I Petri 3 vers 15. Maer heijlicht den Ilèere
in uwe herten, ende zijt altijd berijt een ieghelijck
te auhooorden, van de hope die in u is,
2. De Belijdinghe der Waerheyt heeft
een uitnemende ende ghewenschte prijs.
Siet
Matb. 10 vers 32. Wie mij belijden sal
voor de menschen, dien sal ick belijden bij
mijnen Pader die in de Hemelen is.
3. Om dat de Belijdinge uyt den waren
gheloove, door de liefde tot God vloeyende,
een seker teecken is van onse ghemeyn-
schap met God.
1 Joan 4 vers 15. Wie belijdet dat Jezus de
Sone is, in dien blijft God ende gij in God.
4. Om dat het een onbedrieghelijck
teecken is, des waren zalichmakende geloof's.
2 Coriut. 4 vers 13. Ende de wijle wij den
selven Gheest des gheloofs hebbenghelijck geschre
ven is lok lebbe ghelooft, daerom lebbe ik oock
ghespro/cen, soo ghelooven wy oock, daerom wij
oock spreken.
IV Met de Belydinghe der Godlijcker
Waerheyt moet vervoecht zijn ware vol-
standicheyt.
1. Om dat de volstandicheyt van Jesu
Christo ons ten hoochsten bevolen is.
Apoc. 2 vers 10. Weest getrouwe tot der
doodtwant ick sal u de zooorden des levens gheven.
2. Om dat de volstandicheyt een seke-
ren prijs heeft, namelijck de eeuwighe
salicheyt.
Math, 24 vers 13. Maer die volstandich blijft
to1 den eynde toe, die sal saUch zijn
Hebr. 10 vers 35. Werpt dan u vertrouwen
niet weel, welc met groottn loon vergolden wort.
Vers 36. Want verdraeclisaemheyt is ulieden
noodich, opdat ghij de wille Gods gheduen heb
bendede beloften gliekrijghen meucht. Vers 37.
Want noch een seer weynicli tijts, ende hij die te
komen staet, sal komen, ende en sal niet vertoe
ven. Vers 38. Maer de ghereeltige sal uyt den
gheloove levenende ist dat iemand wjekt, soo sal
myne ziele in hem gheen welbefiaghen hebben.
"Vers 39. Maer wy 'en zijn niet vander af wijekin-
ghen tot verdervinghe, maer van den gheloove tot
zulichcyt der zielen. (Wordt vervolgd).
Kerkelijke Aletlecleolinden.
Wij vestigen zeer de aandacht onzer
Lezers op de mededeeling van den kerke-
raad in dit nummervoorkomende,aangaande
de geldleening ten behoeve van den bouw
en de inrichting onzer hulpkerk.
Wij hopen dat het hiervoor benoodigde
kapitaal spoedig zal gevonden zijn,
De Heere heeft deze Gemeente nog
middelen genoeg gegeven, om zich een
bedehuis te verschaffen, waar zij saamkomen
kan tot den dienst des Woords en der
Sacramenten overeenkomstig den wil des
Heeren in dat Woord geopenbaard.
Laat het dan tot 's Heeren eer en tot
beschaming der tegenstanders ook uit onze
offervaardigheid blijken mogen, dat de hier
aangevangen reformatie niet uit menschen
maar uit God is.
Waarschijnlijk zal de Jaarvergadering
der Vereeniging voor Hooger Onderwijs
op Gereformeerden grondslag hier te Mid
delburg gehouden worden 7 en 8 Juli a. s.
Over geheel ons land gaat het werk
der reformatie gelukkig voort. Hoe meer
de Synodalen het trachten te onderdruk
ken, des te krachtiger komt het op. Deze
druk en vervolging heeft ook dit voor
deel, dat veel vermengd volk teruggehou
den wordt mede te trekken, en dat de
uit banden verlosten behoeftig gehouden
worden. Dit laatste hebben wij zeer
noodig.
Reeds bijna 50 kerken zijn uitgeleid,
in vele andere wordt de uitleiding voor
bereid, zoodat dit getal bij de samenkomst
der kerken op het aanstaande Synodaal-
Convent te Rotterdam stellig ver zal zijn
overschreden.
Groot is echter het gebrek aan Gere
formeerde predikanten. Laat ons den
Heer des oogstes bidden, dat Hij arbeiders
in Zijn wijngaard uitstoote.
In het laatst van de maand Mei a. s.
zal D. V. voor het eerst sedert vele jaren
de Classis Walcheren weder op schriftuur
lijke wijze samenkomen.
Het zal weder een samenkomen der
Kerken zijn op den grondslag der drie
Formulieren van Eenigheid als accoord
van kerkelijke gemeenschap.
Wij hopen dat dan een vijf- of zestal
vrijgeworden Kerken daar zullen samen
komen, terwijl op enkele uitzonderingen
na ook de overige Kerken zullen verte
genwoordigd zijn.
Dit is gewis een verblijdend teeken
voor hen, die de Kerken en het schriftuur
lijk kerkelijk leven lief hebben.
A a 11 e n Het compromis tusschen
de twee in den kerkelijken strijd alhier
betrokken partyen gesloten, om, zoolang"
de rechter geen beslissing heeft genomen,
de kerk ongebruikt te laten, is verbroken.
De Graafschapper zegt daarvan
o. m. het volgende
»De partij der classikalen, die 20 Maart
1.1. met Ds. Soede aan het hoofd, onder
het arbiterschap van de heeren Procureur
-Generaal en Officier van Justitie een
overeenkomst trof, om dè kerk gesloten
te houden tot op de uitspraak des rechters
voor beide partijen, heeft den 13 April de
kerk overrompeld, de sluiting verbroken
en de deuren van andere sloten laten
voorzien, eer nog zelfs een der kerkvoog
den bij de hand was om zulks te
verhinderen.
Intusschen is de zaak reeds aanhanging
gemaakt bij de rechtbank te Zutphen, die
nog eenige zaken uit het tumult van voor
4 weken te behandelen heeft. Wij willen
hopen, dat er nog rechters te Berlijn zijn."
Te Hijlaard werd Zondag j.l. op
droevige wijze de rust van den dag des
Heeren door de Synodalen verstoord.
Het Classicaal Bestuur van Leeuwarden
had 5 April 1.1. kerkvoogden gesommeerd
om 17 April des voormiddags te 9 ure
het kerkgebouw beschikbaar te stellen
voor den synodalen consulent, den predi
kant Snethlage van Boxum. Kerkvoog
den hadden daarop aan elk der heeren,
die in het exploit waren genoemd, om
hun eene vergeefsche reis te besparen,
bericht, dat het kerkgebouw niet beschik
baar was voor personen, door hen en de
andere heeren aangewezen. Meende de
tegenpartij recht te hebben op het gebouw,
dan bleef haar dus natuurlijk thans alleen
dezen weg over, dat zij hare aanspraken
door tusschenkomst des rechters trachtte
te doen erkennen.
Doch ook hier gaven de Synodalen de
voorkeur aan geweld.
Vrijdag 1.1. gaf de heer Snethlage nog
maals namens het Classikaal Bestuur
doende enz., kennis, dat liij bij zijn eisch
volhardde en toch komen zou.
Reeds te half zes in den morgen ston
den uit de omliggende dorpen 25 mannen
voor de deur der kerk, die later vertelden,
dat zij gehuurd waren en f 2,50 per hoofd
zouden ontvangen, indien zij voorkwamen,
dat Ds. Sikkel op den kansel kwam en
f 5 per hoofd, zoo zij wisten te bewerken
dat Ds. Snethlage den kansel beklom.
Kwart voor 8 ure kwam de burge
meester met vijf veldwachters op het dorp.
Even daarna het classicaal bestuur en de
heer Snethlage.
De president-kerkvoogd en Ds. Sikkel
sloten zich bij den burgemeester aan.
Vóór de deur der kerk gekomen, consta
teerde de president-kerkvoogd, dat hij den
sleutel had, en vraagde hij of op de be
scherming der politie viel te rekenen om
te beletten, dat anderen binnendrongen,
zoo de deur geopend werd, om Ds. Sikkel
en de overige leden van den kerkeraad
binnen te laten.
De burgemeester antwoordde daarop
echter, dat de kerk, zoodra de deur
geopend was, een publiek gebouw was,
waarin ieder recht had te komen.
Ds. Sikkel wees nog er op, dat kerk
voogden als beheerders van het ge
bouw, toch bescherming mochten vragen
ook voor hunne beschikkingen i n het
gebouw. De burgemeester verklaarde
echter alleen voor orde en rust te zullen
waken
Ook vestigde Ds. Sikkel nog hierop de
aandacht, dat het pas kwart voor achten
was, dat er dus nog geen godsdienstoefe
ning gehouden werd dat kerkvoogden
buiten den tijd voor het houden van
godsdienstoefeningen bestemd, toch be
schermd behoorden te worden om hun ge
bouw vrij in en uit te gaan met wie zij
wilden.
Daarop besloot Ds. Sikkel van de gods
dienstoefening af te zien.
Te 9 ure en te 1 ure eischten de heeren
van het Classikaal Bestuur verlof van den
burgemeester om de deur zonder
sleutel te openen. Dit verbood
echter de burgemeester, die twee veld
wachters stelde om het slot te bewaken,
en het kerkhof liet ontruimen na kennis
geving van kerkvoogden dat er geen
godsdienstoefening zou gehouden worden.
De door de Synodalen gehuurde mannen
bleven den geheelen dag op het dorp, en
werden door drank aangevuurd. Door
bedreigingen jaagden zij den dorpsbewo
ners schrik aan. Met vrees werd de nacht
te gemoet gezien. Drie veldwachters
bleven echter op het dorp, totdat zij af
getrokken waren.