heeren onder de
heidenen moet optreden. Hierin doet
hij zien, dat ook eenmaal de heidenen
zouden geroepen worden.
Hij is in de visch beeld van Christus
dood en opstanding.
Ook ligt er in deze hoofdstukken een
rijke en troostelijke leering aangaande de
voorzienigheid Gods.
Het boek laat zich gemakkelijk in 4
deelen splitsen.
Het verhaalt ons van den vluch
tenden Jona of Jona in 't schip van
den gevangen genomen Jona of
Jona in de visch van den bevrijden
Jona of Jona te Nineve van den
voor God gesteldenJona of Jona
onder den wonderboom.
»Des Heeren Woord geschiedde tot
Jona." Hoe? dit wordt niet gezegd.
Door uitwendig of alleen inwendig hoor
bare stem. n elk geval zóó dat de profeet
het als het Woord des Heeren herkende.
Dat dit werkelijk het Woord des Heeren
was, moest voor zijn hoorders blijken uit
het getuigenis dat de H. Geest in hun
hart gaf aan zijn eigen Woord, èn uit
het feit dat het aangekondigde Wooid
ook werkelijk kwam.
vs. 2. Hij moest naar Nineve om haar
Gods o-brdeelen aan te zeggen van wego
hare schrikkelijke boosheden.
Het was de hoofdstad van Assyrië en
terecht noemt de Schrift het eene g r o o t e
stad. Zij had een omtrek van ongeveer
20 uren en men behoefde 3 dagreizen om
haar door te trekken. Zij telde wellicht
1,200000 inwoners, en men zegt dat
140,000 man acht jaren aan haar bouw
hebben, gewerkt.
Tegen deze zoo groote en machtige-
stad moest hij prediken.
Dat is, hij moest haar aanzeggen het
recht des Heeren en Zijn daarop
gegronde oordeelen van wege haar vele
zonden en ongerechtigheden,
Voorwaar geen kleine taak in een zoo
afgodische, zoo van het vleesch gebondene,
zoo van den Heere en Zijn dienst onkun
dige ja vijandige stad. Het scheen, als
zond de Heere hem als een eenig schaap
te midden der wolven.
In zeer goddelooze daden had zich de
verdorvenheid van hun hart geopenbaard.
Hun boosheid was voor den Heere opge
klommen, en Hij had er rechterlijk
kennis van genomen.
Door de prediking der wet en van het
oordeel moesten zij nu tot verootmoediging
en bekeering voor God worden gebracht.
Ook kon Nineve zóó niet de tuchtroede
des Heeren over Israël zijn. Omdat het
dit moest zijn, ontvangt het de genade
van deze prediking met de daaraan ver
bonden vrucht.
Het lot van Nineve wordt dus bepaald
door haar verhouding tot Israël. Zoo zien.
wij dat geheel Gods wereldbestuur dienst
baar wordt gemaakt aan Zijn doel, dat
Hij met Zijn volk heeft. Niet omdat dit
volk zoo uitnemend is, maar omdat
's Heeren raad moet worden vervuld.
Wij zien hier ook weder hoe noodzake
lijk en onmisbaar de prediking van zonde^