Plicht tot belijden. (Vewolg). niet anders, God lielpe mij Mocht het hiertoe bij steeds meer ambtsdragers .komen. Apoc. 2 vers 7. De ghene die overwint, sal iele geven ie eten van den Boom. des levensdie mid den in het Paradijs Gods is. Vers 11. IVie over wint, en sal van de tweede dooi niet beschudicht worden. Vers 17. Htm die overwint sal ick ge ven ie eten van dat verborghen Mannaende sal hem ghevcn een witten keursteenende op den keur steen een nieuwen naam gheschreven. den welcken niemant en weedan die hem onlfaw/hc Apoc. 3 vers 5. Die overwint, sal met witte kleederen bekleedt worden, ende ick sul synen naam niet uyt doen uyt den Boeck des levens, er.de ick sal synón naem belijden voor mijnen Vaderende voor syne JLtighelen. Vers 12. Die overwint dien sal ick maken eene Calumne inden Tempel mvns Gods en hy sil niet meer vytgaen, ende ic'c sul op hem schrijren den name mijns Gods, "tide den naem der studt niyns Godsnameljck des nieuwen leru- sglems, die van den lltmel afkomt van mijnen Gode ende mynen nieuwen name. V< rs 21. Die overwint ick zal hem gehven, dat hij met mij sitte in mijnen Throone, etc. 3. Om dat de volstandiclieyt onsgere- commandeert wort, door exempelen van andere.geloovige, ende heylighe martelaren, ofte gketuygken. Hebr. i2 vers 1. Dewijle wij dan met soo grooten woleke der gheluyqhen omrinqht zijn, laet ons oock alle last, enddeser aenlcgghende sonden aflegqhendevolst andelijck den strijt loop en, die ons is voor-ghestflt. Hebr. 13 vers 7- Gedenkt moe voor gang er en die u het IVoordt Gods ghesproken hebben, ende volcht ha er ghcloove na, aenmerckendJ- de vylkomste har er wanielinqlie. V. Met dese Belijdinge der Waerheyt, moet oock vervoeeht zijn een verdoeminge der godlooser leerpoincten, ghelijck het Anathema der H. Oudtvaderen ende der ouder synoden overvloedelijck te kennen gheeft. Doch hierbij liet deze treflijke auteur het niet. Immers niet alleen de gezonde toe stand moest uiteengezet, maar ook de krankheid in haar aard ontdekt en de insluipende dood aangewezen. Vandaar dat hij bovendien nog in elf stellingen de drie zonden op dit stuk bespreekt. Belijden is geen zaak van dilettantisme of liefhebberijhet hangt niet van uw goedvinden afge moogt het niet doen en laten naar gril of gelegenheidhet moet; het moet altoos; het moet altoos zuiver lijk. Het is Gods hoog gebod over u. Van daar dat niet belijden, scbaarsch belijden, onzuiver belijden wezenlijke zonden voor God zijn. Even goed zonden zijn als diefstal en liefdeloosheid. Daarom nu bespreekt bij afzonderlijk le. De belijdenis van de valse he leere, 2e. de k e 11 e r ij, en 3e de n a 1 a t i n g van het belijden, 4e. huichelachtig belijden, en 5e. de verloochening. ZESDE STELLING. VI. Teghen de Belijdinge der Waer heyt strijden, de belijdinghe van valsche leere, ketterije, naerlatinge van de Belij dinge der Waerheyt, huychelachtige be lijdinghe verloocheninge Christi ende syner H. Waerheyt. En deze worden dan nader omschreven in deze vijf stellingen: 1. Belijdenisse van de valsche leere. VII. De belijdinghe van valsche leere is dewelcke in haer valsche tegen-Godes- Woort-strijdighe dinghen vervatet: ghelijck daer was de valsche belijdinge des Ketters Eutichis, dewelcke Leo de groote verkaelt in synen brief aen Flavianum den Bis schop van Constantinopelenmet dese woorden: Ick belijde dat onsen Heere van twee natueren is glieweest voor de veree- ninglie, maer na de vereeninghe der na tueren belijde ick, dat hij maer een na- tuere ghehadt heeft. 2. Ketterije. VIII. Ketterije is een sonde, wanneer iemant dwalende in liet fondament der zalicheyt, oft andere verscheyden poincten der Keligie, van syn dwalinghe uyt den Woorde Gods overwonnen zijnde, bij de selve halsterck blijft: welcke halsterckheyt met den name van volstandicheyt by de Leere der Waerheyt verkeerdelijck ver bloemt wordt by de Ketteren, al waer het oock, dat sy der Wederdooperen ende Serveti obstinaetheyt voortbrachtendie tot Geneven syner blasphemien hal ven verbrant is. 3. Nalating van Belijdinghe. IX. De naer-latinge vande Belijdinge der Waerheyt, is een foute, wanneer alle gelegentbeyt ende vermoghen om de waer heyt te belijden, ende die andere te leeren versuymt wort, twelck den Heere berispt. Esai. 59 vers 4. l)aer is niemandt die van gherecluicheyt predike oft trouwe leere. 4. Huichelachtig Belijden. X. De huychelachtige belijdinghe der Waerheyt is, die ofte uyfcgheperst wordt, oft al ghesehiedt sy schoon al willens, nochtans uyt oogenmerek van ghewin oft vreese van quaet ghesehiedt, zonder eeni- ghe liefde Christi. 5. Verloochening van Christus. XI. De verloocheninge Christi ende syner H. Waerheyt, is een foute, wanneer iemant Christum ende de Godlijcke Waer heyt niet en achtet te bekennen, maer veraclitet ende verwerpet, ghelijck vele Joden hebben gbedaen. Actor 3 vers 13. De God Abrahams Isaacx ende lacobsde God onser Vaderen heeft synen Sonc I sum verldaertwdeken ghy overghegheoen ende verloochent hebt voor het aenghesichte Pilatials hy hem oordeelde los te laten. Vers 14. Maer ghy verloo chende den Heyligen ende Gherechtighen ende begheerden een man die een dootslagher was Oft die Christum ende de Waerheyt sekerlijck bekennende, versaeckt oft af- sweert, oft met syn gantsche leven be toont, Christum door syn Salichmaker niet te kennen, oft uyt de Waerheyt niet te zijn. En alsnu deze doodelijke crisis van de krankheid op het stuk van belijdenis nader ontwikkelend, geeft hy over de ver loochening van Christus deze zes stellin gen, die zeer troostelijk zijn voor de ge trouwe belijders en daarentegen zeer schrik-* lijk voor de verzakers van des Heeren Naam. 1. Waarom ze te mijden zijn. XII. Dese verloocheninghe staet ons ten hoochsten te mijden. 1. Om datse ons strenghelijck verbo den is: 2. Om datse ons ten meesten schaclelijck is, ghelijck Christus seghb, Math. 10 vers 33. Maer soo wie my verloochenen sal by den menschendien sal ick oock verloochenen hy mynen Vader die in de Hemelen is. 2. Van hoe velerlei aard ze is. XIII. De verloocheninghe der Waer heyt is tweederley, oft die uyt swackheyt, oft die met een opghesette wille ghe sehiedt. 3. Verloochening uit zwakheid. XIV. De eerste is, wanneer iemandt kaestelijck door vreese overwonnen ende ghedwonghen, met den monde de Waer heyt wel verloochent, om het perijckel te mijden, maer behoudet die al evenwel met der herten, noch en wijet van die nimmer meer af, soodanighe is gheweest de ver loocheninghe des Apostels Petri, Math. 26 vers 09. 4. Verloochening uit afval. XV. De verloocheninghe der Waer heyt door opset, is, wanneer iemandt na kennisse der Godlijcker Waerheyt, door glieen haestige ofte onverwachte vreese verwonnen, maer van selfs, met raedt, van het leven ende weerdicheden te behouden, ende eere oft welvaren te bekomen, de Waerheyt moetwillens verloochent. Dese verloocheninghe wort eyghentlijck Apos- tasia ghenaemt, ende is een godloose af- vallicheyt, van God, Christo syn bekende ende beledene Waerheyt hoedanigbe ghe weest is der Israelijten ende Joden, die den levendighen God verlatende, verschey den Afgoden ghedient hebben, hoedani gbe eens-ghelijcx gheweest is Iuliani, ghe naemt onder de Christenen Apostatae, dat is des af-vallighen, ende Francisci Spirae, hoedanigbe gheweest is des Anti-christs, ende syner aenhangheren. 5. Deze afval mag niet verschrikken. XVI. Aan dese afvallicheyt moet sich niemant stooten oft argheren. 1. Om datse van God voorseght is. 2 Thes. 2 vers 3. Dat u niemant en bedrieg/ie in gheener manieren want hij en komt nietten zy dat eerst den a/val Icome ende den ménsche der sonden namelijckde sone der verderfenisse, geopenbaert loorde. 1 Timot. 4 vers 1. Den Gheest seyt duydelijckdat in de laetste tijden sommige sullen at vallen van den ghelooveende de verleydende Gheesten aerthanghen, ende de leere der Duyvelen. Vers 2 Door de ghe- veynstheyt der Leughensprekerswelckers consciëntie is als met een brandijser af-ghe- brandt. 2. Om dat de Wtverkorene dese afval licheyt niet onderworpen zijn. Math. 24 vers 24. Want daer sullen valsche Christi ende valsche Propheten op- staenende sullen groote teeckenen ende wonderheden doenalsoo oockdat sij waert moghelijck de Wtverkorene verleijden souden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 3