Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Jjhtkri (Serefl. |teii (doleetmle)
No, 13.
Uitgever
E. LE COINTRE
van MIDDELBURG.
Zondag 15 Mei.
's voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER. Doop.
's avonds zes uren Ds. KLAARHAMER.
Catechismus, Zondag twee.
Hemelvaartsd. vm. half 10 Ds. Klaarhamer.
SIMSON.
sn.
14 MEI.
1887.
ZEEUWSCHE KERKBODE
j-^EDACTEUR. j3. J^LAARHAMER,
Y. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be-
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen
I Sam. 15 22
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
Kederd. Geref. Kerk (doleerendc)
O-ODSUIElSTSTOEFElSrilsraElSI
in de week van 1522 Mei.
Zaal „Scbuttersho f."
Officfëele mededeelingen van
den Iierkeraad.
De commissie van den Kerkeraad, welke
daarmede belast is, zal eiken Woensdag
avond van 6 tot 7 uren zitting hou
den (in het gebouw Spanjaardstraat) voor
hen die kinderen voor den H. Doop heb
ben aan te geven die attestatiën hebben
in te dienendie attestatiën hebben aan
te vragendie hun huwelijk wenschen
bevestigd te zien.
De commissie tot inschrijving in de
duplicaat-, lidmaten- en doopboeken houdt
zitting eiken Woensdagavond van 79
uren.
Eiken Donderdag des middags van 3
tot 4 uren zal er ten huize van Ds Klaar
hamer een commissie uit den Kerkeraad
sitting houden voor leden uit andere ge
meenten die kinderen voor den H. Doop
hebben aan te gevenen voor hen die
als verstrooide geloovigen, levende onder
een ongehoorzamen kerkeraad, zich tijdelijk
bij de Kerk van Middelburg wenschen te
Toegen.
De Kerkeraad heeló besloten om ten be
hoeve van den bouw en de inrichting der
hulpkerk een geldleening aan te gaan.
Zij noodigt beleefd maar dringend dele
den van deze en van andere gemeenten uit
tot het deelnemen aan deze leening.
Hij wenscht aandeelen uit te geven groot
f 100,— of f250 of f500.—
Van af 6 Mei a. s. zal, totdat het be
drag volteekend is, eiken V r ij d a g des
avonds van 6 tot 9 uren een commissie
zitting houden om do vooiloopige inschrij
vingen te ontvangen, inzage van het plan
van leening te geven, en gewenschte in
lichtingen te verstrekken.
Richteren 16 1 v. v. Simson in
Gaza. Geen stad was meer fanatiek hei-
densch dan deze. Volgens Jozna 15 47
behoorde zij wel aan Israël, maar is toch
slechts zeer kort in de macht van het volk
geweest.
Jeremia, Amos, Zefanja, Zacharia ver
kondigen telkens 's Heeren gerichten en straf
fen aan deze stad. Welke alle gekomen zijn.
Geen stad haatte Israël met meer vol
komen haat. Het was als 't ware de poort
(d. i. in schrifttaal de vergaderzaal)
der vijanden, waarin zij tegen 's Heeren
volk beraadslaagden.
In deze stad, bovendien een der sterkste
in het Filistijnsche land, begeeft zich nu
Simson.
Wij lezen niet dat dit »van den Heere
was". Geheel anders dan zijn voorgangers
wandelt Simson niet zelden in eigen wegen.
Toch is zijn bedoeling wel duidelijk.
Hoewel geheel alleen, gaat hij in der vij
anden land in en uit als een t r ij e I s -
r a 1 i e t, niet als een die aan der heide
nen heerschappij onderworpen is, maar
als een dieomdat God met hem
is, over de volken heerscht. Zoo zelfs
dat ook Gaza hem kan deeren noch
houden.
Israël heeft ook deze prediking door da
den niet verstaan.
Het latere Israël stond evenzoo tegen
over Simsons tegenbeeld, Christus. Men
hoorde en zag Hem wel gaarne voor een
tijd, doch zijn persoon, noch zijn
werk werd door het volk herkend en
erkend.
En evenzoo is het met de Kerk van
Christus in alle eeuwen en niet het minst
in de onze, zij wordt van de wereld
gekend noch verstaan, omdat zij van de
wereld niet is.
Hoe treurig dat Simson zelf nu oorzaak
wordt, dat de prediking des Heeren door
zijn persoon en zijn werk voor Israël en de
Filistijnen nu verduisterd wordt, door zijn
ingaan tot een hoer.
De Nazireër de Richter Israëls
het werktuig des Heeren verstrikt in
vleeschelijke banden en zinnelijke lusten!
Daar is in Simson een oude mensch, die
in zijn natuur even verdorven, even diep
gezonken, even zinnelijk en van God af
gekeerd is als Israël, ja als de Filistijnen.
Ook in hem wordt gezien de kamp
van het vleesch tegen den geest. Ook hg
moet klagen, gelijk al Gods volk, dat de
wet, die in zijn leden woelt, niet zelden de
heerschappij heeft. En dan komen er da
gen, waarin het s c h ij n t, dat de Nazireër
zal omkomen dagen waarin hij zijn heer
lijke taak en goddelijke roeping laat val
len, waarin hij den dienst des vleeschea
kiest boven den dienst des Heeren.
Dan maakt zoo'n schijnbaar losgelaten
ziel het soms schrikkelijk veel met haar
zondigen. Dan werpt zij een voor een haar
geestelijke sieraden weg, ontbloot haar