ZEEUWSCHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. REDACTEUR, j3. )V, JKlaarhamer. Jfcdcrd. ©tref. ficrh (doleerende) No. 22. 16 JULI. 1887. Uitgever E. LE COINTRE van MIDDELBURG-. Zondag 17 Juli. V. D. M. te MIDDELBURG, Want de HFERE is onze Rechter, de HEF.RE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesnja 33 22. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan IJrandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen vnn de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen I Sara. 15 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f 0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Middelburg. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. Nederd. Gcref. Kerk (doleerende) OOUSDIUISrSTOEFEISrasrG EIST In de week van 17 tot 23 Jnli. Zaal „Schottersho f." 'svoorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER, 's avonds geen dienst. Offlclëele mededeelingen van den Kerkeraad. Aangifte voor doop, en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatie op Vrijdagavond van 8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat.) De commissie voor de geldleening houdt "zitting Vrijdagavond van 7-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat. O5 £T Am I. J o.n a 1110. Onder de personen der schrift die ons tot rijke leering en troost en tot ernstig vermaan gegeven zijn, be- j* hoort ook Jona. Hij doet ons zien hoe j een geloovige vaak is en hoe hij zijn moest. Een leerschool voor Gods volk is wat in dit boek van hem staat opgeteekend. Wij willen kortelijk stilstaan bij de be schouwing van zijn persoon en werk, mocht het dan zijn tot onze leering en verma ning en vertroosting. Hij was de zoon van Amitthai uit het stadje Gath-Beser in den stam Zebulon. Hij leefde en arbeide onder Jerobeam II, ko ning der 10 stammen en was tijdgenoot van Hosea en Amos, Zie 2 Kon. 1425. Volgens het woord door zijn mond ge sproken, had de Heere de Israëlieten van de Syriërs verlost. Dit was te vergeefs ge weest. Vorst en volk bleven even godde loos, en nu besluit de Heere hen zwaar der te kastijden door de Assyriërs. Dit predikt Jona niet met woorden maar wel door zijn eigen leven als in een beeld. Amos en Hosea (zie hoofdst. 1 en 2) prediken dit oordeel in woorden. Door Jona's arbeid wordt dan de roede der kastijding geschikt gemaakt. Zijn zeer opmerkelijke taak is, dat hij als profeet des Heeren onder de heidenen moet optreden. Hierin doet hij zien, dat ook eenmaal de heidenen zouden geroepen worden. Hij is in de visch beeld van Christus dood en opstanding. Ook ligt er in deze hoofdstukken een rijke en troostelijke leering aangaande de voorzienigheid Gods. Het boek laat zich gemakkelijk in 4 deelen splitsen. Het verhaalt ons van den vluch tenden Jona of Jona in 't schip van den gevangen genomen Jona of Jona in de visch van den bevrijden Jona of Jona te Nineve van den voor God gesteldenJona of Jona onder den wonderboom. »Des Heeren Woord geschiedde tot Jona." Hoe? dit wordt niet gezegd. Door uitwendig of alleen inwendig hoor bare stem. n elk geval zóó dat de profeet het als het Woord des Heeren herkende. Dat dit werkelijk het Woord des Heeren was, moest voor zijn hoorders blijken uit het getuigenis dat de H. Geest in hun hart gaf aan zijn eigen Woord, èn uit het feit dat het aangekondigde Wooid ook werkelijk kwam. vs. 2. Hij moest naar Nineve om haar Gods o-brdeelen aan te zeggen van wego hare schrikkelijke boosheden. Het was de hoofdstad van Assyrië en terecht noemt de Schrift het eene g r o o t e stad. Zij had een omtrek van ongeveer 20 uren en men behoefde 3 dagreizen om haar door te trekken. Zij telde wellicht 1,200000 inwoners, en men zegt dat 140,000 man acht jaren aan haar bouw hebben, gewerkt. Tegen deze zoo groote en machtige- stad moest hij prediken. Dat is, hij moest haar aanzeggen het recht des Heeren en Zijn daarop gegronde oordeelen van wege haar vele zonden en ongerechtigheden, Voorwaar geen kleine taak in een zoo afgodische, zoo van het vleesch gebondene, zoo van den Heere en Zijn dienst onkun dige ja vijandige stad. Het scheen, als zond de Heere hem als een eenig schaap te midden der wolven. In zeer goddelooze daden had zich de verdorvenheid van hun hart geopenbaard. Hun boosheid was voor den Heere opge klommen, en Hij had er rechterlijk kennis van genomen. Door de prediking der wet en van het oordeel moesten zij nu tot verootmoediging en bekeering voor God worden gebracht. Ook kon Nineve zóó niet de tuchtroede des Heeren over Israël zijn. Omdat het dit moest zijn, ontvangt het de genade van deze prediking met de daaraan ver bonden vrucht. Het lot van Nineve wordt dus bepaald door haar verhouding tot Israël. Zoo zien. wij dat geheel Gods wereldbestuur dienst baar wordt gemaakt aan Zijn doel, dat Hij met Zijn volk heeft. Niet omdat dit volk zoo uitnemend is, maar omdat 's Heeren raad moet worden vervuld. Wij zien hier ook weder hoe noodzake lijk en onmisbaar de prediking van zonde^

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1