ZEEUWSCHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. Jfctal. ©cref. (xlolccrciule) van MIDDELBURG. No. 20. 2 JULI. 1887. J"\ED ACTEUR j-*. jf. jV JCLAARHAMER. V. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer 0,05 Uitgever LE COINTKE Middelburg. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen I Sum. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Kedacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. MederdL Geref. Kerk (doleerende) OODSDimSTSTOEFElSriiSr G EIS!" in de week van 3 tot 9 Juli. Zaal „Schuttersho f." Zondag 3 Jnli. 'svoorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. (Doop.) 's avonds 6 uren Ds. KLAARHAMER. Catechismus, Zondag zeven. Officiëele mededeelingen van den Kerkeraad. Aangifte voor doop, en trouw, inschrij ving in het duplicaat- lidmaten- of doop boek, aanvrage om of indiening van attestatie voor deze week op Vrijdagavond 'van 8-9 uren. (Gebouw Spanjaardstraat.) De commissie voor de geldleening houdt sitting Vrijdagavond van 7-9 uren. (Gebouw Spanj aardstraat. De Kerk des Heeren bedreigd, doch veilig. (Slot.) 2 Koningen 6 14—18. Gelijk het den knecht van den man Gods ging, zoo gaat het menige ziel, en zoo gaat het niet zelden de Kerk in dagen van bestrijding en benaauwdheid. In ongeloovige bekom mering twijfelt hij aan de mogelijkheid der verlossing. Het was het gevolg van het uitsluitend zien op den overm achtigen vijand, tegen welke geen enkel vleeschelijk wa pen of verdedigingsmiddel was te stellen. Dotkan was een geheel epen stadje, en al ware dit anders geweest, er was toch geen enkele krijger om hen te verdedigen. In uitwendige middelen, in aantal, in aan zien en macht naar de wereld, moet de Kerk steeds onderdoen voor haar tegen- partijders. Wanneer dan het geestelijk oog gesloten is en de bedreigde Kerk alleen op dat uitwendige ziet, dan is er oorzaak tot be kommering. Die knecht wist wel dat er een verhond was tusschen den Heere en zijn. volk en dat ook hij in dat verbond een plaats had, doch het was op dat oogenblik een doode kennis. Zijn hart leefde niet daarin. Nu was de Heere wel zijn God, en gedacht wel aan hem en waakte wel over hem, maar zijn oog was daarvoor gesloten en zijn ziel gedacht daaraan niet. Er lagen wel rijke en gewisse beloften, welker vervulling zeker was en op welke hij pleiten mocht, doch zijn oor en hart zijn gesloten voor 's Heeren Woord, hij heeft er geen vat aan. De Heere heeft voor dezen wel menig maal gunsten bewezen, en wonderen van almachtige genade verricht, doch hij ge denkt daaraan niet; zijn ziel is van be naauwdheid overstelpt, en daarom klaagt hij, als ware 's Heeren zaak verloren. Hadde hij de, toen noch wel niet uitge sproken, maar toch bekende, waarheid van Jesaj a 54: 1517 biddende betracht, zeker zou zijn ziel niet van zoo bange kommer zijn benepen en geslingerd. Alleen door het zorgeloos verwaarloozen van 's Heeren Woord Joh. 15 1821 en 16 33 kan het der Kerk vreemd aankomen, zoo de wereld zich tegen haar vergadert, en wordt zij door vreeze bevangen. Gelijk immer in dergelijke ongeloovige kommer zoo zoekt ook deze man hulp, niet bij den Heere maar bij Diensknecht, niet eerst bij Jehova maar bij Elisa. Vrees niet, want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn". Door een god delijke overmacht was het bedreigde Dothan beveiligd. Door een overmachtige vijand kan 's Heeren Kerk en volk worden bedreigd, doch door een almachtige hulpe wordt het beveiligd. Zij mag altijd rekenen op haar souverei- nen Verbondsgod, Hij kan de zijnen niet verlaten noch begeven. Hij i:s de Souve- reine. Zijn wil noch Zijn macht kunnen ooit gebonden zijn. Bij Hem is altijd raad, altijd een middel en weg ter ontkoming. Hij regeert ook over de bijzondere vijan den en benauwers Zijns volks. Hij heeft Farao verdelgd. Amalek krenkte Hij en legde hem onder een vonnis der uitroeiing, dat op Zijn tijd werd volvoerd. Den Filistijn heeft Hij verslagen, en ook den Syriër .verbrak Hij als een onbruikbare roede en wierp hem weg. Als het de verlossing van Zijn volk geldt, dan klieft Hij de zee en maakt een vast pad in 't hart der groote wateren, dan doet Hij de bergen splijten en stelt de dorre vlakte tot een watertocht, dan beveelt Hij de zon stil te staan, dan doet Hij de aarde beven, dan zendt Hij Zijn verderfengelen, uit om de wederpartijders Zijner gunstge- nooten te doen vallen. Hij verwart dan de raad der wijzen, en beschaamt hen ia hunne raadslagen. Deze God, de onveranderlijke in Zijne trouw en liefde, in Zijn Verbond en Woord, is de Helper van het volk, van de Kerk, Hij legert zich rondom degenen die Hem. vreezen, en rukt hen uit. De Kerk heeft een almachtigen Koning; die haar naar den eeuwigen raad Gods regeert en behoudt, en alzoo bewaart en beschermt tegen Satan en al zijn machten dat zij volkomen veilig is, zelfs in den kuil der leeuwen en te midden der vlam-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1