Plicht tot belijden. (Vewolg).
niet anders, God lielpe mij Mocht
het hiertoe bij steeds meer ambtsdragers
.komen.
Apoc. 2 vers 7. De ghene die overwint, sal iele
geven ie eten van den Boom. des levensdie mid
den in het Paradijs Gods is. Vers 11. IVie over
wint, en sal van de tweede dooi niet beschudicht
worden. Vers 17. Htm die overwint sal ick ge
ven ie eten van dat verborghen Mannaende sal
hem ghevcn een witten keursteenende op den keur
steen een nieuwen naam gheschreven. den welcken
niemant en weedan die hem onlfaw/hc
Apoc. 3 vers 5. Die overwint, sal met witte
kleederen bekleedt worden, ende ick sul synen naam
niet uyt doen uyt den Boeck des levens, er.de ick
sal synón naem belijden voor mijnen Vaderende
voor syne JLtighelen. Vers 12. Die overwint dien sal
ick maken eene Calumne inden Tempel mvns Gods
en hy sil niet meer vytgaen, ende ic'c sul op hem
schrijren den name mijns Gods, "tide den naem
der studt niyns Godsnameljck des nieuwen leru-
sglems, die van den lltmel afkomt van mijnen
Gode ende mynen nieuwen name. V< rs 21. Die
overwint ick zal hem gehven, dat hij met mij sitte
in mijnen Throone, etc.
3. Om dat de volstandiclieyt onsgere-
commandeert wort, door exempelen van
andere.geloovige, ende heylighe martelaren,
ofte gketuygken.
Hebr. i2 vers 1. Dewijle wij dan met soo
grooten woleke der gheluyqhen omrinqht zijn, laet
ons oock alle last, enddeser aenlcgghende sonden
aflegqhendevolst andelijck den strijt loop en, die
ons is voor-ghestflt.
Hebr. 13 vers 7- Gedenkt moe voor gang er en
die u het IVoordt Gods ghesproken hebben, ende
volcht ha er ghcloove na, aenmerckendJ- de vylkomste
har er wanielinqlie.
V. Met dese Belijdinge der Waerheyt,
moet oock vervoeeht zijn een verdoeminge
der godlooser leerpoincten, ghelijck het
Anathema der H. Oudtvaderen ende der
ouder synoden overvloedelijck te kennen
gheeft.
Doch hierbij liet deze treflijke auteur
het niet.
Immers niet alleen de gezonde toe
stand moest uiteengezet, maar ook de
krankheid in haar aard ontdekt en
de insluipende dood aangewezen.
Vandaar dat hij bovendien nog in elf
stellingen de drie zonden op dit stuk
bespreekt.
Belijden is geen zaak van dilettantisme
of liefhebberijhet hangt niet van uw
goedvinden afge moogt het niet doen
en laten naar gril of gelegenheidhet
moet; het moet altoos; het moet
altoos zuiver lijk. Het is Gods hoog
gebod over u.
Van daar dat niet belijden, scbaarsch
belijden, onzuiver belijden wezenlijke
zonden voor God zijn. Even goed zonden
zijn als diefstal en liefdeloosheid.
Daarom nu bespreekt bij afzonderlijk
le. De belijdenis van de valse he leere,
2e. de k e 11 e r ij, en 3e de n a 1 a t i n g
van het belijden, 4e. huichelachtig
belijden, en 5e. de verloochening.
ZESDE STELLING.
VI. Teghen de Belijdinge der Waer
heyt strijden, de belijdinghe van valsche
leere, ketterije, naerlatinge van de Belij
dinge der Waerheyt, huychelachtige be
lijdinghe verloocheninge Christi ende
syner H. Waerheyt.
En deze worden dan nader omschreven
in deze vijf stellingen:
1. Belijdenisse van de valsche leere.
VII. De belijdinghe van valsche leere is
dewelcke in haer valsche tegen-Godes-
Woort-strijdighe dinghen vervatet: ghelijck
daer was de valsche belijdinge des Ketters
Eutichis, dewelcke Leo de groote verkaelt
in synen brief aen Flavianum den Bis
schop van Constantinopelenmet dese
woorden: Ick belijde dat onsen Heere van
twee natueren is glieweest voor de veree-
ninglie, maer na de vereeninghe der na
tueren belijde ick, dat hij maer een na-
tuere ghehadt heeft.
2. Ketterije.
VIII. Ketterije is een sonde, wanneer
iemant dwalende in liet fondament der
zalicheyt, oft andere verscheyden poincten
der Keligie, van syn dwalinghe uyt den
Woorde Gods overwonnen zijnde, bij de
selve halsterck blijft: welcke halsterckheyt
met den name van volstandicheyt by de
Leere der Waerheyt verkeerdelijck ver
bloemt wordt by de Ketteren, al waer
het oock, dat sy der Wederdooperen ende
Serveti obstinaetheyt voortbrachtendie
tot Geneven syner blasphemien hal ven
verbrant is.
3. Nalating van Belijdinghe.
IX. De naer-latinge vande Belijdinge
der Waerheyt, is een foute, wanneer alle
gelegentbeyt ende vermoghen om de waer
heyt te belijden, ende die andere te leeren
versuymt wort, twelck den Heere berispt.
Esai. 59 vers 4. l)aer is niemandt die
van gherecluicheyt predike oft trouwe leere.
4. Huichelachtig Belijden.
X. De huychelachtige belijdinghe der
Waerheyt is, die ofte uyfcgheperst wordt,
oft al ghesehiedt sy schoon al willens,
nochtans uyt oogenmerek van ghewin oft
vreese van quaet ghesehiedt, zonder eeni-
ghe liefde Christi.
5. Verloochening van Christus.
XI. De verloocheninge Christi ende
syner H. Waerheyt, is een foute, wanneer
iemant Christum ende de Godlijcke Waer
heyt niet en achtet te bekennen, maer
veraclitet ende verwerpet, ghelijck vele
Joden hebben gbedaen.
Actor 3 vers 13. De God Abrahams
Isaacx ende lacobsde God onser Vaderen
heeft synen Sonc I sum verldaertwdeken ghy
overghegheoen ende verloochent hebt voor het
aenghesichte Pilatials hy hem oordeelde
los te laten. Vers 14. Maer ghy verloo
chende den Heyligen ende Gherechtighen
ende begheerden een man die een dootslagher
was
Oft die Christum ende de Waerheyt
sekerlijck bekennende, versaeckt oft af-
sweert, oft met syn gantsche leven be
toont, Christum door syn Salichmaker niet
te kennen, oft uyt de Waerheyt niet te
zijn.
En alsnu deze doodelijke crisis van de
krankheid op het stuk van belijdenis
nader ontwikkelend, geeft hy over de ver
loochening van Christus deze zes stellin
gen, die zeer troostelijk zijn voor de ge
trouwe belijders en daarentegen zeer schrik-*
lijk voor de verzakers van des Heeren
Naam.
1. Waarom ze te mijden zijn.
XII. Dese verloocheninghe staet ons
ten hoochsten te mijden.
1. Om datse ons strenghelijck verbo
den is:
2. Om datse ons ten meesten schaclelijck
is, ghelijck Christus seghb, Math. 10 vers
33. Maer soo wie my verloochenen sal by
den menschendien sal ick oock verloochenen
hy mynen Vader die in de Hemelen is.
2. Van hoe velerlei aard ze is.
XIII. De verloocheninghe der Waer
heyt is tweederley, oft die uyt swackheyt,
oft die met een opghesette wille ghe
sehiedt.
3. Verloochening uit zwakheid.
XIV. De eerste is, wanneer iemandt
kaestelijck door vreese overwonnen ende
ghedwonghen, met den monde de Waer
heyt wel verloochent, om het perijckel te
mijden, maer behoudet die al evenwel met
der herten, noch en wijet van die nimmer
meer af, soodanighe is gheweest de ver
loocheninghe des Apostels Petri, Math. 26
vers 09.
4. Verloochening uit afval.
XV. De verloocheninghe der Waer
heyt door opset, is, wanneer iemandt na
kennisse der Godlijcker Waerheyt, door
glieen haestige ofte onverwachte vreese
verwonnen, maer van selfs, met raedt, van
het leven ende weerdicheden te behouden,
ende eere oft welvaren te bekomen, de
Waerheyt moetwillens verloochent. Dese
verloocheninghe wort eyghentlijck Apos-
tasia ghenaemt, ende is een godloose af-
vallicheyt, van God, Christo syn bekende
ende beledene Waerheyt hoedanigbe ghe
weest is der Israelijten ende Joden, die
den levendighen God verlatende, verschey
den Afgoden ghedient hebben, hoedani
gbe eens-ghelijcx gheweest is Iuliani, ghe
naemt onder de Christenen Apostatae, dat
is des af-vallighen, ende Francisci Spirae,
hoedanigbe gheweest is des Anti-christs,
ende syner aenhangheren.
5. Deze afval mag niet verschrikken.
XVI. Aan dese afvallicheyt moet sich
niemant stooten oft argheren.
1. Om datse van God voorseght is.
2 Thes. 2 vers 3. Dat u niemant en
bedrieg/ie in gheener manieren want hij en
komt nietten zy dat eerst den a/val Icome
ende den ménsche der sonden namelijckde
sone der verderfenisse, geopenbaert loorde.
1 Timot. 4 vers 1. Den Gheest seyt
duydelijckdat in de laetste tijden sommige
sullen at vallen van den ghelooveende de
verleydende Gheesten aerthanghen, ende de
leere der Duyvelen. Vers 2 Door de ghe-
veynstheyt der Leughensprekerswelckers
consciëntie is als met een brandijser af-ghe-
brandt.
2. Om dat de Wtverkorene dese afval
licheyt niet onderworpen zijn.
Math. 24 vers 24. Want daer sullen
valsche Christi ende valsche Propheten op-
staenende sullen groote teeckenen ende
wonderheden doenalsoo oockdat sij waert
moghelijck de Wtverkorene verleijden souden.