ZEEUWSCHE KERKBODE
Bfederd. Gcrcf. Kerk (doleerende)l
SIMSON.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Zondag 8 Mei.
$k(lcnl ©ercf. fterft (elolccreiute)
No, 12.
7 MEI.
1887.
j^ED ACTEUR. P. )V, JCLAARHAMER.
Y. D. M. te MIDDELBURG.
Want de IIKERK is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 0,05
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der runnen
I Sum. 15 22.
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
van MIDDELBURG.
GOU»SDIE]SrSTOEFEISri]SrGEISr
In de week van 814 Mei.
Zaal „Schnttersho ff."
*s voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER,
's avonds zes uren Ds. KLAARHAMER.
Catechismus, Zondag één.
Officiëele mededeellngen van
den Kerkeraad.
Zoo de Heere wil zal de eerste bedie
ning van den H. Doop plaats hebben op
Zondag 15 Mei in de voormiddag samen
komst der gemeente.
De commissie van den Kerkeraad, welke
daarmede belast is, zal eiken Woensdag
avond van o tot 7 uren zitting hou
den (in het gebouw Spanjaardstraat) voor
ken die kinderen voor den H. Doop heb
ben aan te geven die attestatiën hebben
in te dienendie attestatiën hebben aan
te vragendie bun huwelijk wenschen
bevestigd te zien.
De commissie tot inschrijving in de
duplicaat-, lidmaten- en doopboeken houdt
ïitting eiken Woensdagavond van 79
aren.
Eiken Donderdag des middags van 3
tot 4 uren zal er ten huize van Ds Klaar
hamer een commissie uit den Kerkeraad
eitting houden voor leden uit andere ge
meenten die kinderen voor den H. Doop
hebben aan te g wenen voor hen die
als verstrooide geloovigen, levende onder
een ongeboorzamen kerkeraad, zich tijdelijk
bij de Kerk van Middelburg wenschen te
voegen.
De Kerkeraad beeft besloten om ten be
hoeve van den bouw en de inrichting der
hulpkerk een geldleening. aan te gaan.
Zij noodigt beleefd maar dringend dele
den van deze en van andere gemeenten uit
tot bet deelnemen aan deze leening.
Hij wenscbt aandeelen uit te geven groot
f 100,— of f250,— of f500.—
Wan af 6 Mei a. s. zal, totdat bet be
drag volteekend is, eiken Y r ij d a g des
avonds van 6 tot 9 uren een commissie
zitting houden om de voorloopige inschrij
vingen te ontvangen, inzage van bet plan
van leening te geven, en gewenscbte in
lichtingen te verstrekken.
XH.
Ricbteren 15 14 v.v. Simson ge
bonden, overgeleverd aan den Filistijn door
zijn eigen volk. Welk een heerlijke
type is bier deze Nazireër van Christus.
Immers de banden zijn niet Simson's ei
gen banden, maar de banden zijns volks.
Zóó toch lag dit volk machteloos gebon
den in de banden der Filistijnsche macht,
terwijl Simson persoonlijk door deze ban
den niet gebonden was. Vrijwillig
neemt bij die banden zijns volks over, om
hen juist alzoo van dezelve te bevrijden
door ze te verbreken. Hij laat
zich met en in de plaats des volks binden,
om dat volk met en in zichzelf te kunnen
vrijmaken.
Hij gaat gebonden den dood te gemoet,
doch zoo behoorde Israël gebonden door
zijne zonden en door bet oordeel Gods te
sterven. Hij doet dit voor een volk, dat hem
niet verstaat, niet lief beeft, ja verwerpt.
Is dit niet een treffende voorafbeelding
van betgeen de Borg Christus voor Zijn
volk zou doen? En is die Juda niet
bet natuurlijk beeld van ben die in Chris
tus hun eenigen Zaligmaker hebben
O, voorzeker.
Maar let dan eens, vooral gij Lezer of
Lezeres, die bekommerd zijt van wege uwe
zonden voor 's Heeren heilig aangezicht,
op het Woord Romeinen 5 6 tot 10.
Ziet in het breken van Simson's banden,
werden de banden, waarmede bet volk ge
bonden was, gebroken. Het volk was
aanvankelijk verlost van den.
F i 1 i s t ij n. Doch bet verstond dit niet,
en zag het niet, ja begeerde bet niet een
maal.
Gelijk we reeds vroeger opmerkten, de
verlossing voor hen door Simson bewerkt,
moest door Samuëls arbeid i n ben worden
toegepast en bun toegeëigend worden.
»De Filistijnen juichten hem te gemoet."
Geen wonder. Een zoo lichte en, naar het
scheen, zekere overwinning hadden zij zich.
niet voorgesteld. Maar wat beschuldiging
en welk een vernedering voor Juda, dat
h ij de oorzaak is van deze blijdschap der
onbesnedenen over den van God gegeven
Richter.
»De Geest des Heeren werd vaardig over
hem." Dit lezen wij niet bij die daad met
de vossen. Wij zien dus Simson bier in
zijn volle kracht als Nazireër en Richter.
Door den Geest des Heeren beeft bij dus
Israëls verlosser kunnen zijn. Hij is dus
bet instrument en God de Heere is de
werkmeester. Men ziet dus, dat des Hee
ren Geest ook kracht en geweld gebruikt
als bet noodig is, om de banden Zijns
volks te verbreken, en des volks vijanden
te niet te doen.