groote grieven tegen de Nationale Kerk van Schotland" is, dat deze dat plechtig voor het nageslacht van alle tijden bezwo ren Covenant niet heeft gehouden. Vervolging. Na en tengevolge van den terugkeer van Karei II, in 1660, waartoe de Covenanters, die in hem den wettigen opvolger op den troon zagen, krachtig hadde medegewerkt, brak er voor de Kerken van Schotland en Engeland een zware tijd aan. De bisschop pelijke Hiërarchie werd hersteld, en op éénen dag, 1 Augustus 1662, werden in Engeland 2000 predikanten, meestal Pres byterianen, van hun ambt ontzet, en ook in Schotland werden honderden predikanten •uit hun ambtgestooten, terwijl Episcopaalsche curates" in hunne plaats gesteld werden. De Solem Leagne and Covenant werd vernietigd verklaard, en het vasthou den aan dit Verbond zou met geldboeten, gevangenis, verbanning of den dood worden gestraft. Zoowel de »National Cove- nan t," als de »Sol emn Leagu e," werden, op last der Regeering, door beuls- handen, openlijk verscheurd en verbrand. In de vervolging, die nu uitbrak, werden de geesten ook in de kerk van Schotland openbaar, en terwijl vele predikanten vast hielden aan de «Covenants" gaven anderen, die zich vroeger geveinsdelijk hadden onderworpen, of wel, uit vreeze voor verlies van ambt en goed en misschien vanhet leven in de Alg. Kerkvergadering -hun toestemming tot de vernietiging van die Covenants. Zwaar was de vervol ging, die nu over Schotland losbrakvan de uitnemendste mannen werden er als verraders opgegangen of onthoofd, en vele predikanten bezegelden, als in de eerste vervolgingen, hun belijdenis met hun leven. In 1669, 17 Juni, vaardigde heü Gou vernement een «Indulgen c e" of tole rantie-edict uit. waarbij op voorwaarden, die de rechte Covenanters moesten verwer pen, aan predikanten gegund werd, hun ambt zoo goed en kwaad het ging overeenkomstig de presbyteriaansche Kerk inrichting waar te nemen. Het Gouver nement wilde veel toestaan, indien slechts zijn oppermacht in kerkelijke zaken werd erkend, en de Souvereiniteit van den Heere Jezus in zijn Kerk verloochend en hiertoe konden, noch mochten de Gereformeerden komen. Doch de halven" maakten van de aangeboden indulgentie gretig gebruik en werden nn, schoon niet geheel en al met rust gelaten, dan toch zoo weinig mogelijk bemoeilijkt. De ware Covenanters echter, uit hunne kerkgebouwen verdreven, moesten, waar zij konden, samenkomen tot hunne Godsdienstoefeningen, Conventicles geheeten, gewoonlijk met de wapens in de hand ter verdediging van vrouwen en kin deren en van hun eigen leven. Eindelijk werden zij verplicht de wapens op te vat ten tegen de koning en de regeering. Onder hunne leiders moeten genoemd worden, Richard en Charles Cameron, naar wie een deel der Covenanters nog Cameronians heeten, en die openlijk Karei Stuart, wegens ^zijn tirannie en verraad, vervallen verklaar den van den troon van Schotland. herinnering levendig. nog zeer Wordt vervolgd.) KEUKEN-ORDENING-. XX. In de Kerken waar meer bekwame Predikanten zijn, zal men 't gebruik der proposition aanstellen, om door zulke oefeningen eenigen tot den Dienst des Woords te bereiden, volgende in deze de üoleerende kerken. De Cameronians, de Covenanters, die de Souvereiniteit van Jezus in zijn Kerk bleven handhaven tegenover de Erastianen in de kerk van Schotland, die de opper macht van den Staat in kerkelijke zaken huldigden ot wel uit vreeze voor verlies aan goed of leven, de Indulgence hadden aangenomen, vormden nn »U n i- ted Societie s," feitelijk >do le erende Kerken." Tegenover de dwinglandij der Regeering en de trouweloosheid van Kerkbe sturen trad de Kerk »doleerend" op, en waar de predikanten achterbleven, daar han delden de geloovi gen volgens hun ambt. Over de vraag, of men, volgens Gods Woord, als alle andere mid- delen te vergeefs beproefd waren, met de wape; s in de hand, zijn rechten als Chris ten, burger en huisvader de vrijheid en het leven der zijnen mocht of moest hand haven, waren de gevoelens onder de Co venanters verdeeld doch ten slotte bleef hun geen menschelijke keuze over tusschen gewapend verzet en vernietiging. In December 1681 werd de eerste alge- meene vergadering dezer »Societies" gehouden voorts vergaderde men in Clas ses, met afgevaardigden van genabuurde Kerken, vooral ook ter handhaving van tucht. Deze United Societies", of dolee- rende Kerken, onderhielden cor respondentie met de Gerefor meerde Kerken van Holland. En daar niemand aan een der Schotsche Universiteiten een academischen graad kon verkrijgen, zonder den eed af te leggen van erkenning der Koninklijke suprematie in kerkelijke zaken, zonden de Doleeren- den een jongen man, James Renwick, die, staande bij het schavot, in de Grassmarket te Edinburg, waarop Gargiel den martel dood stierf, diens laatste woorden had op gevangen, naar Holland, om aan de Uni versiteit van Groningen zijne theologische studiën te voltooien. (Aan Renwick werd bij zijn proponents-examen te Groningen toegestaan, in plaats van de Formulieren van Eenigheid, de Formulieren der Schot sche Kerken te onderteekenen hij werd in 1683 te Rotterdam tot predikant voor de doleerende Kerken in Schotland geor dend, en stierf den marteldood op den 17en Februari 1688, te Edinburg, in den ouder dom van slechts 26 jaar, gelijk, naar men zegt, door den leeraar, die hem tot de be diening ordende, bij de handoplegging voorspeld was,) En toen straks de vervol ging zoo groot werd, dat velen het land moesten verlaten, om hun leven te redden, vonden zij in Holland een begeerd asyl. De herinnering hieraan is in Schotland orde daarvan, bij deze Synode specialijk gesteld. XXI. Schoolmeesters. De Kerkeraden zullen alomme toezien, dat er goede Schoolmeesters zijn, die niet alleen de Kinderen leeren lezen, schrijven, spraken en vrije kunsten, maar ook dezelve in de godzaligheid en in den Catechismus onderwijzen. XXII. Ouderlingen en Diakenen. De Ouderlingen zullen door het oordeel des Kerkeraads en der Diakenen verkoren worden zoo dat het naar de gelegenheid van een ieder Kerke vrij zal zijn, zoo vele Ouderlingen als er van noode zijn aan de Gemeente voor te stellen, om van die zelve (ten ware dat er eenig beletsel voorviel) geapprobeerd en goed gekend zijnde, met openbare gebeden en stipula- tiën bevestigd te wordenof een dub bel getal, om het halve deel bij de Gemeente verkoren te worden, en op dezelfde wijze in den Dienst te bevestigen, volgens het Formulier daarvan zijnde. XXIII. Ouderlingen. Der Onderlingen ambt is, behalve 'tgene dat boven, in Artikel zestien, gezegd is hun met den Dienaar des Woords gemeen te zijn, opzicht te hebben, dat de Dienaren, mitsgaders hunne andere medehelpers en Diakenen hun ambt getrouwelijk bedienen, en de bezoeking te doen, naardat de gele genheid des tijds en der plaats, tot stichting der Gemeente, zoo voor als na het Nacht maal kan lijden, om bijzonder de Lidmaten der Gemeenten te vertroosten en te onder wijzen, en ook anderen tot de Christelijke Religie te vermanen. XXIV. Diakenen. Dezelfde wijze die van de Ouderlingen gezegd is, zal men ook onderhouden in de verkiezing, approbatie en bevestiging der Diakenen. XXV. Der Diakenen eigen ambt is, de aal moezen en andere armen-goederen naar- stiglijk te verzamelen, en die getrouwelijk en vlijtiglijk, naar den eisch der behoef- tigen, beiden der ingezetenen en vreemden, met gemeen advies uit te deelen, de be nauwden te bezoeken en te vertroosten, en wel toe te zien dat de aalmoezen niet misbruikt worden, waarvan zij rekening zullen doen in clen Kerkeraad, en ook (zoo iemand daar bij wil zijn) voor de Gemeenten, op zulken tijd als de Kerke raad het goed vinden zal. XXVI. Aalmoezeniers. De Diakenen zullen ter plaatste waar Huiszittenmeesters of andere Aalmoezeniers zijn, van deze begeeren goede corresponden tie met hen te willen houden, teneinde de aalmoezen te beter uitgedeeld mogen worden onder degenen die meest gebrek hebben. XXVII. Twee jaren dienen^ De Ouderlingen en Diakenen zullen tweo

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 3