ZEEUWSCHE KERKBODE Bfederd. Gcrcf. Kerk (doleerende)l SIMSON. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. Zondag 8 Mei. $k(lcnl ©ercf. fterft (elolccreiute) No, 12. 7 MEI. 1887. j^ED ACTEUR. P. )V, JCLAARHAMER. Y. D. M. te MIDDELBURG. Want de IIKERK is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer 0,05 Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der runnen I Sum. 15 22. Uitgever K. LE COINTRE Middelburg. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. van MIDDELBURG. GOU»SDIE]SrSTOEFEISri]SrGEISr In de week van 814 Mei. Zaal „Schnttersho ff." *s voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER, 's avonds zes uren Ds. KLAARHAMER. Catechismus, Zondag één. Officiëele mededeellngen van den Kerkeraad. Zoo de Heere wil zal de eerste bedie ning van den H. Doop plaats hebben op Zondag 15 Mei in de voormiddag samen komst der gemeente. De commissie van den Kerkeraad, welke daarmede belast is, zal eiken Woensdag avond van o tot 7 uren zitting hou den (in het gebouw Spanjaardstraat) voor ken die kinderen voor den H. Doop heb ben aan te geven die attestatiën hebben in te dienendie attestatiën hebben aan te vragendie bun huwelijk wenschen bevestigd te zien. De commissie tot inschrijving in de duplicaat-, lidmaten- en doopboeken houdt ïitting eiken Woensdagavond van 79 aren. Eiken Donderdag des middags van 3 tot 4 uren zal er ten huize van Ds Klaar hamer een commissie uit den Kerkeraad eitting houden voor leden uit andere ge meenten die kinderen voor den H. Doop hebben aan te g wenen voor hen die als verstrooide geloovigen, levende onder een ongeboorzamen kerkeraad, zich tijdelijk bij de Kerk van Middelburg wenschen te voegen. De Kerkeraad beeft besloten om ten be hoeve van den bouw en de inrichting der hulpkerk een geldleening. aan te gaan. Zij noodigt beleefd maar dringend dele den van deze en van andere gemeenten uit tot bet deelnemen aan deze leening. Hij wenscbt aandeelen uit te geven groot f 100,— of f250,— of f500.— Wan af 6 Mei a. s. zal, totdat bet be drag volteekend is, eiken Y r ij d a g des avonds van 6 tot 9 uren een commissie zitting houden om de voorloopige inschrij vingen te ontvangen, inzage van bet plan van leening te geven, en gewenscbte in lichtingen te verstrekken. XH. Ricbteren 15 14 v.v. Simson ge bonden, overgeleverd aan den Filistijn door zijn eigen volk. Welk een heerlijke type is bier deze Nazireër van Christus. Immers de banden zijn niet Simson's ei gen banden, maar de banden zijns volks. Zóó toch lag dit volk machteloos gebon den in de banden der Filistijnsche macht, terwijl Simson persoonlijk door deze ban den niet gebonden was. Vrijwillig neemt bij die banden zijns volks over, om hen juist alzoo van dezelve te bevrijden door ze te verbreken. Hij laat zich met en in de plaats des volks binden, om dat volk met en in zichzelf te kunnen vrijmaken. Hij gaat gebonden den dood te gemoet, doch zoo behoorde Israël gebonden door zijne zonden en door bet oordeel Gods te sterven. Hij doet dit voor een volk, dat hem niet verstaat, niet lief beeft, ja verwerpt. Is dit niet een treffende voorafbeelding van betgeen de Borg Christus voor Zijn volk zou doen? En is die Juda niet bet natuurlijk beeld van ben die in Chris tus hun eenigen Zaligmaker hebben O, voorzeker. Maar let dan eens, vooral gij Lezer of Lezeres, die bekommerd zijt van wege uwe zonden voor 's Heeren heilig aangezicht, op het Woord Romeinen 5 6 tot 10. Ziet in het breken van Simson's banden, werden de banden, waarmede bet volk ge bonden was, gebroken. Het volk was aanvankelijk verlost van den. F i 1 i s t ij n. Doch bet verstond dit niet, en zag het niet, ja begeerde bet niet een maal. Gelijk we reeds vroeger opmerkten, de verlossing voor hen door Simson bewerkt, moest door Samuëls arbeid i n ben worden toegepast en bun toegeëigend worden. »De Filistijnen juichten hem te gemoet." Geen wonder. Een zoo lichte en, naar het scheen, zekere overwinning hadden zij zich. niet voorgesteld. Maar wat beschuldiging en welk een vernedering voor Juda, dat h ij de oorzaak is van deze blijdschap der onbesnedenen over den van God gegeven Richter. »De Geest des Heeren werd vaardig over hem." Dit lezen wij niet bij die daad met de vossen. Wij zien dus Simson bier in zijn volle kracht als Nazireër en Richter. Door den Geest des Heeren beeft bij dus Israëls verlosser kunnen zijn. Hij is dus bet instrument en God de Heere is de werkmeester. Men ziet dus, dat des Hee ren Geest ook kracht en geweld gebruikt als bet noodig is, om de banden Zijns volks te verbreken, en des volks vijanden te niet te doen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1