Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. Jjhtkri (Serefl. |teii (doleetmle) No, 13. Uitgever E. LE COINTRE van MIDDELBURG. Zondag 15 Mei. 's voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. Doop. 's avonds zes uren Ds. KLAARHAMER. Catechismus, Zondag twee. Hemelvaartsd. vm. half 10 Ds. Klaarhamer. SIMSON. sn. 14 MEI. 1887. ZEEUWSCHE KERKBODE j-^EDACTEUR. j3. J^LAARHAMER, Y. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be- ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen I Sam. 15 22 Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer 0,05 Middelburg. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. Kederd. Geref. Kerk (doleerendc) O-ODSUIElSTSTOEFElSrilsraElSI in de week van 1522 Mei. Zaal „Scbuttersho f." Officfëele mededeelingen van den Iierkeraad. De commissie van den Kerkeraad, welke daarmede belast is, zal eiken Woensdag avond van 6 tot 7 uren zitting hou den (in het gebouw Spanjaardstraat) voor hen die kinderen voor den H. Doop heb ben aan te geven die attestatiën hebben in te dienendie attestatiën hebben aan te vragendie hun huwelijk wenschen bevestigd te zien. De commissie tot inschrijving in de duplicaat-, lidmaten- en doopboeken houdt zitting eiken Woensdagavond van 79 uren. Eiken Donderdag des middags van 3 tot 4 uren zal er ten huize van Ds Klaar hamer een commissie uit den Kerkeraad sitting houden voor leden uit andere ge meenten die kinderen voor den H. Doop hebben aan te gevenen voor hen die als verstrooide geloovigen, levende onder een ongehoorzamen kerkeraad, zich tijdelijk bij de Kerk van Middelburg wenschen te Toegen. De Kerkeraad heeló besloten om ten be hoeve van den bouw en de inrichting der hulpkerk een geldleening aan te gaan. Zij noodigt beleefd maar dringend dele den van deze en van andere gemeenten uit tot het deelnemen aan deze leening. Hij wenscht aandeelen uit te geven groot f 100,— of f250 of f500.— Van af 6 Mei a. s. zal, totdat het be drag volteekend is, eiken V r ij d a g des avonds van 6 tot 9 uren een commissie zitting houden om do vooiloopige inschrij vingen te ontvangen, inzage van het plan van leening te geven, en gewenschte in lichtingen te verstrekken. Richteren 16 1 v. v. Simson in Gaza. Geen stad was meer fanatiek hei- densch dan deze. Volgens Jozna 15 47 behoorde zij wel aan Israël, maar is toch slechts zeer kort in de macht van het volk geweest. Jeremia, Amos, Zefanja, Zacharia ver kondigen telkens 's Heeren gerichten en straf fen aan deze stad. Welke alle gekomen zijn. Geen stad haatte Israël met meer vol komen haat. Het was als 't ware de poort (d. i. in schrifttaal de vergaderzaal) der vijanden, waarin zij tegen 's Heeren volk beraadslaagden. In deze stad, bovendien een der sterkste in het Filistijnsche land, begeeft zich nu Simson. Wij lezen niet dat dit »van den Heere was". Geheel anders dan zijn voorgangers wandelt Simson niet zelden in eigen wegen. Toch is zijn bedoeling wel duidelijk. Hoewel geheel alleen, gaat hij in der vij anden land in en uit als een t r ij e I s - r a 1 i e t, niet als een die aan der heide nen heerschappij onderworpen is, maar als een dieomdat God met hem is, over de volken heerscht. Zoo zelfs dat ook Gaza hem kan deeren noch houden. Israël heeft ook deze prediking door da den niet verstaan. Het latere Israël stond evenzoo tegen over Simsons tegenbeeld, Christus. Men hoorde en zag Hem wel gaarne voor een tijd, doch zijn persoon, noch zijn werk werd door het volk herkend en erkend. En evenzoo is het met de Kerk van Christus in alle eeuwen en niet het minst in de onze, zij wordt van de wereld gekend noch verstaan, omdat zij van de wereld niet is. Hoe treurig dat Simson zelf nu oorzaak wordt, dat de prediking des Heeren door zijn persoon en zijn werk voor Israël en de Filistijnen nu verduisterd wordt, door zijn ingaan tot een hoer. De Nazireër de Richter Israëls het werktuig des Heeren verstrikt in vleeschelijke banden en zinnelijke lusten! Daar is in Simson een oude mensch, die in zijn natuur even verdorven, even diep gezonken, even zinnelijk en van God af gekeerd is als Israël, ja als de Filistijnen. Ook in hem wordt gezien de kamp van het vleesch tegen den geest. Ook hg moet klagen, gelijk al Gods volk, dat de wet, die in zijn leden woelt, niet zelden de heerschappij heeft. En dan komen er da gen, waarin het s c h ij n t, dat de Nazireër zal omkomen dagen waarin hij zijn heer lijke taak en goddelijke roeping laat val len, waarin hij den dienst des vleeschea kiest boven den dienst des Heeren. Dan maakt zoo'n schijnbaar losgelaten ziel het soms schrikkelijk veel met haar zondigen. Dan werpt zij een voor een haar geestelijke sieraden weg, ontbloot haar

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1