ZEEUWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Jfctal. ©cref. (xlolccrciule)
van MIDDELBURG.
No. 20.
2 JULI.
1887.
J"\ED ACTEUR j-*. jf. jV JCLAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Uitgever
LE COINTKE
Middelburg.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen
I Sum. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Kedacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
MederdL Geref. Kerk (doleerende)
OODSDimSTSTOEFElSriiSr G EIS!"
in de week van 3 tot 9 Juli.
Zaal „Schuttersho f."
Zondag 3 Jnli.
'svoorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. (Doop.)
's avonds 6 uren Ds. KLAARHAMER.
Catechismus, Zondag zeven.
Officiëele mededeelingen van
den Kerkeraad.
Aangifte voor doop, en trouw, inschrij
ving in het duplicaat- lidmaten- of doop
boek, aanvrage om of indiening van
attestatie voor deze week op Vrijdagavond
'van 8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat.)
De commissie voor de geldleening houdt
sitting Vrijdagavond van 7-9 uren. (Gebouw
Spanj aardstraat.
De Kerk des Heeren bedreigd, doch veilig.
(Slot.)
2 Koningen 6 14—18. Gelijk het
den knecht van den man Gods ging, zoo
gaat het menige ziel, en zoo gaat het niet
zelden de Kerk in dagen van bestrijding
en benaauwdheid. In ongeloovige bekom
mering twijfelt hij aan de mogelijkheid
der verlossing.
Het was het gevolg van het uitsluitend
zien op den overm achtigen vijand,
tegen welke geen enkel vleeschelijk wa
pen of verdedigingsmiddel was te stellen.
Dotkan was een geheel epen stadje, en al
ware dit anders geweest, er was toch geen
enkele krijger om hen te verdedigen.
In uitwendige middelen, in aantal, in aan
zien en macht naar de wereld, moet de
Kerk steeds onderdoen voor haar tegen-
partijders.
Wanneer dan het geestelijk oog gesloten
is en de bedreigde Kerk alleen op dat
uitwendige ziet, dan is er oorzaak tot be
kommering.
Die knecht wist wel dat er een verhond
was tusschen den Heere en zijn. volk en
dat ook hij in dat verbond een plaats had,
doch het was op dat oogenblik een doode
kennis. Zijn hart leefde niet daarin. Nu
was de Heere wel zijn God, en gedacht
wel aan hem en waakte wel over hem,
maar zijn oog was daarvoor gesloten en
zijn ziel gedacht daaraan niet.
Er lagen wel rijke en gewisse beloften,
welker vervulling zeker was en op welke
hij pleiten mocht, doch zijn oor en hart
zijn gesloten voor 's Heeren Woord, hij
heeft er geen vat aan.
De Heere heeft voor dezen wel menig
maal gunsten bewezen, en wonderen van
almachtige genade verricht, doch hij ge
denkt daaraan niet; zijn ziel is van be
naauwdheid overstelpt, en daarom klaagt
hij, als ware 's Heeren zaak verloren.
Hadde hij de, toen noch wel niet uitge
sproken, maar toch bekende, waarheid van
Jesaj a 54: 1517 biddende betracht,
zeker zou zijn ziel niet van zoo bange
kommer zijn benepen en geslingerd.
Alleen door het zorgeloos verwaarloozen
van 's Heeren Woord Joh. 15 1821
en 16 33 kan het der Kerk vreemd
aankomen, zoo de wereld zich tegen haar
vergadert, en wordt zij door vreeze bevangen.
Gelijk immer in dergelijke ongeloovige
kommer zoo zoekt ook deze man hulp,
niet bij den Heere maar bij Diensknecht,
niet eerst bij Jehova maar bij Elisa.
Vrees niet, want die bij ons zijn, zijn
meer, dan die bij hen zijn". Door een god
delijke overmacht was het bedreigde Dothan
beveiligd. Door een overmachtige
vijand kan 's Heeren Kerk en volk worden
bedreigd, doch door een almachtige
hulpe wordt het beveiligd.
Zij mag altijd rekenen op haar souverei-
nen Verbondsgod, Hij kan de zijnen niet
verlaten noch begeven. Hij i:s de Souve-
reine. Zijn wil noch Zijn macht kunnen ooit
gebonden zijn.
Bij Hem is altijd raad, altijd een middel
en weg ter ontkoming.
Hij regeert ook over de bijzondere vijan
den en benauwers Zijns volks.
Hij heeft Farao verdelgd. Amalek krenkte
Hij en legde hem onder een vonnis der
uitroeiing, dat op Zijn tijd werd volvoerd.
Den Filistijn heeft Hij verslagen, en ook
den Syriër .verbrak Hij als een onbruikbare
roede en wierp hem weg.
Als het de verlossing van Zijn volk geldt,
dan klieft Hij de zee en maakt een vast
pad in 't hart der groote wateren, dan
doet Hij de bergen splijten en stelt de dorre
vlakte tot een watertocht, dan beveelt Hij
de zon stil te staan, dan doet Hij de aarde
beven, dan zendt Hij Zijn verderfengelen,
uit om de wederpartijders Zijner gunstge-
nooten te doen vallen. Hij verwart dan de
raad der wijzen, en beschaamt hen ia
hunne raadslagen.
Deze God, de onveranderlijke in Zijne
trouw en liefde, in Zijn Verbond en Woord,
is de Helper van het volk, van de Kerk,
Hij legert zich rondom degenen die Hem.
vreezen, en rukt hen uit.
De Kerk heeft een almachtigen Koning;
die haar naar den eeuwigen raad Gods
regeert en behoudt, en alzoo bewaart en
beschermt tegen Satan en al zijn machten
dat zij volkomen veilig is, zelfs in den
kuil der leeuwen en te midden der vlam-